Saadaan ainakin mielenkiintoisia lehtiotsikoita, kun 85% uudesta dieselautokannasta pomppaa leimalla toimimattoman DPF:n takia, myös niistä joissa se vielä fyysisesti on paikallaan.
Hienoa, että tuotakin aletaan tutkia/kontrolloida. DPF:hän pudottaa hiukkaspäästöjä todella paljon, jolloin kaupunkialueilla päästötasot putoaa selvästi.
Toivottavasti aletaan täälläkin noita pönttöjä tutkia.
Tässä täytyy olla samaa mieltä. Kaikki oikeita saasteita vähentävät laitteet ovat tärkeitä ja niihin pitäisi valmistajien panostaa vielä enemmän. Harmi vaan, kun homma pyörii nykyään poliittisista/taloudellisista syistä tuon co2 ympärillä, vaikka se on täysin harmiton kaasu, toisin kuin pienhiukkaset, co, n2 ym
Saksalaiset saavat pienpartikkelifiltteristä vuosittaiseen veroon alennusta, Suomessa se on katsottu verotusarvoa nostavaksi lisävarusteeksi...
Mitä veroa se nostaa? Ehkä joihinkin 2006-2007 alkupään malleihin joihin joku pässi on sen lisävarusteena listannut niin on saattanu auton kokonaishintaa nostaa ja sitäkautta tullu autoveroa lisää. Ei mun käsittääkseni mitään veroa lisää sellaisessa autossa joihin se on tehtaalta jo laitettu, eli käytännössä kaikkiin uudempiin autoihin.
Mitä veroa se nostaa? Ehkä joihinkin 2006-2007 alkupään malleihin joihin joku pässi on sen lisävarusteena listannut niin on saattanu auton kokonaishintaa nostaa ja sitäkautta tullu autoveroa lisää. Ei mun käsittääkseni mitään veroa lisää sellaisessa autossa joihin se on tehtaalta jo laitettu, eli käytännössä kaikkiin uudempiin autoihin.
tehdasasenteisissa varusteissa on autovero. Jos se asennettaisiin suomessa, niin maksettaisiin vain varaosan alvi. Saksassa ko pönttö alentaa autoveron määrää.
lyhyesti: uudessa autossasi on tuon varusteen arvon verran veroa, kun taas Saksassa sen olemassaolo pienentää kokonaisuudessaan autoveron määrää.
samasta syystä aikanaan tuliuusiin bemareihin asennettiin vasta suomessa ilmastointeja, nahkasisustuksia jne.
Ei ole ihan lähiaikoina tulossa dpf:n tarkistusta katsastukseen. Tämän vuoden lopulla tulee rengaspainevalvonta pakolliseksi. Jotain muita pieniä pakollisia varusteita tulee uusiin autoihin.
Itse olen varma, että jossain vaiheessa dieseleistäkin aletaan lukea obd. Nythän vain katsotaan toimiiko merkkivalo. Ohjelmahan on pakollinen 2006 ja ylöspäin.
Ärsyttää tämmönen touhu, mutta on siinä toinenkin puoli. Paljon lenkkeilevänä ja pyöräilevänä ihmisenä täytyy sanoa, että olisihan se kiva, jos saataisiin pidettyä ilma puhtaana ja ympäristökin kunnossa. Ei oo kovin nättiä haukkoa imaa, kun ohi painaa ohjelmoitu dieseli ilman pönttöjä ketunhännän paksuisen sauhun saattelemana. Näistä on päässyt ihan oikeasti "nautiskelemaan". Jos aamuruuhkassa joka toisesta autosta puuttuisi pönttö, niin eipä siellä kevyenliikenteenväylälä olisi kovin kiva jolkotella töihinpäin. Vaikkei vanhemmissa ole DPF:ää niin on niissä katalysaattori ollut jo pitkän aikaa. Tyhjennetystä pöntöstä taitaa aina kadota sekin.
Kyllähän tuosta omastakin dieselistä olis kiva heittää pönttö hyllylle ja laittaa ohjelmaa sisälle, mutten ole oikein viitsinyt. Eniten ärsyttää se käry, mikä dieselistä tulee sen jälkeen. Toisena juuri tuo edellä mainittu. Jos tekis DP:n katalysaattorilla, niin sitä vois harkita. No taidan kuitenkin tyytyä tuohon vakioon toistaiseksi.
Ärsyttää tämmönen touhu, mutta on siinä toinenkin puoli. Paljon lenkkeilevänä ja pyöräilevänä ihmisenä täytyy sanoa, että olisihan se kiva, jos saataisiin pidettyä ilma puhtaana ja ympäristökin kunnossa. Ei oo kovin nättiä haukkoa imaa, kun ohi painaa ohjelmoitu dieseli ilman pönttöjä ketunhännän paksuisen sauhun saattelemana. Näistä on päässyt ihan oikeasti "nautiskelemaan".
Nautiskelusta puheenollen, käyppä joskus Pekingissä. Tai jos olet käynyt niin suomen ilma on puhdasta verrattuna Pekingin aamu"ruuhkan" ilmanlaatuun.
Hattua nostelin viime kesänä siellä käydessä niille urheille pulliaisille jotka tien laidassa lenkkeilivät...
On tässä tullut reissattua siellä ja täällä. En silti ymmärrä sitä, miksi vertailua pitäisi tehdä maailman saastuneimpiin kehitysmaihin. Jos jossain on asiat päin persettä, niin pitäisikö täälläkin pyrkiä samaan? Ei muakaan tämä asia ennen hirveästi liikuttanut, mutta nykyään pidän pöntön kiinni autossani ja toivon valtaosan tekevän niin. Se on paljon mukavampaa niille, jotka liikkuvat ulkona. Ja eikös tähän sopis se perinteinen köyhäkortti . Jos on rahat riittänyt bemarin ostoon niin tuliko haukattua liian iso pala kakkua jos elämä kaatuu yhden pöntön ostoon. Saa niitä aika sopivasti ulkomailta jos marmorin hinta on liikaa.
Tuosta kommentista voi päätellä että jaki ei luultavasti omista diesel käyttöistä autoa, tai jos omistaa ni se dpf on siellä kiltisti paikallaan
Mikä ihmeen kiltisti
Vähän sama, kun en otanutkaan autostani vilkkuja pois vaan jätin ne kiltisti paikoilleen.
Juppe hyvin tuossa jo kiteyttikin, miksi pitäisi sauhuta, sanan varsinaisessa merkityksessä tuosta dpf pakosta. On autossa monta muutakin varustetta, jotka ovat pakollisia.
Toisaalta, Suomen teillä liikkuu edelleen niin hirvittäviä katiskoja, joiden liikenteestä poistaminen olisi tärkeysjärjestyksessä ensin.
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Tätä ketjua lukiessa piti oikein katsoa että kirjauduinko autofoorumille vai eksyinkö sini saarelan kettutyttö sivuille. No tällaiseksi se maailma on näköjään menossa...
Niimpä. Mikä ihmeen pakko sinne liikenteen sekaan JUOKSEMAAN on mennä jos pienhiukkaset pelottaa? Eikös tarkoitusta varten rakennettuja pururatoja ole joka kylässä? :think
Comment