Mitäs raati on mieltä siitä, että myyjä valehtelee että auto on tuotu Suomeen suoraan Saksasta, vaikka on ollut Virossa, Viron kilvissä välillä?
Autolla arvoa vajaat 30t€, ollen silti 'nettiauton halvin'. Jostain olin kuullut huhun, että juuri tuo auto olisi pyöräytetty Balttian kautta joten kyselen tätä pariinkin otteeseen. Myyjä vakuuttelee toistamiseen että auto on tuotu Suomeen suoraan Saksasta ja viime huolto tehty Viron maahantuojalla loman yhteydessä. Saksan rekisteriote on ehkä toimistolla, sitä emme päässeet hakemaan mutta hän lähettää sitten perässä.
Kotona huomaan rekisteriotteesta että edellinen rekisterinumero ei hyvin todennäköisesti ole Saksalainen. Rekisterinumero osoittautuu Virolaiseksi. Harmitti pirusti, eniten koska tuli liraus housuun, että mitä muuta se myyjä mahtoikaan valehdella?! Muuta 'vikaa' ei löydy.
Soitin myyjälle, juttelin vielä Saksan tuonnin, Viron lomareissut sun muut, jotta sain nauhoitettua myyjän valehtelut. Seuraavaksi vaadin kaupan purkua tai 500€ hinnan alennusta. Autossa itsessään ei ole vikaa, mutta käsittääkseni osa ostajista karttaa Balttiantuonteja ja siten tuo Viron keikautus vaikuttaa auton arvoon. Uskon että siksi myyjä tämän tosiasian valehtelikin.
Onko hinnanalennusvaatimukseni mielestänne kohtuullinen? Lähtisittekö käräjille? Tekisi mieli ihan jo periaatteesta, mulle on toistuvasti valehdeltu päin naamaa.
Vielä kun selvität hävisikö vironreissulla mittarista kilometrejä niin..
Voishan tuon auton joku asiantunteva vilkaista, että onko kolariauto ja mahdollisesti selvitellä irtoisko kilometriasioista jotain hämärää. Jos tämmöisiä asioita tulis vastaan ja myyjä on pimittänyt Viron korjausreissun, niin eihän se ihan rehellistä kauppaa ole. :think
Voishan tuon auton joku asiantunteva vilkaista, että onko kolariauto ja mahdollisesti selvitellä irtoisko kilometriasioista jotain hämärää. Jos tämmöisiä asioita tulis vastaan ja myyjä on pimittänyt Viron korjausreissun, niin eihän se ihan rehellistä kauppaa ole. :think
Taidetaan vaan palata takaisin Hemin mainitsemaan asiaan, eli kun on yksityinen kyseessä niin milläpä osoitat että oliko myyjä itse edes tietoinen mistään. Kolarikorjauksillakaan ei ole mitään merkitystä, esimerkiksi vakuutusyhtiön kanta on aina se että kun auto on kolarin jälkeen korjattu, se vastaa autoa ennen kolaria -> ei mitään hyvitettävää.
Ja toisena luetun ymmärtäminen, eli myyjä nimenomaan oli kertonut että autoa on pajalla virossa lomilla käytetty. Se missä maassa auto on ollut rekisterissä, siitä oli epäselvää, mutta hyvin vaikea nähdä mitä hyvityksiä voisi myyjältä pyytää kun tavara eu:n sisällä on vähän liikkunut.
Taidetaan vaan palata takaisin Hemin mainitsemaan asiaan, eli kun on yksityinen kyseessä niin milläpä osoitat että oliko myyjä itse edes tietoinen mistään. Kolarikorjauksillakaan ei ole mitään merkitystä, esimerkiksi vakuutusyhtiön kanta on aina se että kun auto on kolarin jälkeen korjattu, se vastaa autoa ennen kolaria -> ei mitään hyvitettävää.
Ja toisena luetun ymmärtäminen, eli myyjä nimenomaan oli kertonut että autoa on pajalla virossa lomilla käytetty. Se missä maassa auto on ollut rekisterissä, siitä oli epäselvää, mutta hyvin vaikea nähdä mitä hyvityksiä voisi myyjältä pyytää kun tavara eu:n sisällä on vähän liikkunut.
Kylläpä sitä yleensä oletetaan myyjän olevan tietoinen mistä on autonsa ostanut tai minkä maan rekisterissä se on ostaessa ollut. Ei siinä kauheasti ole epäselvää, jos hän on sen Virosta ostanut ja puhelimessa väittää että ei ole ostanut. Kyllä maallikkokin erottaa Viron Saksasta.
Vakuutusyhtiöiltä ei näissä asioissa pyydetä kannanottoja. Ne ei liity millään asteella autokaupan tekoon. Eikä myöskään mikään EU:n sisäinen vapaakauppasopimus.
Jos auto on todella ostettu Saksasta ja lomilla käyttänyt Virossa huollossa, niin silloinhan asia on ihan ok.
Kylläpä sitä yleensä oletetaan myyjän olevan tietoinen mistä on autonsa ostanut tai minkä maan rekisterissä se on ostaessa ollut. Ei siinä kauheasti ole epäselvää, jos hän on sen Virosta ostanut ja puhelimessa väittää että ei ole ostanut. Kyllä maallikkokin erottaa Viron Saksasta.
Eipä se enää näin eu:n aikana ole ihan näin mustavalkoista aina, eli esimerkiksi olen itse ostanut auton japanista ja olen sen suomessa tämän jälkeen ensirekisteröinyt, mutta siitä huolimatta se on tuossa välissä ollut englannin kilvissä myös.
On myös tullut itse ostettua auto saksasta, jonka olen tuonut suomeen, mutta on tässä välissä ollut rekisterissä latviassa.
Eli valehteleeko tuossa tapauksessa myyjä jos kysyy onko hän autoa virosta ostanut? Jos minulta kysyttäisiin olenko auton englannista tai latviasta ostanut, niin en ole, vaan japanista ja saksasta...
Mitäs raati on mieltä siitä, että myyjä valehtelee että auto on tuotu Suomeen suoraan Saksasta, vaikka on ollut Virossa, Viron kilvissä välillä?
Autolla arvoa vajaat 30t€, ollen silti 'nettiauton halvin'. Jostain olin kuullut huhun, että juuri tuo auto olisi pyöräytetty Balttian kautta joten kyselen tätä pariinkin otteeseen. Myyjä vakuuttelee toistamiseen että auto on tuotu Suomeen suoraan Saksasta ja viime huolto tehty Viron maahantuojalla loman yhteydessä. Saksan rekisteriote on ehkä toimistolla, sitä emme päässeet hakemaan mutta hän lähettää sitten perässä.
Kotona huomaan rekisteriotteesta että edellinen rekisterinumero ei hyvin todennäköisesti ole Saksalainen. Rekisterinumero osoittautuu Virolaiseksi. Harmitti pirusti, eniten koska tuli liraus housuun, että mitä muuta se myyjä mahtoikaan valehdella?! Muuta 'vikaa' ei löydy.
Soitin myyjälle, juttelin vielä Saksan tuonnin, Viron lomareissut sun muut, jotta sain nauhoitettua myyjän valehtelut. Seuraavaksi vaadin kaupan purkua tai 500€ hinnan alennusta. Autossa itsessään ei ole vikaa, mutta käsittääkseni osa ostajista karttaa Balttiantuonteja ja siten tuo Viron keikautus vaikuttaa auton arvoon. Uskon että siksi myyjä tämän tosiasian valehtelikin.
Onko hinnanalennusvaatimukseni mielestänne kohtuullinen? Lähtisittekö käräjille? Tekisi mieli ihan jo periaatteesta, mulle on toistuvasti valehdeltu päin naamaa.
Tulet 100% varmuudella olemaan myös vastapuolen oikeudenkäyntikulujen maksumies...omiesi lisäksi.
ps.Mitään "kaupanpurkua" et voi edes vaatia, vaan sitä ennen on käytettävä kaikki muut sovittelukeinot.
Kiitos replyistä. Olisi ehkä pitänyt kirjoittaa, että vaikka aiemmin kuvaamani tapahtumaketju kävi kaikki parin päivän sisään kaupasta, on tapauksesta jo yli puoli vuotta eikä asia ole pyörinyt mielessä aikoihin. Osui tämä thread silmiin, niin päätin kysäistä muiden mielipidettä.
Viimeisessä myyjälle lähettämässäni viestissä tosin sanoin palaavani vielä sillä halusin tarkoituksella jättää hänelle (toivottavasti) edes hieman epämukavan tunteen. Alkuun harmitti ihan jonkin verran, ajattelin että tähän toistuvasti päin näköä valehteluun oli varmasti joku syy. Nytkin harmittaa mutta enään yleisesti ottaen se, että/jos tuollaiset epärehelliset kusettajat saavat mitään etua epärehellisyydestään. Pipo ehkä kiristää liikaa sillä aika rennosti jengi tuntuu täällä moiseen suhtautuvan.
Vaikuttaako Balttian keikautus sitten auton arvoon? Jotkut kuulema karsastaa moisia -> vaikeampi myydä -> alemman arvoinen? tiedä sitten. Replyjen perusteella ei pidä paikkaansa mikä on tietenkin hyvä sillä nyt on tuollainenkin tallissa. Auto mennee myyntiin puolen vuoden sisään joten sitten tietänen enemmän. Tällä threadilla ilmeisesti vaki seuraajia joten koitan muistaa päivittää kokemukseni.
Vaikuttaako Balttian keikautus sitten auton arvoon? Jotkut kuulema karsastaa moisia -> vaikeampi myydä -> alemman arvoinen? tiedä sitten. Replyjen perusteella ei pidä paikkaansa mikä on tietenkin hyvä sillä nyt on tuollainenkin tallissa. Auto mennee myyntiin puolen vuoden sisään joten sitten tietänen enemmän. Tällä threadilla ilmeisesti vaki seuraajia joten koitan muistaa päivittää kokemukseni.
Periaatteen tasollahan se vaikuttaa hieman (tuon hintaluokan autossa ehkä 5%) arvoon ja hankaloittaa myös jossainmäärin myyntiä mutta jos autossa ei ole mitään vikaa eikä kolarihistoriaa ja itse olet myyntitilanteessa rehellinen niin luulen että vaikutus ei järin suuri ole :think
Yleiskuntohan se on mikä ratkaisee ja yksi auto tarvi vain yhden ostajan!
Näillä mennään:
Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
MB c124 230CE -90 "Badboy"
MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
Mistä tossa nyt edes normi ostaja näkee että on ollut jossain välissä viron kilvissä, herätys nyt... Jos auto on kunnossa ja toimii hyvin vielä puolen vuoden jälkeenkin, niin kyllä on naurettavaa lähteä edes valittamaan enää tässä vaiheessa.
Yesh, loistavaa, oletko jo avannut aatston? Asiakkaita riittäisi 100% kyllä.
Kerro toki oma näkemyksesi mistä syystä ja miltä osin sinun mielestäsi tämä kuvattu keissi päättyisi käräjäoikeudessa yksityisen myyjän tappioksi?
Nythän "huijatun" perusteissa on varsin paljon luulottelua, kuviteltua ja spekuloitua, joka ei ole ikinä oikeudessa keissin voittavan osapuolen repertuaaria?
Kerro toki oma näkemyksesi mistä syystä ja miltä osin sinun mielestäsi tämä kuvattu keissi päättyisi käräjäoikeudessa yksityisen myyjän tappioksi?
Nythän "huijatun" perusteissa on varsin paljon luulottelua, kuviteltua ja spekuloitua, joka ei ole ikinä oikeudessa keissin voittavan osapuolen repertuaaria?
Musta tuntuu, että minun ja sinun sisälukutaidoissa on eroa.
Ymmärtääkseni kyse oli siitä, JOS osoittautuu että on tehty niin ja näin ja se on sieltä ja täältä vaikka on vannottu että näin ei ole. Silloin siinä on 0 % luulottelua, kuviteltua ja spekuloitua.
Musta tuntuu, että minun ja sinun sisälukutaidoissa on eroa.
Ymmärtääkseni kyse oli siitä, JOS osoittautuu että on tehty niin ja näin ja se on sieltä ja täältä vaikka on vannottu että näin ei ole. Silloin siinä on 0 % luulottelua, kuviteltua ja spekuloitua.
Nythän kaikki nimenomaan onkin 100% "spekulointia" jota tarkoitinkin, joten mikä tuossa minun sisälukutaidossa on vikana?
Eli aina voi itse tykönään spekuloida ja "hekumoida" vaikka minkälaisilla luurangoilla kaapissa...ja nokittaa vielä pikkuisen lisää, mutta vasta siinä kohtaa voidaan alkaa puhumaan faktoista kun faktaa on tarjolla.
Pointtina tässä minulla olikin se, että pelkillä spekulaatioilla on ketään turha ajatella vievänsä käräjille tai pelata kaupanpuruilla/arvonalennuksilla ja ne faktathan vastapuolen petollisuudesta pitää nimenomaan sinun pystyä kaivamaan ja oikeudessa aukottomasti todistamaan.
Lisäksi tietenkin nimenomaan sen että kaikki esille tulleet seikat oikeasti vaikuttavat jälleenmyyntihintaan niin paljon, että nyt maksoit selvää ylihintaa?
Eli jos maksamasi hinta vastaa ko.taustat omaavan auton hintaa edes jossain määrin, tulet joka tapauksessa maksamaan keississä myös vastapuolen oikeudenkäyntikulut.
Tarkoitan tällä sitä että jopa se mahdollinen lievä kolarihistoria ja Virossa käynti on puhdasta spekulaatiota oikeudessa, kun punnitaan maksoito autostasi selvää ylihintaa suhteessa vastaaviin markkinoilla oleviin?
Oikeasti käytännössä ei, mikäli sitä korjausta ei ole tehty erityisen heikkotasoisesti ja tätä ei ollut tarkastettavissa ostohetkellä normaalin menetelmin(tuontiauto on lisäksi aina tuontiauto maasta riippumatta=kunto, kilometrit ja huoltohistoria ratkaisee).
Laitetaan jatkoks tähän samaan, kun vähän samankaltainen asia kuin alkuperäinenkin.
Eli auto tuli noin kuukausi sitten minulle vaihdossa, silloin ajettu ~250-300km kotiin ilman mitään teknisiä ongelmia jne. Sen jälkeen kuukauden päivät seisonut pihassa jona aikana ei muuten autoon olla koskettu muutenkuin kerran käytetty pari minuuttia. Viimeiset n.3 viikkoa olen henkilön B kanssa autosta hieronut kauppoja ja varasinkin tämän hänelle, kun ei ollut rahaa ennenkuin vasta nytten.
Tuon 3 viikon aikana lähestulkoon päivittäin jotain keskusteltu ja puhuttu autosta ja ihan yleisestikkin. Kertonut puhelimitse hänelle autossa tiedossa olevat viat ja puutteet ja että ihan hirveästi en autosta mitään osaa hänelle kertoa kun kauaa en ole omistanut ja vielä vähemmän sille mitään tehnytkään. Painottanut useaan otteeseen että kyseessä on yli 20-vuotias VANHA ja kohtuupaljon ajettu auto (mittarissa 407tkm)
Vielä kauppaa edeltävänä päivänä puhelimitse hänelle sanoin että auton myyn ihan siinä kunnossa kuin kaupantekohetkellä on, koska ei itselläkään ole pahemmin tietoa ko.autosta, ja että vanhaan alle tonnin autoon en rupea mitään takuita myöntelemään. No tämä oli ostajalle ihan ok, ja mulla on tälle kohtaa puheluakin olemassa todistaja joka kuuli puhelumme.
Tuli kaupantekohetki, kaveri pyöri pitkin poikin auton ympärillä, siinä vielä näytin hänelle vikoja; takaiskarit, takaluukun lukko, kattoluukku ja tuulilasi + ne ruosteenalut. Tässäkin kohtaa vielä sanoin että autosta en paskaakaan tiedä, omistusaikanani en edes konepeltiä ole avannut, saatika auton alle päässy könyymään.
No ei mitään, käytiin vielä heittämässä pikkunen n.5 kilsan koeajolenkki ja ei mitään, vähä oli jantterin ajo epämäärästä, huudatusta ja kytkimen luistatusta..
Auto oli siinä kunnossa että herraa miellytti ja pelas hyvin.
No ei siinä, tehtiin kaupat. Nimet paperiin jne. raha vaihto omistajaa. Sanoin vielä silloinkin jätkälle että auto on seissyt kuukauden verran, että sen mukaa ajaa sillä..
No itse poistuin lähikauppaan ja seurasin että seisotti päälle tuolla +25 asteen helteessä autoa suoraa varmaan 20-25 minuuttia, sitte lähti ajaan sellasella kytkimen vingutuksella ja huudatuksella että huhuh. Ei mennyt max 10 minuuttia niin soitti kaveri että " mitäs nyt kun tää keittää näissä valoissa"
Kysyin heti että no mitä teit ja onko kuinka korkeella lämmöt? Oli kuulemma tapissa johon kehotin välittömästi sammuttamaan auton ja antaa jäähtyä rauhassa. Ei tää oli vielä ajanu sillä vähän matkaa johki parkkiksellekkin.
Sanoin että en todellakaan tiedä mikä on, liekö seisomisen aikana mennyt joku paikka tukkoon tms.? Tällä välin autosta oli myös päässyt akku loppumaan?
No aloin tekemään lähtöä paikanpäälle, sanoin että tuon vettä ja tulen ilman muuta antamaan apuvirtaa. Vähän lisättiin vettä kun ei paljo ollut sitä hävinnyt ja laitettiin piuhoilla käyntiin, kaiffari siitä sitte sano ajavansa viereiselle huoltsikalle tankkaamaan ennen kotiinpäin lähtöä, ja tarjouduin vielä tulemaan mukaan siihen huolttikselle, että jos ei lähde ominavuin käymään niin on apu vielä lähellä. Jäbä tankkas ja haki röökiä, auton ei antanut jäähtyä 5 minuuttia kauempaa. Siinä sitte lähtiessä sanoin vielä että jos nyt laitat käymään, niin pyri ainakin nopeasti isolle tielle että saa ajoviimaa, kun lämöt vielä reippaasti yli normin.
No se laitto sen käymään, lähti omin avuin ja itekki alettii siitä lähteä, takaikkunasta vilkasin vielä että lähtikö niin ei, siinä se sankari onnellisena istu autossa näpyttelemässä puhelinta ja auto käynnissä Jäätiin vielä valoihinki oottaan niin koko sen ajan se auto ei liikkunut milliikään, eli varmaan pääs lämmöt nousee taas punaselle.
No kotii päästyä meni ~15-20 min niin sama kaveri soittaa ja kerto jääneensä motarin varteen kun oli kai sitte kansipahvin(?) saanu siitä käräytettyy kun oli kuulemma iha käry tullu hyttiin ja noussu jotain höyryy savuu konepellin alta..
Siinä vielä vähä puhelimessa arvottiin et mikähä helkkari siinä voi olla, itelle tuli mielee et oisko termari tai vesipumppu jumiutunu seisomisen aikana, ja kun tää lähti sitä kenkiin niin sit alkanu ottaa itteensä?
Vielä ei siis tässäkohtaa ole ollut puhe kauppojen perumisesta kuin ekassa puhelussa, joka meni kutakuinki näin " enmä oikeen tiiä onko tätä mitään järkeä ostaa kun noi lämmöt tolleen nousee"
Tähän vastasin että, "Eise nyt ihan niinkään mene, Olemme autosta useemman viikon puhuneet, olen kertonut sinulle autosta kaiken mitä tiedän, lähestulkoon renkaiden ilmanpaineista lähtien, ja itse sitä syynäsit ja kattelit pitkään pihassa, lisäksi vielä sanonut useaan otteeseen että auto myydään siinäkunnossa kun kaupantekohetkellä on ja ostaja sen saa syynätä parhaaksi njäkemällään tavalla ennen kauppapäätöstä"
Tämän jälkeen ei vielä ole tullut mitään "vaateita tahi ukaaseja" jen autosta, muutaku että jonku kaverinsa pisti tässä illalla soittaa, joka kyseli että; "noniin mikäs tää homma oikeen on, tälle kaverille vastasin nämä samat, että olemme paljon autosta puhuneet, kauaa se ei minulla ole ollut ja siitä kaiken mitä tiedän olen kertonuy lisäksi myös maininnut että auto myydään tasan siinä kunnossa kuin kaupantekohetkellä on, joka oli ostajalle OK.
No tämä joku bmw-insinööri kaveri sitte jotain puhu alkavansa kyselee mua edeltävältä omistajalta jotain autosta, ja sanoi " palaavansa asiaan"
Mites tälläsessä tilanteessa pitäisi toimia, jos tulee vielä jotain mahdollisia vaateita tms.? Kun ainakin oman käsityksen mukaan kun kyseessä on likemmäs puolimiljoonaa ajettu, päälle 20-vuotias auto, mikä ei edes hirveen montaa sataa maksanut, ja lisäksi ostaja sitä syynäili ja tutki vaikka kuinka kauan "vapain käsin" ja mainitsin useaan kertaan noista syistä johtuen auton myytävän siinä kunnossa, enkä mitään takeita siitä anna. Joka oli kaikinpuolin OK ostajalle..
Vähän sekava teksti, kun väsyneenä ja itekki vähä vitutuksissa tätä kirjoittelen, kun ei todellakaan ollut mitään hajua että vois jotai tollasta vikaa olla. Viimeeksi kun toimi ihan hyvin, jos olis ollu tiedossa, lihoiks sen olisin ajat sitte laittanut. Ja sillä mielellä itelläki toki vähä paska fiilis kaupoista.
Audi A7 EX MM:X5, 2x E60, 3X E36 Cabrio, 3XE46, 4 X E38, 6 X E39, 7 X E36, 3 X E34 jne.
Itse en viitsisi vastata edes kyseisen herran puheluihin tuon jälkeen. Tommonen alle tonnin romu, niin niihinhän voi tulla ihan mitä tahansa vikaa millon tahansa. Ei niistä myyjää voi laittaa vastuuseen. Varsinkin kun moneen kertaan on painotettu ostajalle millasta värkkiä sitä ollssn oikeen hommaamassa.
Comment