Announcement

Collapse
No announcement yet.

Etanolimuutossarja ja vähäpäästöinen auto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mixout
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2011
    • 454
    • Keski-Suomi

    Etanolimuutossarja ja vähäpäästöinen auto

    Nettikaupassa yleistyneet autojen polttoaineiden muutossarjat voivat aiheuttaa paljon teknisiä ongelmia ja lisäksi ne saattavat olla säännösten vastaisia, varoittaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.
    – Näillä muutossarjoilla huijataan konetta hyväksymään uudenlainen polttoaine, mutta käytännössä niiden säätäminen toimiviksi on niin vaativaa, ettei kaikkia päästövaatimuksia pystytä noudattamaan muutosten jälkeen, kertoo Trafin Liikennekelpoisuusyksikön päällikkö Otto Lahti.
    Trafi tutkii parhaillaan muutossarjojen toimivuutta yhdessä Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n kanssa. Alustavat tulokset osoittavat, että tekniikkaan liittyy ongelmia.
    Muutossarjojen avulla moottori voi käyttää E85-polttoainetta, jota myydään jo kymmenillä huoltoasemilla. Tämä etanolipolttoaine on litrahinnaltaan jopa 60 senttiä tavallista bensaa halvempaa. Ympäristöystävällinen E85 on sopiva polttoaine uusiin multi- tai flexfuel-autoihin, jotka on E85:tä varten suunniteltuja.
    Trafin Lahti kertoo, että muutossarjojen asentaminen vuosimallia 1991 nuorempiin vähäpäästöisiin autoihin ei ole luvallista. Sitä vanhempiin autoihin sarjoja ei edes voi asentaa vanhan tekniikan takia.
    Muutossarjoilla on kuitenkin myös puolustajia, eritoten kauppiaissa ja sarjoja asentavissa korjaamoissa.
    Vaajakoskelainen Anton Leppänen teetätti muutostyön autoonsa ilman valmiita sarjoja.
    – En lähtisi asentamaan autooni valmista kaupan muutossarjaa. Itse laittamalla tulee parempi, ja autooni on tehty muitakin säätö- ja huoltotöitä muunnoksen takia, Leppänen kertoo.
    Teksti Trafin kannasta muutossarjaan on minun korostama. Lähde: http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suo...joista/1362726

    Onko tosiaan näin ja millä tuota valvotaan? Eikö riitä, jos menee päästöistä läpi katsastuksessa vaikka polttoaine olisi mikä? Enteileekö tämä sanktioita tai lisäveroja etanolille?
    Mikko Huusko Photography | mikkohuusko.com | Facebook | StuntFreaksTeam
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11077
    • Oulu

    #2
    Varmaan helpoimmalla pääsee kun on vaan hiljaa mahdollisista muutossarjoista. Päästöthän on yleensä pienemmät viinalla ajettaessa, että leimalla ei pitäis rulla ongelmaa.

    Kohtahan ne varmaan lätkäsee käyttövoimaveron viinalle ja tulli rupeaa tekemään pistokokeita että eihän vaan oo väärää tavaraa tankissa

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7393
      • Oulu

      #3
      Ilmeisesti vähäpäästöisiin ei ole laillisia mitkään softavirityksetkään? Taitavat kuitenkin olla 100x yleisempiä kuin nuo E85-muutossarjat. Ja toisaalta jos modernissa bensaturbossa pelkkä softaviritys mahdollistaisi E85:lla ajon niin onko se sitten muutossarja.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Ilmeisesti vähäpäästöisiin ei ole laillisia mitkään softavirityksetkään? Taitavat kuitenkin olla 100x yleisempiä kuin nuo E85-muutossarjat. Ja toisaalta jos modernissa bensaturbossa pelkkä softaviritys mahdollistaisi E85:lla ajon niin onko se sitten muutossarja.
        Se onko ohjelmiston muutos etanoli muutossarja ei merkitse tuossa asiassa mitään kun ohjelmiston muutos on laiton ilman päästötestejä vähäpäästöisissä.

        Tuo sitä vanhempiin ei sarjaa voi asentaa ei ihan aina pidä paikkaansa.

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Originally posted by mixout View Post
          ...Eikö riitä, jos menee päästöistä läpi katsastuksessa vaikka polttoaine olisi mikä? Enteileekö tämä sanktioita tai lisäveroja etanolille?
          Ei riitä että menee katsastuksen päästörajoista. Vähäpäästöisyys pitää sisällään paljon muutakin vaatimuksia. Muutat vähäpäästöistä jollain tapaa-> pussitesti.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • O-Peksi
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 2775
            • Joensuu

            #6
            Mut onhan toi silti aivan käsittämätöntä paskaa taas, mitä Suomen valtion narrit taas päästelee suustaan. Just vasta kaverin Saabinkin ohjelmoivat viinalle, niin päästöt on paremmat, mitä uudemmassa vastaavassa autossa. Mikään muu ei tuossa varmasti Trafin väkeä ahdista, kuin mahdollisesti kasvava teho = äärimmäisen vaarallista + valtiolle vähemmän verotuloa kevyemmin verotetun polttoaineen takia.

            Ja kyllä mie väittäisin, että paras asia tuossa viinan käytössä on se, että hiilivetypäästöt pienenee olennaisesti. Olipa tehoa sitten enemmän kuin vakiossa, tai saman verran.
            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

            Comment

            • mazajns
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2007
              • 511
              • Joensuu

              #7
              Hhhahah... Ei saakeli. Mä neuvottelin joskus tuon Otto Lahden kanssa puhelimessa koskien rekisteröinti katsastusta. Tuo kaveri on erittäin jyrkästi kielteinen kaikenlaiseen rakenteluun. Asenne noinkin isoksi herraksi vielä mukava... Parissa minuutissa keskustelun taso oli sitä luokkaa että nokikkain jos oltaisi oltu niin painiksi olisi menny... Sellaista vittuilua oli molempiin suuntiin...

              Comment

              • O-Peksi
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2007
                • 2775
                • Joensuu

                #8
                Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.


                Fuck yeah! Tollanen nuori ituhippi se vaan antaa lausuntoja. Eläissään oo varmaan ees autoon koskenu.
                ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                Comment

                • turbopuusti
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 823
                  • Lahti

                  #9
                  Moottoriteknologiahan koki suunnattoman murroksen juuri 1991. Tämän jälkeen moottorit ovat toiminnaltaan muuttuneet oleellisesti. Muunmuassa pyörimissuunta oli ennen myötäpäivään ja nykyisin vastapäivään puhumattakaan siitä että pakoputket ovat paljon käyrempiä sekä autot nyt vaan oli ennenvanhaan niinpaljonpaskempia. Voi elämä mitä 'faktan' saarnaajia. Pätemisen tarve?
                  e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                  Comment

                  • Vauhtivaunu
                    BTCF Member
                    • Jun 2008
                    • 2714
                    • P-Karjala

                    #10
                    Suurin syy re/e85-muutossarjojen kriminalisoimiseen on siinä että etanolibensa saatiin Suomen markkinoille sillä ajatuksella että ihmiset ostaisivat uusia flexifuel-autoja ja sitä kautta verottaja saisi oman helvetin ison siivun kakusta. Samalla päästöt (näennäisesti) pienenisivät. Vihreät kun ei laske auton päästöiksi sen rakentamisen kuluttamaa energiaa...

                    Nyt kun ihmiset alkavat muuttaa vanhoja autoja toimimaan re85:llä koko "vihreä idea" autokannan uudistamisesta ja valtion muhkeista verotuloista kuivuu kokoon.

                    Vaikka lopputuloksena olisi päästöjen tosiasiallinen pieneneminen ei vanhoja autoja saa muuttaa viinalle koska laki sanoo niin.

                    Mitään järkeähän tässä ei ole koska yleinen etu olisi että kotimainen re85 paitsi vähentäisi vanhojen autojen päästöjä, myös lisäisi kotimaahan jäävää rahaa. Viinabensa tehdään Suomessa ja siinä on vain 15% tuontitavaraa...

                    Itse aion ajella ajoautona olevalla ford focuksella re85-purkin avulla sinne asti kun leimasetä ei enää leimaa anna ja vaihdan purkin seuraavaan yli kymmenvuotiaaseen kotteroon koska näyttävät toimivan erikoisen hyvin viinabensalla.
                    sigpic


                    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎