Perinteisesti auton alkuperäisen vanteen ET on tehtaalta optimoitu kaikissa suhteissa. Esim. 7*15 BBS ET 24. Mulla 7,5*16 edessä ja takana, 205/50 nakeilla, en tosin valitettavasti vielä ole perehtynyt mikä ET niissä, suht ulos kyllä tulee.
Aivan, mutta 7,5":n vanteella tuleekin olla eri ET kuin 7":n... Ongelmana onkin että ilmeisesti tehtaalta ei ole koskaan kokoa 7,5*16 lähtenytkään? Eli kuka tietäisi tai osaisi laskea tarkalleen oikean ET:n 7,5":n vanteelle?
jos on kyse e30, niin on, esim 15"bbs on 7,5" leveä ja et on silloin 24.
On ne alkup. Kreuzspeichen -styling, BBS -merkkiset 15" kyllä 7". Samaa mallia on BMW tehnyt muillakin alihankkijoilla, esim. LM, joiden leveydestä ei tietoa.
No onkos kukaan valmistaja sitten tehnyt E30:lle 7,5":n vanteita? Kiinnostaisi tosiaan saada tietää tarkasti juuri optimaalinen ET, sillä kevääksi olis tarkoitus hankkia juuri oikean kokoiset levityspalat nykyisiin vanteisiin. Nykyiset vanteet ET35(7,5")
No onkos kukaan valmistaja sitten tehnyt E30:lle 7,5":n vanteita? Kiinnostaisi tosiaan saada tietää tarkasti juuri optimaalinen ET, sillä kevääksi olis tarkoitus hankkia juuri oikean kokoiset levityspalat nykyisiin vanteisiin. Nykyiset vanteet ET35(7,5")
Mulla on yhdet E30 vanteet nurkassa joissa on ET20 ja ovat 7,5*17tuumaa ja ovat aika passelit! :wink:
Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....
Mulla on yhdet E30 vanteet nurkassa joissa on ET20 ja ovat 7,5*17tuumaa ja ovat aika passelit!
Niin, mutta onko ne nimenomaan E30:lle tehdyt? ET20 kuulostaa kovin pieneltä... haussa olisi siis se "oikea" ET, joka E30:n 7,5":n vanteella kuuluisi olla...
Mulla on yhdet E30 vanteet nurkassa joissa on ET20 ja ovat 7,5*17tuumaa ja ovat aika passelit!
Niin, mutta onko ne nimenomaan E30:lle tehdyt? ET20 kuulostaa kovin pieneltä... haussa olisi siis se "oikea" ET, joka E30:n 7,5":n vanteella kuuluisi olla...
No E30 M3:seenhan sai 7,5*16" orkkikset. (Vai oliko kenties vakiona.) Mikäköhän näitten ET on.. Toisaalta tässä on varmaankin offsetissä hyödynnetty korin kasvanut leveys.
Mulla on yhdet E30 vanteet nurkassa joissa on ET20 ja ovat 7,5*17tuumaa ja ovat aika passelit!
Niin, mutta onko ne nimenomaan E30:lle tehdyt? ET20 kuulostaa kovin pieneltä... haussa olisi siis se "oikea" ET, joka E30:n 7,5":n vanteella kuuluisi olla...
onko sillä nyt väliä onko se et20 vai 25... molemmat käy.
Mulla on yhdet E30 vanteet nurkassa joissa on ET20 ja ovat 7,5*17tuumaa ja ovat aika passelit!
Niin, mutta onko ne nimenomaan E30:lle tehdyt? ET20 kuulostaa kovin pieneltä... haussa olisi siis se "oikea" ET, joka E30:n 7,5":n vanteella kuuluisi olla...
onko sillä nyt väliä onko se et20 vai 25... molemmat käy.
Samaa mieltä! :roll: onko väliä mikä on oikea ET kunhan vaan sopii pyörimään kunnolla--> eikä ole edes takakaaria modifioitu(vm-87)
Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....
Samaa mieltä! onko väliä mikä on oikea ET kunhan vaan sopii pyörimään kunnolla--> eikä ole edes takakaaria modifioitu(vm-87)
Onhan sillä nyt aika paljon merkitystä. :shock: Kyllähän offsetilla on aikas oleellinen vaikutus ajo-ominaisuuksiin. Eniten taitaa vaikuttaa uraherkkyyteen, suuntavakavuuteen jne...
Samaa mieltä! onko väliä mikä on oikea ET kunhan vaan sopii pyörimään kunnolla--> eikä ole edes takakaaria modifioitu(vm-87)
Onhan sillä nyt aika paljon merkitystä. :shock: Kyllähän offsetilla on aikas oleellinen vaikutus ajo-ominaisuuksiin. Eniten taitaa vaikuttaa uraherkkyyteen, suuntavakavuuteen jne...
no sitten ehkä jos puhutaan kymmenien millien erosta mutta toi et20-25 se haitari mikä on sopiva. ja 5mm suuntaan tai toiseen ei merkkaa mitään.
Tästä nyt kasasin niin että jos haluaa 15" optimivanteet (tehtaan mittojen mukaan) laittaa omaan E30 -bemariin (-85 316) niin pitäisi olla leveyttä 7" ja offset-lukema (ET) 24?
Alumiinivanteiden ostossa tässä ollaan, PCW:n 278 Thunderit on kiikarissa kun ovat halvat ja hyvännäköiset (saa nelikolona ja 14" sekä 15"), mutta offset on 35,45 ja leveys 6,5" niin epäilyttää että mitähän siitäkin nyt tulee.
Saa muuten laittaa postia jos on yli viismilliset kesänakit myynnissä noihin vanteisiin.
Mikähän ET olisi optimaalinen 7,5/16" vanteelle? Rengaskokona olisi siis 205/50.
Vanteiden et on 35, ja nyt edessä lisäksi 15mm:n levikepalat. Minkähän kokoiset levikepalat pitäisi hankkia, jotta ET olisi tismalleen oikea, eli suuntavakavuus, uraherkkyys yms. kunnossa? Nykyisellä kombinaatiolla ainakin vaeltelee aika lailla...
Klubilaisilla lienee kokemusta eri vaihtoehdoista... Vai onko BMW:llä tai alpinalla ollut joskus kyseisen kokoista vannetta tarjolla? Sen perusteellahan sen oikean et:n tietäisi...
Kyseessä siis edelleen 325i E30...
Originally posted by Kim
Aivan, mutta 7,5":n vanteella tuleekin olla eri ET kuin 7":n... Ongelmana onkin että ilmeisesti tehtaalta ei ole koskaan kokoa 7,5*16 lähtenytkään? Eli kuka tietäisi tai osaisi laskea tarkalleen oikean ET:n 7,5":n vanteelle?
Originally posted by Kim
No onkos kukaan valmistaja sitten tehnyt E30:lle 7,5":n vanteita? Kiinnostaisi tosiaan saada tietää tarkasti juuri optimaalinen ET, sillä kevääksi olis tarkoitus hankkia juuri oikean kokoiset levityspalat nykyisiin vanteisiin. Nykyiset vanteet ET35(7,5")
Originally posted by Kim
Niin, mutta onko ne nimenomaan E30:lle tehdyt? ET20 kuulostaa kovin pieneltä... haussa olisi siis se "oikea" ET, joka E30:n 7,5":n vanteella kuuluisi olla...
Originally posted by Kim
Onhan sillä nyt aika paljon merkitystä. Kyllähän offsetilla on aikas oleellinen vaikutus ajo-ominaisuuksiin. Eniten taitaa vaikuttaa uraherkkyyteen, suuntavakavuuteen jne...
Sulla on nyt vanteissa ET35, kun sen kuuluisi olla paremminkin ET25
Noissa on eroa mielestäni 35-25mm=10mm
"Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007
on sillä joo silleen merkitystä.. sovitin omaani et35 15" vanteita, niin ohjaus muuttu ainakin pirun jäykäksi, ei tosin ole herkkä muutenkaan..
mutta taitaa olla lähinnä ulkonäkökysymys, kunhan ei mistään älyttömistä heitoista puhuta..
B10 V8 # 108
saab r560 8X4
Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.
Comment