Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kansalaisaloite turbotuksen puolesta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 928 GTS
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1559
    • Helsinki

    #46
    Originally posted by NokiLeka View Post
    Ja mikä tässä nyt aloittajan kannalta on niin kovin erikoista, että piti oikein kansalaisaloitetta ruveta väsäämään? Jos haluat sen Z3:n ahtaa, niin ei muuta kuin puhallinta kiinni autoon ja sen jälkeen hieromaan päästöjä kohdalleen että läpäisee VTT:n testin. Tällä tavoinhan se on mahdollista tehdä, ei sitä ole edes kielletty, se on vain tehty melko kalliiksi suorittaa. Tietysti, köyhälle kaikki on kallista, joten siitä voidaan toki keskustella.
    Trafilla ja liikenneministeriöllä on moninaisia sääntöjä jotka rajoittaa tehon nostoa jos lähtökohtana on vähänkin tehokkaampi auto. Esim. 7kg/kW vai mikä se nyt on jonka avulla estetään suunnilleen kaikki kiva ellei onnistu saamaan poikkeuslupaa Trafilta joita ei ihan pienellä vaivalla saa. Muutama erikoinen tapaus kyllä löytyy jotka on jostain kumman syystä saaneet luvan mutta löytyy myös yrityksiä joissa on sanottu ettei lupaa irtoa vaikka mitä tekisi. Auto on kuulemma vakiona vaparina jo liian tehokas kadulle. Jotkut katsasurit päästää läpi vaikka mitä virityksiä mitä Trafin virallisen linjan mukaan ei missään nimessä saisi sallia ilman tuota poikkeuslupaa. Eli vain oikeasti kaikki säännöt täyttävät esimerkit käy malliksi miten toimia.

    Ikävä kyllä tämän kansalaisaloitteen voi unohtaa samantien. Siihen käytetty aika menee täysin hukkaan. Jos autoveron poistoaloitteet ei saanut kun muutaman tuhat nimeä niin tämä ei tule saamaan muutamaa sataa enempää. 50000 on oikeasti mahdoton tehtävä suunnilleen mille vaan autoiluun liittyvälle aloitteelle paitsi nopeusrajoitusten laskemiselle jos asiaa ajaa riittävän iso joukko jalkaliiton väkeä, mikäli tuo äärijärjestö on vielä hengissä.
    -92 928 GTS
    -98 550 Maranello

    Comment

    • CtD
      Bimmer Rookie
      • Jul 2013
      • 160
      • Urjala

      #47
      Originally posted by NokiLeka View Post
      Ja mikä tässä nyt aloittajan kannalta on niin kovin erikoista, että piti oikein kansalaisaloitetta ruveta väsäämään? Jos haluat sen Z3:n ahtaa, niin ei muuta kuin puhallinta kiinni autoon ja sen jälkeen hieromaan päästöjä kohdalleen että läpäisee VTT:n testin. Tällä tavoinhan se on mahdollista tehdä, ei sitä ole edes kielletty, se on vain tehty melko kalliiksi suorittaa. Tietysti, köyhälle kaikki on kallista, joten siitä voidaan toki keskustella.

      Originally posted by Supa View Post
      Johan erikoiskilvet on sen 900€ ja porukat niitäkin ostelee, miten tää VTT testi nyt on jotenkin kallis?
      Mielestäni ihan hyvä hinta, karsii amatöörit pois puuhista.
      Ei tässä ole mitään kansalaisaloitetta aloitettu tekemään. Siksi otsikon perässäkin on kysymysmerkki, kun halusin herättää keskustelua. Keskustelua oli puolesta ja vastaan, mutta ajoi asiansa.
      Esille tuli asioita miksi "ideassani" ei ole syytä jatkaa. Siksi on parempi kysyä kuin katua.

      Ja saatiinhan tähän loppuunkin vielä "köyhät kyykyyn"- kommenteja ja köyhä=amatööri Pimp my Bimmer

      Comment

      • Osku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2005
        • 3324
        • Kouvola,Pilkanmaa

        #48
        Paremmin toimivana aloitteena näkisin auton rekisteröinnin harrastekäyttöön.
        Hieman samantyylinen kun museorekisteröinti,katsastus olisi harvemmin ja "vaatimukset" hieman loivempia. Autoa ei saisi käyttää ympärivuotisesti ja sillä olisi rajallinen määrä käyttöpäiviä vuodessa.

        Perusajatus katsastuksessahan on se että esim.
        M20 moottorisesta E30 jolla ajetaan se 25tkm vuodessa ne päästöt olisi syytä jotenkin rajoittaa.. Jos siinä vehkeessä on holsetti ja 2kiloo painetta kattilassa niin se saattaa hieman saastuttaa enemmän kun naapurin irman Aygo toyota vaikka sillä ajettaisiin 20 kertanen määrä kilometrejä vuodessa.

        Se kenen rahapussilla näissä hommissa pelataan niin se on juurikin se köyhempi autoileva kansa jolla ei ole varaa ostaa sitä "kukkasia pakoputkesta autoa"

        Vai onko se harhaluulo että normaalituloinen työssäkäyvä ihminen harrastaa yli 20 vuotta vanhoja autoja pelkästään sen takia että ne on mukavia turvallisia ja vähäpäästöisiä.
        Kyllä se on raha mikä ratkaisee tässäkin asiassa!

        Kyl mullaki olis 911 GT3 possu projekti jos ois varaa.. Tai edes vähemmän ajettu E34

        Säännökset ja asetukset voisivat olla päästöjen yms suhteen loivempia jos auto olisi rekisteröity vain "osa aikaiseen" käyttöön suomessa.

        Ja tämä olisi ns "muutoskatsastettavissa oleva" toimenpide.
        Samalla vakuutusyhtiötkin voisi lähteä tarjoamaan kattavampaa vakuutusta sille "hakkasin tähä 20k€" 316 bemarille eikä liikennevahinkoa korvattaisi enää "nettiauton keskihinta - 70%" aatteella.

        Eipä näihin pysty vaikuttamaan oikeastaan mitenkään.

        Nimimerkillä 14 päivää liian myöhään rekisteröity harraste E30 jota ei saa päästöjen takia ahtaa...
        E30 24V 5D "Vakio"

        Originally posted by ///Make
        1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

        Comment

        • CtD
          Bimmer Rookie
          • Jul 2013
          • 160
          • Urjala

          #49
          Originally posted by Osku View Post
          Paremmin toimivana aloitteena näkisin auton rekisteröinnin harrastekäyttöön.
          Hieman samantyylinen kun museorekisteröinti,katsastus olisi harvemmin ja "vaatimukset" hieman loivempia. Autoa ei saisi käyttää ympärivuotisesti ja sillä olisi rajallinen määrä käyttöpäiviä vuodessa.

          Perusajatus katsastuksessahan on se että esim.
          M20 moottorisesta E30 jolla ajetaan se 25tkm vuodessa ne päästöt olisi syytä jotenkin rajoittaa.. Jos siinä vehkeessä on holsetti ja 2kiloo painetta kattilassa niin se saattaa hieman saastuttaa enemmän kun naapurin irman Aygo toyota vaikka sillä ajettaisiin 20 kertanen määrä kilometrejä vuodessa.

          Se kenen rahapussilla näissä hommissa pelataan niin se on juurikin se köyhempi autoileva kansa jolla ei ole varaa ostaa sitä "kukkasia pakoputkesta autoa"

          Vai onko se harhaluulo että normaalituloinen työssäkäyvä ihminen harrastaa yli 20 vuotta vanhoja autoja pelkästään sen takia että ne on mukavia turvallisia ja vähäpäästöisiä.
          Kyllä se on raha mikä ratkaisee tässäkin asiassa!

          Kyl mullaki olis 911 GT3 possu projekti jos ois varaa.. Tai edes vähemmän ajettu E34

          Säännökset ja asetukset voisivat olla päästöjen yms suhteen loivempia jos auto olisi rekisteröity vain "osa aikaiseen" käyttöön suomessa.

          Ja tämä olisi ns "muutoskatsastettavissa oleva" toimenpide.
          Samalla vakuutusyhtiötkin voisi lähteä tarjoamaan kattavampaa vakuutusta sille "hakkasin tähä 20k€" 316 bemarille eikä liikennevahinkoa korvattaisi enää "nettiauton keskihinta - 70%" aatteella.

          Eipä näihin pysty vaikuttamaan oikeastaan mitenkään.

          Nimimerkillä 14 päivää liian myöhään rekisteröity harraste E30 jota ei saa päästöjen takia ahtaa...

          Comment

          • MikeDry
            BTCF Member
            • May 2006
            • 6169
            • Helsinki

            #50
            puutaheinää
            Last edited by MikeDry; 12-01-2014, 09:05.
            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

            Comment

            • Osku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2005
              • 3324
              • Kouvola,Pilkanmaa

              #51
              Originally posted by Sädde View Post
              Niin eikö suomeen perustettu joku autoharrastajien liitto, siis pelkästään näihän virityksiin jne jne liittyvä. Vai onko se menny puihin, siis muistan että sitä hehkutettiin, kerättiin nimiä, jengiä, oli "rahan keräyksiä", niin tuo moottoripyörä puolella smoto, MMAF.

              Eikä tuohon vakuutusyhtiön korvaust juttuun, käy näyttämässä sitä vakuutus tarkastajalla??? Mutta silloin kyllä nousee vakuutusmaksut, kun löytyy näitä jotka haluu "virittää" halvoilla vakuutuksilla, sitten kun jotain käy, niin haukutaan vakuutusyhtiöt.
              Aika tiukka 14pvä
              On siis Tapiolalla tarjota harrasteajoneuvovakuutus jossa itse määritetään auton arvo ja auto käydään näyttämässä jnejne mutta se on ympärivuotinen "kasko"


              Jos tuo oma olis suomiauto niin sais olla 2vuottaki uudempi ni vois holsetin laittaa.. Vaan eipä onnistu 1988 vuosmalliin kun on tuontiauto. Tästä oon vääntänyt monenki katsurin kanssa.
              E30 24V 5D "Vakio"

              Originally posted by ///Make
              1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

              Comment

              • peeämwee
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 1822
                • I sink hell

                #52
                Originally posted by Veeksi View Post
                Parempia perusteluja kaipaisi todellakin. Tuollaiseen tuolla ei saatais muuta aikaiseksi kuin enintään lastuvirittäjien ja dieselmiesten arjen hankaloittamista.

                Paras tähän astisista esiin tulleista asioista on tuo, että nykyisellään harrastajat joutuvat keskittymään vaarallisiin, vanhoihin, korkeapäästöisiin (joita ei kuitenkaan korkeapäästöisenä veroteta kun ovat niin vanhoja) automalleihin. Lainsäädäntöä järkeistämällä harrasteautokanta uusiutuisi turvallisemmaksi, vähäpäästöisemmäksi ja korkeampaa autoveroa tuottavaksi. Odotettavasti harrastusautoilu ei kuitenkaan aiheuta merkittäviä päästöjä ilman VTT:n testiä kunhan menee katsastuksesta läpi. Tai sitten valtio voisi autoveron vastikkeena kustantaa VTT testit siltä osin kun niitä vaaditaan (utopiaa).
                Taidan olla pessimisti mutta jos puhutaan siitä että "nyt viritetään vaarallisia vanhoja autoja" se saa aikaan ainoastaan sen, että tämäkin huvi kielletään..
                Käyttis 2022 330e xDrive M sport
                Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
                A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
                http://velkakello.fi/

                Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
                https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

                Comment

                • MikeDry
                  BTCF Member
                  • May 2006
                  • 6169
                  • Helsinki

                  #53
                  puutaheinää
                  Last edited by MikeDry; 12-01-2014, 08:32.
                  Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                  Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎