Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vedetön jäähdytinneste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TFV
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 3080
    • Nurmijärvi

    #16
    Ei glykoli pala.
    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3143
      • Tampere

      #17
      Häh? Etyleeniglykolin leimahduspiste on 111 astetta, tuossa Evansin kamassa safety sheetin mukaan 111,9 astetta. Jos pääsee roiskahtamaan pakosarjan päälle niin aika varmasti syttyy...

      OT: Olihan enkkulassakin Spitfiren Merlin-moottoreissa ensin puhdasta glykolia jäähdytysnesteenä mutta siirtyivät jäähdytystehon ja syttymisherkkyyden takia takaisin 30/70 glykoli/vesi -seokseen.

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6693
        • .......

        #18
        Originally posted by petrolhead View Post
        -tä? Käsi pystyyn kellä on mennyt jäähdytyskierron osia vaihtoon koska ne on ruostuneet sisäpuolelta alkaen puhki
        Muutaman pakkaspropun oon nähny jossa oli ainevahvuutta jäljellä ehkä muutama kymppi..lähes puhki ruostunut siis.
        Kannattaa ne nesteet siis vaihtaa edes muutaman vuoden välein
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • Messier
          BTCF Member
          • Jan 2010
          • 622
          • Savo

          #19
          Originally posted by petrolhead View Post
          Selittäkää minullekin mitä hyvää siinä on että järjestelmään ei kehity painetta?
          Ei mitään, päinvastoin, paine nostaa kiehumispistettä.
          Esim. F1 pannuissa nesteen lämmöt 120-130 C järjestelmässä painetta n.3,5bar.
          G05 X5 45e
          KM9 ///M1000XR

          Ex:
          F10 ///M5
          K49 S1000XR
          E90 ///M3
          E46 ///M3

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            #20
            Originally posted by petrolhead View Post
            Selittäkää minullekin mitä hyvää siinä on että järjestelmään ei kehity painetta?


            "Water-based coolants cause cavitation and damage the engine over time. Evans coolant extends your engines life by reducing pressure and prohibiting corrosion."
            -tä? Käsi pystyyn kellä on mennyt jäähdytyskierron osia vaihtoon koska ne on ruostuneet sisäpuolelta alkaen puhki
            Jos ei tule painetta, ei tule haljenneita paisuntasäiliöitä, tai haljenneita jäähdytysputkia.

            Onhan tavallisessa jäähdytinnesteessä myös korroosionhidastusaineita. Inhibiittoria vaan kuluu ajan saatossa, sen takia jäähdytinneste on vaihdettava neljän vuoden välein. Ei se vesi tai glykoli vaadi vaihtoa vaan nimenomaan vähiin käynyt inhibiittori.

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3143
              • Tampere

              #21
              Originally posted by Messier View Post
              Ei mitään, päinvastoin, paine nostaa kiehumispistettä.
              Esim. F1 pannuissa nesteen lämmöt 120-130 C järjestelmässä painetta n.3,5bar.
              No, Evansissa kait pointti onkin siinä että nesteen kiehumispiste on 190 C. Ei tarvita painetta kun ei ole pelkoa että kiehumispiste saavutetaan.

              Juuri muuta hyvää en tuosta Evansista keksi kuin tuon korkean kiehumispisteen, alentunut jäähdytysteho ja palovaara ovat miinuspuolella.

              Comment

              • Pretoriaani
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2009
                • 3842
                • Hyvinkää, Finland

                #22
                Originally posted by MNi View Post
                Jos ei tule painetta, ei tule haljenneita paisuntasäiliöitä, tai haljenneita jäähdytysputkia.
                Jos ei tule painetta, jotain on rikki. Jos tulee LIIKAA painetta, jotain on rikki/menee rikki.
                I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #23
                  Originally posted by Pretoriaani View Post
                  Jos ei tule painetta, jotain on rikki. Jos tulee LIIKAA painetta, jotain on rikki/menee rikki.
                  Jos siellä on jotain mikä ei laajene lämmetessään niin mistäs tulee painetta?
                  Sillon on jotain rikki esim. kansipahvi.

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #24
                    Originally posted by MNi View Post
                    Jos ei tule painetta, ei tule haljenneita paisuntasäiliöitä, tai haljenneita jäähdytysputkia.

                    Onhan tavallisessa jäähdytinnesteessä myös korroosionhidastusaineita. Inhibiittoria vaan kuluu ajan saatossa, sen takia jäähdytinneste on vaihdettava neljän vuoden välein. Ei se vesi tai glykoli vaadi vaihtoa vaan nimenomaan vähiin käynyt inhibiittori.
                    Eli. Perinteisessä jäähdytinnesteessä on uhkakuvana paineesta halkeava säiliö tai puhkiruostuva pakkasproppu ().

                    Tossa ihmelitkussa ei ole näitä "ongelmia". Mutta sitten kun ei ole painetta niin lämmönsiirtyminen moottorista nesteeseen ei ole enää lähelläkään samaa. En laittaisi omiin moottoreihini. Siellä lienee kansalaismoottorinkin kannessa ihan tarpeeksi hot spotteja. Monesti on sanottu että nelos-vitospytyn pakopuolen tienoilla löytyy kutoskoneesta kohtia jotka voi olla tosi kuumina. Huvikseenko BMW:n insinöörit laittoi vanhoihin S-moottoreihin veden ulostulon kannen sivusta?
                    Last edited by petrolhead; 08-01-2013, 19:19.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • jokes911
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 875
                      • Espoo

                      #25
                      Onko tää nyt sitä ainetta jota Mersu ei halua A ja B sarjassa käyttää ja jonka takia on hiljakkoin uutisoitu että EU uhkaa pysäyttää Mersun autojen tuotannon?
                      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                      2022 X3 Charged Edition Msport
                      1999 Honda CBR 900 SC33
                      2009 Husqvarna SMR 510
                      2017 KTM EXCF 350

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #26
                        Originally posted by jokes911 View Post
                        Onko tää nyt sitä ainetta jota Mersu ei halua A ja B sarjassa käyttää ja jonka takia on hiljakkoin uutisoitu että EU uhkaa pysäyttää Mersun autojen tuotannon?
                        Ei, mersun tapauksessa kyse on EU:n vaatimasta uudesta kylmäaineesta ilmastointijärjestelmässä, jolla pitäisi korvata vanha kunnon R134a.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3143
                          • Tampere

                          #27
                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Eli. Perinteisessä jäähdytinnesteessä on uhkakuvana paineesta halkeava säiliö tai puhkiruostuva pakkasproppu ().

                          Tossa ihmelitkussa ei ole näitä "ongelmia". Mutta sitten kun ei ole painetta niin lämmönsiirtyminen moottorista nesteeseen ei ole enää lähelläkään samaa. En laittaisi omiin moottoreihini. Siellä lienee kansalaismoottorinkin kannessa ihan tarpeeksi hot spotteja. Monesti on sanottu että nelos-vitospytyn pakopuolen tienoilla löytyy kutoskoneesta kohtia jotka voi olla tosi kuumina. Huvikseenko BMW:n insinöörit laittoi vanhoihin S-moottoreihin veden ulostulon kannen sivusta?
                          No en minäkään laittais. Reiluuden vuoksi olen yrittänyt faktoja etsiä, puolesta ja vastaan. Enemmän niitä on vastaan tullut.

                          Ominaislämpökapasiteetti 93 asteessa 50/50 vesi/glykoliliuoksella on 3,62 J/g/°C, puhtaalla glykolilla 2,76 J/g/°C eli jotain 23% heikompi (Lähde täällä).

                          Tuolla ykkössivulla oli se Heavy Duty Coolantin testirappari jossa näkyi kautta linjan 7% nousu sekä jäähdytinnesteessä että öljyssä verrattuna tavalliseen jäähdytinnesteeseen.
                          Last edited by MNi; 09-01-2013, 01:47. Reason: lämpötila

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7508
                            • Jyväshyvä

                            #28
                            Originally posted by MNi View Post
                            Tuolla ykkössivulla oli se Heavy Duty Coolantin testirappari jossa näkyi kautta linjan 7% nousu sekä jäähdytinnesteessä että öljyssä verrattuna tavalliseen jäähdytinnesteeseen.

                            Mutta onko se hyvä vai huono asia?

                            Perinteisesti kun kaikki on ajateltu (ja ehkä mitoitettukin) max. 110 asteisena toimimaan, sattaisi esim. 120 asteisena hyötysuhde olla parjon parempi...

                            Koneen käyminen ~10 astetta kuumempana tietysti lisännee vähän
                            öljynkulutusta mutta liekkö sillä merkitystä...
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #29
                              Jo nuo 110 asteen lämmöt on paljon muoville, ja kyllä siellä alumiiniosienkin lämpötila nousee veden lämmön mukana. Alumiinin lujuus sukeltaa aika reilusti kun lämpötilaa nostetaan, ja jos ei jäähdytys ole ihan onnistunut niin...

                              Huonommin lämpöä siirtävän jäähdytinnesteen suurin haitta on lämpötilaerojen nousu. Vaikka keskilämpötila nousisi vain 10 astetta, se nousee enemmän paikallisesti suurimman lämpökuorman alueilla.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • wta
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2008
                                • 641
                                • ------

                                #30
                                Mulla on auto toiminut ihan normaaleilla jäähdytinnesteillä. Järjestelmä on suunniteltu siten, että siellä on painetta. Jos se ei painetta kestä niin se on rikki.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎