123d Pätkii täyskaasukiihdytyksessä *Problem solved!*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PekkaSavolainen
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 195
    • Uusimaa

    #16
    Siellä ei varsinaisesti ole kuin yksi hukkaportti, jota ohjaa etummainen solenoidi.

    Taaempi solenoidi säätää läppää, joka ohjaa pakokaasut alkuvaiheessa vain pienemmälle ahtimelle ja kierrosten kasvaessa molemmille. Tämän läpän kello on selvästi isompikokoisempi ja löysempi, kuin hukkaporteissa käytettävä.

    Se solenoidien takana oleva magneettikytkin taas ohjaa läppää, joka säätelee isolta ahtimelta tulevaa ilmaa joko suoraan välijäähdyttimelle tai pienemmän ahtimen kompressorille. Tuossa on samanlainen "normaali" kello, kuin hukkaportissakin.

    Eli olisit vaihtanut sen taaemmankin... Oireet kuulostavat siltä, että tuo ahtimien välillä pakokaasua jakeleva läppä ei toimi ihan toivotusti.
    Last edited by PekkaSavolainen; 29-08-2016, 18:25.

    Comment

    • 4llu-
      BTCF Member
      • Jul 2010
      • 1065
      • Esbo

      #17
      Kiitos neuvoista, pitää sitten vielä se taaimmainen solenoidi vaihdella, vaikka tuolla minkä irrotin edestä kun ilmeisesti ehjä oli koska käytös ei muuttunut. Tuttu jumppa niin menee jo nopeammin pitää muutenkin lisäille kunnon klemmari pakopaine tms letkulle joka lähtee pakosarjasta tuohon telineeseen missä nuo kaikki ovat kiinni, ampui tänään itsensä irti kun oli ilmeisen huonosti kiinni. Tuo on vain niin veemäinen paikka ruuvata kun ei meinaa käsi kunnolla mahtua sinne alle telineen ollessa paikallaan, ja tuo letku niin lyhyt ettei sitä teline irrallaan saa kiinnitettyä mutta vaihdellaan vielä tuo viimeinen solenoidi ja ihmetellään taas lisää.
      Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
      Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
      Harley Davidson Dyna Streetbob -08

      Ex. M140i -17
      Ex. 430D -14
      Ex. F20 M135i -15

      Comment

      • 4llu-
        BTCF Member
        • Jul 2010
        • 1065
        • Esbo

        #18
        Pistetäämpäs vähän updeittia tilanteeseen. Vaihtelin myös toisen solenoidin ehjään, jolla ei myöskään ollut vaikutusta käytökseen. Pari päivää sen jälkeen autosta katosi kaikki tehot alakierroksilta, alkoi vetämään taas vasta kun pääsi noin 3k rpm yli, hyväkun pääsi valoista liikkeelle ennen sitä. Huomasin että autosta oli hajonnut pakopaine anturi, vaihdoin sen, ei vaikutusta. Vein auton JMW autohuoltoon missä sähkäri huomasi että joku oli aiemmin kolvaillut solenoidin johtoa ja kolvaus oli hajonnut, tinattiin johto kuntoon ja vedot tuli takaisin alakierroksille

        Mutta tuo kaasupohjassa cutoffi on vielä läsnä, tähän asti on vaihdettu:

        - Kaikki alipaineletkut
        - Kummatkin ahtopaineen säätösolenoidit
        - Map anturi
        - Ahtopaineen sähköventtiili
        - Pakopaine-anturi

        Istalla testattiin myös että hukkaportti aukeaa ja sulkeutuu, ja alipainetestillä piti paineet. Vikakoodeja auto ei anna vieläkään mitään tuohon pätkäisyyn liittyen.

        Olisiko kellään enään mitään ideoita, liikkeessäkään ei osata ilman vikakoodeja tehdä juuri mitään.
        Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
        Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
        Harley Davidson Dyna Streetbob -08

        Ex. M140i -17
        Ex. 430D -14
        Ex. F20 M135i -15

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2979
          • Uusimaa

          #19
          Originally posted by 4llu- View Post
          Mutta tuo kaasupohjassa cutoffi on vielä läsnä, tähän asti on vaihdettu:

          - Kaikki alipaineletkut
          - Kummatkin ahtopaineen säätösolenoidit
          - Map anturi
          - Ahtopaineen sähköventtiili
          - Pakopaine-anturi

          ilman vikakoodeja
          Meillä oli yksi E70, joka toimii 100% tyhjäkäynnillä ja puolikaasulla. kun painoi reippaamin kaasua, auto sammui. Eikä mitään vikakoodeja, ainakaan järkeviä. Piti ajella aika pitkään ennen kuin alkoi antamaan 4-5-6 suuttimista herjaa. Lopulta ei käynyt enää kunnolla ollenkaan ja antoi 5 suuttimen oikosuluherjaa tms. Vaihdettiin suutin ja auto kuntoon. Ettei tuossa olisi jotain samankaltaista. Tuo M57- koneisessa DDE meni jumiin, kun suutin meni oikariin. vasta irrottamalla avain ja sitten vasta käynnistämällä alkoi taas käydä. Todennäköisesti joku oikosulkusuojaus.
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • PekkaSavolainen
            Bimmer Rookie
            • Jan 2009
            • 195
            • Uusimaa

            #20
            Nyt vasta muistin, että TDCi Mondeossa mulla oli samat oireet, jotka korjaantuivat suutinrempalla.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10946
              • Joensuu

              #21
              Onko tästä katseltu live-dataa? Näkisi, että miltä se ahto/polttoaine puoli näyttää (pyydetty vs. toteutunut).
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • 4llu-
                BTCF Member
                • Jul 2010
                • 1065
                • Esbo

                #22
                Originally posted by jaki View Post
                Meillä oli yksi E70, joka toimii 100% tyhjäkäynnillä ja puolikaasulla. kun painoi reippaamin kaasua, auto sammui. Eikä mitään vikakoodeja, ainakaan järkeviä. Piti ajella aika pitkään ennen kuin alkoi antamaan 4-5-6 suuttimista herjaa. Lopulta ei käynyt enää kunnolla ollenkaan ja antoi 5 suuttimen oikosuluherjaa tms. Vaihdettiin suutin ja auto kuntoon. Ettei tuossa olisi jotain samankaltaista. Tuo M57- koneisessa DDE meni jumiin, kun suutin meni oikariin. vasta irrottamalla avain ja sitten vasta käynnistämällä alkoi taas käydä. Todennäköisesti joku oikosulkusuojaus.

                Tuo suutinongelma on käynyt itselläkin mielessä, että kun aletaan työntämään enemmän tavaraa mitä tukkeutunut suutin ei enää jaksa ruiskuttaa, tuota ei ilmeisesti pysty toteamaan muutoin kuin lyömällä suuttimet testipenkkiin kiinni, mikä sitten taas taitaa olla aika hintava operaatio jollei vika löydykkään niistä

                Livedataa autosta on myös luettu ajon aikana, ja muistaakseni ainakin railipaineet oli juuri sitä mitä pyydettiin, ahdot sitten taas seilasivat vähän laidasta laitaan, välillä ahtoi liikaa ja välillä liian vähän riippuen kaasun asennosta. Joku livedata expertti voisi kyllä ilomielin tuota tarkastella kun osasta arvoista ei ollut minkäänlaista käsitystä mitä niiden pitäisi näyttää, siinä ne näytöllä vain vilisivät
                Last edited by 4llu-; 04-09-2016, 17:17.
                Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
                Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
                Harley Davidson Dyna Streetbob -08

                Ex. M140i -17
                Ex. 430D -14
                Ex. F20 M135i -15

                Comment

                • Scyber
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 686
                  • Hyvinkää

                  #23
                  Ootko laittanu vakiosoftan sisään ja kattonu poistaako ongelmaa tai ottanu viriboksia irti?

                  Onko dpf paikallaan?

                  Ootko kokeillu tekeekö DTC päällä samaa? Itse huomasin sekarengastuksella kuluneemmilla renkailla että luistonesto puuttu tosi aikasin täyskaasukiihdytyksissä ja siinä tollanen vedon puutos tunne.

                  Saiskohan hukkaportin toimintaa isommasta ahtimesta tsekattua mitenkään, jos vaikka isompi pakopaine vaan työntää auki tms.
                  Vastaava N54 koneessa
                  Last edited by Scyber; 04-09-2016, 23:01.
                  Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
                  www.napalmi.com

                  Comment

                  • 4llu-
                    BTCF Member
                    • Jul 2010
                    • 1065
                    • Esbo

                    #24
                    Originally posted by Scyber View Post
                    Ootko laittanu vakiosoftan sisään ja kattonu poistaako ongelmaa tai ottanu viriboksia irti?

                    Onko dpf paikallaan?

                    Ootko kokeillu tekeekö DTC päällä samaa? Itse huomasin sekarengastuksella kuluneemmilla renkailla että luistonesto puuttu tosi aikasin täyskaasukiihdytyksissä ja siinä tollanen vedon puutos tunne.

                    Saiskohan hukkaportin toimintaa isommasta ahtimesta tsekattua mitenkään, jos vaikka isompi pakopaine vaan työntää auki tms.
                    Vastaava N54 koneessa
                    En ole ottanut boksia irti, tuo schnitzerin boksihan ei ole mikään perinteinen viriboksi minkä saa vain nyppäistyä irti, vaan korvaa auton omaa johtosarjaa. Kyllä sen irti saa mutta vaatii jonkin verran työtä ja piuhojen selvittelyä. Boksihan on ollut autossa kiinni melkein uudesta asti 6 vuotta/180tkm ja asennettu Ac Schnitzerin pajalla.

                    Dpf on autossa vielä paikallaan, ja joku aika sitten kun lueskeltiin koodeja niin vaikutti toimivan ja oli polttanut hiljakkoin, voi olla että dpf on jopa vaihdettu kun koneella näkyi että seuraavaan vaihtoon on vielä rutkasti kilometrejä edessä.

                    Olen kokeillut myös ilman luistonestoja ja ajonvakautuksia, samaa tekee silti.

                    Tuo hukkaporttihan on yksi potentiaalinen syypää myös se, taitavat vain olla kiinteinä noissa turboissa harmillisesti. Testattiin JMW:llä ainakin että hukkaportti liikkuu eikä vuoda paineita, mutta kiinnostaisi tietää miten sen toiminnan saisi varmasti testattua.
                    Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
                    Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
                    Harley Davidson Dyna Streetbob -08

                    Ex. M140i -17
                    Ex. 430D -14
                    Ex. F20 M135i -15

                    Comment

                    • Nakkisoturi
                      Aluevastaava
                      • Apr 2011
                      • 1263
                      • Helsinki

                      #25
                      Originally posted by 4llu- View Post
                      Dpf on autossa vielä paikallaan, ja joku aika sitten kun lueskeltiin koodeja niin vaikutti toimivan ja oli polttanut hiljakkoin, voi olla että dpf on jopa vaihdettu kun koneella näkyi että seuraavaan vaihtoon on vielä rutkasti kilometrejä edessä.
                      Itseltä tyhjättiin DPF juurikin tämän samanlaisen ongelman selvittämisen yhteydessä, ei vaikutusta mihinkään.

                      Mielenkiinnolla odotan josko tästä topicista alkaisi selviämään vian aiehuttaja... :think
                      Myllytykset, vahaukset ja pinnoitteet, kysy lisää privalla!

                      G08 LCI iX3 M-sport -22

                      ex e90 LCI M3 Competition Individual -11
                      ex f30 LCI 330e iPerformance M-Sport -16
                      ex e91 LCI ALPINA D3 BITURBO TOURING #115 -09
                      ex e90 LCI 320d M-Sport -09
                      ex e36 328is M-Sport -95

                      Comment

                      • Scyber
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2006
                        • 686
                        • Hyvinkää

                        #26
                        Eikös tuo schnitzerin boxi juuri ole vain johtojen väliin tuleva boksi? Ei mitään liittimiä tarvitse tehdä etc. vaan ottaa vaan boksin pois kaapelien välistä.

                        "Furthermore, because AC Schnitzer performance upgrades are based on hardware, and not a software "remap", you can have your car serviced and updated at your main dealer as usual without fear of data loss!"

                        Lisäksi ilmeisesti korkeapainepumpun määränlaskimen osanumero on päivittynyt jossain välissä.

                        Onkohan kukaan mitään suuttimen puhdistusainetta ajellu näihin pietzoihin?
                        Last edited by Scyber; 14-09-2016, 22:05.
                        Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
                        www.napalmi.com

                        Comment

                        • 4llu-
                          BTCF Member
                          • Jul 2010
                          • 1065
                          • Esbo

                          #27
                          Jäänyt tämän päivittely unholaan kokonaan. Syy pätkimiseen löytyi kuin löytyikin juurikin tuosta Ac-Schnitzerin boksista. Yksi johto oli katkennut eristeen sisältä mikä oli vaikea huomata perkaamatta koko johtosarjaa, ja toinen piuha irronnut jostain tuntemattomasta lokaatiosta. Boksi poistettiin käytöstä ja auto on nyt vakio ja toimii kuten pitääkin.

                          En usko että boksissa itsessään on mitään vikaa, yhdelle sähköjohdolle pitäisi keksiä vain paikka niin uskon että boksi rokkaisi jälleen, kyseessä boksista lähtevä harmaa piuha johon tulee virtaa, luultiin ensin maadoituspiuhaksi kunnes mittailtiin, enkä uskalla summamutikassa minnekkään tökkäistä ettei hajoita jotain.

                          König vantaalla tuon on asentanut aikoinaan autoon, soitin kys. lafkaan mutta asiakaspalvelija sanoi vaan että pitäisi auto tuoda sovittuna ajankohtana johtosarjan täydelliseen tarkistukseen, eikä nyt jouda kysymään asentajalta että mihinköhän tämä harmaa piuha voisi kuulua noh selvitellään selvitellään, pääasia että auto on nyt kunnossa!
                          Last edited by 4llu-; 05-10-2016, 13:21.
                          Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
                          Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
                          Harley Davidson Dyna Streetbob -08

                          Ex. M140i -17
                          Ex. 430D -14
                          Ex. F20 M135i -15

                          Comment

                          • _nixu_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 8974
                            • Kellokoski

                            #28
                            Jätä se huijausboxi pois ja kunnon ohjelmointi tilalle.
                            Enemmän voimaa ja parempi toiminta
                            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                            Comment

                            • 4llu-
                              BTCF Member
                              • Jul 2010
                              • 1065
                              • Esbo

                              #29
                              Originally posted by _nixu_ View Post
                              Jätä se huijausboxi pois ja kunnon ohjelmointi tilalle.
                              Enemmän voimaa ja parempi toiminta
                              Enemmän voimaa varmasti joo. Mutta onhan tuo ac schnitzerin tuote varmasti turvallisempi kuin minkään yksittäisen virittäjän softa. Mutta kyllä esim Aj-techillä käynti, ja samalla pakoputken hengittävyyden parantaminen on käynyt mielessä nyt kun auto taas skulaa
                              Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
                              Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
                              Harley Davidson Dyna Streetbob -08

                              Ex. M140i -17
                              Ex. 430D -14
                              Ex. F20 M135i -15

                              Comment

                              • Supra^
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 5150
                                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                                #30
                                Originally posted by 4llu- View Post
                                Mutta onhan tuo ac schnitzerin tuote varmasti turvallisempi kuin minkään yksittäisen virittäjän softa.
                                Millä tavalla? Enemmän olisin huolissani siitä että vaikka niinkin tunnettu paja kuin ac schnitzer tekee noita huijausbokseja, niin niillä saa aikaiseksi vaan tilanteen jolloin moottori saa vääriä anturitietoja eikä toimi niinkuin itse luulee toimivansa, syöttää eri määrän polttoainetta kuin mitä luulee syöttävänsä, jnejne. En väitä niitä paskoiksi, enkä varsinkaan ac schnitzerin tekelettä, mutta ei niitä turhaan huijausbokseiksi sanota. Siihen päälle vielä se fakta että tuo viriboksi on nyt jo valmiiksi aiheuttanut sulle harmaita hiuksia kun auto ei olekaan toiminut halutulla tavalla.
                                Musti 8HP
                                Nokivasara M47
                                TeiniCoupé DCT
                                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                                Ex:
                                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                                Comment

                                Working...
                                X