Originally posted by Bmw Master
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Huoltokirjattoman auton tullaus?
Collapse
X
-
Tuomieni autojen ikä on yleensä ollut sitä luokkaa että todellinen ajokilometrimäärä on "herran kädessä ja asiaa tuntevan katsojan silmässä". Voihan se mittarilukemaa pitää paikkansa mutta MIKSI OTTAA RISKI ja antaa asiasta mitään tietämättömälle virkamiestunarille valtuudet päättää mikä on todellinen ajokm-määrä, kun sillä "tunarilla" ei ole asiassa kiinni euron euroa.
Tuomieni käyttöautojen ajokilometrimäärä myös. Eräs E39 523i näytti (ja olikin) ikäiseltään terveemmältä ja ajokilometrit olivat muistaakseni luokkaa 139tkm. Mutta kun auto oli jo Ruotsissa Milos-nimisellä jobbarilla ja Milos oli jo sen ostanut klimpissä hampurilaiselta "häkkikauppiaalta" niin kilometrimäärän todellisuutta arvioitaessa piti ottaa suurennuslasi käyttöön. Huoltokirja? Oli siitä jotain leimoja...
Lopulta ajoneuvo verotettiin huomattavasti reilumman kilometrimäärän mukaan mitä mittari näytti. Todistella piti, paras fakta löytyi hansikaslokeron "alta"; päästömittauskuitti, missä oli ko. auton valmistenumero, ajokilometrimäärä ja päivämäärä, sekä mittauksen tehneen gyntterin allekirjoitus.
Tästedeskin aion kirjoittaa kaikkiin tuomiini harrasteikäisiin ajoneuvoihin ajokilometrimääräksi sen mitä itse arvioin autolla ajetun, oli mittarilukema mitä tahansa. Viimeksi harmitti kun mittari "näytti" 120tkm ja laitoin vain 320tkm. Olisi pitänyt laittaa 350tkm.
JOS sattuisi käymään niin että myisin jonkun noista harrastekikottimistani niin ilman muuta myisin niitä reunaehdolla "todellinen ajokm-määrä ei tiedossa".
EDIT. Tämäkin ketju olisi ihan turha jos autot verotettaisiin ostohinnan mukaisesti.
No nyt joku molopää alkaa sönkkäämään että aina niitä kuitteja voi sorvata. No niin voi, mutta edelleenkin olisi verottajan velvollisuus osoittaa kuittia sorvatun (vähän kuin kaikessa muussakin verotuksessa), ts. selvitys esimerkiksi mobilen yleisen hintatason mukaan miksi ajoneuvon ostohintaa poikkeaa merkittävästi suuntaan tai toiseen yleisestä tasosta.
Vielä parempi olisi jos päästäisiin eroon koko autoverosta. Vähän kuin ruottalaiset teki. Eikä kukaan kuollut.Last edited by nullzwei; 06-01-2013, 12:15.
Comment
-
-
Originally posted by ErPe View Post
Ihan normaalit km määrät, ei kovin paljon ajettu.
Tuli tullilta kirje että tuoppa auto tarkastukseen, virkailijaa kiinnosti kilometrit että miksi ei tiedossa ja kuvaili mittaria.
Tästä viisastuneena seuraavaan autoon laitoin kilometrit ja todelliset kilometrit kohtaan saman lukeman. Eipä tullut enää pyyntöä tarkastukseen.Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostMeinaat jonkun tunnustavan? Mahtaisko ne Tullissa osata lukea?
Tiedän yhden tapauksen jossa ilmoitti 104 sijasta 140tkm. N.vuoden päästä myi autoa ja ilmoituksessa oli jotain ~120tkm. Tullista ottivat yhteyttä, eli kai ne seuraa ainakin myynti-ilmoituksiaSaavutettava hyöty on kuitenkin pieni, miksi riskeerata? Tai kun myy autoa niin saa selitää miksi tullatessa olikin enemmän metrejä mittarissa.
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostTuomieni autojen ikä on yleensä ollut sitä luokkaa että todellinen ajokilometrimäärä on "herran kädessä ja asiaa tuntevan katsojan silmässä". Voihan se mittarilukemaa pitää paikkansa mutta MIKSI OTTAA RISKI ja antaa asiasta mitään tietämättömälle virkamiestunarille valtuudet päättää mikä on todellinen ajokm-määrä, kun sillä "tunarilla" ei ole asiassa kiinni euron euroa.
Tuomieni käyttöautojen ajokilometrimäärä myös. Eräs E39 523i näytti (ja olikin) ikäiseltään terveemmältä ja ajokilometrit olivat muistaakseni luokkaa 139tkm. Mutta kun auto oli jo Ruotsissa Milos-nimisellä jobbarilla ja Milos oli jo sen ostanut klimpissä hampurilaiselta "häkkikauppiaalta" niin kilometrimäärän todellisuutta arvioitaessa piti ottaa suurennuslasi käyttöön. Huoltokirja? Oli siitä jotain leimoja...
Lopulta ajoneuvo verotettiin huomattavasti reilumman kilometrimäärän mukaan mitä mittari näytti. Todistella piti, paras fakta löytyi hansikaslokeron "alta"; päästömittauskuitti, missä oli ko. auton valmistenumero, ajokilometrimäärä ja päivämäärä, sekä mittauksen tehneen gyntterin allekirjoitus.
Tästedeskin aion kirjoittaa kaikkiin tuomiini harrasteikäisiin ajoneuvoihin ajokilometrimääräksi sen mitä itse arvioin autolla ajetun, oli mittarilukema mitä tahansa. Viimeksi harmitti kun mittari "näytti" 120tkm ja laitoin vain 320tkm. Olisi pitänyt laittaa 350tkm.
JOS sattuisi käymään niin että myisin jonkun noista harrastekikottimistani niin ilman muuta myisin niitä reunaehdolla "todellinen ajokm-määrä ei tiedossa".
EDIT. Tämäkin ketju olisi ihan turha jos autot verotettaisiin ostohinnan mukaisesti.
No nyt joku molopää alkaa sönkkäämään että aina niitä kuitteja voi sorvata. No niin voi, mutta edelleenkin olisi verottajan velvollisuus osoittaa kuittia sorvatun (vähän kuin kaikessa muussakin verotuksessa), ts. selvitys esimerkiksi mobilen yleisen hintatason mukaan miksi ajoneuvon ostohintaa poikkeaa merkittävästi suuntaan tai toiseen yleisestä tasosta.
Vielä parempi olisi jos päästäisiin eroon koko autoverosta. Vähän kuin ruottalaiset teki. Eikä kukaan kuollut.Itse olen neljä autoa tuonut maahan ja mielestäni toiminta on värikästä ja vaihtelevaa niin Saksassa kuin Suomessakin.
Paras ostokokemus ehdottamasti yksityiseltä myyjältä. Huonoi kokemus turkkilaiselta häkkimyyjältä. Yksityisen kanssa kauppakirja vastasia autoa, turkkilaisen ei. Turkkilaisen kanssa piti vehdata hinnasta ja veroista kauppakirjaan. Lisäksi ajosuorite piti merkata todellisuutta isompi. Tätä olisin voinut käyttää verotuksessakin, mutta auto oli mielestäni sen mukainen mitä mittarissa ja huoltokirjassa luki. Olihan se vain 3 vuotta vanhakin. Eli jobbarilla oli oma lehmä ojassa kuittien suhteen, halusi maksaa vähemmän veroja ja ottaa enempi käteistä välistä.
Suomessa tuo verotus on tosiaan mennyt sellaiseksi kirjeenlähetykseksi, jossa itse autolla ei ole yksilönä merkitystä. Käyttöönotto, malli ja ajosuorite ratkaisevat. Kukin voi päätellä mitä se mahdollistaa. Viimeiset kolme autoa onkin verotettu pelkkien lomakkeiden varassa. Toisaalta verotuksesta on tullut läpinäkyvää tuon mahti-hintajärjestelmän kautta. Verot voit arvioida jo kaupoille lähtiessä 50e tarkkuudella- Ihan oikeasti.
Jottei nyt ihan oftopic mene, niin.... Mielestäni tuolla huoltokirjalla ei ole sinällään merkitystä verojen suhteen, jos pidät auto mittarin kilometrien mukaisena. Jos taasen pitää perustella suuri- tai pieni ajomäärä, niin itsellle kuin verotuksen tai myydessä, silloin siitä on hyötyä.Last edited by jakeluvesimies; 06-01-2013, 14:20.
Comment
-
-
Niin, veron määräänhän km-lukema vaikuttaa paljon. Siksi siitä täällä varmaan kirjoitellaan.
Kuten Null kirjoitti, Suomi on kyllä ihmeellinen maa, kyllä omatunto on koetuksella, vaikka minut on kotoa lähtiessä opetettu, että valehdella ei saa. ja siitä olen kiinni pitänyt. Mutta mikä on rehellistä, sepä onkin ongelma, ei kai nyt kukaan liikaakaan halua veroja maksaa.
Yhdessä E91:ssä oli 135 tkm, vaikka auto oli vajaa kolme vuotta vanha. = huomattavasti enemmän kuin laskennallinen km-lukema.
Tullin tarkastaja halusi nähdä auton ja dokumentit:
1. kauppakirja ko lukema (tai siis miinus loma/kotimatka) BMW merkkiliikkeestä
2. aukoton ja johdomukainen huoltokirja, jossa vielä öljynvaihto juuri ennen luovutusta
3. auton mittaristo, jossa tietysti ko lukema
Ei varmaan jäänyt epäselvyyttä uskoivatko, eli ihan selvä tapaus.
Viime vuonna ostin huoltokirjattoman auton. Mittarilukema oli jonkin verran enemmän kuin se laskennallinen. Siksi se ruksi "ei tiedossa" jäi toki ruksimatta. Tullissa katsoivat kauppakirjan ja sen lukeman = meni läpi.
Ymmärrän tavallaan Nullin menettelytavan, mutta itsellä ei pokka riitä ilmoittaa muuta lukemaa kuin mittaristossa. En muista onko minulla yhtään sellaista tapausta, jossa olisin vaatinut käyttää sitä laskennallista. Jos kylmästi ilmoittaa enemmän kuin laskennallisen, ilman yhtää sitä tukevaa dokumenttia, aika kova pokka pitää olla.
Tämähän se pointti on:
Ostaa auton mittarilukemalla esim 120 tkm, vaikka heti näkee, että autolla on ajettu enemmän. Ruuvaa lisää kilsoja ja vie verolle. Verottaa ja katsastaa auton ja vaikka myy sillä lukemalla. Lienee ok. Mutta, jos muuttaa lukemat takaisin mikä oli myydessä, on kyllä petos, vaikka naurettavinta siinä on se, että oikeasti se ei välttämättä ole petos lainkaan, koska oikeasti autolla on ajettu enemmän.
Monethan sanoo, että auto pitää katsoa kokonaisuutena, eikä kilometrilukemaa. Ei se nyt ihan noinkaan mene!
Esim E60/61:ssä on vaikka kuinka monta kohtaa, joita ostotilanteessa on hyvin hankala tarkistaa (pakosarja, kompura, takaluukun johdot, alusta, turbo jne) joiden hajoamisen voi km-lukemasta päätellä. Jos ostaa 100 tkm ajetun, remppaa ei ihan kohta ole todennäköisesti tulossa. Mutta, jos autolla onkin oikeasti ajettu esim 180 tkm, nuo kaikki em voi olla seuraavalla viikolla edessä.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostPistäppä tähän vaikka top 5 mittarin ruuvaajat eripuolelta Suomea?
ASIAAN.
Jonkin verran noita saksalaisia automyynti-ilmoituksia on vuosien varrella tullut katsottua. Monessa harrasteikäisessä BMW-merkkisessä autossa on "totaalikunnostuksen" jälkeen ilmoitettu ajokilometrimäärä luokkaa 0-muutama tuhat. Selitä siinä sitten suomalaiselle autoverotuksen erityisasiantuntijalle eli kaikkien automerkkien syväosaajalla aka leipääntyneelle tullimiehelle mikä on todellinen ajokilometrimäärä...
LAST EDITION:
Tullin mahti-järjestelmässä ei todellisuudessa ole kuin kaksi muuttujaa; ajoneuvon ikä ja kilometrimäärä. Kaikki muut muuttujat (veron alennukset) tehdään käsipelissä.Last edited by nullzwei; 06-01-2013, 18:33.
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostHöpön löpön.
Eli jos auto halutaan verotettavan huomattavasti isommalla km-kertymällä kuin normaali ajomäärä on (en tarkoita sitä 18800 km/a),
asiakkaan pitää todistaa että ajomäärä on isompi.
Siihen kelpaa huoltokirja tai esim. muutama Saksan katsastuslappu
joista saa tukea isoon lukemaan.
Tällöin jos esität todistuksen ajomäärästä, merkkaat todellisen ajomäärän
ja laitat liitteeksi dokumentit.
Aina muulloin voit laittaa että todellinen ajomäärä ei tiedossa,
tullaiset 40 tkm/vuosi menee vielä läpi,
yhden kerran piti huoltokirjaa käydä näyttämässä tullissa,
kun oli 5 vuotias ja 240 tkm ajettu peli kyseessä...
Viimevuonna verotin ~25 autoa,
ja kertaakaan ei tarvinut autoa käydä tullissa näyttämässä,
pl yksi auto jonka sain verotettua huonokuntoisena
useampien naarmujen takia (konepelti, etulokaoja ja takakulma piti maalata),
autoverosta sain n. 200 € alennusta (2%).
Jos vetoaa huonokuntoisuuteen, aina pitää käyttää auto näytillä.
Ja tuohon katsastuksen kilometreihin,
yhden kerran olin ilmoittanut lukeman,
ja katsastanut auton edellisenä päivänä kun olin jättänyt ilmoituksen.
Ilmoitan aina tasalukeman...
Katsastuksen ja minun ilmoittaman lukeman ero oli 2 tkm.
Verottaja oli kirjoittanut kommentin että verotettu noiden välissä olevalla lukemalla.
Minulla oli tosin tuolla viikolla ajoa 2 tkm joten jos viitsisin, voisin saada muutaman kympin palautusta tuolla perusteella ;-)
Mitäköhän siitä seuraa jos jää kiinni mittarilukeman väärästä ilmoituksesta?
Sakkoja ja ainakin veronkorotus. Ja jatkossa verottaminen tullee hankalammaksi?M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Melko turhaa koittaa veivata verotusarvoa alaspäin puuttuvalla huoltokirjalla. Kilometrien vaikutus ylipäänsä näyttää olevan melko pieni ja määräävänä tekijänä on vuosimalli. Ei oo suurta eroa, onko autolla ajettu sata vai kaksisataatuhatta. Tulli kyllä tutkii veropetoksena suurempia kusetuksia noissa kilometrijutuissa. Ei varmaan oo ihan prioriteettien kärjessä, mutta on noista porukka narahtanut. Ainahan sitä voi koittaa onneaan.
Jos kilometrit eivät jostain syystä pidä paikkansa, on asiakkaan homma jollain luotettavalla tavalla näyttää toteen oikeat kilometrit. Nykyään siihen taidetaan vaatia erillinen liite. Jos sitä liitettä ei ole, auto verotetaan mittarissa olevien kilometrien mukaan vaikka rasti olisi ruudussa. Ei siinä auta, että huoltokirja puttuu tai kardaani on ruosteessa. Tällainen liite voisi olla vaikka korjaamon lasku mittarin vaihdosta tai jotain muuta vastaavaa. Noi auton kuntoon liittyvät jutut vaikuttavat muutenkin kovin vähän veroon. Korjattavia tai muuten hämäriä paskoja ei vaan kannata laahata helpon rahan toivossa. Niillä ei ihmeellisiä alennuksia heru. Parempi kun keskittyy vaan kunnollisiin yksilöihin ja maksaa kiltisti sen veron, mitä niihin tulee.
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostMelko turhaa koittaa veivata verotusarvoa alaspäin puuttuvalla huoltokirjalla. Kilometrien vaikutus ylipäänsä näyttää olevan melko pieni ja määräävänä tekijänä on vuosimalli. Ei oo suurta eroa, onko autolla ajettu sata vai kaksisataatuhatta. Tulli kyllä tutkii veropetoksena suurempia kusetuksia noissa kilometrijutuissa. Ei varmaan oo ihan prioriteettien kärjessä, mutta on noista porukka narahtanut. Ainahan sitä voi koittaa onneaan.
Jos kilometrit eivät jostain syystä pidä paikkansa, on asiakkaan homma jollain luotettavalla tavalla näyttää toteen oikeat kilometrit. Nykyään siihen taidetaan vaatia erillinen liite. Jos sitä liitettä ei ole, auto verotetaan mittarissa olevien kilometrien mukaan vaikka rasti olisi ruudussa. Ei siinä auta, että huoltokirja puttuu tai kardaani on ruosteessa. Tällainen liite voisi olla vaikka korjaamon lasku mittarin vaihdosta tai jotain muuta vastaavaa. Noi auton kuntoon liittyvät jutut vaikuttavat muutenkin kovin vähän veroon. Korjattavia tai muuten hämäriä paskoja ei vaan kannata laahata helpon rahan toivossa. Niillä ei ihmeellisiä alennuksia heru. Parempi kun keskittyy vaan kunnollisiin yksilöihin ja maksaa kiltisti sen veron, mitä niihin tulee.
Oma kokemus on ihan päinvastainen: kilometrit vaikuttaa pohjalla paljon enemmän.
Ja välillä tuntuu ettei yhtään millään ole merkitystä vaan arvontakoneisto lottoaa jonkun arvon jonka sitten kirjoittavat maksulappuun.
Esimerkkinä marraskuun 2012 veropäätöslistasta kaksi autoa:
BMW 530 3.0 D 5D STW AUT 173KW N päätös: 20121123 käyttöönotto 2005.08.08 127tkm arvo:28579.35 VERO 9031.07
BMW 530 3.0 D 5D STW AUT 173KW N päätös: 20121126 käyttöönotto: 2007.05.31 96km arvo:27445.05 VERO 8672.63
Eli tullin mielestä kaksi vuotta vanhempi ja 33% enemmän ajettu on kalliimpi auto
Tuota ei selitä millään varusteilla tai huonokuntoisuuksilla...F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostMelko turhaa koittaa veivata verotusarvoa alaspäin puuttuvalla huoltokirjalla. Kilometrien vaikutus ylipäänsä näyttää olevan melko pieni ja määräävänä tekijänä on vuosimalli. Ei oo suurta eroa, onko autolla ajettu sata vai kaksisataatuhatta. Tulli kyllä tutkii veropetoksena suurempia kusetuksia noissa kilometrijutuissa. Ei varmaan oo ihan prioriteettien kärjessä, mutta on noista porukka narahtanut. Ainahan sitä voi koittaa onneaan.
Jos kilometrit eivät jostain syystä pidä paikkansa, on asiakkaan homma jollain luotettavalla tavalla näyttää toteen oikeat kilometrit. Nykyään siihen taidetaan vaatia erillinen liite. Jos sitä liitettä ei ole, auto verotetaan mittarissa olevien kilometrien mukaan vaikka rasti olisi ruudussa. Ei siinä auta, että huoltokirja puttuu tai kardaani on ruosteessa. Tällainen liite voisi olla vaikka korjaamon lasku mittarin vaihdosta tai jotain muuta vastaavaa. Noi auton kuntoon liittyvät jutut vaikuttavat muutenkin kovin vähän veroon. Korjattavia tai muuten hämäriä paskoja ei vaan kannata laahata helpon rahan toivossa. Niillä ei ihmeellisiä alennuksia heru. Parempi kun keskittyy vaan kunnollisiin yksilöihin ja maksaa kiltisti sen veron, mitä niihin tulee.
Kyllä se kilometrimäärä vaikuttaa ja merkittävästi.
Esim. 535d 2008 farkku, veroero 100 tkm vs. 200 tkm on 2180,44€M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View PostOma kokemus on ihan päinvastainen: kilometrit vaikuttaa pohjalla paljon enemmän.
Ja välillä tuntuu ettei yhtään millään ole merkitystä vaan arvontakoneisto lottoaa jonkun arvon jonka sitten kirjoittavat maksulappuun.
Esimerkkinä marraskuun 2012 veropäätöslistasta kaksi autoa:
BMW 530 3.0 D 5D STW AUT 173KW N päätös: 20121123 käyttöönotto 2005.08.08 127tkm arvo:28579.35 VERO 9031.07
BMW 530 3.0 D 5D STW AUT 173KW N päätös: 20121126 käyttöönotto: 2007.05.31 96km arvo:27445.05 VERO 8672.63
Eli tullin mielestä kaksi vuotta vanhempi ja 33% enemmän ajettu on kalliimpi auto
Tuota ei selitä millään varusteilla tai huonokuntoisuuksilla...
Tuo on verotusarvon perusteella käyttöönotettu 2008 eikä 2005 joten lienee näppäilyvirhe?M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Omalla kohdalla oli toisin. Toin -04 C220cdi mersun jolla ajettu 90tkm. Samaan aikaan kaveri toi 200tkm ajetun C220cdi:n pikkasen huonommilla varusteilla ja ero veroissa oli jotain vähän reilu tonnin luokkaa. Jos sitten miettii, mikä se ero on oikeasti noita myytäessä, niin jää kyllä aika olemattomaksi tuo ero. Toki siinä nyt on vähän eroa, mutta kumman itse tullaisit? 200tkm ajetun 3700e verolla vai alle satkun ajetun 4700e verolla. Tätä tarkoitin, kun kirjoitin, että paljon rullattuja ei kannata tuoda. Vero on suhteessa paljon korkeampi. Johtuu varmaan meidän ihanasta nettiautosta jossa ihmiset myy loppuunajettuja aarteitaan älyttömillä hinnoilla.
Comment
-
Comment