Announcement

Collapse
No announcement yet.

M2 virittelyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Reeperbahn
    BTCF Member
    • May 2012
    • 595
    • EFOU

    M2 virittelyt

    Paljon löytyy juttua N55 -virittelystä, mutta kokeillaan vielä löytyistkö jutun juurta M2 -spesifiseen keskusteluun.

    Aloitan omalta osalta. Entinen E92 M3 meni kaupaksi ja tilalle tuli vm 2016 M2 30000 ajettuna. Auto on tekniikan osalta alkuperäiskunnossa (paitsi M Performance takapönttö löytyy), mutta täytyyhän siihen jotain kivaa kehitellä . Ajattelin tämän ensimmäisen kesän mennä ns. stage1 -konfiguraatiolla, eli katiton downpipe ja ohjelmointi, ja ehkä äänifiilistelyn vuoksi joku cold air intake. Myöhemmin ehkä ahtimen muokkausta ja vesi-metanoliruiskua.

    Pohdin nyt tässä kumpi olisi parempi tapa muokata moottorinohjausta, JB4 (tai joku muu piggyback) vai ecu flashäys (esim. Evolve)? Ainakin Evolvella ovat kyllä hyvin vihkiytyneet M2 optimointiin, kun ovat asiaa varten oman autonkin hankkineet. Mitkä olisivat molempien hyvät ja huonot puolet? Tai onko siinä järkeä että molemmat on yhtä aikaa käytössä?
    -BMW M3 -09
    -MB E320 Coupe -94
    -MB E250 CGI -10
    -Husqvarna R320 -14
  • 4llu-
    BTCF Member
    • Jul 2010
    • 1044
    • Esbo

    #2
    Originally posted by Reeperbahn View Post
    Paljon löytyy juttua N55 -virittelystä, mutta kokeillaan vielä löytyistkö jutun juurta M2 -spesifiseen keskusteluun.

    Aloitan omalta osalta. Entinen E92 M3 meni kaupaksi ja tilalle tuli vm 2016 M2 30000 ajettuna. Auto on tekniikan osalta alkuperäiskunnossa (paitsi M Performance takapönttö löytyy), mutta täytyyhän siihen jotain kivaa kehitellä . Ajattelin tämän ensimmäisen kesän mennä ns. stage1 -konfiguraatiolla, eli katiton downpipe ja ohjelmointi, ja ehkä äänifiilistelyn vuoksi joku cold air intake. Myöhemmin ehkä ahtimen muokkausta ja vesi-metanoliruiskua.

    Pohdin nyt tässä kumpi olisi parempi tapa muokata moottorinohjausta, JB4 (tai joku muu piggyback) vai ecu flashäys (esim. Evolve)? Ainakin Evolvella ovat kyllä hyvin vihkiytyneet M2 optimointiin, kun ovat asiaa varten oman autonkin hankkineet. Mitkä olisivat molempien hyvät ja huonot puolet? Tai onko siinä järkeä että molemmat on yhtä aikaa käytössä?
    Itse heivaisin JB4:llä vesilintua ja flashaisin ecuun MHD:n softan. Helpoin, nopein, halvin ja luotettava
    Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
    Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
    Suzuki GSX-R 1000 -07

    Ex. M140i -17
    Ex. 430D -14
    Ex. F20 M135i -15

    Comment

    • tommi69
      BTCF Member
      • Feb 2012
      • 419
      • Helsinki

      #3
      Mulla jb4 ilmaiskartta : race e85. Aina toiminu. Pystyy muokkaamaan kun ostettu mhd lisenssi.
      M140 xDrive v.2017
      Kawasaki zH2 v.2020

      Comment

      • tommi69
        BTCF Member
        • Feb 2012
        • 419
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by tommi69 View Post
        Mulla jb4 ilmaiskartta : race e85. Aina toiminu. Pystyy muokkaamaan kun ostettu mhd lisenssi.
        Myös moottoripyöränsä käytän lisäboxia: pystyy myös muokkaamaan:
        M140 xDrive v.2017
        Kawasaki zH2 v.2020

        Comment

        • tommi69
          BTCF Member
          • Feb 2012
          • 419
          • Helsinki

          #5
          [QUOTE=tommi69;4174142]Myös moottoripyöränsä käytän lisäboxia: pystyy myös muokkaamaan:[/QUOTE
          M140 xDrive v.2017
          Kawasaki zH2 v.2020

          Comment

          • Tommix
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 5327
            • S:t Karins

            #6
            Originally posted by Reeperbahn View Post
            Paljon löytyy juttua N55 -virittelystä, mutta kokeillaan vielä löytyistkö jutun juurta M2 -spesifiseen keskusteluun.
            Sama moottori sulla on siellä konepellein alla, vasta Competition malliin tuli S moottori (S55), joten virihommat on käytännössä ihan samat kuin baby M:ssä
            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

            Comment

            • Reeperbahn
              BTCF Member
              • May 2012
              • 595
              • EFOU

              #7
              Originally posted by 4llu- View Post
              Itse heivaisin JB4:llä vesilintua ja flashaisin ecuun MHD:n softan. Helpoin, nopein, halvin ja luotettava
              Kyllä taidan itsekin päätyä ecun flashiin. MHD näyttää tosiaan olevan aika suosittu kun ulkomaisiakin foorumeita lukee. Aiempien positiivisten kokemusten pohjalta Evolven softat kiinnostaa myös. Mitenkäs semmonen asia, jos dynossa haluaa noita mappeja hienosäätää jälkikäteen, niin onnistuuko? Vai onko nuo jotenkin lukittuja tai kryptattuja?
              -BMW M3 -09
              -MB E320 Coupe -94
              -MB E250 CGI -10
              -Husqvarna R320 -14

              Comment

              • BMW
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 3822
                • California

                #8
                Originally posted by Reeperbahn View Post
                Kyllä taidan itsekin päätyä ecun flashiin. MHD näyttää tosiaan olevan aika suosittu kun ulkomaisiakin foorumeita lukee. Aiempien positiivisten kokemusten pohjalta Evolven softat kiinnostaa myös. Mitenkäs semmonen asia, jos dynossa haluaa noita mappeja hienosäätää jälkikäteen, niin onnistuuko? Vai onko nuo jotenkin lukittuja tai kryptattuja?
                Jos haluat autollesi räätälöidyn kartan niin hanki sellainen. Jos tarkoituksena on ajaa valmiskartalla niin sitten se on sun valinta. Jos custom MHD kartta kiinnostaa niin multa saa yhteystiedot kokeneelle N54/N55/S moottorin osaajalle
                Last edited by BMW; 21-01-2020, 15:26.
                P
                R
                N
                D

                Comment

                • Piimerfriik
                  Newbiemmer
                  • Aug 2018
                  • 18
                  • Finland

                  #9
                  MHD tai Bootmod3, ja tosiaan eipä sillä ole väliä onko nyt kyseessä M2 vai joku muu N55 motillinen vehje. Ja nämä molemmat saa JB4:n kanssa parittelemaan halutessaan.

                  Bootmod3 hyvä puoli että tuntuu puskevan päivityksiä ulos paljon useammin kuin mhd, tai en nyt hetkeen ole Mhd:n hommia seurannutkaan.
                  F87 M2 Competition Hockenheim silver

                  Comment

                  • Reeperbahn
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 595
                    • EFOU

                    #10
                    Päivitetäämpä tätä vähän. Kevään aikana asentelin autoon Wagnerin EVO 2 välijäähdyttimen ja katittoman downpipen sekä MHD Stage2+ -fläshin. Samalla toki vaihtui ahtoputket metallisiin ja sopivammat tulpat. Melkoisen muutoksen sai noilla aikaan. Mitähän sitä seuraavaksi :think ? Jatkojalostus alkaa olla jo vähän kalliimpaa touhua, vakioturbo ja polttoainepumppu varmaan tulee jo vaihtolistalle. Olisiko noista antaa mitään suosituksia? Entäs metanoliruisku, millaista hyötyä siitä saisi ja osaako MHD sitä ohjata?
                    -BMW M3 -09
                    -MB E320 Coupe -94
                    -MB E250 CGI -10
                    -Husqvarna R320 -14

                    Comment

                    • Kaimu
                      BTCF Member
                      • Nov 2011
                      • 456
                      • Turun kupeessa

                      #11
                      Originally posted by Reeperbahn View Post
                      Päivitetäämpä tätä vähän. Kevään aikana asentelin autoon Wagnerin EVO 2 välijäähdyttimen ja katittoman downpipen sekä MHD Stage2+ -fläshin. Samalla toki vaihtui ahtoputket metallisiin ja sopivammat tulpat. Melkoisen muutoksen sai noilla aikaan. Mitähän sitä seuraavaksi :think ? Jatkojalostus alkaa olla jo vähän kalliimpaa touhua, vakioturbo ja polttoainepumppu varmaan tulee jo vaihtolistalle. Olisiko noista antaa mitään suosituksia? Entäs metanoliruisku, millaista hyötyä siitä saisi ja osaako MHD sitä ohjata?
                      Lähes samat hyrrät tuohon taitaa mennä kuin ewg n55 patoihin myös.
                      Pure varmaan järkevin ja suosituin, mutta onhan noita muitakin viritysahdinten valmistajia.
                      TTE Tai Pure varmaan olisi rahalla se järkevin vaihtoehto.
                      Itse huomasin Ebayssa kinugawan uutta isompaa ahdinta mitä sai tyyliin tonnin karkkirahalla, mutta laadusta ei oikein voi tietää.
                      Nipponi sivustoilla jotkut jopa kehui ihan hyväksi merkiksi mutta kokemuksia odotellessa.
                      sigpic

                      E82 n55

                      Comment

                      • Piimerfriik
                        Newbiemmer
                        • Aug 2018
                        • 18
                        • Finland

                        #12
                        Originally posted by Reeperbahn View Post
                        Päivitetäämpä tätä vähän. Kevään aikana asentelin autoon Wagnerin EVO 2 välijäähdyttimen ja katittoman downpipen sekä MHD Stage2+ -fläshin. Samalla toki vaihtui ahtoputket metallisiin ja sopivammat tulpat. Melkoisen muutoksen sai noilla aikaan. Mitähän sitä seuraavaksi :think ? Jatkojalostus alkaa olla jo vähän kalliimpaa touhua, vakioturbo ja polttoainepumppu varmaan tulee jo vaihtolistalle. Olisiko noista antaa mitään suosituksia? Entäs metanoliruisku, millaista hyötyä siitä saisi ja osaako MHD sitä ohjata?
                        Olen siinä ymmärryksessä, että metanoliruisku suomen lämpötiloissa aika turha. Vaikka tämä kesä nyt kuuma on ollutkin. Pumpun vaihdolla ja esim E50 pitäis jo olla aika hyvä. Ja ainakin itse välttäisin kaikkea ns. Ylimääräistä, joka ei huomattavia hyötyjä tuo. Kuitenkin siinä yksi mahdollinen päänvaiva vain lisää.
                        Ja Pure turbo yksi parhaista vaihtoehdoista. Toki muitakin on, mutta itse menisin Purella.
                        Mhd:n ja metanolin osalta en osaa sanoa.
                        F87 M2 Competition Hockenheim silver

                        Comment

                        • miyli
                          BTCF Member
                          • Dec 2008
                          • 2081
                          • Naantali

                          #13
                          Turbon vaihdon jälkeen tarviit custom softan jos haluat että toimii oikein ja saat kaiken hyödyn irti. Pääkaupunkiseudulla on yksi kaveri joka tekee niitä ja voin suositella foorumillakin vaikuttaa nimimerkillä P33P33.
                          Toki vakioturboonkin saa tehtyä custom softan joka toimii paremmin kuin vakio MDH softa.
                          Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                          Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                          Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                          Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                          Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                          Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                          1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                          0-200km/h 11.40s
                          100-200km/h 6,00s
                          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                          Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                          Comment

                          • Pohjoisen Poika
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2014
                            • 464
                            • Lappi

                            #14
                            Originally posted by Piimerfriik View Post
                            Olen siinä ymmärryksessä, että metanoliruisku suomen lämpötiloissa aika turha. Vaikka tämä kesä nyt kuuma on ollutkin. Pumpun vaihdolla ja esim E50 pitäis jo olla aika hyvä. Ja ainakin itse välttäisin kaikkea ns. Ylimääräistä, joka ei huomattavia hyötyjä tuo. Kuitenkin siinä yksi mahdollinen päänvaiva vain lisää.
                            Ja Pure turbo yksi parhaista vaihtoehdoista. Toki muitakin on, mutta itse menisin Purella.
                            Mhd:n ja metanolin osalta en osaa sanoa.
                            Oho, metanolin hyöty perustuu enemmän sen korkeaan oktaaniin ja lämmön aleneminen on vain kiva lisä. Vielä E50 seoksella on hyöty ihan merkittävä kun nakutus vähenee.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎