E87 116i 2008 purkaa akkua

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Teroantti
    Newbiemmer
    • Jan 2014
    • 17
    • Suomi

    #1

    E87 116i 2008 purkaa akkua

    Oisko kellään vinkkejä kyseiseen ongelmaan. Eli autoon vaihdettu uusi akku, koodattu. Auto alkoi purkamaan akkua todella nopeasti..yön aikana tyhjä. Käytin auton purkuvirtamittauksessa..alle 0,1mA purkuvirta mittauksen aikana. Auto toimi taas viikon verran ihan hyvin mutta nyt viikon seisomisen jälkeen akku taas tyhjä. Mistä kannattaisi ongelmaa hakea tai tietääkö joku Oulun alueella ammattitaitoista henkilöä kuka voisi vian löytää. IBS käytetty irti eikä vaikutusta asiaan. Vikakoodeista ei ota selvää kun akku aina tyhjä ja auto antaa koodeja akun varauksesta johtuen.
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10947
    • Joensuu

    #2
    Purkuvirta alle 0,1mA? Ei ole kyllä mahdollista aina siellä joitakin mA menee. Jos tuo on 0,1A niin sitten se on aika paljon.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Teroantti
      Newbiemmer
      • Jan 2014
      • 17
      • Suomi

      #3
      Tais olla että se autosähköliike sanoikin että purkuvirta alle 10mA lepotilassa..muistin väärin tuon lukeman.. Laitoin just akun lataukseen ja otin mankan irti..pakko käydä yks laite kerrallaan läpi kotikosteilla. Joskus auton vikakoodimuistissa ollut jotain antenniin viittaavaa niin katotaan ensiksi tuo mankka.

      Comment

      • osamikak
        Newbiemmer
        • Jul 2011
        • 14
        • Oulu

        #4
        Selvisikö tämä?

        Originally posted by Teroantti View Post
        Tais olla että se autosähköliike sanoikin että purkuvirta alle 10mA lepotilassa..muistin väärin tuon lukeman.. Laitoin just akun lataukseen ja otin mankan irti..pakko käydä yks laite kerrallaan läpi kotikosteilla. Joskus auton vikakoodimuistissa ollut jotain antenniin viittaavaa niin katotaan ensiksi tuo mankka.
        Miten tämän kanssa kävi? Täällä kans yksi E87 samoilla oireilla. Purkuvirta lepotilassa 250mA ja välillä hyppää 4A vaikka nukkuu!?

        Comment

        • Teroantti
          Newbiemmer
          • Jan 2014
          • 17
          • Suomi

          #5
          Selvisi tämä ongelma. Eli vikana oli todella pahasti hapettunut maadoituskaapeli moottorin alla. Uusi paikalleen ja kaikki toimii niinkuin pitääkin.

          Comment

          • [h]emuli
            Newbiemmer
            • Oct 2010
            • 9
            • turku

            #6
            Oliko tämä moottorin maadoitus vai joku muu maadoitusjohto? Sama vika itselläni tällähetkellä

            Comment

            • Wesku79
              Bimmer Rookie
              • Feb 2019
              • 107
              • Raahe

              #7
              116i ilman IBS:ää ja akun huono latauksessa pysyminen. Ihmetyttää kun kesäkeleilläkin akku ei tahdo pysyä täydessä latauksessa. Latausjännite kaikki valot ja ilmastointi päällä 14.0V akun navoilla. Purkuvirta sammutettuna puolen tunnin ajan 0,4A minkä jälkeen tippuu 0,02A. Akku on kertaalleen vaihdettu, mutta käytös pysynyt ihan samana. Ajot on aika pätkittäistä - 2x 10km päivässä. Ei muilla autoilla ole vastaavassa pätkäajossa ongelmia ollut. Viikon kerrallaan tällä aina ajelee ja sitten pitää ctekillä ladata varmuuden vuoksi.

              Voiko johtua vaan siitä, että akku on takana eikä ikinä lämpene kunnolla? Ehkä tuo maakaapeli pitää varalta kuitenkin vaihtaa.
              E87 116i N45B16 2007

              Comment

              • Rattiukko
                BTCF Member
                • Nov 2022
                • 780
                • Uusimaa

                #8
                Mikä se ongelma on? Onko siellä normaali lyijyakku?

                Comment

                • Wesku79
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2019
                  • 107
                  • Raahe

                  #9
                  Siis ongelma on, että ennemmin tai myöhemmin akun virta loppuu eikä auto käynnisty. Ylläpitolaturia siis tarvii säännöllisesti. Tavallisia lyijyakkuja olleet molemmat. Nykyinen Exide 65Ah. Latausjännite ja virrankulutus mielestäni ok arvoissa ja siksi ongelma aiheuttaa hämmennystä.
                  E87 116i N45B16 2007

                  Comment

                  • Rattiukko
                    BTCF Member
                    • Nov 2022
                    • 780
                    • Uusimaa

                    #10
                    Kyllä tuo latausjännite on pienehkö. Voisi olla ehkä 14,4V tai 14,5V jopa käynnistäessä. Ja jos puoli tuntia vie 0,4A niin sekin on aika kauan. Ilmastoinnin ei pitäisi vaikuttaa kun sehän on hihnalla? Uutta jännitteensäädintä tai laturia ja jos puoli tuntia vaihtuis varttiin niin ehkä se olisi siinä? Maat kannattaa tietysti tarkistaa.

                    Akun lepojännite on se mikä kertoo missä varauksessa akku on. Kaikki yli 12,6V on ok.
                    Last edited by Rattiukko; 12-08-2025, 13:48.

                    Comment

                    • Wesku79
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2019
                      • 107
                      • Raahe

                      #11
                      Tarkistin vielä uudemmalla/paremmalla yleismittarilla. Tyhjäkäynnillä moottoritilan navoista 14,3V ja sama luku myös neg.mittapään ollessa moottorin lohkossa. Eli maakaapelin ei ihan täysin paskana pitäisi vielä olla. Akun navoissa jännite 14,2V mikä vaikuttaa ihan kohtuulliselta häviöltä pitkissä kaapeleissa.

                      Laturi siis on mielestäni edelleen ok. Eihän tuo haittaisi, jos säädin antaisi vähän enemmän, mutta aika arpomista varmaan olisiko uusi yhtään sen kummempi. Ei oikein tarkkoja speksejä pikavilkaisulla katalogeissa näy.

                      Kyllähän se ilmastointi virtaa vie, kun magneettikytkin on kiinni.

                      En tiedä mille alkaisi. Ehkä se sitten tuo toinen akkukin on ollut uudesta asti paskana.

                      Virransäästötila saisi munkin mielestä alkaa vaikka 5min jälkeen, mutta mahtaako sitä pystyä mitenkään koodaamaan.
                      E87 116i N45B16 2007

                      Comment

                      • Rattiukko
                        BTCF Member
                        • Nov 2022
                        • 780
                        • Uusimaa

                        #12
                        Jännitteet kuulostaa ihan hyviltä. Magneettikytkimen virrat on mitättömiä siihen verrattuna mitä laturi työntää. Ehkä se akku on vaan rikki. Lepojännitteitä seuraamalla se selviää, tippuuko jännitteet itsestään. Ja jos käynnistyy laiskasti vaikka akku latingissa niin se on toinen merkki että akussa vikaa. Itsellä oli startti niin jumissa tai lopussa että pyöritti laiskasti, luulin että akussa vikaa. Tupakansytyttimeen laitettava jännittemittari on hyvä jos lataus- tai akkuongelmia, helppo seurata mitä tapahtuu.
                        Last edited by Rattiukko; 12-08-2025, 21:57.

                        Comment

                        • Wesku79
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2019
                          • 107
                          • Raahe

                          #13
                          Hyvin tuo akku starttia ladattuna pyörittää ja muutaman päivän ajojen jälkeenkin vielä. Yhden kerran se vain varoittaa virran vähyydestä heikommalla käynnistymisellä ja hyytyy seuraavalla, jos ei muista ladata yön yli.

                          Tup.syt.mittari on siitä huono, että töpseli on päällä vaan sytytysvirta kytkettynä. Ei näytä täyttä totuutta ilman kuormitusta. Voishan tuon töpselin tietenkin sulakerasialla fiksailla toimimaan eri terminaalista hyppyjohdolla, jostain tyhjillään olevasta paikasta siis "ryöstämällä". Olisi muutenkin tarve tuolle toiminnolle bluetooth/dac-mokkulan käyttöön.
                          Last edited by Wesku79; 13-08-2025, 01:53.
                          E87 116i N45B16 2007

                          Comment

                          • Rattiukko
                            BTCF Member
                            • Nov 2022
                            • 780
                            • Uusimaa

                            #14
                            Joo, se tupakan sytyttimen jänniteäyttö on sitä varten että näkee että lataa varmasti, jännitteet pitää olla siellä 14+ puolella.

                            Kyllähän tuo kuulostaa siltä ettei lataa tarpeeksi. Jos vaikka se maakaapeli huono niin sähkö ei kulje kunnolla. Jos laturi huono, ei anna tarpeeksi virtaa. Akku huono niin ei ota virtaa vastaan. Laturi työntää monta kymmentä ampeeria akulle. Kyllä 10km suunta pitäisi riittää varsinkin kesällä.

                            Comment

                            • Wesku79
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2019
                              • 107
                              • Raahe

                              #15
                              Luulisi tämän ohjeen toimivan samalla lailla E87 LCI:ssäkin.

                              Хотел бы поделиться, как уменьшить время засыпания BMW E60 с 30 до 15 минут (думаю, данный способ подойдет и к другим кузовам). Для этого нужны базовые навыки работы с программой NCS Expertentool.…


                              Eli vissiin tuohon sleep modeen voi koodata melkeinpä minkä vaan ajan. On vain tympeä käyttää noita NCS softia. Pari vakkaria tullut asennettua.
                              Last edited by Wesku79; 14-08-2025, 22:47.
                              E87 116i N45B16 2007

                              Comment

                              Working...
                              X