Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kansalaisaloite turbotuksen puolesta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CtD
    Bimmer Rookie
    • Jul 2013
    • 160
    • Urjala

    Kansalaisaloite turbotuksen puolesta?

    Vihdoinkin istuin alas ja päätin avata sanaisen arkkuni. Teksti on osittain puhekielimäistä, eli ei valmis "luonnos".
    - Tarkoitus on herättää keskustelua puolesta ja vastaan. Tiedä vaikka johtaisi oikeaan aloitteeseen. "Vittu mitä paskaa"- kommentit voi pitää omana ajatuksenaan.

    Johdanto
    Idea kansalaisaloitteesta tuli oman Z3 projektin tiimoilta. Asiasta kiinostuneet voivat käydä ajatukset lukemassa CtD - Z3 threadista ja sivuilta 3-4.

    Kansalaisaloite
    Suomi kun on niin ihanan demokraattinen maa, että nykyään jos 50.000 ihmistä laittaa ns.kansalaisaloitteeseen nimensä alle, niin eduskunnan on otettava asia käsittelyyn.

    Kansalaisaloitteen aihe
    Jälkeenpäin ahdetun "vähäpäästöisen" bensa auton päästömittauksen yhdenmukaistaminen määräaikaiskatsastuksen päästömittaukseen.

    Tausta
    Tällä hetkellä mikäli haluaa "vähäpäästöisen" bensa auton ahtaa ja vielä luvallisesti, että auton voi rekisteröidä auton. Niin vaaditaan tyyppihyväksyntää varten VTT:n suorittamat hiukkaspäästötestit.
    - Hiukkaspäästötestissä simuloidaan tavanomaista ajosykliä kolmessa noin 10-15min vaiheessa. Jokaisesta eri vaiheesta aiheutuvat hiukkaspäästöt kerätään suodatinpussiin. Suodatinpussin sisällöstä saadaan selville hiukkaspäästöjen määrä ja näin tarkastamaan säilyykö auton kyseiselle moottorille annetut hiukkaspäästörajat.
    - Päästötesti maksaa 2-3k€/kerta. Kysytty VTT:ltä xx.10.2013.

    Vaatimus
    "Vähäpäästöisen" jälkeenpäin ahdetun bensa auton päästörajojen mittauksen suorittaminen tavanomaisella määräaikaiskatsastuksen päästötestillä sekä päästörajoilla.

    Perustelut
    Lyhyt oppimäärä maalaisjärjestä sanoo, että mikäli jälkeenpäin ahdettu "vähäpäästöinen" läpäisee määräaikais katsastuksen päästötestin, auto on vähäpäästöinen. Piste

    Jokainen ns.lastuviretty bensa tai dieselauto pitäisi lain mukaan käyttää samaisessa hiukkaspäästötestissä ja tehomittauksessa. Ja puhun "vähäpäästöisistä".
    - Tässähän voisi olla ihan markkinarako poliisilla/jollain muulla virkaelimellä alkaa pitämään ratsiaa lastupajojen nurkalla tai nettiauton ilmoitusten mukaan lähettelemään maksuvaatimuksia.
    - Tässä tullaan itse asiaan. Lastuviritystä "hieman" katsotaan läpi sormien ja kun katsastuksessa päästötesti menee läpi, niin antaa palaa vaan. Hiukkaspäästöjen määristä ei kukaan tiedä.

    Eräs hiukkaspäästöjä reippaasti todennäköisesti tuottava ryhmä ovat eräät dieselautot jotka tunnistaa ns."Voimasavusta". Auto voi olla täysin laillinen ja tarvittavat muutokset merkattu otteeseen. Mutta eihän siinä suodatinpussia tarvittaisi hiukkaspäästöjen keräämiseen tälläisiltä autoilta taikka ajosykliä. Reipas polkaisu, että saadaan "Voimasavu" ulos ja muovipussi.
    -Todennäköisesti tällä yhdellä polkaisulla saadaan aikaan enemmän vaarallisia hiukkaspäästöjä, mitä jälki ahdettu bensa auto katalysaattorilla tuottaa....päivässä? Mutta hiukkaspäästömittauksia ei edes oleteta tälläisiltä autoilta, koska ovat jo vakiona ahdettuja ja menivät rajoista läpi.

    Suomessa aina päättäjät itkevät autokannan vanhoillisuutta. Tässä on yksi autokannan nuorentumisen edesauttaja. Kuinka monta ennen vuotta -92 "ei vähäpäästöistä" autoa tälläkin foorumilla on jälkikäteen ahdettu?
    - Totta kai vanhemmissa autoissa on oma juttunsa muutenkin, mutta jos haluaa harrastaa muutakin kuin tulpanvaihtoa moottorille niin ei uudempi auto tule kysymykseen.
    - Uudempi autokanta ois turvallisempaa ja autojen tuottama kokonaispäästömäärä vois jopa laskea... ta daa.

    Turvalllisuutta koskevia vaatimuksia en halua muutettavan. Jos on voimaa, niin auton pitää pystähtyä ja jne.

    Tehoraja vaatimukset pysyisi samana mitä tähänkin asti asetettu
  • turbobliz
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 991
    • e-suomi

    #2
    Originally posted by CtD View Post
    Perustelut
    Lyhyt oppimäärä maalaisjärjestä sanoo, että mikäli jälkeenpäin ahdettu "vähäpäästöinen" läpäisee määräaikais katsastuksen päästötestin, auto on vähäpäästöinen. Piste.
    Vähäpäästöisyys on laissa määritelty hyvinkin tarkalla ajonaikaisiin tapahtumiin sidotulla vaatimuskokoelmalla, millä ei ole mitään tekemistä määräaikaiskatsastuksen ilman kuormaa tapahtuvalla polkemisella.

    Nämä päästödirektiivit tippuu lisäksi EU-tasolta, joten on äärimmäisen kaukaa haettu, että eduskunnalla olisi mitään intressiä lähteä penkomaan takapihaturbottajien elämän hankaluutta.

    Unohda koko juttu, niin ikävää kun se onkin.

    Comment

    • CtD
      Bimmer Rookie
      • Jul 2013
      • 160
      • Urjala

      #3
      Originally posted by turbobliz View Post
      Vähäpäästöisyys on laissa määritelty hyvinkin tarkalla ajonaikaisiin tapahtumiin sidotulla vaatimuskokoelmalla, millä ei ole mitään tekemistä määräaikaiskatsastuksen ilman kuormaa tapahtuvalla polkemisella.

      Nämä päästödirektiivit tippuu lisäksi EU-tasolta, joten on äärimmäisen kaukaa haettu, että eduskunnalla olisi mitään intressiä lähteä penkomaan takapihaturbottajien elämän hankaluutta.

      Unohda koko juttu, niin ikävää kun se onkin.
      Kyllä minä sen tiedän, että EU-alueella on yhdenmukaiset säädökset. 50.000 nimee, niin eduskunnan on otettava asia käsittelyyn vaikka olis kuinka syntyneenä kuollut idea. Kansalaisaloitteissa on ehdotus, että Kannabis lailliseksi. Sekö menee varmasti läpi? Tää kertoo vaan juuri siitä, että jos kyltissä lukee "Älä kävele nurmikolla" niin suomalainen ei kävele. Jos EU sanoo suomalaiselle/suomelle, että hyppää. Suomi kiittää ja kysyy vain kuinka korkeelle.

      Ei tietenkään kyse ole samasta asiasta jos autoa poljetaan (tyhjäkäynti ja tasakierrokset) katsastuksessa tai hiukkaspäästömittaus. Mitataan ihan eri asioita. Pointti on siinä, että kerta autonvalmistaja kertaalleen tyypittää auton hiukkaspäästöiltään. Niin eikö se ole aivan sama laitatko lastun, turbon taikka perunan putkeen ja auto menee katsastuksen päästötestistä läpi. Niin auto on vähäpäästöinen! Eikä tarvii tuohon perunaan viritysmuotona tarttua.

      Juu anteeksi. Olen pahoillani kun ajattelen välillä asioita tämän kivan pikku boksin ulkopuolelta. Aivan sama saatana. Pitäkää tunkinne

      Comment

      • jakeluvesimies
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2010
        • 2726
        • On the road @ Laplandia

        #4
        Kirjoitahan aloite puhtaaksi, niin laitetaan nimeä listaan

        Comment

        • Hiace
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2011
          • 1203
          • Helsinki/Joensuu

          #5
          Jos aloitteentekoasenne hyytyy yhteen pessimistiseen kommenttiin niin ei hyvältä näytä.
          Eli pistähän aloite pystyyn, tarkastuta kieli ja pykälät virallisen oloisiksi (virkamiehile kelpaavaksi) jollakin tutulla lakimiehellä tms. Kun näyttää hyvältä niin eikun nettiin menemään. Tee jokaiselle suomalaiselle autoharrastesivulle ketju asiasta ja pidä siellä paljon melua että ketju pysyy ylhäällä. Laittele väliaikatietoja menemään aina kun homma etenee. Eihän tuo 50t ole mahdoton määrä.

          Kannattaisi vedota johonkin asiaan, joka menee virkamiehiltä läpi. Tyyliin "nyt viritellään vanhoja turvattomia ja runsaspäästöisiä autoja", uusi pykälä antaisi autoharrastajille mahdollisuuden harrastaa turvallisilla autoilla tms...
          F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

          Comment

          • vaappu
            BTCF Member
            • Sep 2010
            • 1189
            • Rovaniemi/Pyhätunturi

            #6
            Miten muualla maailmalla nämä asiat on ? Ruotsi ?

            Eikö suomi kopioi kaikki ruotsin uudistukset jo muutenkin...

            Jos siellä niin eikö täälläkin voisi?

            Ääni hyvän asian puolesta , vaikka on hiukan vaikea perustella valtiovallalle
            mb 519 täys pitkä
            mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
            e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
            e31 850i Miljoonan markan bmw.
            e21. Kimppa rassi.
            Awd corolla turbo.+420whp..

            Comment

            • jaki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2978
              • Uusimaa

              #7
              Mielenkiintoista tuleeko 50t täyteen. Autoveroaloitteessa, jota itse pidän mljoona kertaa tärkeämpänä, ei tuo määrä tullut lähellekään, käsittääkseni.
              Kuten joku jo totesikin, EU direktiiveistä valtaosa asioista tulee, ja veikkaan, että eduskunta on aika haluton tekemään mitään direktiivien vastaista.
              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by vaappu View Post
                Eikö suomi kopioi kaikki ruotsin uudistukset jo muutenkin...
                Ei kopioi, autojen verotuksen voisi vaikka aluksi kopioida sieltä...
                E39 528iA

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9


                  Kyllä varmasti on tarvetta hieman tärkeämmillekkin lakimuutoksille kun jollekkin turbotuksen helpotuksella, ei ääniä täältä.
                  Ken tahtoo tehokkaaman auton niin käy kaupasta hakemassa, ei tarvitse miettiä mitään päästöasioita.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Weuli
                    BTCF Member
                    • Feb 2008
                    • 1169
                    • Turku

                    #10
                    Allekirjoitan aloitteen

                    Autoveroasia olisi huomattavasti tärkeämpi, mutta jos aloitteen teet niin kirjoitan nimeni vaikka mun turboautot onkin kaupasta ostettuja.
                    F10 530da xDrive -14
                    ----------------
                    E92 330d -09
                    E93 325i -08
                    E92 330d -08
                    E61 535d -06
                    E91 320d -08
                    E46 330Ci -01
                    E61 525d -06
                    E90 320i -05
                    E46 325i -01
                    E46 318i -99
                    E36 316i -91

                    Comment

                    • Hiace
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2011
                      • 1203
                      • Helsinki/Joensuu

                      #11
                      No totta tuokin, onhan tuo yber-progressiivinen autovero ihan vääryyttä, enemmän kuin tuo turbotushomma. Autoverosta taas uutta aloitetta kasaan ja siihen pikkupräntillä mukaan lause: "jälkikäteen turbotus ja kannabis laillistettava..." Poliitikot ei pränttiä huomaa ja läpi meni
                      F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                      Comment

                      • MikeDry
                        BTCF Member
                        • May 2006
                        • 6151
                        • Helsinki

                        #12
                        liikaa mutua
                        Last edited by MikeDry; 12-01-2014, 08:07.
                        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                        Comment

                        • turbobliz
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 991
                          • e-suomi

                          #13
                          Jos tämmöistä aloitetta tosissaan ajaa, niin perustelut pitäisi olla monta kertaluokkaa paksummat. Jotain kansalaisten yhdenvertaisuuteen tms perusoikeuksiin verrattavaa, mikä herättää muidenkin kuin virittäjien tunteet.

                          Nyt kirjoitetun tekstin perusteet on metsässä. Ymmärtääkseni ongelman juuri siinä on se, että turboa ja turboahtamista luullaan suunnilleen jälkiasenteisen ilmastoinnin tai vakionopeussäätimen asentamiseen suhteessa auton päästöihin.

                          Eihän se mene alkuunkaan niin. Kun moottoria muutetaan mekaanisesti tai ohjelmallisestikin, niin ne kaasut sieltä putkenpäästä ei ole ajonaikana automaattisesti ne, mitä valmistaja on tyypittänyt. Sen takia vaaditaan direktiivin mukaista pussitestiä.

                          Tilanne on ikävä virittämistä harrastavia kohtaan, mutta sille on erittäin vaikea voida mitään, koska asia ei suurta yleisöä kosketa millään tavoin tai jos koskettaa niin vastustajia löytyy pilvin pimein.

                          Comment

                          • Veeksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 2175
                            • Kuopio

                            #14
                            Parempia perusteluja kaipaisi todellakin. Tuollaiseen tuolla ei saatais muuta aikaiseksi kuin enintään lastuvirittäjien ja dieselmiesten arjen hankaloittamista.

                            Paras tähän astisista esiin tulleista asioista on tuo, että nykyisellään harrastajat joutuvat keskittymään vaarallisiin, vanhoihin, korkeapäästöisiin (joita ei kuitenkaan korkeapäästöisenä veroteta kun ovat niin vanhoja) automalleihin. Lainsäädäntöä järkeistämällä harrasteautokanta uusiutuisi turvallisemmaksi, vähäpäästöisemmäksi ja korkeampaa autoveroa tuottavaksi. Odotettavasti harrastusautoilu ei kuitenkaan aiheuta merkittäviä päästöjä ilman VTT:n testiä kunhan menee katsastuksesta läpi. Tai sitten valtio voisi autoveron vastikkeena kustantaa VTT testit siltä osin kun niitä vaaditaan (utopiaa).
                            BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                            BMW E63 630iA '05

                            Comment

                            • makkis
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 5152
                              • Kouvola, Savisto

                              #15
                              Tuossa loppu perusteluissa on vain niin isoja aukkoja että...

                              Ensinnäkin lastuvirittäminen ahdetussa autossa (diesel tai bensa) on laitonta, eikä tätäen ole laillista, kuten tuossa puoliksi asiaa kuvataan.

                              On yhtä laitonta ajaa jälkiahdetulla autolla ilman muutoskatsastusta kuin lastutetulla vähäpäästöisellä autolla ilman muutoskatsastusta. Lstutusta ja kaikenmaailman sisäisiä virityksiä on vain erittäin hankala havaita, niin liikenteessä kuin katsastuksessakin.

                              Mistä vetoa että tulevaisuudessa kun saadaan pussitestistä tehtyä halvempi/helpompi niin se tehdään vielä vuosikatsastuksen yhteydessä

                              Laitan toki nimeni heti alle aloitteeseen jos sellainen alulle laitetaan, mutta paremmat perustelut ja vertauskuvat vaaditaan että koko hommalla olisi pienintäkään mahdollisuutta.
                              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎