Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30:n hammastanko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw12345
    Newbiemmer
    • Aug 2004
    • 18

    E30:n hammastanko

    Auto on 316/325 E30 -88. Hammastangosta kuuluu napinaa kun heiluttaa rattia puolelta toiselle nopeasti. Mikä auttaisi, missä vika?? Autossa ei ole ohjaustehostinta.
  • Atlantikblau
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 76
    • Pietarsaari

    #2
    Lainataan tätä threadia. Eli ohjauksessa on jossain klappia, mutta missä? Kaikki nivelet on katsottu läpi, ratista aina pyöriin saakka. Ainot paikka missä vielä voisi olla välystä on melkein hammastanko. Kysysmys kuuluu että pystyykö e30 sen hammastankoa kiristämään millään tavalla. Katsastusmies/nainen ei päästänyt autoa läpi tämän klapin vuoksi, mutta ei kuitenkaan pystynyt sanomaan että missä se on, prkl. Ei oiken viitsisi ostaa uutta, eikä käytettyäkään, kun kaikissa näyttäisi olevan vähän sama ongelma. Ja auto on ilman tehostinta
    316 - ei oo kiire mihinkään

    Comment

    • Tepijr
      Bimmer Fanatic
      • May 2005
      • 653
      • Oulu

      #3
      Muistaakseni vain Raidetangon sisempää niveltä pystyy kirimään.....(haitari kumen alla)
      Parhaat pelaa

      Comment

      • MarQu
        Moderator
        • Mar 2006
        • 5520
        • Vaasa

        #4
        Itellä on kans tehostettu hammastanko ja se vuotaa, mutta sen lisäksi siellä on klappia joka ilmenee niin että välillä kääntyessä kuuluu kolahdus. Jos jollain sattuu olemaan tehostettu hammastanko voisin ottaa sen hyvään kotiin. tuohon touringiin siis.
        sigpic

        Comment

        • maik
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2007
          • 262
          • Helsinki

          #5
          Tietääkös kuka huoltaisi noita tehostettuja hammastankoja tässä pk-seudulla?
          Eli vaihtaisi ne tiivisteet yms romppeet sinne sisälle.
          Laakkonenhan ei tätä tee koska kaikille huolloille pitää antaa 2v takuu.


          Comment

          • maik
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2007
            • 262
            • Helsinki

            #6
            Jooh eli tuo tehostettu hammastanko vuotaa edelleen ja vitutus kasvaa.
            Parasta tässä on että kukaan ei suostu vaihtamaan sinne niitä tiivisteitä vaan tyrkyttää uutta tankoa(1000e) ja väittää että ei sitä pysty korjaamaan.
            Purkuautosta taas ei huvittaisi ostamaan kun voi olla väljää ja alkaa vuotamaan heti.

            JOS joku tietää kuka vaihtaisi noita tiivisteitä tankoon pk-seudulla niin privaan tai tänne viestiä.

            ps. jos joltain löytyy oikeesti hyväkuntonen hammastanko niin voi tarjota, myös nopeammalla ohjauksella oleva tanko kiinnostaa.
            Last edited by maik; 11-10-2007, 16:07. Reason: info


            Comment

            • zJark
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 740
              • Ylöjärvi

              #7
              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=72210

              Tarkista tämä. Haet vaan tiivarit ja kopan olutta ja tanko remonttiin.
              MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
              +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

              Comment

              • maik
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2007
                • 262
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by zJark View Post
                http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=72210

                Tarkista tämä. Haet vaan tiivarit ja kopan olutta ja tanko remonttiin.
                Jooh tuon ohjeen lukasinkin jo mutta itselläni ei ole tällä hetkellä mahdollisuutta ruveta ruuvvaamaan tuota pommia.
                Joten kysymys kuuluikin että mikäs paja tollasen "remontin" tekisi, itse olen soitellut jo muutamiin paikkoihin ja kaikkialta sama vastaus; "ei sitä pysty korjaamaan", "osta uus"


                Comment

                • jazma
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 1115
                  • Oulu

                  #9
                  Ainakin tehostamatonta voi kiristää

                  Mulla oli sellaista ongelmaa että kuului voimakas kolahdus, kun rattia heilutteli. Kyseessä siis tehostamaton ohjaus. Ongelma diagnosoitiin siten, että haitarikumi irti kuskin puolelta. Sitten siellä oli muistaakseni sellainen muoviosa, jota painamalla kolahtelu hävisi.
                  Vika oli siis selvillä ja kiristämällä hammastangossa olevaa mutteria ongelma hävisi. Mutterin päällä on muistaakseni muovisuojus ja tod.näk. runsaasti muutakin likaa. Mutta kyllä se mutteri sieltä paljastuu kun puhdistaa. Taisi olla 22 tai 23 millin hylsy joka siihen käy. Mutta ainakin mä jouduin vinguttamaan hylsyn ulkoreunan niin viistoksi kun vain pystyy, koska muuten hylsy ei yltänyt mutteriin tarpeeksi ja koko ajan lipsahteli. Se mutteri on ikäänkuin sellaisessa syvennyksessä.

                  Mullekin sanottiin eräässä liikkeessä, että ei voi säätää.
                  Jos tähän hommaan alkaa, niin voin sanoa että se mutteri on todella v*ttumainen homma kiristää, koska tilaa ei ole. Ainakin m40:ssä öljypohjan reuna ottaa silleensä kiinni, että sitä ei ihan tosta noin vaan kiristetä. Homma on helpompi tehdä jos toinen henkilö vähän kampeaa moottoria kuskin puolelta ylöspäin vaikka isolla rautakangella ja toinen kiristää. Ja moottorin suojamuovi kannattaa irrottaa, jotta saa tilaa. Mutta suojamuovin irroitus on pikkujuttu.

                  Ehkäpä se tärkein asia: kannattaa painaa mieleen se, että kuinka ohjaus palauttaa ennenkuin alkaa kiristelemään mitään. Tämän kiristämisen myötä ohjaustuntuma on nimittäin helppo saada aivan kauheaksi, jos kiristää liikaa. Siis sellaiseksi, että se ei tosiaan palauta yhtään. Mulle kävi näin ekalla kerralla. Kannattaa kiristää sitä mutteria ja heilutella rattia ja kuunnella samalla milloin kolahtelu häviää. Sitten kun kolahtelua ei enää kuulu, niin löysää mutteria. Mutta ei tietenkään liikaa, ettei taas ala kolahtelemaan. Silloin ohjaus palauttaa normaalisti.

                  Kuvassa mutteri näkyy selvästi. Tuo viiva 6,7 ja 8:n yhdistävä viiva johtaa suoraan mutteriin, jota kiristetään.
                  Attached Files
                  Last edited by jazma; 11-10-2007, 22:10.
                  e30 318i

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎