Tässä tapauksessa toimisin, kuten monet ovat jo sanoneet, eli yrittäisin ensimmäisenä selvittää, mikä vika autossa onkaan. Jonkun pikku jutun takia ei kannata alkaa näkemään vaivaa virhevastuusta. Loppupeleissä siihen menee enemmän aikaa kuin vian kuntoon hoitamisella. Jos autossa on kuitenkin jokin laajempi vika kuten tankin vuoto, selvitä tämä edelliseltä omistajalta. Jos hän sanoo tankin vuotaneen, tämän olisi pitänyt tulla ilmi myös elinkeinoharjoittajan suusta. Selvitä myös mitä mahdollisessa kauppakirjassa sanotaan. Jos siellä on eritelty kaikki mahdolliset puutteet, ne on syytä käydä läpi. Jos siellä lukee, että "auto myydään siinä kunnossa kuin se myyntihetkellä on", se ei kuitenkaan poista ammatinharjoittajan virhevastuuta. Yksityisten välisessä kaupankäynnissä tuolla on enemmän merkitystä, vaikka sielläkin on poikkeuksia.
Toinen ongelma on sitten auton ikä, kilometrit, yleiskunto ja hinta. Jos auto on maksanut pari tonnia, jopa kuluttajaviranomaiset tulevat mainitsemaan sinulle, ettei tuon hintaluokan autossa voi olettaa saavansa virheetöntä yksilöä. Toki selvästi peitellyt tai massiiviset viat, jonka myyjän on täytynyt tietää, joutuu myyjä korvaamaan tai purkamaan kaupan. Näin saatetaan menetellä myös yksityisten välisessä kaupassa, jos on osoitettavissa, että myyjä selkeästi pimitti tietoa ja myi sinulle täyden pommin. Tästä on ennakkotapauksia olemassa. Joka tapauksessa kaupan purkaminen on aina viimeinen vaihtoehto ja ensimmäisenä lähdetään hakemaan hyvitystä, tässä tapauksessa myyjä voi mahdollisesti korjauttaa polttoainevuodon omaan piikkiinsä. Asiasta täytyy kuitenkin etukäteen keskustella ja ihan ensimmäiseksi kannattaisi selvittää se vika.
Toinen ongelma on sitten auton ikä, kilometrit, yleiskunto ja hinta. Jos auto on maksanut pari tonnia, jopa kuluttajaviranomaiset tulevat mainitsemaan sinulle, ettei tuon hintaluokan autossa voi olettaa saavansa virheetöntä yksilöä. Toki selvästi peitellyt tai massiiviset viat, jonka myyjän on täytynyt tietää, joutuu myyjä korvaamaan tai purkamaan kaupan. Näin saatetaan menetellä myös yksityisten välisessä kaupassa, jos on osoitettavissa, että myyjä selkeästi pimitti tietoa ja myi sinulle täyden pommin. Tästä on ennakkotapauksia olemassa. Joka tapauksessa kaupan purkaminen on aina viimeinen vaihtoehto ja ensimmäisenä lähdetään hakemaan hyvitystä, tässä tapauksessa myyjä voi mahdollisesti korjauttaa polttoainevuodon omaan piikkiinsä. Asiasta täytyy kuitenkin etukäteen keskustella ja ihan ensimmäiseksi kannattaisi selvittää se vika.
Comment