karavaanari on kaikkien kaveri - kysymyksiä asuntoautoista

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17797
    • Jämsä

    #31
    Otetaas vähän päivitystä asuntoauto kyselyyn. Onko kellään kokemuksia 2016-2019 malleista mitkä on hyviä ja mitkä kannattaa jättää kauppaan?

    Tällaista sunlightin mallia oon katsellut ja on todella kivan näköinen laite. Sisäratkaisut hyvät ja väritykset hyvät, mutta tekeekö laadullisesti mitään? Eniten ehkä mietityttää kaasulla toimiva ilmalämmitys. Onko ylipäätään turvallinen ja riittääkö oikeasti vielä jossain 15-20 pakkasessa?

    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • kimmon
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 1461
      • Tuusulantien päässä...

      #32
      Originally posted by bemu2000 View Post
      Otetaas vähän päivitystä asuntoauto kyselyyn. Onko kellään kokemuksia 2016-2019 malleista mitkä on hyviä ja mitkä kannattaa jättää kauppaan?

      Tällaista sunlightin mallia oon katsellut ja on todella kivan näköinen laite. Sisäratkaisut hyvät ja väritykset hyvät, mutta tekeekö laadullisesti mitään? Eniten ehkä mietityttää kaasulla toimiva ilmalämmitys. Onko ylipäätään turvallinen ja riittääkö oikeasti vielä jossain 15-20 pakkasessa?

      https://www.sunlight.de/fi/Mallisto/alkovimallit/
      Sen mitä itse olen noilla ajellut niin mieluusti joku muu alusta kuin Ducato... Esim. Sprinter on huomattavasti jämäkämpi, toki hinta nousee aika lailla. Samoin lattialämmitys on aika ehdoton jos talvisin autoa käyttää. Kiva ja tasainen lämpö eikä tartte pitää lämpöä niin kovallakaan.
      Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11738
        • Kouvola

        #33
        Originally posted by bemu2000 View Post
        Otetaas vähän päivitystä asuntoauto kyselyyn. Onko kellään kokemuksia 2016-2019 malleista mitkä on hyviä ja mitkä kannattaa jättää kauppaan?

        Tällaista sunlightin mallia oon katsellut ja on todella kivan näköinen laite. Sisäratkaisut hyvät ja väritykset hyvät, mutta tekeekö laadullisesti mitään? Eniten ehkä mietityttää kaasulla toimiva ilmalämmitys. Onko ylipäätään turvallinen ja riittääkö oikeasti vielä jossain 15-20 pakkasessa?

        https://www.sunlight.de/fi/Mallisto/alkovimallit/
        Sunlight on tällä hetkellä Suomessa myydyin merkki asuntoautoissa. Valmistetaan Saksassa Capronin tehtaalla Caradon kanssa, joka on Sunlightin sisarmerkki. Hinta/laatusuhteeltaan pidän Sunlightia erinomaisena. Ei ole yritetty tehdä mitään ylinäyttävää autoa kromipinnoitteisilla muoviosilla tms. vaan asiallista perustelniikkaa. Selkeästi vähiten tulee reklamaatioita vioista ja ollaan myytu merkkiä Suomessa jo 15v eli alusta asti. Noissa on vakiona Truman Combi6 ilmakeskuslämmitys, jossa on 6kw lämmitystehoa eli riittävästi kovemmillekin pakkasille. Lisäksi on lisävarusteena saatavilla Combi 6E sähkölämmitys ja sähköinen lattialämmitys, joka on mukava talvikäytössä. Nykyiset ilmalämmitykset on kyllä todella hiljaisia ja etenkin kevät-kesä-syksy käytössä pidä Trumaa jopa Alden nestekiertoista lämmitystä parempana, koska kuivattaa huonekosteuden tehokkaammin pois ja saa tarvittaessa lämpötehoa huomattavasti nopeammin ulos. Sama toki talvikäytössä, mutta nestekiertoinen lämmitys on sitten hitusen mielyttävämpi talvella. Toki näissäkin on paljon merkkikohtaisia eroja eli ei voi sanoa vaan, että autossa on Alde ja se on silloin hyvä. Nestekiertoinen lämmitys vaatii kaverikseen oikeaoppisen ilmakierron eli ilma pitää saada kiertämään lämpöpatterin kautta ja nousemaan ylös. Muuten patterit vaan hehkuu tulikuumana eikä lämpö siirry huonetilaan. Merkissä kuin merkissä tarvit talvikäytössä tuulilasin talvipeitteen, joka estää ulkoa tulevan vedon tunteen ohjaamosta. Samoin tuulilasin sisäpintaan ei muodostu kondenssipistettä, joka sitten jäätää tuulilasin sisäpuolelta kovilla pakkasilla. Ilmalämmitys sekä nestekiertolämmitys on ihan yhtä turvallisia käyttää ja yleensäkin kaasun käyttö matkailuajoneuvoissa. Kaasujärjestelmään on asennettu jo pidempään letkurikkoventtiili, joka katkaisee kaasun syötön vuotistilanteissa automaattisesti. Samoin monocontrol törmysanturi löytyy nykyisin autoista, joka katkaisee myös kaasunsyötön törmäystilanteessa. Soitteleppa jos asia kiinnostaa, niin kerron paljon lisää ja katsotaan millainen pohjamalli pitäisi olla jne. Niin osaan opastaa asiassa eteenpäin. Meiltä löytyy uusista Sunlightin, Kaben, Dethleffsin ja LMC:n edustukset sekä tietty hyviä käytettyjä, jotka huolletaan aina ennen luovututusta asiakkaalle. www.kouvolanvaunu.com

        P.S olit veljelle kaupannut komposiitit Lahteen juuri. Vinkkasin asiasta veljelle, että kysäisee sulta tarjouksen.

        Originally posted by kimmon View Post
        Sen mitä itse olen noilla ajellut niin mieluusti joku muu alusta kuin Ducato... Esim. Sprinter on huomattavasti jämäkämpi, toki hinta nousee aika lailla. Samoin lattialämmitys on aika ehdoton jos talvisin autoa käyttää. Kiva ja tasainen lämpö eikä tartte pitää lämpöä niin kovallakaan.
        Itse asiassa juurikin päinvastoin eli Ducato on huomattavasti jämäkämpi alustaltaan mitä Sprinter. Näin ollut aina ja näköjään jatkossakin.. Tuossa vasta ajoin 2020 mallin Sprinterin Dethleffsin korilla messuille esille ja takaisin viime viikolla ja melkoinen keikkuja edelleen. Ohjaamo on kyllä nyt parempi kuin kilpailijoilla monitoiminäyttöineen, mutta ajettavuuteen kaipaisi reilusti lisää jämäkkyyttä. Esim. ilmapussit taka-akselille korjaisi asiaa paljon. Hintaa sprinterin alustalla on kuitenkin sen 15-20k enemmän mitä kilpailijoilla, niin pitää olla mersupipo aika syvällä päässä, että Sprinter pitää saada. Ducatoa paremmaksi alustaksi sanoisin ainoastaan Renault Masterin. Tilava ohjaamo, napakka alusta ja pirteät koneet. Master on kanssa pykälän arvokkaampi mitä Ducato niin uutena kuin käytettynäkin.
        Last edited by Esko; 26-09-2019, 07:22.

        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8530
          • Karhe

          #34
          Originally posted by Esko View Post
          Itse asiassa juurikin päinvastoin eli Ducato on huomattavasti jämäkämpi alustaltaan mitä Sprinter. Näin ollut aina ja näköjään jatkossakin..
          Vaikka en itse matkailu- ja retkeilyautoista juurikaan välitä, niin kerronpa omat kokemukseni. Tuli viime vuonna ajeltua varsinaisen työn ohella kakkoshommina eräälle Suomen suurimmalle autokauppaketjulle heidän myymiään autoja asiakkaille pitkin Suomea. Mukana kymmenittäin, ellei jopa sata kappaletta täyteen, matkailu- ja retkeilyautoja. Aina kun kyseinen auto oli tehty jollekin muulle, kuin Ducaton alustalle, oli jo ennen matkaan lähtöä iso tatti otsassa. Mutta kun tuo hökötys pyörien päällä oli Ducaton pohjalle tehty, lähti noihin reissuihin paljon paremmalla mielellä. Kuten Esko kirjoitti, niin ehkä, siis ehkä, se Renaultin Master on ihan karvan verran parempi, mutta kokonaisuutena kaikkia eri kokoluokkia vertailtaessa, Ducato vaan on se minkä ainakin itse valitsisin, JOS minun joskus pitäisi joku matkailuauto itselle hankkia.
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          • van cleef
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1905
            • 01830

            #35
            Meillä on lähisuvun kanssa kimpassa sellainen -13 adria matrix 670sl 130hv ducaton alustalla. Se ostettiin vuoden vanhana käyttämättömänä varastoautona ja sitä myöden sai melkein 13ke hinnasta pois. Ainoat viat olleet truman lämmityksessä pari kertaa ja jääkaapin joutui vaihtaa kanssa.

            Harvoin sitä tulee käytettyä, jos nyt ostaisi, niin varmaan jonkun huomattavasti halvemman.

            Kulutus nousee ihan älyttömästi 90kmh yläpuolella. Lisäksi hyvin optimistinen nopeusmittari eli 100 lasissa on about 91-92 todellista. Kun pohjoiseen työntää, niin viisainta pitää 100 vakkarissa ja lasketella menemään. Nostaa 110, niin kulutus min. 15l/100km ja joutuu tankkaa useammin, niin keskinopeus käytännössä tippuu.

            Parin viikon päästä meinasin lähteä lintujahtiin tällä. Eka reissu tänä vuonna ja niissä jutuissa äärimmäisen kiva tukikohta kun on oma suihku, paskahuussi jne.
            ...

            Comment

            • Esko
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 11738
              • Kouvola

              #36
              Originally posted by T3 View Post
              Vaikka en itse matkailu- ja retkeilyautoista juurikaan välitä, niin kerronpa omat kokemukseni. Tuli viime vuonna ajeltua varsinaisen työn ohella kakkoshommina eräälle Suomen suurimmalle autokauppaketjulle heidän myymiään autoja asiakkaille pitkin Suomea. Mukana kymmenittäin, ellei jopa sata kappaletta täyteen, matkailu- ja retkeilyautoja. Aina kun kyseinen auto oli tehty jollekin muulle, kuin Ducaton alustalle, oli jo ennen matkaan lähtöä iso tatti otsassa. Mutta kun tuo hökötys pyörien päällä oli Ducaton pohjalle tehty, lähti noihin reissuihin paljon paremmalla mielellä. Kuten Esko kirjoitti, niin ehkä, siis ehkä, se Renaultin Master on ihan karvan verran parempi, mutta kokonaisuutena kaikkia eri kokoluokkia vertailtaessa, Ducato vaan on se minkä ainakin itse valitsisin, JOS minun joskus pitäisi joku matkailuauto itselle hankkia.
              Toi 3l ketjukone ja tuoreempi 180hv versio oli kyllä messevä paketti alustaksi. Jaksoi liikuttaa isompaakin koria vaivatta ja kulutuskin pysyi maltillisena, kun väännöllä liikkui hyvin. Yksi asiakas kehui vasta messuilla, että oli ajellu Dethleffsin Espritin autolla tuolla moottorilla Saksan motarilla hetkellisesti 160km/h. Toi moottori jäi kuitenkin nyt muutama vuosi sitten pois mallistosta tiukentuneiden päästönormien myötä. Nyt vastaavat tehot otetaan 2.3l koneesta. Nyt tulee Ducatoon 2020 mallivuodelle lisävarusteeksi 9 vaihteinen ZF:n automaattivaihteisto mikä on melkoinen hyppäys tekniikassa tuohon robottiautomaattiin verrattuna.

              Comment

              • van cleef
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 1905
                • 01830

                #37
                Originally posted by Esko View Post
                Toi 3l ketjukone ja tuoreempi 180hv versio oli kyllä messevä paketti alustaksi. Jaksoi liikuttaa isompaakin koria vaivatta ja kulutuskin pysyi maltillisena, kun väännöllä liikkui hyvin. Yksi asiakas kehui vasta messuilla, että oli ajellu Dethleffsin Espritin autolla tuolla moottorilla Saksan motarilla hetkellisesti 160km/h. Toi moottori jäi kuitenkin nyt muutama vuosi sitten pois mallistosta tiukentuneiden päästönormien myötä. Nyt vastaavat tehot otetaan 2.3l koneesta. Nyt tulee Ducatoon 2020 mallivuodelle lisävarusteeksi 9 vaihteinen ZF:n automaattivaihteisto mikä on melkoinen hyppäys tekniikassa tuohon robottiautomaattiin verrattuna.
                Joo tuo Ducaton 130 heppaakin liikuttaa ihan riittävästi tota ulkohuussia. Ainoat kritiikit sen suhteen on ne em. kova kulutus kovemmissa nopeuksissa ja optimistinen nopeusmittari.
                ...

                Comment

                • kimmon
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 1461
                  • Tuusulantien päässä...

                  #38
                  I stand corrected. Juttelin tänään kaverini kanssa jolla on siis seitsemän näitä matkamökkejä ja minusta se paras, eli Sprinter-pohjainen, on varustettu Suomen Vaimentimen (https://sv-shocks.fi/web/index.php/c...-info/suomeksi) tekemillä iskareilla Oli ollut alkujaan kuulemma liian huojakka eritoten sivutuulessa. Sinänsä hassua, että +100k€ härveliin jo pitänyt iskunvaimentimia vaihdella paremmiksi Nyt se kyllä kulkee kuin juna ja minun (subjektiivinen mielipide toki) mielestä saman miehen Ducato ja Transit-pohjaisilla kurvailu on lähinnä ärsyttävää.
                  Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                  Comment

                  • joko
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1968
                    • Seinäjoki

                    #39
                    Itse pohdittiin kans jo viime vaunun vaihdossa tänä keväänä josko olis asuntoauto laitettu silloin. Vielä ei siihen päädytty mutta ehkä sitten kun tästä nykyisestä tiiveystakuu ja täystakuu on loppuneet niin seuraava on kenties auto. Juurikin carado ja sunlight integroidut mallit. Fiatin alusta on hyvä, mutta onko kyseisissä malleissa ns k-a alusta vai pakuversio? Niissä kun voi olla eroja joustituksessa j jarruissa.

                    Lämmityksestä niin meillä on aina ollut nestekiertoinen alde ja on oltu tyytyväisiä. Mutta kuten joku mainitsi jo niin syksyllä voi jopa truma olla parempi kun se kuivattaa paikkoja nestekiertoista paremmin. Kesällähän lämmitystä ei käytännössä ole tarvittu ollenkaan. Ja huomio kantavuus - mitään turhaa ei kannata näihin vehkeisiin ottaa. Kokonaismassa-omamassa ja siitä sitten vielä pois markiisi, mahdollinen ilmastointilaite(yhtään kulkinetta meille ei tule missä ei ole kylmäkonetta katolla) jne. Se alde lämmitteinen kun lisää sen noin 20kg kans painoa. Alden bonuksena tulee aina automaattisesti lämmin vesi.

                    Jo jotain vanhoja kommentteja tuolla oli hotelleista ja mökeistä. Eipä ole kyllä yhtään sama asia varailla ja säätää etukäteen noiden kanssa. Nytkin 800km päässä kotoa menossa, järven rannalla Lapissa perheen kera ja pari poroa näytti olevan myös. Pysähdymme siihen mikä hyvältä tuntuu ilman mitään etukäteis suunnitelmia. Aurinkopanelit ja ajonaikainen lataus pitää huolen että kaikki mukavuudet toimii oli sitten missä hyvänsä.

                    Edit: yhtään käytettyä meille ei ainakaan tule. Se on hyvä fiilis kun saa heitellä muovit pois sängyistä ja istuimista ja tietää että niihin ei ole kukaan vuokraa kussut allensa. Pelaa takuut ja kun vaihtaa pois tiiveystakuun loppuviikkoina löytyy mahdollisten kosteusvaurioiden maksajaksi joku muu kuin itse. Uusien hinnasta saa aina vähän pois ja saman kauppaan kun laitetaan markiisit, kaasun ulosotot, ilmastointi jne niin siinä ne lisävarusteet saa kaikista halvimmalla. Ja nämä matkakulkineet pitää hintansa suhteellisen hyvin.
                    Last edited by joko; 26-09-2019, 20:11.
                    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                    W906 319 sprinter - 14

                    Comment

                    • nokonzok
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2013
                      • 826
                      • Espoo

                      #40
                      Meillä on ensi vuonna 20 vuotta täyttävä CI Riviera ajossa ja aika-ajoin sitä tulee pohdittua uudempaan, tai jopa uuteen vaihtamista. Ongelmaksi tulee aina vain se, että pitäisi tosiaan vaihtaa hyvin paljon uudempaan, että hommassa on mitään mieltä. Ja se puolestaan tarkoittaa kevyesti n. 30k € lisäpanostusta, uuteen vaihtaessa tietysti vieläkin enemmän.

                      "Ongelma" on sekin, että meidän yksilö on ollut aikaisemmalla omistajalla aikamoisen poikkeuksellisella pidolla. On rakennettu lattiat uudestaan, tiivistetty saumat, paneelit katolla, sisusta verhoiltu ja on jopa Vallilan verhot Omana aikana on vaihdettu jääkaappi ja nyt viimeiseksi Truma huollettu. 2.8 i.d.TD Fiiatti ei kuole koskaan, eikä ruostekaan vaivaa kun ei ajeta talvella. Jos vahtaisi vaikkapa 10 vuotta tuoreempaan, aika lailla samat rempat olisi edessä, mitkä nyt on tehty.

                      Uudemmissa viehättäisi pääasiassa lisätehot ja isompi takatalli. Ja toki uusi nyt on aina uusi. Mutta ei ole toistaiseksi luonto antanut periksi, että näistä ominaisuuksista pystyisi kymmeniä tuhansia maksamaan.

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17797
                        • Jämsä

                        #41
                        Originally posted by Esko View Post
                        Sunlight on tällä hetkellä Suomessa myydyin merkki asuntoautoissa. Valmistetaan Saksassa Capronin tehtaalla Caradon kanssa, joka on Sunlightin sisarmerkki. Hinta/laatusuhteeltaan pidän Sunlightia erinomaisena. Ei ole yritetty tehdä mitään ylinäyttävää autoa kromipinnoitteisilla muoviosilla tms. vaan asiallista perustelniikkaa. Selkeästi vähiten tulee reklamaatioita vioista ja ollaan myytu merkkiä Suomessa jo 15v eli alusta asti. Noissa on vakiona Truman Combi6 ilmakeskuslämmitys, jossa on 6kw lämmitystehoa eli riittävästi kovemmillekin pakkasille. Lisäksi on lisävarusteena saatavilla Combi 6E sähkölämmitys ja sähköinen lattialämmitys, joka on mukava talvikäytössä. Nykyiset ilmalämmitykset on kyllä todella hiljaisia ja etenkin kevät-kesä-syksy käytössä pidä Trumaa jopa Alden nestekiertoista lämmitystä parempana, koska kuivattaa huonekosteuden tehokkaammin pois ja saa tarvittaessa lämpötehoa huomattavasti nopeammin ulos. Sama toki talvikäytössä, mutta nestekiertoinen lämmitys on sitten hitusen mielyttävämpi talvella. Toki näissäkin on paljon merkkikohtaisia eroja eli ei voi sanoa vaan, että autossa on Alde ja se on silloin hyvä. Nestekiertoinen lämmitys vaatii kaverikseen oikeaoppisen ilmakierron eli ilma pitää saada kiertämään lämpöpatterin kautta ja nousemaan ylös. Muuten patterit vaan hehkuu tulikuumana eikä lämpö siirry huonetilaan. Merkissä kuin merkissä tarvit talvikäytössä tuulilasin talvipeitteen, joka estää ulkoa tulevan vedon tunteen ohjaamosta. Samoin tuulilasin sisäpintaan ei muodostu kondenssipistettä, joka sitten jäätää tuulilasin sisäpuolelta kovilla pakkasilla. Ilmalämmitys sekä nestekiertolämmitys on ihan yhtä turvallisia käyttää ja yleensäkin kaasun käyttö matkailuajoneuvoissa. Kaasujärjestelmään on asennettu jo pidempään letkurikkoventtiili, joka katkaisee kaasun syötön vuotistilanteissa automaattisesti. Samoin monocontrol törmysanturi löytyy nykyisin autoista, joka katkaisee myös kaasunsyötön törmäystilanteessa. Soitteleppa jos asia kiinnostaa, niin kerron paljon lisää ja katsotaan millainen pohjamalli pitäisi olla jne. Niin osaan opastaa asiassa eteenpäin. Meiltä löytyy uusista Sunlightin, Kaben, Dethleffsin ja LMC:n edustukset sekä tietty hyviä käytettyjä, jotka huolletaan aina ennen luovututusta asiakkaalle. www.kouvolanvaunu.com

                        P.S olit veljelle kaupannut komposiitit Lahteen juuri. Vinkkasin asiasta veljelle, että kysäisee sulta tarjouksen.



                        Itse asiassa juurikin päinvastoin eli Ducato on huomattavasti jämäkämpi alustaltaan mitä Sprinter. Näin ollut aina ja näköjään jatkossakin.. Tuossa vasta ajoin 2020 mallin Sprinterin Dethleffsin korilla messuille esille ja takaisin viime viikolla ja melkoinen keikkuja edelleen. Ohjaamo on kyllä nyt parempi kuin kilpailijoilla monitoiminäyttöineen, mutta ajettavuuteen kaipaisi reilusti lisää jämäkkyyttä. Esim. ilmapussit taka-akselille korjaisi asiaa paljon. Hintaa sprinterin alustalla on kuitenkin sen 15-20k enemmän mitä kilpailijoilla, niin pitää olla mersupipo aika syvällä päässä, että Sprinter pitää saada. Ducatoa paremmaksi alustaksi sanoisin ainoastaan Renault Masterin. Tilava ohjaamo, napakka alusta ja pirteät koneet. Master on kanssa pykälän arvokkaampi mitä Ducato niin uutena kuin käytettynäkin.

                        Vähän sun kommenttia odottelinkin, kiitti tarvii katsella teidän valikoimaa mitä löytyy.
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • Haju69
                          Administrator
                          • Nov 2005
                          • 16450
                          • Leppävirta

                          #42
                          Iltaa.

                          Kyllää. Ensikosketus karavaanailuun vm 89 vaunulla kesti 2019 kesästä tähän kevääseen. Vaunu meni kaupaksi ja nyt tekis mieli kopasta vuorostaan matkailuautoilua. Hirvee kiima ois auto löytää.

                          Katellut lähinnä noita puoli integroituja. ~2000 luvun taitteen molemmin puolin laidasta laitaan, fiudeja ja mersuja jne.

                          Fiattia jos meinaa niin se on aikalailla selväksi käynyt että se ainoa moottorivaihtoehto on 2,8tdi.

                          Tuosta aiempia postauksia lueskelin ja sieltä ilmenikin että mersu ei sitten häävi olekaan näissä? Itse ajattelin vaan onko ne luotettavampia tekniikan suhteen vai eikö sitten olekaan?

                          Tilaa vaan ois mukava olla, ihan paras kun löytys makuupaikat valmiina 4 hengelle väh. ettei tarviis jumpata yösijoja pois ja takaisin.

                          Ajatus hukata talouden diesel henkilöauto kun sille ei vaunun hukkaamisen jälkeen niinkään enää pakottavaa käyttöä ole ja korvata nämä siis autolla jonka tarvittaessa sitten ottaa käyttöön . Tilaa niin hintsusti pihassa että vaunu+auto on todettu olevan liikaa. Ja mieluummin lähtis pohjoisen retkille uudemman kerran autolla ennemmin kun lähteä koppia vetelemään. Toki auton(uudehkon) vuokraaminen voisi olla ihan ajatuksena järkevääkin mutta kun ois se kiva olla omakin

                          Mitä ajatuksia? Jos mersun alustalle tehty koppi niin kuulemani mukaan noissa sprintteri korisissa on käytetty kahta eri automaattivaihteistoa ja toinen niistä kai selvästi heikompi tekele, en tiedä vaan oliko se nyt sitten uudempaa vai vanhempaa mikä se parempi. Manuaalihan se varmin taitaisi olla.
                          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                          E32 Diamantscwharz 750iL '94

                          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                          Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                          Comment

                          • Esko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 11738
                            • Kouvola

                            #43
                            Originally posted by Haju69 View Post
                            Iltaa.

                            Kyllää. Ensikosketus karavaanailuun vm 89 vaunulla kesti 2019 kesästä tähän kevääseen. Vaunu meni kaupaksi ja nyt tekis mieli kopasta vuorostaan matkailuautoilua. Hirvee kiima ois auto löytää.

                            Katellut lähinnä noita puoli integroituja. ~2000 luvun taitteen molemmin puolin laidasta laitaan, fiudeja ja mersuja jne.

                            Fiattia jos meinaa niin se on aikalailla selväksi käynyt että se ainoa moottorivaihtoehto on 2,8tdi.

                            Tuosta aiempia postauksia lueskelin ja sieltä ilmenikin että mersu ei sitten häävi olekaan näissä? Itse ajattelin vaan onko ne luotettavampia tekniikan suhteen vai eikö sitten olekaan?

                            Tilaa vaan ois mukava olla, ihan paras kun löytys makuupaikat valmiina 4 hengelle väh. ettei tarviis jumpata yösijoja pois ja takaisin.

                            Ajatus hukata talouden diesel henkilöauto kun sille ei vaunun hukkaamisen jälkeen niinkään enää pakottavaa käyttöä ole ja korvata nämä siis autolla jonka tarvittaessa sitten ottaa käyttöön . Tilaa niin hintsusti pihassa että vaunu+auto on todettu olevan liikaa. Ja mieluummin lähtis pohjoisen retkille uudemman kerran autolla ennemmin kun lähteä koppia vetelemään. Toki auton(uudehkon) vuokraaminen voisi olla ihan ajatuksena järkevääkin mutta kun ois se kiva olla omakin

                            Mitä ajatuksia? Jos mersun alustalle tehty koppi niin kuulemani mukaan noissa sprintteri korisissa on käytetty kahta eri automaattivaihteistoa ja toinen niistä kai selvästi heikompi tekele, en tiedä vaan oliko se nyt sitten uudempaa vai vanhempaa mikä se parempi. Manuaalihan se varmin taitaisi olla.
                            Nopea yhteenveto tuosta. Jos Ducatoon päädyt, niin tietysti kannattaa valita 2002-2006 malli vähintään eli 244-korinen. Järkevinä moottorivaihtoehtoina 2.3JTD tai 2.8JTD. Paperilla 2.8JTD näyttää luonnollisesti houkuttevammalta, mutta käytännössä tuo pienempi 2.3JTD on jopa pirteämpi ja sitkeämpi tiellä eli en todellakaan sulkisi pois, jos muuten auto miellyttää. Ilmastoinnin ja jopa aidon automaattivaihteiston tuon koriseen on saanut lisävarusteena, mutta molemmat on melko harvinaisia. Kannattaa pohtia tarkkaan, pärjääkö ilman ilmastointia. Jakohihnan vaihdot max. 5 vuoden välein ja ruoste kiusaa lähinnä pyöränkaarissa, jos sielläkään.

                            Sprinterin alustalla autoja on selkeästi vähemmän tarjolla ja hinnat yleensä 5-10k enemmän mitä vastaavan ikäisillä Fiateilla. Noita on saanut maanuaalina, automaattina ja sprintshift-robottiautomaattina. Sprintshiftistä löytyy kyllä paljon juttua netistä. Laatikko itessään vahva, mutta hydrauliikka alkaa pettää ajastaan ja on tuohon robottiautomaattiin oma tottuminen. Sprinterissä sitten vähän enempi ruostevaivaa mitä Fiatissa. Moottorivaihtoehtojen luotettavuudesta löytyy kanssa netistä paljon.

                            Kolmas ja hyvä vaihtoehto Fordin alustalla. Niitä on etuvetoisina ja takavetoisina paripyörillä. 2000-luvun alkupään mallit oli sillä ”aasinkyrpä” vaihdekepillä. Moottorit kuitenkin vahvoja ja vääntäviä. Pitkällä ihmisellä voi tosin ohjaamo käydä korkeuden puolesta ahtaaksi varsinkin, jos ohjaamon penkeissä on kääntölevyt välissä. Silmät on suunnilleen tuulilasin yläreunan korkeudella.

                            Mitä tulee tuohon yleiseen pohdintaan pohjamallista ja korimallista, niin mahdoton rako saada puoli-integroitua tuolta ikäkaudelta, jossa olisi valmiit kiinteät vuoteet neljälle. Yleisimmät pohjamallit puoli-integroiduissa oli joko kulmaparivuode tai parivuode poikittain takana. Sen lisäksi puolikas tai vastakkain oleva sohvaryhmä. Jälkimmäisestä saa kivuttomasti tehtyä parivuoteen esim. Dethleffsin T5841. Jos oikeasti pitää olla valmiit vuoteet neljälle, niin vaihtoehtoina ei ole oikeastaan kuin integroitu tai alkovimalli. Integroidut on 5-10k kalliimpia mitä vastaava puoli-integroitu. Alkovimalli sitten taas jopa hitusen edullisempi mitä vastaava puoli-integroitu. Esim. Dethleffsin A5881 on ollut todella suosittu lapsiperheiden käytössä. Kerrossängyt takana, vastakkain sohvaryhmä keskellä ja parivuode ohjaamon yllä.

                            Lämmityslaitteista sen verran tärppiä, että suosittelen valitsemaan Alden lämmityksellä varustetun yksilön. Tuon ikäiset autot on 3000 Aldella ja niihin saa edelleen kaikki varaosat. Kaikki ilmalämmitteiset autot on Truman C-lämmittimellä joiden varaosien valmistus on lopetettu ja osia ei ole saatavilla enää! Eli jos vaikka paloilmapuhallin hajoaa, niin käytännössä ainoa vaihtoehto on hankkia kokonaan uusi lämmitin esim. Truma Combi6 ja puhutaan hintaluokasta 4-5k asennettuna ellei sitten halua alkaa jotain webastoa rakentelemaan.

                            Suosi saksalaisia merkkejä esim. Dethleffs, Sunlight, LMC, Knaus jne. Todennäköisesti saat jopa vielä varaosiakin ja korirakenteet on parempia. Vältä italialaisia eritoten! Silti kannattaa kurkata autojen alle eritoten takarenkaiden takapuolelle, varsinkin takanurkat. Roiskii kosteutta sinne pohjaan ja pohjavaneri alkaa hapertua ajastaan. Saattaa olla joku jo ruuvannut uutta vanerilappua sinne vanhojen mätien päälle. Kosteus ähtee runkopuita pitkin nousemaan seiniä ylös. Myös muuten tuon ikäisissä alkaa kosteus jo kiusaamaan eli tarkkana saa olla varsinkin yksityisen kaupoissa!

                            Mielelläni tarjoaisin meidän valikoimista yksilöä, mutta tällä hetkellä piha ammottaa tyhjyyttään tuon ikäisistä käytetyistä kovan kysynnän takia. Jos joku yksilö tuleekin pihaan, niin todennäköisesti menee alle viikossa kaupaksi.

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              #44
                              Asiallisia neuvoja yllä ^

                              Eilen kävelin noin 15 km erään laskettelukeskuksen teitä ja polkuja. Johtopäätöksenä -yhden keskuksen otannalla- hämmästelen a-vaunujen ja a-autojen suurta määrää mitä suomalaisiin metsiin on ostettu...

                              Comment

                              • Haju69
                                Administrator
                                • Nov 2005
                                • 16450
                                • Leppävirta

                                #45
                                Originally posted by Esko View Post
                                Nopea yhteenveto tuosta. Jos Ducatoon päädyt, niin tietysti kannattaa valita 2002-2006 malli vähintään eli 244-korinen. Järkevinä moottorivaihtoehtoina 2.3JTD tai 2.8JTD. Paperilla 2.8JTD näyttää luonnollisesti houkuttevammalta, mutta käytännössä tuo pienempi 2.3JTD on jopa pirteämpi ja sitkeämpi tiellä eli en todellakaan sulkisi pois, jos muuten auto miellyttää. Ilmastoinnin ja jopa aidon automaattivaihteiston tuon koriseen on saanut lisävarusteena, mutta molemmat on melko harvinaisia. Kannattaa pohtia tarkkaan, pärjääkö ilman ilmastointia. Jakohihnan vaihdot max. 5 vuoden välein ja ruoste kiusaa lähinnä pyöränkaarissa, jos sielläkään.

                                Sprinterin alustalla autoja on selkeästi vähemmän tarjolla ja hinnat yleensä 5-10k enemmän mitä vastaavan ikäisillä Fiateilla. Noita on saanut maanuaalina, automaattina ja sprintshift-robottiautomaattina. Sprintshiftistä löytyy kyllä paljon juttua netistä. Laatikko itessään vahva, mutta hydrauliikka alkaa pettää ajastaan ja on tuohon robottiautomaattiin oma tottuminen. Sprinterissä sitten vähän enempi ruostevaivaa mitä Fiatissa. Moottorivaihtoehtojen luotettavuudesta löytyy kanssa netistä paljon.

                                Kolmas ja hyvä vaihtoehto Fordin alustalla. Niitä on etuvetoisina ja takavetoisina paripyörillä. 2000-luvun alkupään mallit oli sillä ”aasinkyrpä” vaihdekepillä. Moottorit kuitenkin vahvoja ja vääntäviä. Pitkällä ihmisellä voi tosin ohjaamo käydä korkeuden puolesta ahtaaksi varsinkin, jos ohjaamon penkeissä on kääntölevyt välissä. Silmät on suunnilleen tuulilasin yläreunan korkeudella.

                                Mitä tulee tuohon yleiseen pohdintaan pohjamallista ja korimallista, niin mahdoton rako saada puoli-integroitua tuolta ikäkaudelta, jossa olisi valmiit kiinteät vuoteet neljälle. Yleisimmät pohjamallit puoli-integroiduissa oli joko kulmaparivuode tai parivuode poikittain takana. Sen lisäksi puolikas tai vastakkain oleva sohvaryhmä. Jälkimmäisestä saa kivuttomasti tehtyä parivuoteen esim. Dethleffsin T5841. Jos oikeasti pitää olla valmiit vuoteet neljälle, niin vaihtoehtoina ei ole oikeastaan kuin integroitu tai alkovimalli. Integroidut on 5-10k kalliimpia mitä vastaava puoli-integroitu. Alkovimalli sitten taas jopa hitusen edullisempi mitä vastaava puoli-integroitu. Esim. Dethleffsin A5881 on ollut todella suosittu lapsiperheiden käytössä. Kerrossängyt takana, vastakkain sohvaryhmä keskellä ja parivuode ohjaamon yllä.

                                Lämmityslaitteista sen verran tärppiä, että suosittelen valitsemaan Alden lämmityksellä varustetun yksilön. Tuon ikäiset autot on 3000 Aldella ja niihin saa edelleen kaikki varaosat. Kaikki ilmalämmitteiset autot on Truman C-lämmittimellä joiden varaosien valmistus on lopetettu ja osia ei ole saatavilla enää! Eli jos vaikka paloilmapuhallin hajoaa, niin käytännössä ainoa vaihtoehto on hankkia kokonaan uusi lämmitin esim. Truma Combi6 ja puhutaan hintaluokasta 4-5k asennettuna ellei sitten halua alkaa jotain webastoa rakentelemaan.

                                Suosi saksalaisia merkkejä esim. Dethleffs, Sunlight, LMC, Knaus jne. Todennäköisesti saat jopa vielä varaosiakin ja korirakenteet on parempia. Vältä italialaisia eritoten! Silti kannattaa kurkata autojen alle eritoten takarenkaiden takapuolelle, varsinkin takanurkat. Roiskii kosteutta sinne pohjaan ja pohjavaneri alkaa hapertua ajastaan. Saattaa olla joku jo ruuvannut uutta vanerilappua sinne vanhojen mätien päälle. Kosteus ähtee runkopuita pitkin nousemaan seiniä ylös. Myös muuten tuon ikäisissä alkaa kosteus jo kiusaamaan eli tarkkana saa olla varsinkin yksityisen kaupoissa!

                                Mielelläni tarjoaisin meidän valikoimista yksilöä, mutta tällä hetkellä piha ammottaa tyhjyyttään tuon ikäisistä käytetyistä kovan kysynnän takia. Jos joku yksilö tuleekin pihaan, niin todennäköisesti menee alle viikossa kaupaksi.
                                Hyvästi tulee tietoutta, kiitos. Enkä tiedä mitä nyt sekoilin mutta siis alkovi malleja enimmäkseen katsellutkin. Ja ei siis puoli-integroituja oikein mielellään.
                                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                                E32 Diamantscwharz 750iL '94

                                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                                Comment

                                Working...
                                X