Nettikaupassa yleistyneet autojen polttoaineiden muutossarjat voivat aiheuttaa paljon teknisiä ongelmia ja lisäksi ne saattavat olla säännösten vastaisia, varoittaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.
– Näillä muutossarjoilla huijataan konetta hyväksymään uudenlainen polttoaine, mutta käytännössä niiden säätäminen toimiviksi on niin vaativaa, ettei kaikkia päästövaatimuksia pystytä noudattamaan muutosten jälkeen, kertoo Trafin Liikennekelpoisuusyksikön päällikkö Otto Lahti.
Trafi tutkii parhaillaan muutossarjojen toimivuutta yhdessä Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n kanssa. Alustavat tulokset osoittavat, että tekniikkaan liittyy ongelmia.
Muutossarjojen avulla moottori voi käyttää E85-polttoainetta, jota myydään jo kymmenillä huoltoasemilla. Tämä etanolipolttoaine on litrahinnaltaan jopa 60 senttiä tavallista bensaa halvempaa. Ympäristöystävällinen E85 on sopiva polttoaine uusiin multi- tai flexfuel-autoihin, jotka on E85:tä varten suunniteltuja.
Trafin Lahti kertoo, että muutossarjojen asentaminen vuosimallia 1991 nuorempiin vähäpäästöisiin autoihin ei ole luvallista. Sitä vanhempiin autoihin sarjoja ei edes voi asentaa vanhan tekniikan takia.
Muutossarjoilla on kuitenkin myös puolustajia, eritoten kauppiaissa ja sarjoja asentavissa korjaamoissa.
Vaajakoskelainen Anton Leppänen teetätti muutostyön autoonsa ilman valmiita sarjoja.
– En lähtisi asentamaan autooni valmista kaupan muutossarjaa. Itse laittamalla tulee parempi, ja autooni on tehty muitakin säätö- ja huoltotöitä muunnoksen takia, Leppänen kertoo.
– Näillä muutossarjoilla huijataan konetta hyväksymään uudenlainen polttoaine, mutta käytännössä niiden säätäminen toimiviksi on niin vaativaa, ettei kaikkia päästövaatimuksia pystytä noudattamaan muutosten jälkeen, kertoo Trafin Liikennekelpoisuusyksikön päällikkö Otto Lahti.
Trafi tutkii parhaillaan muutossarjojen toimivuutta yhdessä Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n kanssa. Alustavat tulokset osoittavat, että tekniikkaan liittyy ongelmia.
Muutossarjojen avulla moottori voi käyttää E85-polttoainetta, jota myydään jo kymmenillä huoltoasemilla. Tämä etanolipolttoaine on litrahinnaltaan jopa 60 senttiä tavallista bensaa halvempaa. Ympäristöystävällinen E85 on sopiva polttoaine uusiin multi- tai flexfuel-autoihin, jotka on E85:tä varten suunniteltuja.
Trafin Lahti kertoo, että muutossarjojen asentaminen vuosimallia 1991 nuorempiin vähäpäästöisiin autoihin ei ole luvallista. Sitä vanhempiin autoihin sarjoja ei edes voi asentaa vanhan tekniikan takia.
Muutossarjoilla on kuitenkin myös puolustajia, eritoten kauppiaissa ja sarjoja asentavissa korjaamoissa.
Vaajakoskelainen Anton Leppänen teetätti muutostyön autoonsa ilman valmiita sarjoja.
– En lähtisi asentamaan autooni valmista kaupan muutossarjaa. Itse laittamalla tulee parempi, ja autooni on tehty muitakin säätö- ja huoltotöitä muunnoksen takia, Leppänen kertoo.
Onko tosiaan näin ja millä tuota valvotaan? Eikö riitä, jos menee päästöistä läpi katsastuksessa vaikka polttoaine olisi mikä? Enteileekö tämä sanktioita tai lisäveroja etanolille?
Comment