Announcement

Collapse
No announcement yet.

Manuaalin ja automaatin kilometrit

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • puari
    Bimmer Rookie
    • Feb 2012
    • 41
    • seinäjoki

    Manuaalin ja automaatin kilometrit

    Tuli semmonen asia mieleen, että kun esim. e39 523 mallilla ajaa 100km/h niin automaatissa moottori kiertää vähän alle 2000rpm kun taas manuaalissa lähes kolme tonnia (isoimmalla vaihteella).

    Toisin sanoen 200 000 ajettu automaattikone vastaa 300 000 ajettua manuaalia, jos on ajettu matka-ajoa koko ajan.

    tämmönen pohdiskelu.. moro
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16361
    • Leppävirta

    #2
    Että mitenkä että?
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • LCN
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 529
      • Kouvola

      #3
      Suhteellisuusteoria vedettii just uusiks.
      E36 320i -98 M-Sport
      Ex: E36 325i -92

      Comment

      • manzneri
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2007
        • 551
        • Kesälahti

        #4
        Hmm toimiskohan toi suhteellisuusteoria toisinkin päin jos mettästäis tohon omaan autoon jostain automaatti-laatikon :think

        Vai kävisköhän vaan kakalla jossain bussissa...

        Tämän voisikin sitten lukottaa

        Comment

        • Micce///M
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2008
          • 3552
          • Hämeenlinna

          #5
          Ja taksit kun seisoo varmaan 15h vuorokaudessa, vuosittaisen kilometrisuoritteen ollessa 100 000km. Eli 274km vuorokaudessa. Tekee muuten jotakuinkin keskinopeudeksi 30kmh ja jos taksilla ajetaan se kolme vuotta eli 300 000km, keskikierrosten ollessa 2100rpm sekä tyhjäkäyntikierrosten 700rpm.

          Eli tästä voidaan päätellä että naapurin Eskon autolla on ajettu 300tkm, kun mittarissa on 300tkm. Kun taas Esko kummin kaiman tutun työkaverin taksilla onkin ajettu 464 250km vaikka auton mittarissa on 300 000km.

          Tällänen pohdiskelu.

          Comment

          • Veeksi
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2177
            • Kuopio

            #6
            No ei nyt ihan noin pahan mollauksen arvoinen avaus. Ihan hyvää asiaahan tuohonkin viestiin sisältyi, mutta ei oikein sellaista faktaa, että sillä olis paljon merkitystä. Mutta pointti varmaankin oli se, että lyhyempi välitteisen auton moottori kiertää samalla matkalla enemmän.

            Siinä vaan on se, että autossa on toki paljon muitakin osia kuin pelkkä moottori. Ja toisaalta se 2000rpm:n tai 3000rpm:n tasainen vauhti ei ole se moottoria pahiten syövä/kuluttava tekijä.

            Ja spekulointia voi näiltä pohjilta jatkaa loputtomiin. Esim. laiskasti vaihtava manuaali kuski ei jaksa edes vaihtaa kaikissa ohituksissa pienimmälle tehokkaalle vaihteelle ja korkeille kierroksille, kun taas automaatti jaksaa aina.
            BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
            BMW E63 630iA '05

            Comment

            • kovaluu1
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 299
              • seinäjoki

              #7
              Samaa mieltä kyllä että oletettavasti (oho) moottori olis paremmassa kunnossa automaattilaatikon omaavassa autossa. Perusteena kans että se jaksaa vaihtaa aina isomman pykälän kun vähänkin tarvetta on ja itse ajatellu että vähemmällä rääkillä menty muutenkin.


              Mutta kuitenkin jos on 250tkm ajettu manuaali tai automaatti myynnissä.
              Kallistun sen manuaalipuolelle. Loota kestää kauemmin.

              Comment

              • Veeksi
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 2177
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by kovaluu1 View Post
                Samaa mieltä kyllä että oletettavasti (oho) moottori olis paremmassa kunnossa automaattilaatikon omaavassa autossa. Perusteena kans että se jaksaa vaihtaa aina isomman pykälän kun vähänkin tarvetta on ja itse ajatellu että vähemmällä rääkillä menty muutenkin.


                Mutta kuitenkin jos on 250tkm ajettu manuaali tai automaatti myynnissä.
                Kallistun sen manuaalipuolelle. Loota kestää kauemmin.
                Itseasiassa mä olin tossa vähän niiku just toista mieltä. Yleensä en manuaalilla jaksa ainakaan nelosta pienempää laittaa kun voimaa riittää. Automaatilla taas tulee helpommin käytettyä ohituksissa pienempiäki vaihteita ku ei ole vaivaa. Mutta summasummaarum, loppupeleissä varmasti se ja sama.
                BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                BMW E63 630iA '05

                Comment

                • duuk
                  Moderator
                  • Dec 2006
                  • 10506
                  • Saaressa

                  #9

                  duke's garage:
                  Suzuki R50
                  E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                  M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                  S38 S54 S62

                  instagram: _duuk

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎