Pakko ottaa kantaa tähän keskusteluun, itse ajaneeni uutta M3:sta todella hieno peli ja rs4:sta myös sama juttu. Mutta uskon yhden auton päihittävän nuo molemmat kunhan tulee tuotantoon Volvo S60 Polestar, nimittäin viimeisimmän videon katsoin ja vastakkain olivat nämä autot, joita mainitsen tekstissäni, volvo voitti yli 4s molemmat radalla!
Suorityskyky on sama kuin RS6, uutta M5:sta tähän ei kannata edes ottaa se ei nimittäin pärjää vertailussa näille kahdelle, mutta se on syytä muistaa bemari on huomattavasti edullisempi kuin rs6, volvon hinnasta ei ole tietoa, kai sekin tulee olemaan yli 150tonnia.
(Volvo ja Audi 3.9s 0-100km/h)
Hmm 350hv ja 1700kg, huima on suorituskyky silti....
______________________ Nykyinen: Model 3
BMW:t vuodesta 2009: i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Hmm 350hv ja 1700kg, huima on suorituskyky silti....
Nykyisillä "oikein välitetyillä" voimansiirroilla (laatikko+vetopyörästö) saadaan välityksiä sopivaksi 0-100km/h kuin huippuihinkin.Vertaa entiset 5-6v. manual vs. 7-8v "automaatit",joka on optimoitu sopivalla vetopyörästön välityksellä.Myös tuulitunnelitesteillä on saatu lisää forssia tuonne isommille nopeuksilla,kun vertaa näihin 10-20 vuotiaisiin tehopirsseihin.
Kaikki on kehittynyt myös moottoreissa.Venttiilikoneistot,ja niiden käyttömekanismit "muuttujineen",turbotekniikka,elektroniikka, ym.ym.ym.Tuo maksimiteho/vääntö on käytettävissä isommalla kierrosalueella verrattuna entisiin moottoreihin.Karrikoidusti sanoen tämän päivän hevosvoimat on "isompia",kuin vanhemmissa saman tehoisissa autoissa.Tämä sitä suoritustehoa parantaa.
Ihan helvetin hienoa jos Volvokin saa vuosien jälkeen tuotantoon edes yhden hyvän auton. Hiukan pelottaa, että saavat ripuloitua tuonkin homman jotenkin, mutta erittäin lupaavalta vaikuttaa!
En löytänyt sopivampaa topikkia, joten kysytään tässä: onko kokemuksia M135i:stä?
Tuoreessa TM:n Urheiluautot 2013 - vertailussa se on mukana, mutta mitattu suorituskyky laittaa ihmetyttämään. Hitaampi testiradalla kuin esim Golf GTI Performance, sekä sekunneissa että huippunopeudessa. Tehoeroa kuitenkin 90hv, eikä Golf ole juuri kevyempi. Samaten kovempaa meni Mini JCW, vaikka tehoa yli 100hv vähempi. Kuulostaa todella erikoiselta. Itse arvostelussa M135i on kuitenkin pärjännyt kohtuullisesti.
Monissa ulkomaisissa testeissä on pärjännyt hyvin myös ajettavuudessa. Suorituskykymittauksia kun katselee muualta, niin Sport Auto mittasi Hockenheimin lyhyellä osalla ajaksi 1:15.70, kun Golf Performancella aikaa kului 1:18.00. 80 -180 kiihdytys 10.8s vs 14.0s. Näiden perusteella TM:n mittaustulokset kuulostavat vähintäänkin kyseenalaisilta.
On kokemuksia M135i:stä, noin tunnin koeajo yhteensä Laakkosen koeajopäivillä täällä Joensuussa. Ajoin paikalle silloisella E46 M3:lla, eli siihen on helppo verrata.
Ensivaikutelma oli se, että ompa auto hiljainen kaupunkikruisailussa. Lisäksi alusta on M:n alustasarjaan verrattuna tosi pehmeän ja mukavuuspainotteisen tuntuinen. Ohjaus ei pärjää M:n tarkkuudelle. M3:lla ajaminen vaatii kokoajan aktiivisuutta kuskilta, mutta M135i:llä voi kruisailla leppoisasti ja ajaminen on mukavaa.
Vaihteisto pelaa kuin ajatus, 8v-momentinmuunninaski vaihtaa pehmeästi ja sporttiasetuksilla tosi nopeasti. Vaihdot eivät ole yhtä rajuja kuin esim. SMG:llä mutta perstuntumalla vähintään yhtä nopeita. Nopeus riittää varmasti sporttiautoon. Ratin lavat kätevä käyttää.
Äänet tuossa M135:ssä on ihan mainiot. Suora kutonen murisee hyvin, mutta kyllähän turbot pehmentää saundia. Semmoinen sivistynyt pukupäällä oleva räyhääjä, kun taas M3 veteli suoraan wifebeater päällä turpaan niin että lätisee kun kaasua painoi.
Kulkua tuolla M135i:llä oli ihan järkyttävästi suuri vääntö ehkä vaikuttaa, mutta persdynolla löylyä on reippaasti enemmän kuin 10v vanhassa E46 M3:ssa. Kiihtyvyys on rajua joka vaihteella ja varsinkin kun automaatti löytää aina sopivan pykälän, mennään kovaa kun tallaa painetaan. Koeajolla sattui pieni vesisade ja kiihtyvyys märällä tiellä yhtä hurjaa, neljä pyörää sutii iloisesti pakko myöntää että pelkääjän paikalla oikein pelotti kiihtyvyys välillä kun kaveri antoi löylyä...tunne mitä oma M3 ei antanut kummallakaan paikalla istuttaessa...
Tuossa luvataan 320hv/450nm, mutta useilla ulkomaan foorumeilla ovat dynottaneet 340hv/500nm-lukemia vakiona ja sen uskon. Ei bmw on ilmoittanut lukemat alikanttiin, niinkuin 1M:ssä. Ehkä se on strategiaa jotta ostajalle saadaan perusteltua tulevan M3:n reilu lisähinta paremmin.
Kokonaisuutena M135i on hintaansa nähden (n.55ke) erittäin kova paketti. Hinta-tehosuhde on vähintään kohdallaan. En odottanut autolta ihmeitä, mutta se yllätti positiivisesti. Alusta on pehmeä, joten alustasarjalla ja takapöntön vaihdolla + ohjelmoinnilla tuosta saadaan supernopea vehje. Ja vielä radalle jos kumit vaihtaa niin kulkee. Veikkaan että huonot kierrosajat saattaa johtua löysästä alustasta ja renkaista, koska tehoa tuntuisi olevan. Tälläset meikän vaikutelmat autosta.
Onkos täällä kukaan kokeillut tai harkinnut ostaa tuollaista Audin S4:sta (B8)? Kovasti olisi kiinnostusta kyseiseen pirssiin ja paljon plussia löytyy. Auton ulkonäkö mielestäni ok, löytyy farkkuna ja sedanina, laatu on hyvä ja nelivetohan sopii tänne pohjolaan. Toimii varmasti hyvin käyttiksenä ja miksei tuolla radallakin käy tai varttimaililla. Sitten pellin alta löytyy tämä 3.0 litrainen remmiahdettu kone, josta viri pajat on alkanut ottamaan hyvin tehoja irti. Esim. MRC tuning stage 2 kitti (1800€) + putkisto, niin tehokäyrä näyttää +500hv ja 650nm vääntöä, joten ei ollenkaan huono.
Auton hinta tietenkin korkea, mutta ei nyt mikään älytön. Halvempi kuin M3 e92 ja lähes samoissa kuin RS4 b7.
Onkos täällä kukaan kokeillut tai harkinnut ostaa tuollaista Audin S4:sta (B8)? Kovasti olisi kiinnostusta kyseiseen pirssiin ja paljon plussia löytyy. Auton ulkonäkö mielestäni ok, löytyy farkkuna ja sedanina, laatu on hyvä ja nelivetohan sopii tänne pohjolaan. Toimii varmasti hyvin käyttiksenä ja miksei tuolla radallakin käy tai varttimaililla. Sitten pellin alta löytyy tämä 3.0 litrainen remmiahdettu kone, josta viri pajat on alkanut ottamaan hyvin tehoja irti. Esim. MRC tuning stage 2 kitti (1800€) + putkisto, niin tehokäyrä näyttää +500hv ja 650nm vääntöä, joten ei ollenkaan huono.
Auton hinta tietenkin korkea, mutta ei nyt mikään älytön. Halvempi kuin M3 e92 ja lähes samoissa kuin RS4 b7.
30K€ näyttää lähtevän kunnollinen, mutta paljonkos veroja tuohon lätkäistään? Nettiauton 2009 mallien 50K€+ hintapyynnöt ei kyllä ihan pienintä veroa lupaile.
Samoissa näyttää 2008 M3:sten hinnat pyörivän Saksassa ja veroja lisää päästöjen takia.
Kävin tuollaista Ford Focus RS:ää kokeilemassa kun tilaisuus tuli. Auto on kyllä ulkonäöltään ja sisätiloiltaan todella hieno, ja äänet maukkaat. En odottanut suurta ajofiilistä ennakkoon etuvetoisuudesta johtuen. En kuitenkaan olisi uskonut että tehokas etuveto nyt ihan noin perseestä olisi. Tuntuma oli sama kuin olisi luistinsuojat jalassa mennyt luistelemaan. Suttia löi hullun lailla ja ohjaus veteli millon mihinkin suuntaan. Jos ei isommalla vaihteella jaksanut enää suttia lyödä kunnolla niin sitten alkoi täristämään. Kyllä taka/nelivetoautoa ajaessa reilu 300 heppaa on aina kivalta tuntunut, tämän kanssa alkoi lähinnä naurattamaan.
Ei kyllä millään mene ymmärrykseen, miten joku viitsii tuollaista, tai yleensäkään tehokkaampaa etuvetoautoa hankkia jos tarkoituksena on nauttia urheilullisesta ajamisesta. Käyttöautona varmaan ihan ok, mutta ajokokemukset olivat kaikkea muuta kuin urheilullista mieltä herättävät. Ja näyttävät vielä kaiken lisäksi käytettynäkin maksavan +40ke Nuo RS:ät
Onkos täällä kukaan kokeillut tai harkinnut ostaa tuollaista Audin S4:sta (B8)? Kovasti olisi kiinnostusta kyseiseen pirssiin ja paljon plussia löytyy. Auton ulkonäkö mielestäni ok, löytyy farkkuna ja sedanina, laatu on hyvä ja nelivetohan sopii tänne pohjolaan. Toimii varmasti hyvin käyttiksenä ja miksei tuolla radallakin käy tai varttimaililla. Sitten pellin alta löytyy tämä 3.0 litrainen remmiahdettu kone, josta viri pajat on alkanut ottamaan hyvin tehoja irti. Esim. MRC tuning stage 2 kitti (1800€) + putkisto, niin tehokäyrä näyttää +500hv ja 650nm vääntöä, joten ei ollenkaan huono.
Auton hinta tietenkin korkea, mutta ei nyt mikään älytön. Halvempi kuin M3 e92 ja lähes samoissa kuin RS4 b7.
No jaa, tuollaisesta just hieroin kauppoja Euroopassa käydessäni. Ei vielä tarttunu matkaan... Ehkä ensreissulla
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Onkos täällä kukaan kokeillut tai harkinnut ostaa tuollaista Audin S4:sta (B8)? Kovasti olisi kiinnostusta kyseiseen pirssiin ja paljon plussia löytyy. Auton ulkonäkö mielestäni ok, löytyy farkkuna ja sedanina, laatu on hyvä ja nelivetohan sopii tänne pohjolaan. Toimii varmasti hyvin käyttiksenä ja miksei tuolla radallakin käy tai varttimaililla. Sitten pellin alta löytyy tämä 3.0 litrainen remmiahdettu kone, josta viri pajat on alkanut ottamaan hyvin tehoja irti. Esim. MRC tuning stage 2 kitti (1800€) + putkisto, niin tehokäyrä näyttää +500hv ja 650nm vääntöä, joten ei ollenkaan huono.
Auton hinta tietenkin korkea, mutta ei nyt mikään älytön. Halvempi kuin M3 e92 ja lähes samoissa kuin RS4 b7.
Juuri tuollaisen B8 S4:n tuotatin Saksasta. Edelliset autot ovat olleet mm. e46 M3 ja e92 335i. Halusin yhden parin ovia lisää sekä kaksoiskytkinvaihteiston. Vaihtoehtoina olivat siis 335i:n jälkeen e90 M3 ja B8 S4. e90 M3 DKG:lla on (e90 M3 yleisestikin) valmistusmääränsä takia suhteellisen vähän mobilessa tarjolla, jonka seurauksena niiden hintataso tuntui olevan merkittävästi S4:ia korkeampi. M3:iin paiskataan myös pari tonnia enemmän veroa. Loppupeleissä myös S4:n remmiahdettu 3.0 V6 houkutteli käyttöautossa enemmän kuin vapaasti hengittävä V8. Audissa vielä erittäin suurena plussana neliveto. Itse olen kyllä erittäin tyytyväinen. On tuo sporttisempi peli kaikinpuolin, mitä 335i oli. Varusteitakin näissä on yleisesti melko runsaasti. Tuollasen tuonti on tällä hetkellä jopa ihan kannattavaa. Nettiautossa vain muutamia myynnissä ja pyyntihinnat ovat melko korkeita verrattuna Saksan hintatasoon.
Asiasta toiseen, miksei Btcf:llä voisi olla showroom-alue myös muunmerkkisille autoille? Jos bemarimiehellä on kakkosautona joku mielenkiintoinen vehje tai siirtyy vaikka Audiin kuten Johto? Mielelläni lukisin juttuja muistakin autoista kuin bemareista, nimenomaan tällä foorumilla. Vai oisko huono idea?
Asiasta toiseen, miksei Btcf:llä voisi olla showroom-alue myös muunmerkkisille autoille? Jos bemarimiehellä on kakkosautona joku mielenkiintoinen vehje tai siirtyy vaikka Audiin kuten Johto? Mielelläni lukisin juttuja muistakin autoista kuin bemareista, nimenomaan tällä foorumilla. Vai oisko huono idea?
Comment