Announcement

Collapse
No announcement yet.

xDrive tour 2014-tunnelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lao
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2010
    • 278
    • Tampere

    #46
    Originally posted by TJJ View Post
    No niin, kävin koeajamassa F31 320d takavetoisena. Tarkoitus oli ajaa takavetoinen F10, mutta eihän sellaista ollut.
    Ja kylläpä jäi paljon positiivisempi kuva kuin aiemmista xDrive F3x-bensoista. Alla oli 16" HP 8 nastat.

    Auto oli varsin hiljainen, huomattava ero xDrive tourilla ajamiini 435i ja 328i GT verrattuna. Ohjaus tuntui ihan normaalilta eikä siinä ollut xDriven ohjauksen omituisuuksia (keveyttä, väljää keskellä, jänkäävää sähkömoottoria). Moottorikin reagoi kaasuun nopeasti, tosin liukkauden takia kunnon testit jäi tekemättä. Ajovakaus toimii hienosti, kun siihen vaan alkaa luottamaan alkujännityksen jälkeen.

    Joten jäin sitten ihmettelemään, että mitä hittoa? Oliko minulla tänään hyvä päivä vai onko xDrive vaan aina tuollainen ja takaveto onkin oikea ratkaisu?
    Kiertueen 435i oli varustettu variable sport stearingilla, joka on ei ole aito aktiiviohjaus mikä oli esim. E6X ja E9X-sarjassa, vaan siinä on juuri tehty tuo välityksen muuttuminen "sähköisesti." Mulla on servotronic-ohjaus ja se on jotenkin todellisempi kuin tämä nykyinen muuttuvavälyksinen, joten ymmärrän kyllä kommenttisi. Taas ihan perusohjaus (vakiovaruste 316i/d, 318d ja 320i/d) tuntui minusta, jotenkin tahmealta, jossa ei kuitenkaan ollut tuntumaa.
    Last edited by lao; 13-02-2014, 19:54.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #47
      Originally posted by lao View Post
      Kiertueen 435i oli varustettu variable sport stearingilla, joka on ei ole aito aktiiviohjaus mikä oli esim. E6X ja E9X-sarjassa, vaan siinä on juuri tehty tuo välityksen muuttuminen "sähköisesti." Mulla on servotronic-ohjaus ja se on jotenkin todellisempi kuin tämä näkyinen muuttuvavälyksinen, joten ymmärrän kyllä kommenttisi.
      F3x:n sport steeringissähän välitys on tehty kiinteästi ja lisäksi ohjaus kevenee sähköisellä Servotronicia matkivalla systeemillä. Hammastangon keskialue on eri hammastiheydellä kuin reunat eikä sitä asiaa mikään säädä, se on mikä on. Mutta tuo voisi selittää miksi keskialue oli sellainen, ilmeisesti siinä keskelläkin on eri tiheys kuin vakiossa. Eli onkohan se keskellä selvästi hitaampi kuin vakio (ja sitten tietty vakiota nopeampi reunoilla). Ja sitten kun siihen lisätään ihmeellinen keveys keskelle, niin siinäpä se on.
      Mikähän ohjaus siinä 328 GT:ssä oli?

      Löysin muuten netistä ihan samanlaisia kommentteja F30:n ohjauksen keskialueesta, en vaan muista oliko siinä kyseessä juuri tuo sport ohjaus. f30post.com palstalla ne taisi olla.

      Voi olla, että tuossa ajamassani F31 320d:ssä oli perusohjaus ja siitä tuli sellainen tuttu ja turvallinen tunne, koska ei E39:n ohjauskaan mikään erityisen herkkä ja nopea ole...
      E39 528iA

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #48
        Originally posted by TJJ View Post
        ei E39:n ohjauskaan mikään erityisen herkkä ja nopea ole...
        Kaikkeen on syynsä, baanalla +200km/h vauhdissa hidas keskialue on hyvä.

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11680
          • Kouvola

          #49
          Tuli käytyä tänään koeajamassa toi M550d ja esittelijän tyrkyttämänä 435i. Liikkui kyllä naurettavan iloisesti dieseliksi ja toi väännön tunne on mukava. Jollain tapaa samanlainen moottorin luonne mitä S62:ssa poislukien toi pieni empiminen dieselissä ennen ku "mennään". Muuten toi 550d nyt ei liiemmin sytyttäny. 435i oli omaan makuun aika tylsä. Olevinaan sporttinen ja tuolla koneella pitäisi liikkua jo mallikkaaksi mut sitä tehon tunnetta ei tullu kyllä missään kohtaa ja aika tappiinsa sai kiihdytellä, jos halusi, että toi oikeasti liikahtaa. Ehkä kerkesin jo tottua tuohon 550:n vääntöön. Ei nyt varsinaisesti tullu mitään autokuumetta ainakaan noista autoista. Joku E91 335d M550d:n suorituskyvyllä taitaa sen sijaan olla taas yhden pykälän lähempänä hankintaa. Paikalla oli myös toi punainen F30 320d performance kilkkeillä ja oli kyllä pihan nätein auto!

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15225
            • Ajamisen Iloa

            #50
            kuvailemasi auto olisi sitten uusin Alpina D3.

            Itse ajelin tänään M550d:tä ja tuo olisi talviautoksi optimaalinen, suruton polkea ja voi aina sopivassa kohtaa vähän puristaa matka-ajoista ylimääräisiä pois.

            Jännää kuinka samankaltainen fiilis on näihin uusiin isoihin volvoihin joilla normaalisti tulee ajettua. kun kaasua painaa sen ensimmäisen sentin niin liikkuu yhtä saumattomasti, kaikki hallintalaitteet, mittaristot stopstartit pyyhkijöiden kontrollit yms yms yms ja muut on hyvin samanlaiset. kabiinin nahat oli toki viimeistellymmät bmw:ssä. Ero tulee tietenkin siinä kun kaasua painaa enemmän tai pohjaan. Volvossa kiihtyminen ei parane yhtään siitä pintakaasulla ajelusta ja taas M550d kiihtyi aivan järjettömän nopeasti esim kutosvaihteella 70-130. Vääntöä on, ja tehoakin on! Olin odottanut että nelivedosta huolimatta pito olisi ollut katkolla mutta ei, täydellinen pito vaikka luistonesto pois, ja nollasta kaasupohjaan sport+:lla.

            Valitettavasti samankaltaisuus myös noihin volvoihin on siinämielessä että ohjaus ja alusta on täysin tunnoton, ajaminen on vaivatonta ja rentoa mutta samalla pirun tylsää ja mielikuvituksetonta.

            Kesäautona saan kyllä omasta Z3 Coupesta tuhatkertaisen ilon verrattuna tuohon, vaikka suorituskyky suoralla tiellä on täysin aneeminen verrattuna tuollaiseen rakettiin.

            Äärettömän hieno auto kuitenkin tuo M550d, ajajan autokin kyllä, mutta jotain jää silti puuttumaan fiiliksestä ja ajotuntumasta..
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • Esko
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 11680
              • Kouvola

              #51
              Kieltämättä toi uusi ALPINA D3 istuisi melko loistavasti omiin kaavailuihin, mutta tuoreena mallina hinta taitaa kivuta tuonne päälle 100k€. Ehkä joskus 5 vuoden päästä oltaisiin tavallisen pulliaisen hintatasossa käytettynä. Ihmettelen vaan miksei tuota E90/91:stä ALPINA:a ole tehty tuolla 3 litraisella dieselillä.

              Comment

              • Nakkisoturi
                Aluevastaava
                • Apr 2011
                • 1257
                • Helsinki

                #52
                Originally posted by Esko View Post
                Kieltämättä toi uusi ALPINA D3 istuisi melko loistavasti omiin kaavailuihin, mutta tuoreena mallina hinta taitaa kivuta tuonne päälle 100k€. Ehkä joskus 5 vuoden päästä oltaisiin tavallisen pulliaisen hintatasossa käytettynä. Ihmettelen vaan miksei tuota E90/91:stä ALPINA:a ole tehty tuolla 3 litraisella dieselillä.
                Tätä samaa ihmettelen minäkin... Tosin tuo D3 BiTurbo ainakin omaan makuun liikkuu ihan pirteästi ja muutenkin ihan mukava peli. Nyt tuolla ajanut 20tkm... Mutta eipä tuota voi siltikään verrata varmaankaan millään tavalla tuohon uusimpaan D3:seen
                Myllytykset, vahaukset ja pinnoitteet, kysy lisää privalla!

                G08 LCI iX3 M-sport -22

                ex e90 LCI M3 Competition Individual -11
                ex f30 LCI 330e iPerformance M-Sport -16
                ex e91 LCI ALPINA D3 BITURBO TOURING #115 -09
                ex e90 LCI 320d M-Sport -09
                ex e36 328is M-Sport -95

                Comment

                • M_Power
                  Moderator
                  • Jul 2003
                  • 2758
                  • Espoo, HML

                  #53
                  Kävin koeajamassa seuraavat mallit Lahdessa helmikuussa. Listattu koeajojärjestyksessä.

                  X5 M50d
                  Vuosien varrella ajanut useita X5 vanhempia versioita. Auto on tietysti iso, muuten ajotuntuma ihan kohdallaan.
                  Moottori jaksoi liikuttaa tätä koria hienosti ja vetoa riitti painosta huolimatta jopa yllättävästi läpi kierrosalueen. Tarvittavat varusteet löytyivät, laatuvaikutelma kohdallaan.
                  X5 on hieman hankala perustella omaan käyttöön. 2-autona menisi ehkä paremmin se X3. Tällä kertaa en kuitenkaan ehtinyt X3 koeajamaan.
                  Maastossa en valitettavasti ehtinyt testaamaan.

                  M550D xDrive
                  Alkuun mielenkiintoisin ajoneuvo tarttui ajoon seuraavaksi. Varusteet ja laatuvaikutelma kohdallaan.
                  HUD-päälle, ajo-asennon säätö hieman urheilullisempaan ja sitten mentiin.
                  E61 isompi auto istui ajoon hienosti ja moottori aiemman korimallin 535d verrattuna ihan eri luokkaa.
                  Nokian uudet kitkarenkaat tuntuivat toimivan tämän alla erittäin hienosti. Parkkiruutuun jätön jälkeen taisi hieman jarrut tuoksua.
                  Uuden hinta on tietysti pilvissä, mutta käytettynä tässä on potentiaalia seuraavaksi käyttöautoksi.
                  Jotenkin ei kaduttanut yhtään, etten aikanaan sortunut pienikoneiseen F11.

                  435iA xDrive Coupe
                  Odotukset olivat korkealla bensamallin suhteen. Erityisesti, kun on aiemmin seurannut E9x mallien kulkuja vastaavan tason koneella.
                  Vuotta aikaisemmin ajoin tourilla useita 3-sarjalaisia pienemmillä koneilla. Täytyy kuitenkin sanoa, että ensivaikutelma oli pettymys.
                  Ajotuntuma ihan kohdallaan, moottorissa ei kuitenkaan nimeksikään alavääntöä aiempiin dieseleihin verrattuna.
                  Päätin seuraavaksi hakea voimaa hieman ylemmiltä kierroksilta. Ei tuntunut löytyvän sieltäkään kunnolla, vaikka menohalut hieman paranivat.
                  Tämä voisi toimia paremmin manuaalivaihteilla. Vähintään ottaisin vaihteenvalitsimet rattiin automaattivaihteiston yhteydessä.
                  Last edited by M_Power; 16-03-2014, 13:00.
                  BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                  BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                  Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                  Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                  Team vier Zylinder!

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎