Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW vs. Focus RS, Audi RS4 + muut keskikokoiset sportit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hiace
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2011
    • 1203
    • Helsinki/Joensuu

    BMW vs. Focus RS, Audi RS4 + muut keskikokoiset sportit

    En mie autoa vaihtamassa ole, mutta ainahan se on mukava keskustella autoista vaikka merkki ei oliskaan BMW. Monella täällä foorumilla varmasti on kokemusta reteistä autoista joten jakakaahan kokemuksenne.

    Tsekkasin muitakin asiaan liittyviä ketjuja. Hot hatch-ketjussa pohdittiin vähän pienempiä (cooperin kokoluokka) autoja, joten jos tämä olis niille keskikokoisille.

    Mielenkiintoista ois pohtia, miten esim. 335i, 335d/535d tai E46 M3 pärjää seuraaville autoille ajotuntumassa, fiiliksessä ja yleisesti käyttöautona. Näidenkin hinnat alkaa olemaan tai ovat parin vuoden sisällä monen duunarinkin ulottuvilla. Ajatus ois siis tässä ketjussa keskittyä uutena suht kalliisiin sporttiautoihin, jotka nyt 2-10 vuoden ikäisinä alkaa olemaan kohtuuhinnoissa.

    Ford Focus RS
    305hp ja suora-viitonen turbolla
    hinnat Suomessa 35k tienoilla

    +saundit ainakin ulkoapäin kuultuna (on jäänyt mieleen täällä päin pyörivä vihreä RS, jossa taisi lieskaa lennellä auton takana olevista suuttimista )
    +viripotentiaali
    -etuveto?


    Audi RS4 (B7)
    420hp V8 FSI
    hinnat vielä 45k+

    +neliveto
    +yli 8000 kiertävä v8
    +saa farkkuna
    -kulutus?


    Golf R
    270hp 2.0l turbonelonen
    hintaa taitaa olla jotain 40k+ vielä

    +neliveto+DSG
    +kulutus?
    -onko fiilistä yhtään?


    Laittakaahan muitakin autoja ketjuun jos tuntus sopivan haastajaksi....mitään noista edellisistä en ole itse päässyt ajamaan joten eikun tarinaa tulemaan
    F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace
  • Daylight
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 671
    • Helsinki

    #2
    Top Gearista

    Top Gearista

    yms yms.
    ///M3

    Comment

    • Jamppa1983
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 739
      • Pirkanmaa

      #3
      M5 e60: Ei mitään pahaa sanottavaa. Ei niin ketterä kuin M3 e9X. Miellyttävämpi motarilla ja hiljaisempi.

      M3 e9X: Omaan makuun paras vaihtoehto. Ketterä voima tulee mukavasti ulos ja saa myös neljällä ovella. Jolloin toimii arkikäytössä kuin tavallinen auto. Loistava ajaa ja toimii kuin ajatus. Kokoajan tunne missä mennään.

      Corvette Z06: Aika surkee laatu. Sisusta kuin 90-luvun autoissa. Konepellin kahva jäi käteen peltiä avatessa. Voimaa kyllä on todella mukavasti ja tulee ulos jo pienillä kierroksilla. Jos vain rataa kiertää ja pärjää kahdella penkillä niin miks ei.
      Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

      M3 e90 & "M3" e30 turbo

      Comment

      • Juhaska
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 3981
        • Suomi

        #4
        Itsekkään en ole vielä ajamaan päässyt, mutta mahdollisesti joskus tulevaisuudessa saatan jonkun seuraavista hankkia.

        Nro:1 ja joka jossain määrin kiinnostaa eniten, eli Audi S5 4.2l V8
        Moni -05 ja uudemmat audit on minusta vähän kökön näköisiä, mutta S5 tekee poikkeuksen.
        Tyylikäs herrasmies-coupe ja kulkua on kotitarpeiksi, ihan ok.
        Youtubessa bongasin kyseisen mallin akrapovic-putkistolla varustettuna ja siitä asti olen ollut koukussa.
        Plussat: tyylikäs, sisusta suht' laadukkaan oloinen (hieman muovinen, kuten suurinosa uusista on), suurinosa tarjolla olevista yksilöistä manuaalilootalla. ,neliveto ja jos tuota nyt pakko olisi laitella niin perus setillä mentäisi, eli alusta, vanteet ja putkisto.

        Miinuksina: ajoittain epäkäytännöllinen (coupe), varaosien saanti ja hinta Suomessa (ei ongelma, jos tietää vaihtoehdot), huolto (se perkeleen jakopää) voi olla suolaisen hintaista, mystiset sähköviat, audikuskeilla ei ole ystäviä...

        Nro: 2 pysymme VAG:inassa, eli Volkswagen R36 passat ja mielellään farkkuna.
        Ei mitenkään huomionkipeä auto, mutta silti omaan silmään näppärän näköinen volkkari ja edelleen sitä kulkua on kotitarpeisiin.
        Plussat: Yksinkertaisen tyylikäs paketti, DSG- (Taatusti hieno laitos kunnossa ollessaan), ei paha kulutus tehoihin nähden, neliveto, tilaa ja varusteita piisaa vakionakin.

        Miinukset: DSG:stä on tullut luettua kaikenlaista ja jos mopokoneiseen 1.4 litraiseen poloon maksaa uusi loota n.4500€, niin mitähän se on tälläiseen erikois- malliin? Eli yksi miinus on myös, ettei ole tarjolla manuaalilootalla, klonkswagenin kutos-koneet ei ole aina olleet niitä luotettavimpia patoja (toki huolloista, kun pitää säntillisesti kiinni, niin paljolta voi välttyä), varaosien hinnat jälleen (samoilla linjoilla S5:den kanssa), huollon kustannukset (osaava pikkupaja on hyvä löytää), jälleen ne sähköviat, elämä on jo menettänyt merkityksensä, kun alkaa näitä katsomaan itselle.

        Ja mitä "Hiace" tuossa aloitus postauksessa mainitsi, niin Golf R olisi laittelu kohteena mielenkiintoinen, mutta silloin auton pitäisi ehdottamsti olla manuaalilootalla.
        Ja nimenomaan, jos voimaa etsittäisiin.
        Toki alan olla liian vanha tuollaisen "boyracerin" rattiin, että se saattaisi jäädä hankkimatta.

        Ford focus RS...
        Mielellään kävisin testaammassa, mutta en veisi kotiin.
        Heräisin aamulla ja tajuaisin, että ostin föyrdin.
        Ystävät nauraisi ja itse itkisin, mutta salaa...

        Ja vikana tuo RS4, niin farkkuna tänne yksi kiitos.
        Kallis pitää, mutta senhän ostaja varmaan on ottanut huomioon, kun tuollaisen hankkii ja samalla se bensankulutus jää taka-alalle...

        Joitain mersunkin malleja olen katsellut, mutta niistä ei nyt jaksa alkaa kirjoittelemaan...
        ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

        Comment

        • sonikk
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 1664
          • Kerava

          #5
          Mitään noista en ole ajanut mutta lukenut sitäkin enemmän. Ja faijalla on tommonen '09 Focus ST niin saa hieman osviittaa.

          Lehdet&oma kokemus ST:
          -Rengasmelu aivan sietämätön varsinkin nastoilla
          -Sisusta on todella halvan oloinen, varsinkin RS:n hintaluokassa
          -Ohjaus ja muutenkin ajettavuus erittäin hyvä, kesäkelillä ainakin
          -Äänet on aika räyhät jo ST:ssä

          B7 RS4 mitä lehdistä (lähinnä EVO lukenut):
          -Todella hyvä kaikin puolin, paljon parempi kuin uudemmat RS3, RS5 jne

          Comment

          • Micce///M
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2008
            • 3552
            • Hämeenlinna

            #6
            Originally posted by Juhaska View Post

            Ford focus RS...
            Mielellään kävisin testaammassa, mutta en veisi kotiin.
            Heräisin aamulla ja tajuaisin, että ostin föyrdin.
            Ystävät nauraisi ja itse itkisin, mutta salaa...
            Siis täytyy olla todella uskollinen merkilleen, jos ei RS:ää kotiin veisi mutta ajaa vanhalla saabilla. Ei nyt millään pahalla, mutta onhan tuo nyt kuitenki hiukan erilainen auto kun käsittääkseni mikään muu edestä vetävä. Ja kaikenkaikkiaan ihan helvetin tyylikäs, naapurilla oli tuollainen ja ajeli sillä yli 100tkm huoletonta kilometriä. Vihreä sopii kun nyrkki silmään ja äänet antaa ymmärtää että kulman takaa tulee jotain ihan muuta kun ford.

            Comment

            • duuk
              Moderator
              • Dec 2006
              • 10501
              • Saaressa

              #7
              Originally posted by Micce///M View Post
              Siis täytyy olla todella uskollinen merkilleen, jos ei RS:ää kotiin veisi mutta ajaa vanhalla saabilla. Ei nyt millään pahalla, mutta onhan tuo nyt kuitenki hiukan erilainen auto kun käsittääkseni mikään muu edestä vetävä. Ja kaikenkaikkiaan ihan helvetin tyylikäs, naapurilla oli tuollainen ja ajeli sillä yli 100tkm huoletonta kilometriä. Vihreä sopii kun nyrkki silmään ja äänet antaa ymmärtää että kulman takaa tulee jotain ihan muuta kun ford.
              Niin koska volvon turbo vitonen siellä hyrisee

              duke's garage:
              Suzuki R50
              E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
              M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
              S38 S54 S62

              instagram: _duuk

              Comment

              • r.w.
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2007
                • 2510
                • Länsirannikko

                #8
                Originally posted by duuk View Post
                Niin koska volvon turbo vitonen siellä hyrisee


                Olisihan tuollainen RS todella maistuva käyttöauto, toki ilman tuota saatanan kamalaa spoileria ja myrkynvihreää ulkoväriä. En ole oikein ikinä ymmärtänyt noiden kohderyhmää. Muotokieli ja väritys puhuttelevat ehkä 17-vuotiaita ammattikoululaisia, aikuinen mies siellä ratin takana ei ainakaan kehtaa istua, ellei joku ole pahasti vialla.
                1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                Comment

                • Juhaska
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 3981
                  • Suomi

                  #9
                  Originally posted by Micce///M View Post
                  Siis täytyy olla todella uskollinen merkilleen, jos ei RS:ää kotiin veisi mutta ajaa vanhalla saabilla. Ei nyt millään pahalla, mutta onhan tuo nyt kuitenki hiukan erilainen auto kun käsittääkseni mikään muu edestä vetävä. Ja kaikenkaikkiaan ihan helvetin tyylikäs, naapurilla oli tuollainen ja ajeli sillä yli 100tkm huoletonta kilometriä. Vihreä sopii kun nyrkki silmään ja äänet antaa ymmärtää että kulman takaa tulee jotain ihan muuta kun ford.
                  Sanooko tuo sigu sinulle, että olen merkki uskollinen, jos nyt tällä hetkellä ajan Saabilla?
                  Ja jos aletaan ottamaan viisipyttysestä voimaa, niin se on sitten audin keulalla se mylly ja nelivedolla.
                  Monen WRC-amisviiksi sankarin ford-takin helmat heilahtaa, kun antaa vähän happea, tuollaiselle oikealle turbovehkeelle.

                  Mutta jokainen tyylillään.
                  Cossu vehkeet sitten erikseen...

                  Edit: Niin onko se vihreä nyt hieno vai ei, kun on nuo sinun vikat postaukset vähän ristiriidassa?
                  ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7393
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Hiace View Post
                    Laittakaahan muitakin autoja ketjuun jos tuntus sopivan haastajaksi....
                    Eikös Golf R:n luonnollinen kilpailija ole Audi S3? Noitahan saa selvästi halvemmalla vähän vanhempina, ja eikös tekniikkakin ole sukua Golf R:lle?


                    'Audi S3' (http://en.wikipedia.org/wiki/File:Au...Sprintblau.JPG) by Thomas doerfer used under CC BY-SA 3.0.

                    Originally posted by Hiace View Post
                    mitään noista edellisistä en ole itse päässyt ajamaan joten eikun tarinaa tulemaan
                    Ei oo mikään noista, mutta B8 RS4 tuli alkusyksystä ajettua: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...postcount=1378
                    Last edited by Petri.Kekkonen; 16-11-2012, 22:15.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Antza
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 2143
                      • Espoo

                      #11
                      Nyt kun kokoluokat ovat menneet hieman sekaisin, voinen tuoda mukaan auton nimeltä M135i, kokoluokassa siis kilpailee Golf / A3 -akselilla. Toki näitä ei vielä ole käytettynä myynnissä, mutta asia korjaantuu vuodessa, parissa.



                      Uusi ykkössarja ei ulkonäöltään, varsinkaan perästä, ole maailman seksikkäin, ja toisaalta hyvä niin, mutta sen sijaan hinta/suorituskyky on suorastaan ällistyttävä. 320hp / 58k EUR uutena Suomessa 8-portaisella (jopa tuplakytkinvaihteistot hakkaavalla) automaatilla. Siis uusi. Vertailun vuoksi vanha 1M oli n 75k EUR. OK, se ei ole 1M, sillä siinä ei ole mm. lukkoperää, mutta sen sijaan esim kehutut M Performance jarrut, säätyvä M-alusta - ja ohjaus, sekä hienosti yhteensovitettu moottori-vaihteisto -yhdistelmä. Auto on myös reilusti kevyempi kuin edesmennyt 1M.

                      En ole vielä ko. autoa päässyt testaamaan, joten lukisin erittäin mielelläni foorumilaisten koeajoraportteja.

                      Mm. Car Magazine toteaa autosta seuraavaa:

                      The M135i is a different creature to the old 1M. It’s more cultured, not so extrovert in the way it looks or drives. But it’s massively cheaper and a seriously fun little hatch. It might not look as sexy as a Scirroco, or feel quite so single-minded as a Megane RS, but the BMW is faster, better built and just feels more special than any of them. We can’t think of a more desirable, more exciting top-drawer hot hatch on the planet than this M135i, and even the slighty dull styling can’t stop us reaching for that rarely used fifth star.
                      Kannattaa katsoa, mitä mieltä arvostettu kriitikko Chris Harris on ko autosta, yksinään ja verrattuessa RS3 Audiin, sekä mitä mietteitä hänellä on vanha 1M vs uusi M135: http://www.youtube.com/watch?v=2xwecTp91-o
                      Current rides:
                      F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                      Previous rides:
                      E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                      Comment

                      • Hiace
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2011
                        • 1203
                        • Helsinki/Joensuu

                        #12
                        Hassua, luulin että M135i:ssä on 7v DKG. Mitenkähän perinteinen automaatti sopii puoli-M-autoon? Tuo ois kiva koeajaa joskus.
                        F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                        Comment

                        • Micce///M
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2008
                          • 3552
                          • Hämeenlinna

                          #13
                          Originally posted by Juhaska View Post
                          Sanooko tuo sigu sinulle, että olen merkki uskollinen, jos nyt tällä hetkellä ajan Saabilla?
                          Ja jos aletaan ottamaan viisipyttysestä voimaa, niin se on sitten audin keulalla se mylly ja nelivedolla.
                          Monen WRC-amisviiksi sankarin ford-takin helmat heilahtaa, kun antaa vähän happea, tuollaiselle oikealle turbovehkeelle.

                          Mutta jokainen tyylillään.
                          Cossu vehkeet sitten erikseen...

                          Edit: Niin onko se vihreä nyt hieno vai ei, kun on nuo sinun vikat postaukset vähän ristiriidassa?
                          No ei nyt ehkä merkkiuskollisuutta välttämättä, mutta asenne on ihmeellinen. Toki kaikilla on omat makunsa autojen suhteen, ja omasta mielestä tuo on todella hieno luonnossa. Osittain "pilattu" etuvedolla, vaikka fordilta siihen ehkä löytyisikin 4-vetonen alusta.

                          Tuollainen 300hp on luultavasti ihan riittävästi, kun kyseessä on kuitenkin käyttöauto tai sen tyyppinen ratkaisu ja etuveto. Eli ei välttämättä tarvitse alkaa virittelemään.

                          Mitkä postaukset on ristiriidassa?

                          Comment

                          • Micce///M
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2008
                            • 3552
                            • Hämeenlinna

                            #14
                            Originally posted by duuk View Post
                            Niin koska volvon turbo vitonen siellä hyrisee
                            Mutta voortin merkein varustettuna.

                            Comment

                            • Juhaska
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2007
                              • 3981
                              • Suomi

                              #15
                              Originally posted by Micce///M View Post
                              No ei nyt ehkä merkkiuskollisuutta välttämättä, mutta asenne on ihmeellinen. Toki kaikilla on omat makunsa autojen suhteen, ja omasta mielestä tuo on todella hieno luonnossa. Osittain "pilattu" etuvedolla, vaikka fordilta siihen ehkä löytyisikin 4-vetonen alusta.

                              Tuollainen 300hp on luultavasti ihan riittävästi, kun kyseessä on kuitenkin käyttöauto tai sen tyyppinen ratkaisu ja etuveto. Eli ei välttämättä tarvitse alkaa virittelemään.

                              Mitkä postaukset on ristiriidassa?
                              Eikö tuo, että vihreä sopii, kuin nyrkki silmään ja sitten seuraavassa se pulkka on pilattu myrkynvihreällä värillä.
                              Eipä sillä nyt niin merkitystä ole...
                              ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎