Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vedetön jäähdytinneste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • *PexU*
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 1991
    • Vantaa

    Vedetön jäähdytinneste

    Katselin tuossa äsken wheeler dealersia discoverilta ja siellä lykättiin triumphin koneeseen vedetöntä pakkasnestettä, luvattiin että kestää -40 pakkasta ja +180c kiehumispiste, eikä tarvitse vaihtaa sitten ikinä.

    Ottivat mm käyntilämpöisen auton syylarinkorkin irti, ja näyttivät että ei ole yhtään painetta järjestelmässä, kun ei ole vettäkään

    Onkos kellään mitää aavistusta tosta, saako suomesta, onko tosta mihinkään:think?

    edit:
    tollasen löysin
    -->>
    Last edited by *PexU*; 31-12-2012, 18:01. Reason: linkkiä
    AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

    E61 530xd M-Sport Touring -07
    Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
    Duunissa: F11 520d x-drive -17
  • Messier
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 617
    • Savo

    #2
    No water - No overheating.
    Ei helvata, tuon kun ois tienny aikanaan jokkis touhuissa.

    Esabilla oli jossain vaiheessa tarjolla alkoholi pohjainen jäähdytysneste hitsauskoneisiin. Muutama kone kun oli palanut nesteen syttyessä niin poistui sekin litku nopeasti merkkinoilta.
    Last edited by Messier; 31-12-2012, 18:18.
    G05 X5 45e
    KM9 ///M1000XR

    Ex:
    F10 ///M5
    K49 S1000XR
    E90 ///M3
    E46 ///M3

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3142
      • Tampere

      #3
      Pistonheadsin keskustelussa on pari mainintaa mahdollisista uusista ongelmakohdista:

      - tuote on syttyvää, vuoto sopivassa kohdassa pakoputken päälle voi tuottaa yllärin
      - neste ei ole haihtuvaa ja on aikas liukasta

      Evansin sivuilta Emisstarin PDF-testirappari raskaan liikenteen testauksesta (tuote on Evans Cooling Heavy Duty Coolant) kertoo että polttoaineen kulutus laskee lievästi, päästöt nousevat lievästi mutta ehkä tärkein eli moottorin ja öljyn lämpötilat nousevat, noin 7% kautta linjan.

      Tuon Heavy Duty Coolantin ohjeessa mainitaan tuosta höyryjen syttymispisteestä (240F, 116C). Samoin siellä mainitaan että neste on hygroskooppista eli kosteutta ei sitten saa päästä järjestelmään mistään. Voinee aiheuttaa ongelmia seisonnassa?

      Myrkyllisyystestirappari viittaisi että tuote on etyleeniglykolin ja propyleeniglykolin sekoite, lisäaineista ei ole tietoa.

      Comment

      • *PexU*
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 1991
        • Vantaa

        #4
        Eli siis kannata maksaa vaivaa ja hommata tota autoonsa:think
        AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

        E61 530xd M-Sport Touring -07
        Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
        Duunissa: F11 520d x-drive -17

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3142
          • Tampere

          #5
          Olipas Material Safety Data Sheet hankala löytää, tämmöinen ainakin osui vihdoin vastaan.

          Siellä todetaan koostumuksesta:

          Etyleeniglykoli 66-70%
          Propyleeniglykoli
          Vesi < 0,10%
          Korroosionestoaineet < 2%

          Propyleeniglykolin määrää ei kerrottu mutta tuosta voi laskea.

          Toinen threadi myös osui vastaan: KLIK.
          Last edited by MNi; 03-01-2013, 23:06. Reason: Kakkoslinkki toimivaksi

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by *PexU* View Post
            Eli siis kannata maksaa vaivaa ja hommata tota autoonsa:think
            No en itse ainakaan hankkisi.

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9081
              • Oulu

              #7
              Mitä eroa tuossa nyt sitten on normaaliin jäähdytysnesteeseen? Raakaa glykolia ei yleensä ole suosittu, koska se siirtää huonommin lämpöä kuin vesi-glykoliliuos.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Paha Arkkitehti
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2012
                • 836
                • World

                #8
                Menee vähän offtopickin puolella mutta ite käytin kakspyörästen kanssa Engine Ice Hi-Performance Coolant nestettä ja ajattelin kokeilla nyt samaa ämmän kanssa. Etuina tuossa nesteessä on sen puhtaus (sisältää propyleeni glykoli pohjaisen jäähdytysnesteen ja tislatun veden), korroosion estävät ominaisuudet, myrkyttömyys ja tietenkin jäähdytyksen tehokkuus. Muissa vaihtoehdoissa usein joutuu käyttämään hanavettä sekoituksessa mikä ei ole hirveen hyvä juttu. Lisää tietoa nesteestä löytyy täältä. Vedettömistä jäähdytysnesteistä en ole kuullutkaan mutta jos joku muu tietäis niistä paremmin!
                Last edited by Paha Arkkitehti; 03-01-2013, 12:36.

                Comment

                • Taky
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 562
                  • Ola

                  #9
                  Originally posted by Paha Arkkitehti View Post
                  Lisää tietoa nesteestä löytyy täältä. Vedettömistä jäähdytysnesteistä en ole kuullutkaan mutta jos joku muu tietäis niistä paremmin!
                  Is it an antifreeze?

                  Yes, Engine Ice Hi-Performance Coolant is an antifreeze offering freeze protection to -26oF (26 degrees below zero)

                  Hmmm..... -26C vai -26F?
                  Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
                  Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16296
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Paha Arkkitehti View Post
                    Menee vähän offtopickin puolella mutta ite käytin kakspyörästen kanssa Engine Ice Hi-Performance Coolant nestettä ja ajattelin kokeilla nyt samaa ämmän kanssa. Etuina tuossa nesteessä on sen puhtaus (sisältää propyleeni glykoli pohjaisen jäähdytysnesteen ja tislatun veden), korroosion estävät ominaisuudet, myrkyttömyys ja tietenkin jäähdytyksen tehokkuus. Muissa vaihtoehdoissa usein joutuu käyttämään hanavettä sekoituksessa mikä ei ole hirveen hyvä juttu. Lisää tietoa nesteestä löytyy täältä. Vedettömistä jäähdytysnesteistä en ole kuullutkaan mutta jos joku muu tietäis niistä paremmin!
                    Eikö ole sama lopputulos jos tekee seoksen akkuveteen ? Litrahintaa en rupea laskemaan enkä etsi tuon Hi-perf nesteen hintaa.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16296
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by Taky View Post
                      Is it an antifreeze?

                      Yes, Engine Ice Hi-Performance Coolant is an antifreeze offering freeze protection to -26oF (26 degrees below zero)

                      Hmmm..... -26C vai -26F?
                      Laitanpa samointein että -26F = -32,22222 C. http://www.wbuf.noaa.gov/tempfc.htm

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Mitä turhia sitä alkamaan nestettä vaihtamaan, kun nuo luvatut ominaisuudet tuskin hyödyttävät perus katuautokäytössä yhtään mitään. Se, että nestettä ei tarvitse vaihtaa, on sinänsä aika turha ominaisuus, koska ne nesteet tulee viimeistään siinä vaiheessa valutettua ulos kun joudut esim. termaria tai jotakin letkua vaihtamaan.

                        Jos sitten tuon litkun seurauksena jäähdytinnesteen lämpötila on korkeampi, rasittaa se entistä enemmän jäähdytysjärjestelmää ja näin lisää vuotojen vaaraa.

                        Yksi ongelma tuossa kommenttien mukaan olisi vielä se, että neste keräisi herkästi ulkoilmasta kosteutta itseensä, joka tuskin olisi hyvä juttu varsinkaan suomalaisissa olosuhteissa. Talvella kun öljynkin sekaan kertyy jonkun verran kosteutta, niin varmasti sitä kertyisi myös tuon ihmelitkun sekaan.

                        Comment

                        • Paha Arkkitehti
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2012
                          • 836
                          • World

                          #13
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Eikö ole sama lopputulos jos tekee seoksen akkuveteen ? Litrahintaa en rupea laskemaan enkä etsi tuon Hi-perf nesteen hintaa.
                          Esimerkiksi täältä 1.8L pönikkä hinttaan 22,50e. Ja -32 tosiaan näyttäis olevan pakkasraja. Ehkä tuon akkuveden kanssa vois säästää isoilla satseilla euroja mutta jäähdytysneste olisi silti eri tavaraa. Jenkki foorumeilla kehuvat että on tiputtanut hieman lämpötiloja ja estänyt aikaisemmin ongelmana ollutta moottorin keittämistä.

                          Comment

                          • MNi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2008
                            • 3142
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Mitä eroa tuossa nyt sitten on normaaliin jäähdytysnesteeseen? Raakaa glykolia ei yleensä ole suosittu, koska se siirtää huonommin lämpöä kuin vesi-glykoliliuos.
                            Etua on kait lähinnä suurempi marginaali ennenkuin keittää eikä muodosta painetta jäähdytysjärjestelmään. Glykoleista kumpikaan ei höyrysty vielä normilämmöissä.

                            Haittoina on nimenomaan huonompi jäähdytyskyky, kuten ylempänä todettiin, sekä mahdollinen paloherkkyys.

                            Olihan Spitfiren Merlineissäkin alkuvaiheessa puhdas glykoli jäähdytinnesteenä mutta paloherkkyyden ja huonomman jäähdytyskyvyn takia siirryttiin takaisin vesi-glykoliseokseen.

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Selittäkää minullekin mitä hyvää siinä on että järjestelmään ei kehity painetta?



                              "Water-based coolants cause cavitation and damage the engine over time. Evans coolant extends your engines life by reducing pressure and prohibiting corrosion."
                              -tä? Käsi pystyyn kellä on mennyt jäähdytyskierron osia vaihtoon koska ne on ruostuneet sisäpuolelta alkaen puhki
                              Last edited by petrolhead; 05-01-2013, 16:08.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎