Announcement

Collapse
No announcement yet.

E87 hajottaa sytytyspuolia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SpeechMan
    Newbiemmer
    • Dec 2010
    • 14
    • Turku

    E87 hajottaa sytytyspuolia

    Tuli tuossa keväällä hankittua tuollainen -08 116i. Ostohetkellä mittarissa oli reilu 25tkm. Vähän 40tkm jälkeen auto päätti alkaa nykiä ja käynti meni epätasaiseksi, ajoin korjaamolle jossa todettiin vien olevan hajonnut puola. Osa vaihtoon, hinta 180e töineen ja takaisin baanalle.

    Nyt mittarissa on reilu 51tkm, käynyt 50tkm kohdalla huollossa ja eiköhän tuossa aaamulla töistä kotiin ajellessa tullut sama vika uudestaan, tosin tällä kertaa ilman moottorin vikavalon syttymistä.

    Osui ikävästi viikonloppu+itsenäisyyspäivä päälle, joten varman diagnoosin saa vasta tiistaina.

    Nyt kiinnostaisi kuitenkin tietää, onko muilla 1-sarjalaisten omistajilla ollut vastaavaa ongelmaa?
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3863
    • Nokia

    #2
    On ollut muillakin. Varaudu siihen että joudut uusimaan loputkin puolat, joita ei vielä ole vaihdettu, jollain aikataululla. Jos ei ole senteistä kiinni etkä halua käydä monesti korjaamolla, niin uusi kaikki vanhat kerralla
    BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

    ex. 54*BMW

    Comment

    • imei
      Newbiemmer
      • Aug 2010
      • 23
      • JNS

      #3
      Eikä valitettavasti tunnu se kerta per sylinteri riittävän. Yhdessä firman autossa menossa jo toinen kierros. Eli kaikki neljä kertaalleen vaihdettu ja nyt silti laukes. :/
      "On ikävää epäonnistua, mutta vielä ikävämpää on, jos et ole ikinä edes yrittänyt onnistua" -Theodore Roosevelt-

      Comment

      • Mokoma
        BTCF Member
        • Jun 2009
        • 767
        • 013 - Koskenkorva

        #4
        Originally posted by SpeechMan View Post
        Tuli tuossa keväällä hankittua tuollainen -08 116i. Ostohetkellä mittarissa oli reilu 25tkm. Vähän 40tkm jälkeen auto päätti alkaa nykiä ja käynti meni epätasaiseksi, ajoin korjaamolle jossa todettiin vien olevan hajonnut puola. Osa vaihtoon, hinta 180e töineen ja takaisin baanalle.

        Nyt mittarissa on reilu 51tkm, käynyt 50tkm kohdalla huollossa ja eiköhän tuossa aaamulla töistä kotiin ajellessa tullut sama vika uudestaan, tosin tällä kertaa ilman moottorin vikavalon syttymistä.

        Osui ikävästi viikonloppu+itsenäisyyspäivä päälle, joten varman diagnoosin saa vasta tiistaina.

        Nyt kiinnostaisi kuitenkin tietää, onko muilla 1-sarjalaisten omistajilla ollut vastaavaa ongelmaa?
        Originally posted by imei View Post
        Eikä valitettavasti tunnu se kerta per sylinteri riittävän. Yhdessä firman autossa menossa jo toinen kierros. Eli kaikki neljä kertaalleen vaihdettu ja nyt silti laukes. :/
        Tässä vaiheessa kiinnostaa tietää että onko puolat varmasti olleet hajalla?
        Samanlaista vikaa saattaa aiheuttaa myös rikkinäinen suutin. Nämähän on suorasuihku-koneita jossa polttoaine sumutetaaan suoraan palotilaan. Nyt jos suuttimessa on jokin vika, joka häiritsee tasaisen suihkun suihkuttamista, saattaa polttoainesuihku osua sytytystulppaan. Aikaa myöden 150 barin bensasuihku aiheuttaa tulpan sivuelektrodin syöpymisen ja epätasaisen palotapahtuman moottorissa -> nykimistä. Ensikerralla kun autoa viet huoltoon niin käske kattoa tulppien väri ja sivuelektrodien kunto.
        BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

        Originally posted by kaol
        Ongelma: Kolmekutonen.

        Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

        Comment

        • imei
          Newbiemmer
          • Aug 2010
          • 23
          • JNS

          #5
          Originally posted by Mokoma View Post
          Tässä vaiheessa kiinnostaa tietää että onko puolat varmasti olleet hajalla?
          Samanlaista vikaa saattaa aiheuttaa myös rikkinäinen suutin. Nämähän on suorasuihku-koneita jossa polttoaine sumutetaaan suoraan palotilaan. Nyt jos suuttimessa on jokin vika, joka häiritsee tasaisen suihkun suihkuttamista, saattaa polttoainesuihku osua sytytystulppaan. Aikaa myöden 150 barin bensasuihku aiheuttaa tulpan sivuelektrodin syöpymisen ja epätasaisen palotapahtuman moottorissa -> nykimistä. Ensikerralla kun autoa viet huoltoon niin käske kattoa tulppien väri ja sivuelektrodien kunto.
          Merkkiliikkessä on kaikki käyny takuuhuollossa, joten ei ole tullut kyseltyä sen tarkemmin asiaa, mut aina ne on puolista sanoneet. Ja puolan vaihdolla on korjautunut hetkeksi aikaa, ennen kun seuraava sylinteri heittäytyy pelistä pois. Yhteen vaihdettiin siis puolat, tulpanjohdot ja suuttimet. Sillä pääs semmosen reilu 1000km ennen kun taas puola vaihtoon.
          "On ikävää epäonnistua, mutta vielä ikävämpää on, jos et ole ikinä edes yrittänyt onnistua" -Theodore Roosevelt-

          Comment

          • wta
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2008
            • 641
            • ------

            #6
            Aika kallista... Noitahan tuntuu tosiaan menevän jo noillakin kilometreillä. Itse ostaisin satsin noita ja vaihtaisin kaikki kerralla itse. Tai siis näin tein kun alkoi 60 tkm kohdalla puolat paukkumaan. Vaihtaminen on helppoa ja yhden puolan vaihtamiseen menee aikaa kaikkien muovien purkamisien ja kasaamisien kanssa kokonaisuudessaan 3 min (otin kellolla aikaa).

            Comment

            • b mutteri kasa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 1462
              • Area 03

              #7
              Originally posted by imei View Post
              Merkkiliikkessä on kaikki käyny takuuhuollossa, joten ei ole tullut kyseltyä sen tarkemmin asiaa, mut aina ne on puolista sanoneet. Ja puolan vaihdolla on korjautunut hetkeksi aikaa, ennen kun seuraava sylinteri heittäytyy pelistä pois. Yhteen vaihdettiin siis puolat, tulpanjohdot ja suuttimet. Sillä pääs semmosen reilu 1000km ennen kun taas puola vaihtoon.
              Tulpan johdot???Eihän tuolla mitään varsinaisi tulpan johtoja edes ole.Piuhat tulevat suoraan niihin puoliin,3-napainen liitin...jos noita puolalle tulevia johtoja rupee vaihtamaan,niin siinä kyllä hommaa on.

              Merkkiliike menee taas siitä mistä aita matalin.Osaa vaihdellaan summamutikassa ja hyvänuskoinen asiakas maksaa lystin.
              Last edited by b mutteri kasa; 05-12-2010, 08:12.
              BMW F11 530 dA VOLL
              Carbon-schwarz Metallic

              BMW E30 325i Sport

              Comment

              • Vesper
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2010
                • 240
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by b mutteri kasa View Post
                Tulpan johdot???Eihän tuolla mitään varsinaisi tulpan johtoja edes ole.Piuhat tulevat suoraan niihin puoliin,3-napainen liitin...jos noita puolalle tulevia johtoja rupee vaihtamaan,niin siinä kyllä hommaa on.

                Merkkiliike menee taas siitä mistä aita matalin.Osaa vaihdellaan summamutikassa ja hyvänuskoinen asiakas maksaa lystin.
                Juuri näin, korjataan rikkoutunut osa, mutta ei vaivauduta yhtään
                ajattelemaan mikä sen on mahdollisesti rikkonut.

                Comment

                • SpeechMan
                  Newbiemmer
                  • Dec 2010
                  • 14
                  • Turku

                  #9
                  Tänään sain vihdoin ajokin takaisin huollosta. 3-sylinterin puola oli mennyt. Mielenkiintoista jutussa on se, että tuon edellisen puolanvaihdon yhteydessä ei ollut merkitty mikä puola oli vaihdettu.

                  Pistin joka tapauksessa tilaukseen 2 puolaa lisää ja vaihdan ne kunhan tulevat, samassa yhteydessä täytyy tarkistaa paikoillaan olevien puolien päiväykset ja toivoa että löytyy kaksi uudempaa puolaa.

                  Nyt vielä kun joku ystävällinen käyttäjä antaisi jonkinlaisen pikaoppaan siitä, miten tuo vaihto helpoiten sujuu, mielellään tarvittavien työkalujen listan kanssa. Tämä siksi, että vanhempien autotalliin on 150km matkaa, eikä itsellä ole kotona tällä hetkellä juurikaan työkaluja.

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    #10
                    Onko aloittajan auto ollut jossain vaiheessa oulun seudulla?
                    Kuulostaa oireet vaan niin tutulta.:think

                    Comment

                    • wta
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2008
                      • 641
                      • ------

                      #11
                      Originally posted by SpeechMan View Post
                      Nyt vielä kun joku ystävällinen käyttäjä antaisi jonkinlaisen pikaoppaan siitä, miten tuo vaihto helpoiten sujuu, mielellään tarvittavien työkalujen listan kanssa. Tämä siksi, että vanhempien autotalliin on 150km matkaa, eikä itsellä ole kotona tällä hetkellä juurikaan työkaluja.
                      En nyt ole ihan varma miltä 116 kone näyttää mutta mulla homma meni niin, että otin koneen päältä (m54b25, eli 2,5 l) muovin pois (10 tai 8 mm hylsyllä kaksi mutteria auki joilla muovi on kiinni) ja siinä ne puolat sitten olivatkin naaman edessä. Sitten siitä puolan päältä sellainen muovi"klipisi" auki sormilla, siis ei vaadi työkalua (klipsi on vähän saman tyylinen kuin ennen vanhaan kaljapullon korkki ja avataankin samalla tavalla) siis tällainen

                      Klipsin avaamisen jälkeen johto lähtee kevyesti vetämällä irti. Huomaat kyllä tuon klipsin mekanismin ja sen miten johdot ovat kiinni kunhan otat sen muovin edestä pois.

                      Sit vain kiskomaan puolaa ylöspäin pois kolosta. Tuo puolahan on vähän kuin tulpan hattu. Puolat ovat suhteelisen tiukassa mutta lähtevät vetämällä irti (varo ettet lyö itseäsi puolalla otsaan kun se irtoaa siitä reiästä).

                      Uudet puolat tilalle ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä... Helppoa kuin heinän teko. Siis näin se ainakin oli tuon m54b25 -koneen kohdalla. Mutta mitä nyt nopeasti katsoin bmwfans.infosta niin näyttäisi olevan samanlainen systeemi tuossa 116 i:ssäkin. Korjatkaa jos olen väärässä.

                      Edit:

                      Tuossa näkyy tuo klipsi osa nro. 2. Olikin yksinkertaisempi kuin tuo olutpullon mekanismi. Mutta klipsi aukeaa ylöspäin ja vapauttaa johdot...
                      Last edited by wta; 09-12-2010, 16:33.

                      Comment

                      • Vesper
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2010
                        • 240
                        • Vantaa

                        #12
                        Hehee...millainen kuva tuo ensimmäinen
                        Näyttää olevan ihan 12-pyttyinen kone siinä

                        Comment

                        • mikkod
                          BTCF Member
                          • Aug 2007
                          • 5202
                          • Stadi

                          #13
                          Mulla on menossa kolmannet puolat ja toiset suuttimet 120i:ssä.
                          Puolissa kuulemma jotain valmistuvikaa, ja löivät läpi suuttimille.
                          Vikalla kerralla vaihtoivat varmuuden vuoksi puolatkin, vaikka antoikin vain vikakoodia suuttimilta. Auto on siis -08 aj. 54tkm
                          Helkama S3000
                          Myydään kutosen alustaosia
                          This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                          Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                          Comment

                          • SpeechMan
                            Newbiemmer
                            • Dec 2010
                            • 14
                            • Turku

                            #14
                            Kiitokset wta:lle ohjeista ja hyvistä kuvista
                            Kävin hallissa vilkaisemassa pellin alle (ensimmäistä kertaa oikein ajatuksen kanssa), muuten vaikuttaa samanlaiselta, mutta itsellä tuo suojamuovi on kiinni kahdella kuusiokololla, niitä nyt ei ainakaan ole täällä kotona, ruuvimeisseleitä ja sekalaisia hylsyjä kyllä löytyy. Täytynee ensi viikolla käydä samalla reissulla hakemassa kuusioavainsarja kun käy hakemassa nuo puolat.


                            @isoR
                            Tämä auto on alunperin pk-seudulta ja nykyään Turussa, mutta tuntuu olevan ominaisuudesta kyse.
                            Last edited by SpeechMan; 10-12-2010, 11:25.

                            Comment

                            • Convertible
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2003
                              • 2638
                              • Turku

                              #15
                              Samat koneet on myös kolmossarjassa, eikö? Ja ykkösissä 116,118 ja 120. (2ltr)

                              Mulla on pre facelift 120i ja facelift 118i molemmat käy hyvin, mutta tuo 118i nykii alhaisella tasakaasulla. (näytön mukaan oikea vaihde päällä).
                              F25 X3 35d
                              E87 118i
                              E46 330ti
                              E46 M3
                              E30 M3
                              E30 M3 Convertible
                              Z3 Roadster

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎