Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ensi tunnelmat toisesta merkistä (mazda)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • baijerilainen
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 195
    • Lappeenranta

    Ensi tunnelmat toisesta merkistä (mazda)

    terve taas

    Tässä ensikokemuksia 9 BMW vuoden jälkeen toisen merkkisestä autosta. Toivon että kukaan ei nyt ammattimaisesti pahoita mieltään seuraavasta.

    Eli vaihdoin 9 vuoden jälkeen BMW:n (e61) Mazdaan (cx-7 2,3 disi turbo). Olen edelleen jäätävässä kultturishokissa. Kyllä toi nipponin poika rakentaa auton niin eri ajatusmaailmalla. Ne rubiikinkuutio viikset, en varmaan totu niihin IKINÄ! Muutenkin ohjaamon ergonomia on valovuoden jäljessä germaanien suunnittelua. Mazdassa on tuhat ja yksi nappulaa varmaan satunaislukugeneraattorin määräämässä paikassa... ei avaudu mulle. Bemarissa kaikki oli loogisessa paikassa eikä ikinä tarvinnut miettiä "mistä ne sumarit meni päälle". Toinen mikä vituttaa tuossa matulassa on ajovalot, luokattomat. Tuo maasturi on vain päiväkäyttöön. Noh ehkä olen tottunut liian hyvään Tehot - etuvetopainotteisuus. Kyllähän tuo kaveri riuhtoo rattia aivan eritavalla kuin taivaallinen takaveto. Huomaa joka ohituksessa että nyt mennään etuvetopainotteisella nelikolla, huoh! Tuo on ehkä se pahin juttu.

    Asioita jotka on yllättänyt positiivisesti. Rengasmelu, ei lähelläkään niin kova kuin kuvittelin vaikka alla on nastat. Tosin todella paljon äänekkäämpi kui ed e61. Äänentoisto - BOSE sound system, jäätävän hyvä. Penkit, on hyvät. Saan itselleni melkeinpä paremman ajoasennon kuin tuossa meidän perheen ykkösautossa e91:ssä, vaikka siinä on sporttipenkit. Huono selkä, tiedän mistä puhun. Ulkonäkö - minun silmään sattuu tuollainen möhkäle cross over, kuten X6:kin on. Jotenkin hivelee silmää. Mazdan neliveto, toimii kuin junan vessa ja salaman nopeasti. Tosin en ole vielä päässyt ajamaan kunnon hankeen... Mutta jäällä toimii aivan helvetin hyvin. Siinä on haldex tyyppinen sähkömagneeti hässäkkä... ei siis jatkuvaa nelikkoa.

    Sitten asioita jotka on paremmin kuin bemarissa. Teetätin tuohon autoon sen kuuluisan ISON huollon. Huollossa vaihdettiin kaikki öljyt (kone voimalinja), tulpat. suodattimet yms... loppu lasku 597€. Bemarilla ois saanut laittaa ykkösen eteen. Tuo kone on aivan mahtava 260hv 380nm vääntöä. Kyllä on helvetin mukava kiusata näitä preeeeemium kuskeja tuolla liikenteessä. Tuo cx on sen verran harvinainen auto että suurin osa ei tiedä mikä siellä konepellin alla on. Sydäntä riipaisi ja melkein itku tuli kun suorastaa nöyryytin erästä 330d e91 bemaria, jäi ja reilusti. Tosin ramppi/motari kiihdytyksessä. Kyll se yritti mutta ohi mentii heittämällä. Paikaltaan toi ei lähde mihinkään, eikä ole tarviskaan. Kone on mahtava!
    Last edited by baijerilainen; 12-11-2013, 07:25.
    g30 530e iPerformance
    g31 520 xda Sport edition touring
    f20 120da Sport edition
    f30 320da Sport edition
    ex f31 318da M-SPORT LCI touring
    ex f11 520 xda LCI touring
    ex f11 530 xda touring
    ex e90 316d sport
    ex f30 318 da
    ex f31 320 da touring
    ex e91 318i LCI touring
    ex e61 525ia touring
    ex e46 330da touring
    ex e39 520i touring
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #2
    onnea uuden ostoksen johdosta. Pakko kyllä ihmetellä tuota vääntöä: eikö siellä todella ole enempää kuin 380Nm? Toi lukemahan on jäätävän vähän, kuitenkin kyse dieselistä. Esim Fordin 2.2 TDCI teki jo kymmenen vuotta sitten 360/410Nm (riippuen polkimen asennosta).
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • GameOver
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3022
      • Sjundeå

      #3
      Originally posted by BeamR View Post
      onnea uuden ostoksen johdosta. Pakko kyllä ihmetellä tuota vääntöä: eikö siellä todella ole enempää kuin 380Nm? Toi lukemahan on jäätävän vähän, kuitenkin kyse dieselistä. Esim Fordin 2.2 TDCI teki jo kymmenen vuotta sitten 360/410Nm (riippuen polkimen asennosta).
      Bensaturbo se on. Moottorin nimitys vaan on DISI-turbo. Joku selko sille lyhenteellekin löytyy. (EDIT: google -> direct injection spark ignition)

      Asiallinen kuvaus noin muuten. Oon joskus kattonu noita sillä silmällä.
      Last edited by GameOver; 12-11-2013, 07:45.
      -22 Lexus ES300h
      -08 Subaru Impreza

      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

      Comment

      • Veeksi
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2172
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by baijerilainen View Post
        terve taas

        Tässä ensikokemuksia 9 BMW vuoden jälkeen toisen merkkisestä autosta. Toivon että kukaan ei nyt ammattimaisesti pahoita mieltään seuraavasta.

        Eli vaihdoin 9 vuoden jälkeen BMW:n (e61) Mazdaan (cx-7 2,3 disi turbo). Olen edelleen jäätävässä kultturishokissa. Kyllä toi nipponin poika rakentaa auton niin eri ajatusmaailmalla. Ne rubiikinkuutio viikset, en varmaan totu niihin IKINÄ! Muutenkin ohjaamon ergonomia on valovuoden jäljessä germaanien suunnittelua. Mazdassa on tuhat ja yksi nappulaa varmaan satunaislukugeneraattorin määräämässä paikassa... ei avaudu mulle. Bemarissa kaikki oli loogisessa paikassa eikä ikinä tarvinnut miettiä "mistä ne sumarit meni päälle". Toinen mikä vituttaa tuossa matulassa on ajovalot, luokattomat. Tuo maasturi on vain päiväkäyttöön. Noh ehkä olen tottunut liian hyvään Tehot - etuvetopainotteisuus. Kyllähän tuo kaveri riuhtoo rattia aivan eritavalla kuin taivaallinen takaveto. Huomaa joka ohituksessa että nyt mennään etuvetopainotteisella nelikolla, huoh! Tuo on ehkä se pahin juttu.

        Asioita jotka on yllättänyt positiivisesti. Rengasmelu, ei lähelläkään niin kova kuin kuvittelin vaikka alla on nastat. Tosin todella paljon äänekkäämpi kui ed e61. Äänentoisto - BOSE sound system, jäätävän hyvä. Penkit, on hyvät. Saan itselleni melkeinpä paremman ajoasennon kuin tuossa meidän perheen ykkösautossa e91:ssä, vaikka siinä on sporttipenkit. Huono selkä, tiedän mistä puhun. Ulkonäkö - minun silmään sattuu tuollainen möhkäle cross over, kuten X6:kin on. Jotenkin hivelee silmää. Mazdan neliveto, toimii kuin junan vessa ja salaman nopeasti. Tosin en ole vielä päässyt ajamaan kunnon hankeen... Mutta jäällä toimii aivan helvetin hyvin. Siinä on haldex tyyppinen sähkömagneeti hässäkkä... ei siis jatkuvaa nelikkoa.

        Sitten asioita jotka on paremmin kuin bemarissa. Teetätin tuohon autoon sen kuuluisan ISON huollon. Huollossa vaihdettiin kaikki öljyt (kone voimalinja), tulpat. suodattimet yms... loppu lasku 597€. Bemarilla ois saanut laittaa ykkösen eteen. Tuo kone on aivan mahtava 260hv 380nm vääntöä. Kyllä on helvetin mukava kiusata näitä preeeeemium kuskeja tuolla liikenteessä. Tuo cx on sen verran harvinainen auto että suurin osa ei tiedä mikä siellä konepellin alla on. Sydäntä riipaisi ja melkein itku tuli kun suorastaa nöyryytin erästä 330d e91 bemaria, jäi ja reilusti. Tosin ramppi/motari kiihdytyksessä. Kyll se yritti mutta ohi mentii heittämällä. Paikaltaan toi ei lähde mihinkään, eikä ole tarviskaan. Kone on mahtava!
        Sen verran usein oon bensakoneilla diiseleitä vastaan kokeillut ja toisinpäin, että voisin vannoa, että 330d kuski ei oo kyllä kaasua laittanut pohjaan tai oikeaa pykälää sisään, jos 260hv:n isolla bensa-autolla oot sitä vastaan kisannut. Mutta hyvällehän se voitto silti tuntuu.
        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
        BMW E63 630iA '05

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #5
          Originally posted by Veeksi View Post
          Sen verran usein oon bensakoneilla diiseleitä vastaan kokeillut ja toisinpäin, että voisin vannoa, että 330d kuski ei oo kyllä kaasua laittanut pohjaan tai oikeaa pykälää sisään, jos 260hv:n isolla bensa-autolla oot sitä vastaan kisannut. Mutta hyvällehän se voitto silti tuntuu.
          kylmällä ja märällä kelillä nelivedollakin on aika paljon tekemistä asian kanssa.

          ok, olikin bensa, sitten lukemat on linjassa.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • baijerilainen
            Bimmer Rookie
            • Aug 2005
            • 195
            • Lappeenranta

            #6
            Originally posted by Veeksi View Post
            Sen verran usein oon bensakoneilla diiseleitä vastaan kokeillut ja toisinpäin, että voisin vannoa, että 330d kuski ei oo kyllä kaasua laittanut pohjaan tai oikeaa pykälää sisään, jos 260hv:n isolla bensa-autolla oot sitä vastaan kisannut. Mutta hyvällehän se voitto silti tuntuu.
            Joo itelläkin on ollut 330d... paikaltaan ne lähtee kuin raketit mutt kun ajetaan motarinopeuksia niin alkaa hyytymään, dieselin ominaisuus. Ei toisiaankaan ollut mitään jakoa... kyllä se paino kaasun pohjaan, koska se oli mun kaveri! Sanoi vaan että ei mahtanut mitään satasen jälkeen möhkäle painoi ohi kuin nato-ohjus! Tuon Mazdan 0-100km/h 7,9sek ei kerro kaikkea auton voimavaroista. Ohituskiihtyvyyden on aivan jäätäviä... Kone on rankasti yläviritteinen joten paikaltaan se ei oikein lähde mihinkään. Mutta esim 80-160 menee todella liukkaasti... verrattavaissa 335i:hin. Ei kutenkaan niin rajusti, mutta siellä päin. AI että minä odotan talvea ja niitä rinkelipusseja vierelle.. Siinä voi lippis kierrähtää kaks kertaa päässä kun möhkäle riuhtoo ohi ja se on vielä MAZDA.
            Last edited by baijerilainen; 12-11-2013, 10:26.
            g30 530e iPerformance
            g31 520 xda Sport edition touring
            f20 120da Sport edition
            f30 320da Sport edition
            ex f31 318da M-SPORT LCI touring
            ex f11 520 xda LCI touring
            ex f11 530 xda touring
            ex e90 316d sport
            ex f30 318 da
            ex f31 320 da touring
            ex e91 318i LCI touring
            ex e61 525ia touring
            ex e46 330da touring
            ex e39 520i touring

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16298
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by baijerilainen View Post
              Siinä on haldex tyyppinen sähkömagneeti hässäkkä... ei siis jatkuvaa nelikkoa.
              Onko se kaksivetoisena etuvetoinen eli neitimaasturi ?

              Comment

              • VonSinner
                Banned
                • Apr 2012
                • 818
                • Estonia - Таллин

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                Onko se kaksivetoisena etuvetoinen eli neitimaasturi ?
                Kyllä

                Comment

                • baijerilainen
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2005
                  • 195
                  • Lappeenranta

                  #9
                  Originally posted by jr66 View Post
                  Onko se kaksivetoisena etuvetoinen eli neitimaasturi ?
                  Kaksivetoisena se ei toimi kuin pakkipäällä!!?!?!?! (nipponin ihme suunnittelua) Silloin se on etuvetoinen. Muuten se jakaa voimaa aina 50:50 asti. "Vetotapa on Mazdan mukaan "aktiivinen neliveto". Normaalitilanteessa jako suhde on noin 95% eteen ja 5% taakse. Etuvetona auto toimii pakittaessa ja tyhjäkäynnillä vaihde vapaalla. Kun akselien pyörimisnopeusero kasvaa, kytkeytyy elektronisesti ohjattu takatasauspyörästön eteen asennettu monilevykytkin välittämään voimaa myös taakse (enimmillään 50 %)." Eiks uudet x-drivetkin ole etuvetopainotteisia, mutta ei vissiin noin rajusti?
                  g30 530e iPerformance
                  g31 520 xda Sport edition touring
                  f20 120da Sport edition
                  f30 320da Sport edition
                  ex f31 318da M-SPORT LCI touring
                  ex f11 520 xda LCI touring
                  ex f11 530 xda touring
                  ex e90 316d sport
                  ex f30 318 da
                  ex f31 320 da touring
                  ex e91 318i LCI touring
                  ex e61 525ia touring
                  ex e46 330da touring
                  ex e39 520i touring

                  Comment

                  • Jackie
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2009
                    • 293
                    • Porvoo

                    #10
                    Originally posted by baijerilainen View Post
                    AI että minä odotan talvea ja niitä rinkelipusseja vierelle.. Siinä voi lippis kierrähtää kaks kertaa päässä kun möhkäle riuhtoo ohi ja se on vielä MAZDA.
                    Asenne kuin 17-v amispenalla

                    AI että minä odotan talvea ja kohta tämäkin vehje löytyy AVK:n listoilta...
                    E93 330iA M-Sport 2009
                    B8 Audi A4 2010

                    Ex:
                    F36 420dA M-Sport GranCoupe 2016
                    E93 335iA M-Sport 2007
                    F01 730d M-Sport 2011
                    E65 745i 2002
                    E91 325iA M-Sport 2006
                    E91 320dA 2005

                    Comment

                    • opTA
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2011
                      • 924
                      • Suomi

                      #11
                      Originally posted by Jackie View Post
                      Asenne kuin 17-v amispenalla

                      AI että minä odotan talvea ja kohta tämäkin vehje löytyy AVK:n listoilta...

                      Comment

                      • Jube
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 9636
                        • ...

                        #12
                        Originally posted by baijerilainen View Post
                        Joo itelläkin on ollut 330d... paikaltaan ne lähtee kuin raketit mutt kun ajetaan motarinopeuksia niin alkaa hyytymään, dieselin ominaisuus.
                        :think
                        Näillä mennään:
                        Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                        BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                        BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                        BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                        MB c124 230CE -90 "Badboy"
                        MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                        Comment

                        • baijerilainen
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2005
                          • 195
                          • Lappeenranta

                          #13
                          Originally posted by Jackie View Post
                          Asenne kuin 17-v amispenalla

                          AI että minä odotan talvea ja kohta tämäkin vehje löytyy AVK:n listoilta...
                          Noh mikäs siellä... se oli lähinnä tarkoitettu vitsiksi, setämies. Koko ajanhan olen kirjoitellut että tuo ei lähde paikaltaan mihinkään ja sillä ei ole minulle merkitystä vain ohituskiihtyvyyksillä on. Kun talvi tulee niin olen huomannut sen että 1.8t quattrot on aika hätäsiä noiss liikennevaloissa, voi olla että piru iskee.
                          g30 530e iPerformance
                          g31 520 xda Sport edition touring
                          f20 120da Sport edition
                          f30 320da Sport edition
                          ex f31 318da M-SPORT LCI touring
                          ex f11 520 xda LCI touring
                          ex f11 530 xda touring
                          ex e90 316d sport
                          ex f30 318 da
                          ex f31 320 da touring
                          ex e91 318i LCI touring
                          ex e61 525ia touring
                          ex e46 330da touring
                          ex e39 520i touring

                          Comment

                          • T3
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 8531
                            • Karhe

                            #14
                            Jahas, jos ei uuden Maksamakkaran omistajalla ollut muuta kerrottavaa, laitetaan täysin tarpeeton topikki lukkoon. Topikin aloittajalle onnittelut uudesta "autosta". Turvallisia ajokilometrejä, liikenteessä kisailu on kaikkea muuta, kuin turvallista touhua. Onnea valitsemallasi tiellä
                            .

                            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎