Announcement

Collapse
No announcement yet.

Viikon munakuski II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • smpovers
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 2372
    • Tammela

    Vittu noita jalankulkijoita nykyään.. Tommoisilla pienemmillä teillä missä ei ole jalkakäytävää kävellään rinnakkain vaikka molemmista suunnista tulee auto tai on pimeä mutka. Välillä pakko ottaa vauhti pois kun ei uskalla rinnakkain käveleviä ohittaa kun ne valtaa puolet kaistasta... Samaa tekee täällä päin, niin lapset kun aikuisetkin.
    Sillon kun olin ala-asteella niin empä juuri muista että kukaan olisi tehnyt noin. Koulussa liikenneturvallisuudesta puhuttiin aina sillon tällön.. Sillon kun auto tuli vastaan niin niitä vähän pelättiin ja siirryttiin pientareelle jos edestä sekä takaa tuli auto.

    Sit myös noi pyöräilijät. Miksi sotketaan siinä päätiellä kun vieressä kulkee oikeasti hyvä pyörätie missä ei ole mitään töyssyjä?:think
    BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
    BMW 330d touring e46 -05
    Ford Cortina Mk2 1600 -70
    ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

    Comment

    • icecold
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2009
      • 2341
      • 🌍

      ......
      Last edited by icecold; 31-10-2014, 03:54.

      Comment

      • piippu
        Bimmer Rookie
        • Mar 2013
        • 42
        • Pohojammaa

        Originally posted by smpovers View Post
        Vittu noita jalankulkijoita nykyään.. Tommoisilla pienemmillä teillä missä ei ole jalkakäytävää kävellään rinnakkain vaikka molemmista suunnista tulee auto tai on pimeä mutka. Välillä pakko ottaa vauhti pois kun ei uskalla rinnakkain käveleviä ohittaa kun ne valtaa puolet kaistasta... Samaa tekee täällä päin, niin lapset kun aikuisetkin.
        Sillon kun olin ala-asteella niin empä juuri muista että kukaan olisi tehnyt noin. Koulussa liikenneturvallisuudesta puhuttiin aina sillon tällön.. Sillon kun auto tuli vastaan niin niitä vähän pelättiin ja siirryttiin pientareelle jos edestä sekä takaa tuli auto.

        Sit myös noi pyöräilijät. Miksi sotketaan siinä päätiellä kun vieressä kulkee oikeasti hyvä pyörätie missä ei ole mitään töyssyjä?:think
        No nyt ollaan samoilla aatoksilla ihan joka kohdasta Samaa manaillut mielessäni täällä pohojammaalla, kun tosiaan homma lähtenyt ihan lapasesta näiden "mulla on oikeus" yms. Plaa plaa käyttää ihan koko kaista kävelyyn Täällä on myös muotia lähteä kävelemään ns. pääväylille jossa liikennettä runsaasti, vaikka samaan suuntaan ja ihan vieressä menisi ns. wanha tie jossa ei mene kuin jokunen sunnuntai ajelia, mutta EI, pakko lähteä lenkille sille pahimmalle mahdolliselle tiellä....ilmeisesti tällä haetaan jotain "respectiä" muilta kyläläisiltä ja ollaan vähän "näyttämässä" miten meidän perheessä kuntoillaan :think

        Luojan kiitos että nuo rullaluistelijat on nykyään OUT ja niitä ei enää näy viemässä sen 3m leveyssuunnassa sillä ehkä maailman mahtavimmalla "potku per minuutti" tyylillä jota vielä muutama vuosi takaperin tuli kiroiltua...

        Ja mikä saa*anan älykääpiö se opettaa nuo liikennesäännötkin noin pilkun tarkasti jälkeläisilleen, että jalankulkija reippailee AINA oikeaa kaistaa, ja ihan tasan samassa kohtaa vasemmalla pyöräilee ensimmäisiä ajojaan sen saman pesueen juniori!!!! Olen muutaman kerran oikein pysähtynyt omat lapset kyydissä ja yhdessä pohdittu että EI NÄIN, eihän tuosta jäävästä raosta pääse turvallisesti läpi kuin pysähtymällä ja odottamalla että se äippä ja lapsi pääsee auton ohi osumatta! Eikö sitä voi millään edetä yo. tilanteessa samalla kaistalla? Mulla olisi tullut junnuna mieleenkään kulkea samassa kohtaa eripuolta tietä, vaikka toinen olisi jalkamiehenä ollutkin, eikä siitä tarvinnut kenenkään erikseen mainita


        ps. Saaren kansallispuistoon ajellessa tullut tosiaan muutaman kerran "happitilanteita" vaikka ajankin rajoituksien mukaan, koska mutkan takana tien täydeltä liikkujia ja vielä vastaan tulee kaikkia ohittava ajoneuvo.
        Last edited by piippu; 15-07-2013, 03:21.

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          Tuossa lähellä on tienpätkä, joka on vanhaa pientä maantietä (siis aikas kapea eikä tosiaan mitään tiemaalauksia). Ympäristö on 60-luvulla rakennettua omakotialuetta, eli asukkaat on hyvinkin jo eläkeiän ylittäneitä.

          Haasteen aiheuttaa mummot kävelysauvoineen.

          Tässä päivänä erään kaksi mummoa kävelee vieretysten mutta ERI PUOLILLA TIETÄ, molemmilla toista metriä turvaväliä ojaan ja tietty sauvat perässä laahaten. Kun tien leveys on se 5,2m, josta kaksi metriä menee mummojen ojaturvaväliin ja 1,5m menee mummojen raahustamiseen, niin kuinka tuosta pääset turvallisesti ohi? Ei mitenkään. Sitten kun yrität varovasti rullata mummojen välistä, niin alkaa nyrkkien ja sauvojen heiluttelu.

          Ihan sama ilmiö on kaikissa kaupoissa Stockasta Hong Kongiin: mummot seisoo käytävillä rollaattoreineen vierekkäin ja jos ohi yrität päästä niin katseet alkaa tappamaan ja pahimmat huitoo kävelykepeillään "huonokäytöksistä nuorisoa".

          V*tun mummot.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • Driver22
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 2093
            • *

            Originally posted by FinCode View Post
            Oletan että viittaat osin myös minuun, koska postauksestanihan tämä keskustelu sai alkunsa. Suosittelen lukemaan kirjoitukseni uudestaan, sillä missään vaiheessa en vastuuta ole muille sälyttänyt tai erivapauksia pyytänyt. Sen mitä olen pyytänyt, on huomaavaisuutta ja joustamista liikenteessä. Eli ihan perusasioita, jotka tulisi kaikilla liikenteessä olijoilla kai olla hallussa. Ja se vastuu --joka tietysti on yhdistelmän kuljettajalla-- on suuri, kun puhutaan elävästä ja monessa tapauksessa myös kalliistakin eläimestä.
            En viittaa kehenkään, suosittelen lukemaan postaukseni uudestaan. Voisin olettaa tarkoittaa vain mahdollisuutta, ei sitä että tekee. Eli voisin olettaa mutta en oleta

            Sinulla sen sijaan ei asennevammaa kuitenkaan mielestäsi ole, kun puhut hevosista mm. meetvurstina ja ehdotat mm. ettei laillisilla yhdistelmillä saisi ajaa suurinta sallittua? Kyllä noista kärjistetyistä postauksistasi helposti sen kuvan saa, että omissakin asenteissasi olisi tarkistamisen varaa. Toki kärjistyksesi voivat johtua enemmänkin myös epätietoisuudesta.
            Heh mulla ei ole kyllä mitään hevosia vastaan itsekin kuskannut poroja jos jonkin verran, että kyllä tiedän millaista se eläinten kuljettaminen liikenteen seassa on. Ja toki saa ajaa, mutta kyseessä on rajoitettu kattonopeus, ja sen allekkin saa ajaa. Ja ennen kaikkea, arvo kuljetuksissa kuten hevosten kanssa vastuu on ennenkaikkea kuljettajalla itsellään. Jos lastisi ei ole niin kyydissä, että se selviää voimakkaasta jarrutuksesta, ajat liian lujaa.

            Tästä kirjoituksesta varsinkin paistaa aikamoinen tiedonpuute liittyen hevoskuljetuksiin, mutta se nyt ei ole varsinaisesti sinun vikasi. Jos et koskaan ole aiheeseen tutustunut, niin et voikaan kaikkea tietää. Ja nykyään suurin osa ei enää tiedäkään;



            Sillä, mitä kelläkin on kärryssä/autossa kyydissä ei tosiaan olekaan mitään merkitystä. Se on aivan sama ajaako joku hevostrailerilla, M5:lla, lentävällä lautasella tai ahvenella, minkään näistä eteen kun ei ole lupa pihatieltä yhtäkkiä kurvata. Mikä olikin siis pointtini tuossa ensimmäisessä kirjoituksessani.
            Hevosten kuljetuksesta en tiedä, mutta liikennesäännöistä kylläkin. Ja ymmärtääkseni hevoskuljetuksilla ei ole erivapauksia. Boldatusta olen kanssasi samaa mieltä, sitähän olen itsekin koko ajan sanonut.

            Hirviin liikenteessä voi varautua, yllättäviin eteenkiilailijoihin ja liikennesääntöjen rikkojiin ei niinkään.
            Minun kokemukseni mukaan sekä erinnäiset eläimet että liikenteen sankarit toimivat samalla lailla: eteen tullaan varoittamatta ja yleensä vielä puskista.
            F31 330D Xdrive M-Sport

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Mitäköhän seuraa nopeusrajoitusten omatoimisesta muuttelusta? On tässä tullut havaittua muutamalla eri tiepätkällä, että rajoituksia on joku mennyt muuttamaan. Kyse on niistä kylteistä, missä sen rajoituksen voi vaihtaa, kääntämällä sitä metalliläpyskää kyltin sisällä. Joku jantteri oli mennyt vaihtamaan 100 km/h rajoituksen 80 km/h rajoitukseksi. Ja missään näissä tapauksissa ei ollut kyse suunnitellusta rajoituksen alentamisesta, koska rajoitus saattoi olla vaihdettu vain toiseen suuntaan kulkeville alemmaksi, mutta myöhemmin samainen rajoitus olikin sitten korjattu takaisin 100 km/h.

              Comment

              • [Raver]
                BTCF Member
                • Mar 2007
                • 1613
                • Oulu

                Originally posted by FinCode View Post
                Hirviin liikenteessä voi varautua, yllättäviin eteenkiilailijoihin ja liikennesääntöjen rikkojiin ei niinkään.
                Kerrohan toki miten hirviin voi varautua erillä tavalla kuin eteen liittyviin autoilijoihin? Kyllä ne hirvet ainakin minun kokemuksella tulee pikkusen yllättävämmin eteen kun liikenteen sankarit varsinkin kun yhdistelmällä ajelee(vrt hevoskuljetus, samanlainen punainen vaate henkilöautoilijoille).
                E30 325i 2D -88
                E39 525i Msport 4D -03 :think

                Comment

                • FinCode
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 471
                  • Savo

                  Originally posted by [Raver] View Post
                  Kerrohan toki miten hirviin voi varautua erillä tavalla kuin eteen liittyviin autoilijoihin? Kyllä ne hirvet ainakin minun kokemuksella tulee pikkusen yllättävämmin eteen kun liikenteen sankarit varsinkin kun yhdistelmällä ajelee(vrt hevoskuljetus, samanlainen punainen vaate henkilöautoilijoille).
                  Hirvistä yleensä varoitetaan liikennemerkeillä. Nämä merkit kun ottaa tosissaan ja pudottaa vauhtiaan ja pitää silmiään auki vielä entistäkin tarkemmin, on hyvät saumat olla osumatta moiseen elukkaan. Samoin hirvet ovat yleensä liikkeellä vain tiettyyn aikaan vuorokaudesta, joten esim. välttämällä yhdistelmän kanssa ajoa silloin on jo varautunut.

                  Liikennesääntöjen rikkojista taas ei varoiteta mitenkään ja ne liikkuvat kellonaikaan katsomatta. Näihin on hankala varautua tai sitten pitäisi suhtautua jokaiseen kanssaliikkujaan mahdollisena uhkana, ja se taas tekisi kyllä ajamisesta aika vaikeaa.

                  Toki välttääkseni ensimmäisen kirjoitukseni tilanteen minun olisi todennäköisesti varmaan pitänyt ylämäessä pudottaa vauhtini sinne 50km/h tienoille ja väistää pihatieltä eteenkiilannut tulemaan rauhassa eteeni. Mutta en vaan osannut tuota tilannetta ennakoida.
                  E21, E30, E36, E84
                  ½ R89/146, G20

                  Comment

                  • Zoui
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 6350
                    • Tampere

                    Originally posted by FinCode View Post
                    Liikennesääntöjen rikkojista taas ei varoiteta mitenkään ja ne liikkuvat kellonaikaan katsomatta. Näihin on hankala varautua tai sitten pitäisi suhtautua jokaiseen kanssaliikkujaan mahdollisena uhkana, ja se taas tekisi kyllä ajamisesta aika vaikeaa.
                    Itse tulee kyllä ajettua niin että varautuu koko ajan muiden liikkeisiin, laittomiin tai laillisiin. Vielä tampereen kokoisessa kylässä ehtii esim. valo-ohjatuissa risteyksissä katsomaan ettei sieltä tule päin punaisia kukaan alle tai päälle, tiedän kyllä että monet kuskit ajaa laput silmillä vain vihreän valon mukaan.

                    No ehkä siitä syystä on omat autot pysyny aina ihan ehjinä.
                    Elämä on pihakivestä.

                    Comment

                    • kalevik
                      BTCF Member
                      • Apr 2009
                      • 957
                      • Salo

                      Originally posted by FinCode View Post
                      Liikennesääntöjen rikkojista taas ei varoiteta mitenkään ja ne liikkuvat kellonaikaan katsomatta. Näihin on hankala varautua tai sitten pitäisi suhtautua jokaiseen kanssaliikkujaan mahdollisena uhkana, ja se taas tekisi kyllä ajamisesta aika vaikeaa.
                      Ei se mitenkään vaikeaa ole, mopolla ajaessani vedän juuri tuolla asenteella.

                      Lisäksi pidän mielessä että ainoa jonka ajokäyttäytymiseen liikenteessä voin vaikuttaa ja jotain joskus jopa olettaa, olen minä itse
                      E61 525i, Suzuki VS1400
                      Exät: Jaana, Susanna, Maija

                      Comment

                      • FinCode
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 471
                        • Savo

                        Tietysti yleisellä tasolla pitääkin varautua muiden liikkeisiin ja katsoa ympärilleen sekä ennakoida muuta liikennettä, näin teen toki itsekin. Mutta lähinnä nyt peilasin tätä tuohon alkuperäiseen tapahtumaan, mistä kirjoitin tuolla joitain sivuja takaperin. Ihan täysin arvaamattomaan käytökseen on hankala varautua.
                        E21, E30, E36, E84
                        ½ R89/146, G20

                        Comment

                        • [Raver]
                          BTCF Member
                          • Mar 2007
                          • 1613
                          • Oulu

                          Originally posted by FinCode View Post
                          Hirvistä yleensä varoitetaan liikennemerkeillä. Nämä merkit kun ottaa tosissaan ja pudottaa vauhtiaan ja pitää silmiään auki vielä entistäkin tarkemmin, on hyvät saumat olla osumatta moiseen elukkaan. Samoin hirvet ovat yleensä liikkeellä vain tiettyyn aikaan vuorokaudesta, joten esim. välttämällä yhdistelmän kanssa ajoa silloin on jo varautunut.

                          Liikennesääntöjen rikkojista taas ei varoiteta mitenkään ja ne liikkuvat kellonaikaan katsomatta. Näihin on hankala varautua tai sitten pitäisi suhtautua jokaiseen kanssaliikkujaan mahdollisena uhkana, ja se taas tekisi kyllä ajamisesta aika vaikeaa.

                          Toki välttääkseni ensimmäisen kirjoitukseni tilanteen minun olisi todennäköisesti varmaan pitänyt ylämäessä pudottaa vauhtini sinne 50km/h tienoille ja väistää pihatieltä eteenkiilannut tulemaan rauhassa eteeni. Mutta en vaan osannut tuota tilannetta ennakoida.
                          Kyllähän hirvet, porot ja peurat yms eläimet liikkuu ihan missä vain, ei ainoastaan merkityllä alueilla. Myös hirviaidan sisällä useasti tavannut.

                          Pitänee sanoa pomolle että voin ajaa vain päivän valon aikaan, katotaan millon kuorma on perillä

                          Nämä kyyrät kyllä oppii tunnistamaan pienistä eleistä: miten lähestytään risteystä, kärkkyykö, ajoneuvon ajolinjat ja pienet epävarmuuden merkit. Ja varautuu nimenomaan siihen että joku näistä tiellä liikkujista ei aja tietoisesti/tiedostamatta liikennesääntöjen mukaan. Näinhän muistaakseni opetetaan jo autokoulussakin "Ei se virhe välttämättä ole oma"?

                          Toki osatapauksista tulee aivan puskista kirjaimellisesti. Viime talvenakin olisi V golffi mennyt suoraan paaliin ja matkustajat taivaaseen jos ei olisi ollut vastaan tulevien kaista vapaana.

                          Laskettelin talvikelissä mäkeä alas rekalla normaalit ~80km/h @100km/h kun alle sadan metrin päästä golffi tulee risteävältä tieltä puskien takaa suoraan eteen mäen alla. Voin kertoa että ei ole hauskaa käyttää henkilöautoa pujottelukeppinä talvella 80km/h vauhdissa kun on 60t selän takana Peilistä katselin kun lähtiin kiipeämään seuraavaa mäkeä ylös niin nätisti oli golffi seuraavalle bussipysäkille pysähtynyt tasaamaan sykettä Varmaan ens kerralla tarkistaa pariin otteeseen tuleeko sieltä ketään...
                          E30 325i 2D -88
                          E39 525i Msport 4D -03 :think

                          Comment

                          • smo83
                            Banned
                            • Dec 2009
                            • 1988
                            • oulucity

                            joku on käyny pyörittämässä rinkiä urheilukentällä. ei ilmeisesti tehot riittämy viereisellä kaupan parkkipaikalla pyörittämiseen urheilukentällä usean sentin syvät rannnut. nilkat menee vähenmästäkin.

                            edit ennenkuin joku äitin pikku talttahammas kommentoi niin en ajatellut itseäni vaan muita.
                            Last edited by smo83; 17-07-2013, 05:10.

                            Comment

                            • |foder|
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 7041
                              • Forssa

                              Tuohon aikaisempaan hevoskeskusteluun lisään vielä oman sanan.

                              Itse myös hevosta kopilla vetänyt perässä ja kyllä, koppi on suunniteltu siten että se hevonen pysyy kopissa äkkijarrutuksessa. Siellä on paksut putket kiertämässä koppia, jotka varmistavat ettei eläin pääse jatkamaan tangentin suuntaan. Toki näistäkin putkista suuri osa on irrotettavissa, mutta tollasta koppia oikein käytettynä ei tuollainen yhdistelmä ole millään tavalla vaaraksi kenellekään. Jos käy niin hassusti että koppi ajetaan kyljelleen tai jopa katolleen, päisi kopin joku seinistä antaa periksi, yleensä takaseinä/lastaussilta, täytyyhän ne elikot saada sieltä pois hätätilanteessa.
                              Kuitenkaan ei sinne hevoskärryä vetävän auton eteen saa kiilata tai aiheuttaa muuten vaaratilanteita, kuten ei muidenkaan. Eikös liikennesäännötkin jo tällaisen touhun kiellä?

                              En tajua mikä tuollaisessa yhdistelmässä aiheuttaa ihmisissä mutta aina kun ajanut kopin kanssa, olen nähnyt erittäin paljon enemmän vaaratilanteita ohituksissa ja muuten autoilijoiden käytös muttuu eksponentiaalisesti x 10 pahempaan suuntaan. Mm. ohitellaan ihan typeriin väleihin ja sitten kiilataan eteen törkeästi. Muutamiakin kertoja joutunut erittäin rajuja jarrutuksia tekemään, ettei tulisi yhteentörmäyksiä. Onneksi nekin kerrat olen ollut juuri menossa hakemaan hevosta tai palaamassa reissulta, tyhjällä kärryllä.

                              Vieläpä ihmettelen mikä saa ihmiset kiusaamaan ratsukkoa?
                              Kyseinen talli minkä lähistöllä emäntä käy ratsastamassa hevostaan, on sattunut muutamakin vakava loukkaantuminen kun ohi ajavasta autosta tai moposta ruvetankin kohdalla huudattamaan rajotinta tai tööttäillään.
                              Kuten arvata saattaa edellä mainittujen tivolien aiheuttamana se hevonen ottaa ritolat ja suunta tuntematon. Yleensä ratsastaja jatkaa eri suuntaan ja pahimmillaan voi käydä oikeasti huonosti, kuten on myös tässä lähellä käynytkin.
                              Voin tässä avoimesti etukäteen kertoa (vaikka tuskin nämä häiriköt eivät tätä luekaan) että jos minun emäntä lentää satulasta jonkun idiootin aiheuttamana, ei tämän idiootin elämä kovin helpolla tavalla jatku.

                              Huh, helpotti... Kiitos ja anteeksi!
                              Nyt:
                              E82 135i -11

                              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                              Comment

                              • sonikk
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 1664
                                • Kerava

                                Tänä aamuna kehä 1:llä joku hopea E39 sedan kurditakavaloilla veti rekan eteen ahtaaseen väliin ja kun rekka vitutuspäissään yritti ohi niin koliysi kiihdytti sopivasti ettei rekka päässyt ohi eikä enää taakse.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎