Auto on 316/325 E30 -88. Hammastangosta kuuluu napinaa kun heiluttaa rattia puolelta toiselle nopeasti. Mikä auttaisi, missä vika?? Autossa ei ole ohjaustehostinta.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E30:n hammastanko
Collapse
X
-
Lainataan tätä threadia. Eli ohjauksessa on jossain klappia, mutta missä? Kaikki nivelet on katsottu läpi, ratista aina pyöriin saakka. Ainot paikka missä vielä voisi olla välystä on melkein hammastanko. Kysysmys kuuluu että pystyykö e30 sen hammastankoa kiristämään millään tavalla. Katsastusmies/nainen ei päästänyt autoa läpi tämän klapin vuoksi, mutta ei kuitenkaan pystynyt sanomaan että missä se on, prkl. Ei oiken viitsisi ostaa uutta, eikä käytettyäkään, kun kaikissa näyttäisi olevan vähän sama ongelma. Ja auto on ilman tehostinta316 - ei oo kiire mihinkään
-
-
Jooh eli tuo tehostettu hammastanko vuotaa edelleen ja vitutus kasvaa.
Parasta tässä on että kukaan ei suostu vaihtamaan sinne niitä tiivisteitä vaan tyrkyttää uutta tankoa(1000e) ja väittää että ei sitä pysty korjaamaan.
Purkuautosta taas ei huvittaisi ostamaan kun voi olla väljää ja alkaa vuotamaan heti.
JOS joku tietää kuka vaihtaisi noita tiivisteitä tankoon pk-seudulla niin privaan tai tänne viestiä.
ps. jos joltain löytyy oikeesti hyväkuntonen hammastanko niin voi tarjota, myös nopeammalla ohjauksella oleva tanko kiinnostaa.
Comment
-
-
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=72210
Tarkista tämä. Haet vaan tiivarit ja kopan olutta ja tanko remonttiin.MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
+Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet
Comment
-
-
Originally posted by zJark View Posthttp://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=72210
Tarkista tämä. Haet vaan tiivarit ja kopan olutta ja tanko remonttiin.
Joten kysymys kuuluikin että mikäs paja tollasen "remontin" tekisi, itse olen soitellut jo muutamiin paikkoihin ja kaikkialta sama vastaus; "ei sitä pysty korjaamaan", "osta uus"
Comment
-
-
Ainakin tehostamatonta voi kiristää
Mulla oli sellaista ongelmaa että kuului voimakas kolahdus, kun rattia heilutteli. Kyseessä siis tehostamaton ohjaus. Ongelma diagnosoitiin siten, että haitarikumi irti kuskin puolelta. Sitten siellä oli muistaakseni sellainen muoviosa, jota painamalla kolahtelu hävisi.
Vika oli siis selvillä ja kiristämällä hammastangossa olevaa mutteria ongelma hävisi. Mutterin päällä on muistaakseni muovisuojus ja tod.näk. runsaasti muutakin likaa. Mutta kyllä se mutteri sieltä paljastuu kun puhdistaa. Taisi olla 22 tai 23 millin hylsy joka siihen käy. Mutta ainakin mä jouduin vinguttamaan hylsyn ulkoreunan niin viistoksi kun vain pystyy, koska muuten hylsy ei yltänyt mutteriin tarpeeksi ja koko ajan lipsahteli. Se mutteri on ikäänkuin sellaisessa syvennyksessä.
Mullekin sanottiin eräässä liikkeessä, että ei voi säätää.
Jos tähän hommaan alkaa, niin voin sanoa että se mutteri on todella v*ttumainen homma kiristää, koska tilaa ei ole. Ainakin m40:ssä öljypohjan reuna ottaa silleensä kiinni, että sitä ei ihan tosta noin vaan kiristetä. Homma on helpompi tehdä jos toinen henkilö vähän kampeaa moottoria kuskin puolelta ylöspäin vaikka isolla rautakangella ja toinen kiristää. Ja moottorin suojamuovi kannattaa irrottaa, jotta saa tilaa. Mutta suojamuovin irroitus on pikkujuttu.
Ehkäpä se tärkein asia: kannattaa painaa mieleen se, että kuinka ohjaus palauttaa ennenkuin alkaa kiristelemään mitään. Tämän kiristämisen myötä ohjaustuntuma on nimittäin helppo saada aivan kauheaksi, jos kiristää liikaa. Siis sellaiseksi, että se ei tosiaan palauta yhtään. Mulle kävi näin ekalla kerralla.Kannattaa kiristää sitä mutteria ja heilutella rattia ja kuunnella samalla milloin kolahtelu häviää. Sitten kun kolahtelua ei enää kuulu, niin löysää mutteria. Mutta ei tietenkään liikaa, ettei taas ala kolahtelemaan. Silloin ohjaus palauttaa normaalisti.
Kuvassa mutteri näkyy selvästi. Tuo viiva 6,7 ja 8:n yhdistävä viiva johtaa suoraan mutteriin, jota kiristetään.Last edited by jazma; 11-10-2007, 22:10.e30 318i
Comment
-
Comment