Announcement

Collapse
No announcement yet.

karavaanari on kaikkien kaveri - kysymyksiä asuntoautoista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ruupanen
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 5162
    • Joensuu

    karavaanari on kaikkien kaveri - kysymyksiä asuntoautoista

    Velipojalle iski asuntoautokuume. Saanut kuulemma tarpeeksensa telttailusta kalastus / metsästysharrastuksensa vuoksi, joten nyt olis hakusessa 3000 - 5000 € asuntoauto. Mitään hajua kun ei meillä ole millainen kannattaisi sitten hommata, niin oliskos foorumilaisilla antaa vinkkejä / kokemuksia?

    Käyttö tulee olemaan aika vähäistä. Kesäloman parit reissut lappiin + syksyn metätyskausi. Muuten asuntoauto seisoo ja E32 toimii ajoautona.
    Last edited by ruupanen; 26-11-2012, 09:42.
    E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

    Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    #2
    Mitään en asiasta tiedä, mutta noi 3-5ke kiimaliiterit on kyllä niin nussitun oloisia, etten tuntiakaan nukkuisi sellaisessa. Saatikka jos miljoonan rullatulla fiiatilla pitäs vielä perille taikka hyvällä tuurilla takaisin päästä.. Ei näytä juuri muuttuvan laitteet miksikään, vaikka budjetin tuplaisikin.
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • ruupanen
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 5162
      • Joensuu

      #3
      Originally posted by suppari View Post
      Mitään en asiasta tiedä, mutta noi 3-5ke kiimaliiterit on kyllä niin nussitun oloisia, etten tuntiakaan nukkuisi sellaisessa. Saatikka jos miljoonan rullatulla fiiatilla pitäs vielä perille taikka hyvällä tuurilla takaisin päästä.. Ei näytä juuri muuttuvan laitteet miksikään, vaikka budjetin tuplaisikin.
      Mahtaa se olla ihan yhtä varmaa ja epävarmaa mitä yli puolmiljoonaa ajatulla E32:sella Ois se vaan hauska ees jotain osata noista kahtoa ja tietää tyyppiviat. Meneekö esim. lootat, kytkimet, turbot yms milloin vaihtoon. Mistä alkaa yleisimmin vuotaa ja alkaavat homehtua.
      Ja kyllä se teltan ja pakkasyöt voittaa, vaikka ois kuinka "puhkinussittu"

      Mut sama on huomattu että homma ei juuri parane vaikak budjetin tuplais. Pirun kovat on hinnat.
      E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

      Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11719
        • Kouvola

        #4
        Tuon hintaluokan vehkeissä alkaa tosiaan noita ongelmia olemaan ihan läjäpäin, että saa olla todella tarkkana mitä ostaa. Ensinnäkin kosteutta rakenteissa alkaa olemaan tuon hintaisissa varmaan 80%:ssa. Pahan kosteuden näkee jo silmällä sisäverhoiluista, mutta kosteusmittari on aika pop määrittämään kosteuden laajuuden. Eristemateriaalit kun on styroksia, niin se imee kosteutta todella tehokkaasti. Kosteus on tullu yleensä puhkihapettuneen pellin, massan kuivamisen kori/luukkujen/läpivientien saumoista tai kolhimalla aiheutetuista rei'istä. Toisekseen lämmitysjärjestelmä todennäköisesti prakaa ja riippuen lämmittimestä, alkaa varaosien hinta olemaan aika kova, jos nyt yleensä osia löytyy. Eihän tuollaiseen kesäkäyttöön välttämättä mitään lämmitintä tarvi mut on se aika kiva lisä, kun vesisateen jälkeen pääsee lämpöiseen tupaan yöksi. Samoin toimiva jääkaappi oisi varmaan kiva ettei tartte kylmälaukkujen kanssa pelata. Tuon hintaisissa valtaosa peleistä on joko Ducaton tai Transitin alustalla. Ruostekukkaa on yleensä pyöränkaarissa ja tuulilasin alalaidassa. Perus kytkin ja jarruremontteihin saa varautua eikä noi hajoavat koneet ja vaihdelaatikotkaan mitään harvinaisia ole.

        Lyhyesti sanottuna ite miettisin ainakin pari kertaa ennen kuin lähtisin yksityiseltä ostamaan tuon hintaluokan autoa. Liikkeestä ostaessa autolle tehdään yleensä luovutushuolto, jossa mahdolliset viat korjataan, laitteet huolletaan ja saat käyttöönotto-opastuksen. Tai näin ainakin meillä! Kannattaa vielä miettiä onko sen välttämätön olla asuntoauto? Asuntovaunuissa alkaa 3-5k€ haarukassa olemaan jo huomattavasti enemmän valinnan varaa ja käyttökustannukset on naurettavan pienet vrt. asuntoautoon. Liikennevakuutus on esim. samaa luokkaa mitä peräkärryssä ja mitään käyttöveroa ei ole. Vaunuissa on sitten samat ongelmat eli korin kosteus ja käyttölaitteet. Tietyt merkit tietää jo vaunua näkemättäkin, että ne on takuulla märkiä.

        Jos sen budjetin tuplaa esim. 10k€, niin saat jo kelpopelin, oli se auto tai vaunu.

        Jos ei matka pelota, niin tervetuloa Kouvolaan. Kaikkia halvimpia autoja ja vaunuja meillä ei ole edes netissä eli kysymällä selviää parhaiten.

        Comment

        • O-Peksi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 2775
          • Joensuu

          #5
          Sano ruupari veljelles, että hommaa tälläsen kolmekakkoseen asennettavaks!



          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11719
            • Kouvola

            #6
            Originally posted by O-Peksi View Post
            Sano ruupari veljelles, että hommaa tälläsen kolmekakkoseen asennettavaks!

            Tommonen koppi tuli joskus bongattua pystyssä Ruotsissa motarilla ja 500m myöhemmin omistaja raapi päätään tien sivussa autonsa kanssa

            Comment

            • Eepo
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 5388
              • Tampere

              #7
              kysäseppäs siltä Timosen veijarilta, josko sillä olis tarjota jotain. siellä voi olla hyviäkin vaihdokkeja. eikä taatusti tarvi ostaa sikaa säkissä.
              -Harley Davidson Sportster - 89-
              -Harley Davidson softail -89-
              -Suzuki PV50 -86-

              Comment

              • KJ
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 695
                • Järvenpää

                #8
                Originally posted by ruupanen View Post
                Käyttö tulee olemaan aika vähäistä. Kesäloman parit reissut lappiin + syksyn metätyskausi. Muuten asuntoauto seisoo ja E32 toimii ajoautona.
                Itse en todellakaan mikään asiantuntija näissä ole, mutta äkkiseltään laskettuna en näe paljon järkeä ostaa tuollaista muutaman tonnin "pommia" omaksi lainkaan, vaan pystyttelisin vuokravehkeissä.

                Esimerkkejä:
                Omistaminen
                Asuntoauton hinta 5000€. Suunnitellaan, että sitä käytetään vaikka 5 vuotta. Huollot ja korjaukset joka vuosi yhteensä vaikkapa 850€ (hatusta heitetty) = 5 vuoden aikana 4250€. Oletetaan, että 5 vuoden jälkeen ilman suurempia lisäremontteja siitä saa vielä 3000€ myydessä eteenpäin. Tarkoittaa tämä, että harrastukseen menee 6250€ 5 vuoden aikana, eli 1250€/vuosi ja tähänhän ei ole siis laskettu vakuutuskustannuksia ja muita käyttömaksuja lainkaan.

                Vuokraaminen
                Ei mikään uusin ja hienoin laite, mutta kuitenkin jotain ihan muuta kuin mitä tuolla 5000€:lla saa ostettua. Esim tämä: http://www.nettikaravaani.com/dethle...ikkoja/1359326

                Kesä-elokuun aikana ne parit viikon reissut maksaa yhteensä 1000€, ja siihen päälle metästys reissu n. 400€, tekee yhteensä 1400€/vuosi. Tästähän saattaa vielä saada vaikka sopimusalennusta kun 3 viikkoa vuodessa vuokraa samaa autoa...? Ja jos reissuun ei tarvitse ihan keskikesällä lähteä, niin hintahan putoaa sen mukaan. Lisäksi ei tarvitse maksella vakuutuksia saatikka seisottaa sitä rohjaketta omaa pihaa koristamassa 49 viikkoa vuodessa...

                Mun ei ainakaan tarvitsisi miettiä, että mitä tuossa tilanteessa tekisin...
                Last edited by KJ; 26-11-2012, 17:33.
                F30 330e -17 Alpinweiss 3
                E70 X5 3.0sd -08 Schwarz 2

                Comment

                • VonSinner
                  Banned
                  • Apr 2012
                  • 818
                  • Estonia - Таллин

                  #9
                  Suosittelen ajamaan C-kortin ja ostamaan kunnon matkailu-auton. Esim vanhan linja-auton, siinä saa rahoilleen vastinetta

                  Comment

                  • ruupanen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 5162
                    • Joensuu

                    #10
                    Paljon hyviä postauksia. Kiitän ja kumarran.

                    Eepo: Timosen vellosilta on kyllä tarkoitus kysellä tyhmiä, kuhan tietää mitä tyhmiä kysys
                    E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                    Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                    Comment

                    • CarlosM
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2008
                      • 4292
                      • Kouvola

                      #11
                      Eikö noissa b-kortilla ajettavissa asuntoautoissa ole melkoisen isot käyttökustannukset? Käyttövoimavero vai millä nimellä se virallisesti meneekään..
                      Tossa kävin kattomassa yhtä vanhaa mersun 508:a. Erikoisautoksi rekisteröity ja henkilömäärä 1+8, verot oli vuodessa ~140e. Olihan se hirveen ruma ja kauhee ajaa, muttei ne nyt tähän kuulu, häiritsee ketä häiritsee. Pointtina että kannatta tutustua muihinkin vaihtoehtoihin kun perinteinen RUMA karavaanari.
                      Vanhaa homeista hämähäkkipesää en itselleni huolis mistään hinnasta.

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7452
                        • Oulu

                        #12
                        Ainakin vanhemmissa Ducatoissa, joita kai kysytyn hintaluokan matkailuautot usein on, vaihteiston 5-vaihteen jonkin rattaan hajoaminen on melko tyypillistä. Isän autoissa en muista kovin fataaleja tekniikkamurheita olleen, mutta ne on olleet uutena ostettuja. Pyöränlaakereita sun muuta kuluvaa tietysti menee. Moottorit on pysyneet läjässä.

                        Pienellä käyttömäärällä harkitsisin myös vuokraamista.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • O-Peksi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2007
                          • 2775
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Ainakin vanhemmissa Ducatoissa, joita kai kysytyn hintaluokan matkailuautot usein on, vaihteiston 5-vaihteen jonkin rattaan hajoaminen on melko tyypillistä. Isän autoissa en muista kovin fataaleja tekniikkamurheita olleen, mutta ne on olleet uutena ostettuja. Pyöränlaakereita sun muuta kuluvaa tietysti menee. Moottorit on pysyneet läjässä.

                          Pienellä käyttömäärällä harkitsisin myös vuokraamista.
                          Ducatoista ihan pakettiautopuolella ainakin kuullut sen, että viitosvaiheella ajaminen ~80km/h vauhdissa aiheuttaa voiteluongelman vaihdelaatikossa vaihteiston hitaan pyörimisen takia. Kaverin isäukolla on nimenomaan Ducato(kuorma-autoksi rekisteröity, joten nopeudenrajoittimella varustettu) ja se käskikin meitä ajamaan ehdottomasti nelosella maksimissaan kyseisen voiteluongelman takia. Mitään takeita en asian todenperäisyydelle voi antaa, mutta itteä ei huvittanut kokeilla viitosella ajamista, kun kerrotut riskit oli tiedossa.
                          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                          Comment

                          • ruupanen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 5162
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Ainakin vanhemmissa Ducatoissa, joita kai kysytyn hintaluokan matkailuautot usein on, vaihteiston 5-vaihteen jonkin rattaan hajoaminen on melko tyypillistä. Isän autoissa en muista kovin fataaleja tekniikkamurheita olleen, mutta ne on olleet uutena ostettuja. Pyöränlaakereita sun muuta kuluvaa tietysti menee. Moottorit on pysyneet läjässä.

                            Pienellä käyttömäärällä harkitsisin myös vuokraamista.
                            Originally posted by O-Peksi View Post
                            Ducatoista ihan pakettiautopuolella ainakin kuullut sen, että viitosvaiheella ajaminen ~80km/h vauhdissa aiheuttaa voiteluongelman vaihdelaatikossa vaihteiston hitaan pyörimisen takia. Kaverin isäukolla on nimenomaan Ducato(kuorma-autoksi rekisteröity, joten nopeudenrajoittimella varustettu) ja se käskikin meitä ajamaan ehdottomasti nelosella maksimissaan kyseisen voiteluongelman takia. Mitään takeita en asian todenperäisyydelle voi antaa, mutta itteä ei huvittanut kokeilla viitosella ajamista, kun kerrotut riskit oli tiedossa.
                            Pitää ilmeisesti paikkansa. Kävin nimittäin läpi noi nettikaravaanarin Fiudet, niin useammassa luki, että loota vaihettu ja taispa olla joku myynnissä misssä oli paskana tälläkin hetkellä. Myös koneita oli vaihdettu, vaikka kilsoja olevinaan noin 200 000 km.

                            Joten pahalta näyttää että riski on suuri saada todella paha miina itelleen. Tosin missäpä vain vehkeissä ei olisi näissä hintaluokissa. Tohon kun yhistetään velipojan erittäin huono tuuri, niin soppa on valmis...
                            Last edited by ruupanen; 26-11-2012, 19:54.
                            E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                            Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                            Comment

                            • GARFFi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2006
                              • 5547
                              • Kankaanpää

                              #15
                              Mikäs siinä telttailussa niin kuvottaa? Melkeen maksais sen tonnineljäsataa, jos pääsis tollasille kala- ja mettästysreissuille mukaan.

                              Kaverilla oli joskus joku 'Matkaaja'?, Vissiin joku VW Caravellestä toteutettu pahvilaatikko yöpymiseen. 1.6litranen diisselikone ilman turpoo varmisti sen että vauhdin huumaa ei saavutettu ja vittu että sai kenkiä joka vaihteen loppuun ylämäissä. + laatikko oli jotenkin 'käänteinen' ku ykkönen nykästiin alas ja kakkonen ylös jne.

                              Kylä siä ny ryyppäs pikkureissuja mutta ei se muuhun soveltunu.
                              MB E220 CDI -10
                              Ex.VW T5.1 -11
                              Ex. Ford Transit Custom -14
                              Ex. VW Passat 2.0FSI -06
                              Ex. VW Golf+ -06
                              Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
                              Ex. Honda CBR900RR -96
                              Ex. E36 325i Coupé -94
                              Ex. LADA 2105 1200S -89
                              Ex. LADA 2107 1300S -87
                              Ex. E36 320i -91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎