Announcement

Collapse
No announcement yet.

xDrive tour 2014-tunnelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hiace
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2011
    • 1203
    • Helsinki/Joensuu

    xDrive tour 2014-tunnelmia

    Tuli käytyä xDrive tourilla vähän ajelemassa, kun tänään ja huomenna vielä Joensuussa Laakkosella. Pikku reissu venähti sitten useaan tuntiin, tuli ajettua 4 autoa ja suustani jäin kiinni pitkäksi aikaa. Tässä omia kokemuksiani ajeluista. Ne on siis tietenkin vain mielipiteitä, ja joku muu voi olla täysin eri mieltä. Joka tapauksessa mukavaa oli

    Tuossa aikataulu, bongattu täältä: http://www.bmw.fi/fi/fi/general/kamp...ive/index.html



    X5 M50d

    Ekaksi autoksi sattui sopivasti X5 M50d. Kolmen turbon mahtidiesel kiinnosti kovasti, kun ei ole tullut aikaisemmin ajettua. X5 myös oli täysin ajamatta vielä. Isot maasturit eivät kuulu yleisesti suosikkeihini (kuten voi autohistoriasta päätellä), vaan pidän ennemmin napakemmista ja pienemmistä autoista. Alkuun X5:lla ajaminen oli aika erikoista. Rattia sai pyörittää todella paljon (E91 aktiiviohjaukseen tottuneena) ja auto tuntui isolta ja kömpelöltä. Renkaiden pidosta ei oikein saanut mitään kuvaa, kun vetopito oli hyvä ja alusta melko löysä ja tunnoton. Moni ehkä pitää tällaisesta etäisestä tunnosta, mutta minuun ei napannut. Auto meni toki vakaasti ja ylväästi.





    Sisusta oli hieno ja ajoasennon sai hyväksi vaikka kyseessä on korkea maasturi. Sporttikangaspenkit on loistavat ja M-sport-ratti myös. Hudinäyttö silkkaa luksusta. Tällä autolla on ennenkaikkea mukava ja vaivaton matkustaa.





    Renkaat oli isot Hakkapeliitta kasit, vähän turhan meluisat näin kalliiseen autoon.



    Kokonaisuutena auto on vähän pliisun näköinen. Varustuksena mahdollisimman tylsä tummansininen väri. Vaaleat munuaiset ei oikein nappaa myös.







    50d-kone….odotin paljon enemmän, mutta tässä korissa kone oli vähän pettymys. Jossakin lähteissä sitä on verrattu M5:n tuplaturboon, mutta ei minusta voi puhua mitenkään edes saman lauseen vierekkäisissä sanoissa. Bemarin dieselit on loistavia ja olen tähän asti tykännyt 6-sylinterisistä dieseleistä (sellaisen jopa omistaneena). Kuitenkin tässä korissa moottori kuulosti edelleen kovasti työkonemaiselta ja tämän hintaluokan autoon se ei jotenkin sovi. Matalilla kierroksilla kone on suht miellyttävä, mutta kovaa mentäessä joku särähtää korvaan. Kulkua riittää mukavasti, mutta paha sanoa lopullista mielipidettä siitä, kun rampeissa 4 pyörää suti ja auto liikkuu sivuttain sport-asennossa 380 heppaa….tässä korissa tuntuu, että kolmasosa niistä on jossain kesälaitumilla jo. 8-vaihteinen vaihteisto toimii hienosti, siinä ei moitittavaa.
    Last edited by Hiace; 04-02-2014, 00:08.
    F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace
  • Hiace
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2011
    • 1203
    • Helsinki/Joensuu

    #2
    Kokonaisuutena: X5 ei ole auto minulle ja varsinkin tällä koneella hinta/laatu-suhde ei nappaa minua. Arkikäyttöön auto on melko kömpelö, iso ja tunnoton. Älkää ottako henkilökohtaisesti, sillä jollekin tämä auto on juuri se oikea. Mutta ei minulle.





    435i xDrive Coupe

    Seuraavana nappasin uuden 4-sarjalaisen ajoon. Tätä odotin myös innolla. Ensimmäinen startti oli yllätys oman E91 335i:n jälkeen (jossa Performance-putkisto)…missä moottori!?! Missä äänet!! 6-kone on vakioputkistolla todella hiljainen, mikä oli päässyt jo unohtumaan.

    Ajoasennon säätämisessä tuli pieni pettymys. Tykkään laittaa penkin niin alas kun saa, ja sen mukaan asetan ratin. E91:ssä ratin saa tarpeeksi alas ja lähelle, että ajoasennosta tulee sopivan sporttinen. Uudemmissa bemareissa (ainakin F30 ja tämä) ei rattia saa tarpeeksi alas, että ajoasennosta tulisi itselle luonnollinen. Penkkiä piti nostaa ja sekös coupessa fiilistä laskee. Pikkuasioita, mutta onhan tässä autossa hintaa, joten voihan sitä vähän vaatiakin. Sisusta muuten toimii, plussaa oikeasta käsijarrukahvasta. Penkit, ratti loistavat.



    Karmittomat ovet. Jotain on tehty huonommin kuin ennen. E46 M3:ssa ovet tumpsahti luotettavasti kiinni, tässä ovet rämähtää. E46:ssa karmittomilla ovilla ei juuri mitään suhinoita matka-ajossa, tässä nelossarjassa suhisee ikkunat ja peilit 80:n vauhdissa. Missä ihmeessä on säästetty?





    Autohan on tyylikäs, vaikka itse ehkä valitsisin jonkun toisen värin. Punainen tai musta coupe toimisi pakoputkisto on myös ulos tosi hiljainen.



    Kontissa tilaa ihan ok:sti.





    Hakkapeliitta 8:ssa on pitoa tosi hyvin, mutta aivan JÄRKYTTÄVÄ rengasmelu 4-sarjassa. En suosittele tähän autoon...



    Niin, auto oli moottoriltaan hiljainen, mutta kyllä sieltä jotain luonnetta tulee kun painaa kaasua kunnolla tosin tämän teholuokan auto kaipaa ehdottomasti parempaa putkistoa, esim. Performance / Akrapovic tms. Vakioputkistolla fiilis on yllättävän lähellä 428i-konetta, hieman pliisu. Toki asiat on suhteellisia, jollekin perusmallin äänet ovat riittäviä. Kokeilkaa itse ja päättäkää mitä olette mieltä. Tehoa on riittävästi, ja kone pelaa hyvin yhteen automaatin kanssa.
    F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

    Comment

    • Hiace
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2011
      • 1203
      • Helsinki/Joensuu

      #3


      Yhteenveto: jostain syystä tästäkin autosta jäi lievä pettymys. Monissa pikkuasioissa on menty taaksepäin, mm.rengasmelu, suhinat ja oven rämähdykset. Voimalinja ja ajotuntuma on vakaata. Ohjaustehostus sport-asennossa on melko keinotekoisen jäykkä.
      Coupe-bemari ostetaan yleensä ajamisen ilon vuoksi, ja olisikin kiva kokeilla tätä takavetona ja manuaalina kesällä. Talvikelissä neliveto/automaatti etenee vaivattomasti, mutta vähän pelkään että häviääkö ajeluista ilo, kun ajaminen on liian helppoa? Tähän saisi ehkä vastauksen jos autoa saisi testata muutaman viikon. Älkää taas käsittäkö väärin, tämäkin auto on loistava paketti, mutta yleinen hype 4-sarjaa kohtaan sai odotukset ehkä liian korkealle.



      M135i (vähän tiskin alta)

      Viimeisenä ajattelin koeajaa 118d xDriven, mutta sattumalta pihaan ajeli toisen foorumin Antinontoxic firman M135i:llä. Hetki siinä juteltiin ja sillähän sitä lähdin seuraavaksi koeajolle. Kyseessä ei ole siis kiertueen virallinen koeajoauto, mutta nyt kävi hyvä tuuri ja auto oli vapaana ajoon.

      Kyseinen auto tuli koeajettua kesällä ja siitä jäi tosi hyvät fiilikset. En tiedä mistä johtuu, mutta M135i teki edelleen ison vaikutuksen, mitä 435i ei tehnyt tällä koeajolla. Äänet M135i:ssä on viritetty muhkeammaksi ja se tuo sporttiautoon heti paremman tunteen. No, osa niistä tulee kaiuttimista, mutta jos se hyvän fiiliksen tuo, niin ei haittaa minua



      Kone tässäkin on periaatteessa sama N55, mutta ulkomaan foorumeilla ovat penkittäneet näistä M135i-malleista jopa 340hv, vaikka valmistajan lupaus on 320hv. Eli ainakin kesäkelissä tuon eron kyllä huomaa, tämä auto on järkyttävän kova kulkemaan….huh huh.



      Ei ole ehkä salaisuus, että tämän auton speksasi tehtaalta itse Antinontoxic ja kyllähän toimii. Graffitinharmaat vanteet, mustat listat, peilit, munuaiset ja blackline-takavalot, erittäin kova paketti. Tähän piti tulla vielä Performance-putkisto, mutta se ei kerennyt jostain syystä.









      Joku tässä autossa kolahti minulle. Kokonaisuus on toimiva: tehoa on riittävästi, ajettavuus on napakampi kuin noissa edellisissä ja jotenkin kaikki tuntuu laadukkaammalta. 4-sarjassa alusta jotenkin kolalteli kuopissa, tässä en huomannut mitään vaikka kävin saman koeajoreitin. Ehkä myös karmilliset ovet tuo eron 4-sarjaan verrattuna hiljaisuudessa.

      Tähän vain Performance-putkisto ja lievä madallus, ja siinä vois olla minun seuraava auto jokusen vuoden päästä
      Ajaessa mietin kovasti, minkälainen tämä olisi ajaa nelivetona ja manuaalina. Automaatti on kyllä totutun hyvä, mutta on siinä joku viehätys, kun saa käyttää kytkintä ja täräyttää itse seuraavan vaihteen pesään. Vaikkakin manuaali on hitaampi, mutta silti…
      Last edited by Hiace; 04-02-2014, 00:10.
      F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

      Comment

      • Hiace
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2011
        • 1203
        • Helsinki/Joensuu

        #4




        Tämä Performance-varusteilla ladattu F30 320d kiertää myös kiertueella esittelyautona. Tsekatkaa kuvat ja täytyy sanoa, että kylläpä nämäkin itselleni toimii. Poislukien vanteet, jotka näyttää aivan järkyttäviltä tuning-virityksiltä. Ovat OEM Performancea, uskokaa tai älkää. Huomatkaa kaksoispakoputki 320d-mallissa







        Last edited by Hiace; 04-02-2014, 00:12.
        F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

        Comment

        • Hiace
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2011
          • 1203
          • Helsinki/Joensuu

          #5












          PS. Miksiköhän vastaukseen ei saa laittaa kuin 10 kuvaa tai hymiötä? Ei kai enää tässä maailmassa sille voi olla teknistä estettä? Oisko modeilla tähän vastausta, kun helpottais tämäntyyppisten raporttien tekoa.
          Last edited by Hiace; 04-02-2014, 00:09.
          F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            #6
            Hienot kuvat, kiitokset!

            Mustat munuaiset toimii kyllä paremmin kuin kromisellaiset. Hämmentävää että 4er coupén ovet meluaa, ei omassa E46 325Ci:ssä ollut mitään meluongelmaa, olisko rengastuksella merkitystä? Punaisen nelosen sisusta toimii, vanteet taas....

            M135:n vanteet miellyttävät myös silmää.

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6937
              • N/A

              #7
              Kiitoksia hyvistä kuvista ja kokemuksista. Tarkoitus myös käydä tuo 4-sarjan coupe ajamassa Mikkelissä.
              Hieman kyllä ihmetyttää miten tuon hintaisessa autossa voi suhista tiivisteet. Mikähän maanantaimalli on taas lipsahtanut kiertuelle?

              Comment

              • Janza182
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4988
                • 013

                #8
                Itse en valitettavasti kerkeä koeajamaan noita vaikka mielenkiintoa olisi ollut..

                Kaveri kanssa valitteli tuota miten meluisia äksä ja nelossarja on. Myös kajarien moottorisaundeja kritisoi kovasti

                Comment

                • ///Jone
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2009
                  • 1281
                  • HKI

                  #9
                  Näitä on aina mukava lukea!

                  Mutta, mutta 435i on varmaan kevyemmät ovet, johtuisiko tuosta tuo sulkeutumisen erinlainen, laaduttomampi ääni?

                  Ratin säädöissä oli tosiaan jotain erinlaista, F20, 328i GT:ssä ja samoin vanhoissa kolmosissa kaikki osuu kohdalleen, mutta nelosessa ratti jäi hieman korkealle, kun sääti penkin alimpaan ja ratin sopivalle etäisyydelle. Korjaantui kuitenkin kun vei rattia sisäänpäin ja penkkiä eteen. Varmaan tottuisi.

                  1-sarjalaisessa on yksi huonous, se on rengasmelu, ainakin nastoilla. M135 on ilmeisesti alla hakkapeliitta 8, miltä vaikutti 4-sarjaan verrattuna?

                  Originally posted by Janza182 View Post
                  Kaveri kanssa valitteli tuota miten meluisia äksä ja nelossarja on. Myös kajarien moottorisaundeja kritisoi kovasti
                  4syl. äänet on viritetty ihan mukaviksi, mutta 435i tapauksessa äänet sisälle oli tasaisesti voimistuvaa surinaa. Voimakkuutta oli, mutta nuotit hukassa.
                  Last edited by ///Jone; 04-02-2014, 11:22.
                  ______________________
                  Nykyinen:
                  Model 3

                  BMW:t vuodesta 2009:
                  i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                  Comment

                  • WarHead
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 774

                    #10
                    Xdrive kiertelyä

                    5-sarjalaisen kävin testaan, iha mukava perhe-touring, mutta mulla pisti ne äänet heti korvaan.



                    Kuulosti nimittäin hyttiin kasilta. Ulostautuminen palautti työkonetunnelman.
                    E91 335iAT -08

                    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                    Comment

                    • Hiace
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2011
                      • 1203
                      • Helsinki/Joensuu

                      #11
                      Originally posted by ///Jone View Post
                      1-sarjalaisessa on yksi huonous, se on rengasmelu, ainakin nastoilla. M135 on ilmeisesti alla hakkapeliitta 8, miltä vaikutti 4-sarjaan verrattuna?
                      Olihan siinäkin rengasmelua, mutta sellainen mielikuva jäi, että rengasmelu olisi ollut pienempi M135i:ssä kuin 4:ssa. Ehkä johtuu siitä, että kabiiniin tulee M:ssä enemmän moottorin ääntä ja se peittää rengasmelua. Ja ehkä nuo karmilliset ikkunat eristää paremmin. Hankala sanoa joka tapauksessa 20 minuutin ajeluiden jäljiltä ihan varmaa mielipidettä...
                      F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                      Comment

                      • ++500Nm
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 1356
                        • Turus nykyää

                        #12
                        Eivät o viittiny mainostaa.
                        Meni ohi, vaikka odotin...
                        Blow My Whistle

                        Comment

                        • Petteri80
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2004
                          • 578
                          • Joensuu

                          #13
                          Tuli myös käytyä molempina päivinä koeajoilla.

                          Ensin kokeilin 328i GT:n ja täytyy kyllä todeta että oli lievä pettymys. Moottorissa oli kyllä voimaa mutta soundit hanurista.. myös rengasmelu yllättävän kova kuten muutkin jo todenneet.

                          Sitten M550D puikkoihin ja johan muuttui ääni kellossa. Upea laite kaikinpuolin! Vetoja tuntui olevan vaikka unohdinkin asetuksen eco -modeen. Melutaso tuntui myös paljon hiljaisemmalta kun 3-sarjalaisessa.
                          Ainoana miinuspuolena on hinta.. ~140000€ lisävarusteineen on aivan liikaa normi duunarille.
                          Attached Files

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Kävin sitten minäkin ajamassa..
                            Ensin 435ia: aika äänekäs auto, meteliä vähän joka paikassa. Metelistä johtuen luulee ajavansa kovempaa kuin oikeasti ajaa. Moottori toimii hienosti ilman suurempia viiveitä ja laatikko vaihtaa todella nopeasti. Ohjaus omituinen. Sisällä halvan japsin fiilis ja auto tuntuu tosi pieneltä. Meni kyllä hienosti mutkissa..

                            Sitten 328iA GT: hiljaisempi kuin 435, mutta silti varsin äänekäs. Takaa kuuluu aika paljon ääniä. Moottori samanlainen tehoton huutava kierroskone kuin 320i, todella surkea tunnelma vs. tuo 35i kone. Ohjaus vielä omituisempi kuin edellisessä, tuli mieleen joku videopelin force feedback ratti.

                            Sitten lopuksi ajoin oikealla autolla eli F11 550d. Kylläpä on hiljaista ja laadukasta kulkua, aivan eri tason kyytiä kuin edellisillä. Hiljaisuudesta johtuen luulee ajavansa paljon hiljempaa kuin oikeasti ajaa... Dieseli mölisee tyhjäkäynnillä ja sen tasainen jyminä on aina taustalla. Kitkat toimii yllättävän hyvin, luulin autossa olevan nastat. Ohjaus ihan eri tasolla kuin noissa edellisissä. Moottorissa selvä viive kaasun painalluksesta siihen kun auto oikeasti lähtee voimalla etenemään, tuo 435i oli siinä suhteessa paljon parempi.

                            Yhteenvetona: F3x sarjan voi todellakin unohtaa, se on joko F10 tai sitten ajo jatkuu vanhalla autolla.

                            Pitänee käydä koeajamassa takavetoinen F10. Onkohan siinä sitten taas samanlainen videopeli-ohjaus kuin noissa F3x autoissa...?
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7431
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Kävin sitten minäkin ajamassa..
                              Outoa. Itse en tykännyt M550d:n ohjauksesta, minusta siinä oli aivan liian tunnoton keskialue. Oisko ollut sitten kitkat ja paikoin aika luminen keli syynä. 435iA:n ohjaus taas oli minusta ihan OK.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎