Englannista saa halvalla käyttöiän loppupuolella olevia autoja, niitä tuodaan paljon suomeenkin osina myytäviksi, mutta harvoin näkee mainittavan että osa osista ei käy suomiautoon. Ainakaan ilman muutoksia.
Esimerkiksi vaikka E39, tässä muutama esimerkkipoikkeama, ehkä yllättäväkin:
- V8 koneet ovat lohkoltaan erilaiset, startti sijaitsee vasemmalla juuri ohjausakselin reitillä. Myös pakosarjat on erilaiset.
- Penkit, vaikka vasempaankin penkkiin olisikin tilattu samat säädöt kuin kuskille niin eroksi silti jää vielä tunnistinmaton puuttuminen oikeanpuoleisesta penkistä.
- Ovipahvit, etuovien kahvat ovat erilaiset koska kuskilla isompi lasinnostinpainikepaneeli, pahvit ei käy ilman kahvamuutosta. Voi askarrella suomikahvat tilalle mutta osa reiistä eri kohdassa ja joku reikä jää näkyviin.
- Sivupeilit, peilien rungot ovat eri kulmassa joten säätövara ei riitä suomiautoon.
- Etuvalot, ne on suunniteltu näyttämään eri puolelle, valoissa on vipu jolla tilapäisesti saa euroopan matkalla valot näyttämään toiseen suuntaan. Mutta taitaa lukea että vain tilapäiskäyttöön?
- Kojelaudan ja keskikonsolin monet osat tietenkin, mutta myös konsolin alla menevä ilmaputki ja mm. käsijarrukahva on erilainen.
- Etuosan matto, polkimien kohdalla eri muotoilut ja ohennettu, ei toimi suomiautossa.
- Polkimet ja polkimien kiinnikesysteemit
- Jarrupääsylinteri, putkilähdöt väärään suuntaan
- V8 koneisissa etuakselipalkki, simpukka ja yleensä raidetankosysteemit, ne ei suomiautoon käy
- jne. monta muutakin löytyy
Eli kannattaa katsoa mitä enkkuautosta ostaa, vaan mitä sitten uskaltaa ostaa?
Siihen löytyy helppo keino, katso autosi osaluettelosta osa jota olet ostamassa ja jos osan perässä lukee Left-hand drive niin se tarkoittaa, että ne osat on erilaisia jos ratti toisella puolella. Jos tekstiä ei ole niin osat käy molempiin.
Esim.
Esimerkiksi vaikka E39, tässä muutama esimerkkipoikkeama, ehkä yllättäväkin:
- V8 koneet ovat lohkoltaan erilaiset, startti sijaitsee vasemmalla juuri ohjausakselin reitillä. Myös pakosarjat on erilaiset.
- Penkit, vaikka vasempaankin penkkiin olisikin tilattu samat säädöt kuin kuskille niin eroksi silti jää vielä tunnistinmaton puuttuminen oikeanpuoleisesta penkistä.
- Ovipahvit, etuovien kahvat ovat erilaiset koska kuskilla isompi lasinnostinpainikepaneeli, pahvit ei käy ilman kahvamuutosta. Voi askarrella suomikahvat tilalle mutta osa reiistä eri kohdassa ja joku reikä jää näkyviin.
- Sivupeilit, peilien rungot ovat eri kulmassa joten säätövara ei riitä suomiautoon.
- Etuvalot, ne on suunniteltu näyttämään eri puolelle, valoissa on vipu jolla tilapäisesti saa euroopan matkalla valot näyttämään toiseen suuntaan. Mutta taitaa lukea että vain tilapäiskäyttöön?
- Kojelaudan ja keskikonsolin monet osat tietenkin, mutta myös konsolin alla menevä ilmaputki ja mm. käsijarrukahva on erilainen.
- Etuosan matto, polkimien kohdalla eri muotoilut ja ohennettu, ei toimi suomiautossa.
- Polkimet ja polkimien kiinnikesysteemit
- Jarrupääsylinteri, putkilähdöt väärään suuntaan
- V8 koneisissa etuakselipalkki, simpukka ja yleensä raidetankosysteemit, ne ei suomiautoon käy
- jne. monta muutakin löytyy
Eli kannattaa katsoa mitä enkkuautosta ostaa, vaan mitä sitten uskaltaa ostaa?
Siihen löytyy helppo keino, katso autosi osaluettelosta osa jota olet ostamassa ja jos osan perässä lukee Left-hand drive niin se tarkoittaa, että ne osat on erilaisia jos ratti toisella puolella. Jos tekstiä ei ole niin osat käy molempiin.
Esim.
Comment