Vihdoinkin istuin alas ja päätin avata sanaisen arkkuni. Teksti on osittain puhekielimäistä, eli ei valmis "luonnos".
- Tarkoitus on herättää keskustelua puolesta ja vastaan. Tiedä vaikka johtaisi oikeaan aloitteeseen. "Vittu mitä paskaa"- kommentit voi pitää omana ajatuksenaan.
Johdanto
Idea kansalaisaloitteesta tuli oman Z3 projektin tiimoilta. Asiasta kiinostuneet voivat käydä ajatukset lukemassa CtD - Z3 threadista ja sivuilta 3-4.
Kansalaisaloite
Suomi kun on niin ihanan demokraattinen maa, että nykyään jos 50.000 ihmistä laittaa ns.kansalaisaloitteeseen nimensä alle, niin eduskunnan on otettava asia käsittelyyn.
Kansalaisaloitteen aihe
Jälkeenpäin ahdetun "vähäpäästöisen" bensa auton päästömittauksen yhdenmukaistaminen määräaikaiskatsastuksen päästömittaukseen.
Tausta
Tällä hetkellä mikäli haluaa "vähäpäästöisen" bensa auton ahtaa ja vielä luvallisesti, että auton voi rekisteröidä auton. Niin vaaditaan tyyppihyväksyntää varten VTT:n suorittamat hiukkaspäästötestit.
- Hiukkaspäästötestissä simuloidaan tavanomaista ajosykliä kolmessa noin 10-15min vaiheessa. Jokaisesta eri vaiheesta aiheutuvat hiukkaspäästöt kerätään suodatinpussiin. Suodatinpussin sisällöstä saadaan selville hiukkaspäästöjen määrä ja näin tarkastamaan säilyykö auton kyseiselle moottorille annetut hiukkaspäästörajat.
- Päästötesti maksaa 2-3k€/kerta. Kysytty VTT:ltä xx.10.2013.
Vaatimus
"Vähäpäästöisen" jälkeenpäin ahdetun bensa auton päästörajojen mittauksen suorittaminen tavanomaisella määräaikaiskatsastuksen päästötestillä sekä päästörajoilla.
Perustelut
Lyhyt oppimäärä maalaisjärjestä sanoo, että mikäli jälkeenpäin ahdettu "vähäpäästöinen" läpäisee määräaikais katsastuksen päästötestin, auto on vähäpäästöinen. Piste
Jokainen ns.lastuviretty bensa tai dieselauto pitäisi lain mukaan käyttää samaisessa hiukkaspäästötestissä ja tehomittauksessa. Ja puhun "vähäpäästöisistä".
- Tässähän voisi olla ihan markkinarako poliisilla/jollain muulla virkaelimellä alkaa pitämään ratsiaa lastupajojen nurkalla tai nettiauton ilmoitusten mukaan lähettelemään maksuvaatimuksia.
- Tässä tullaan itse asiaan. Lastuviritystä "hieman" katsotaan läpi sormien ja kun katsastuksessa päästötesti menee läpi, niin antaa palaa vaan. Hiukkaspäästöjen määristä ei kukaan tiedä.
Eräs hiukkaspäästöjä reippaasti todennäköisesti tuottava ryhmä ovat eräät dieselautot jotka tunnistaa ns."Voimasavusta". Auto voi olla täysin laillinen ja tarvittavat muutokset merkattu otteeseen. Mutta eihän siinä suodatinpussia tarvittaisi hiukkaspäästöjen keräämiseen tälläisiltä autoilta taikka ajosykliä. Reipas polkaisu, että saadaan "Voimasavu" ulos ja muovipussi.
-Todennäköisesti tällä yhdellä polkaisulla saadaan aikaan enemmän vaarallisia hiukkaspäästöjä, mitä jälki ahdettu bensa auto katalysaattorilla tuottaa....päivässä? Mutta hiukkaspäästömittauksia ei edes oleteta tälläisiltä autoilta, koska ovat jo vakiona ahdettuja ja menivät rajoista läpi.
Suomessa aina päättäjät itkevät autokannan vanhoillisuutta. Tässä on yksi autokannan nuorentumisen edesauttaja. Kuinka monta ennen vuotta -92 "ei vähäpäästöistä" autoa tälläkin foorumilla on jälkikäteen ahdettu?
- Totta kai vanhemmissa autoissa on oma juttunsa muutenkin, mutta jos haluaa harrastaa muutakin kuin tulpanvaihtoa moottorille niin ei uudempi auto tule kysymykseen.
- Uudempi autokanta ois turvallisempaa ja autojen tuottama kokonaispäästömäärä vois jopa laskea... ta daa.
Turvalllisuutta koskevia vaatimuksia en halua muutettavan. Jos on voimaa, niin auton pitää pystähtyä ja jne.
Tehoraja vaatimukset pysyisi samana mitä tähänkin asti asetettu
- Tarkoitus on herättää keskustelua puolesta ja vastaan. Tiedä vaikka johtaisi oikeaan aloitteeseen. "Vittu mitä paskaa"- kommentit voi pitää omana ajatuksenaan.
Johdanto
Idea kansalaisaloitteesta tuli oman Z3 projektin tiimoilta. Asiasta kiinostuneet voivat käydä ajatukset lukemassa CtD - Z3 threadista ja sivuilta 3-4.
Kansalaisaloite
Suomi kun on niin ihanan demokraattinen maa, että nykyään jos 50.000 ihmistä laittaa ns.kansalaisaloitteeseen nimensä alle, niin eduskunnan on otettava asia käsittelyyn.
Kansalaisaloitteen aihe
Jälkeenpäin ahdetun "vähäpäästöisen" bensa auton päästömittauksen yhdenmukaistaminen määräaikaiskatsastuksen päästömittaukseen.
Tausta
Tällä hetkellä mikäli haluaa "vähäpäästöisen" bensa auton ahtaa ja vielä luvallisesti, että auton voi rekisteröidä auton. Niin vaaditaan tyyppihyväksyntää varten VTT:n suorittamat hiukkaspäästötestit.
- Hiukkaspäästötestissä simuloidaan tavanomaista ajosykliä kolmessa noin 10-15min vaiheessa. Jokaisesta eri vaiheesta aiheutuvat hiukkaspäästöt kerätään suodatinpussiin. Suodatinpussin sisällöstä saadaan selville hiukkaspäästöjen määrä ja näin tarkastamaan säilyykö auton kyseiselle moottorille annetut hiukkaspäästörajat.
- Päästötesti maksaa 2-3k€/kerta. Kysytty VTT:ltä xx.10.2013.
Vaatimus
"Vähäpäästöisen" jälkeenpäin ahdetun bensa auton päästörajojen mittauksen suorittaminen tavanomaisella määräaikaiskatsastuksen päästötestillä sekä päästörajoilla.
Perustelut
Lyhyt oppimäärä maalaisjärjestä sanoo, että mikäli jälkeenpäin ahdettu "vähäpäästöinen" läpäisee määräaikais katsastuksen päästötestin, auto on vähäpäästöinen. Piste
Jokainen ns.lastuviretty bensa tai dieselauto pitäisi lain mukaan käyttää samaisessa hiukkaspäästötestissä ja tehomittauksessa. Ja puhun "vähäpäästöisistä".
- Tässähän voisi olla ihan markkinarako poliisilla/jollain muulla virkaelimellä alkaa pitämään ratsiaa lastupajojen nurkalla tai nettiauton ilmoitusten mukaan lähettelemään maksuvaatimuksia.
- Tässä tullaan itse asiaan. Lastuviritystä "hieman" katsotaan läpi sormien ja kun katsastuksessa päästötesti menee läpi, niin antaa palaa vaan. Hiukkaspäästöjen määristä ei kukaan tiedä.
Eräs hiukkaspäästöjä reippaasti todennäköisesti tuottava ryhmä ovat eräät dieselautot jotka tunnistaa ns."Voimasavusta". Auto voi olla täysin laillinen ja tarvittavat muutokset merkattu otteeseen. Mutta eihän siinä suodatinpussia tarvittaisi hiukkaspäästöjen keräämiseen tälläisiltä autoilta taikka ajosykliä. Reipas polkaisu, että saadaan "Voimasavu" ulos ja muovipussi.
-Todennäköisesti tällä yhdellä polkaisulla saadaan aikaan enemmän vaarallisia hiukkaspäästöjä, mitä jälki ahdettu bensa auto katalysaattorilla tuottaa....päivässä? Mutta hiukkaspäästömittauksia ei edes oleteta tälläisiltä autoilta, koska ovat jo vakiona ahdettuja ja menivät rajoista läpi.
Suomessa aina päättäjät itkevät autokannan vanhoillisuutta. Tässä on yksi autokannan nuorentumisen edesauttaja. Kuinka monta ennen vuotta -92 "ei vähäpäästöistä" autoa tälläkin foorumilla on jälkikäteen ahdettu?
- Totta kai vanhemmissa autoissa on oma juttunsa muutenkin, mutta jos haluaa harrastaa muutakin kuin tulpanvaihtoa moottorille niin ei uudempi auto tule kysymykseen.
- Uudempi autokanta ois turvallisempaa ja autojen tuottama kokonaispäästömäärä vois jopa laskea... ta daa.
Turvalllisuutta koskevia vaatimuksia en halua muutettavan. Jos on voimaa, niin auton pitää pystähtyä ja jne.
Tehoraja vaatimukset pysyisi samana mitä tähänkin asti asetettu
Comment