Announcement

Collapse
No announcement yet.

325ix yleiset viat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spu
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 528
    • Tampere

    #16
    Jos siinä on originaali levikesarja, niin kannattaa tarkastella niiden aluset erittäin tarkkaan. Melko varmasti ruostetta löytyy.

    Comment

    • pegu
      Newbiemmer
      • Nov 2004
      • 20

      #17
      Originally posted by samikarki
      just meinasin kyselläkin et minkä hintasia tohon on noi varaosat? Murrokset ja tämäntyyliset?
      en muista hintoja mut ei ne päätä huimannu.. paitsi iskarit eteen.. n.200€ kpl.. korjatkoon ken tietää paremmin.. siihen hintaan saa konit alle..
      neljäpyörää talvella raapii..

      Comment

      • ////3
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2003
        • 399
        • Lahti

        #18
        etu vedon etu kardaanin spoori, siinä voi olla löysää jos on niin sen tietää että roppaa. (tuohon on itselläni kehitteillä parempaa spoori ratkaisu)
        loisto peli talvella mutta miksei myös kesälläkin, eipä kulu pelkästään taka kumeja =) =) =)
        Usvaa putkeen

        Comment

        • Tukste
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2002
          • 357
          • Kouvola, Finland

          #19
          Mulla on ollut oikeestaan ainut sellanen rahareikä just noi sisemmät etuvetareitten kumit. Mie enymmärrä miten kaikki saa ton etukardaanin sileeks, mie en ainenkaan vakio tehoilla saanu vaikka kuinka yritin, esim. rajottimelta laakista kytkin ylös kuivalla asvaltilla, paskiksen pyöritystä asvaltilla ja kaikkee muuta vastaavaa, josko se nyt sit jo ton turpon kans pettäs, vaik tosin on sitä nyt työnnetty pikkusen syvemmälle sinne jakolaatikkoon

          535d M-sport -07
          Ex 530d M-sport touring -02 235hv/570nm
          325ix turbo -88 (projekti)

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #20
            -Hyvin yleinen vika 325 iX:ssa on myös jakolaatikon viskokytkimen toimimattomuus. Maailmalla liikkuu iso osa IX:n omistajia, jotka eivät tiedä oman autonsa kaksivetoisuudesta. Kun visko ei lukitu, teho karkaa liukkaalla alustalla siitä päästä, jossa on liukkaampaa. Yleensä se kuitenkin tapahtuu melko takavetopainotteisesti, joten se jää monelta huomaamatta.

            Kävin koeajamassa joskus pari yksilöä, joista kummassakin oli visko rikki eikä omistaja huomannut asiaa. Ostin vaimolle samanlaisen ja siitäkin meni sama osa. Ostin purkuosaviskon ja se kesti kaikki 4 kk. Nyt yritän kunnostaa yhtä käytettyä ja luistavaa omin konstein.

            Uusi visko maksaa amerikan maalla $850. Euroopassa ovat jostakin syystä kalliimpia.. Viskoa ei periaatteessa voi korjata, se on kasattu alipainekaapissa valmiiksi silikoniöljyllä täytettynä. Päädyt on hitsattu laserilla kokoon lämmittämättä itse öljyä.

            -Etuvedon kardaani kestää helpolla kaiken mitä muukin iX:n voimansiirto, kun boorit työntää syvemmälle vastakappaleeseen. Itse pidensin kardaania mutta onnistuu se muillakin kikkailuilla.

            -Seuraava kohteeni on vaihtaa etuvetoakseleiden nivelet joihinkin helpommin saatavilla oleviin, koska alkuperäiset ovat niin kalliit ja hankalasti saatavilla (niin ja koska ei tullut kumia vaihdettua viime kesänä, nyt ne napsuvat).

            -Etutasauspyörästön rattaita eräs Suomalainen talvisprinttiä ajeleva on saanut hajoamaan yhden parin per talvi. Muilla en ole kuullut vastaavasta ongelmasta.

            -Muuten auto on ihan samaa tavaraa kuin takavetoinenkin. Joku jo mainitsikin että etupyöränlaakereiksi sopii takapyöränlaakerit vaikka BMW onkin eri mieltä. Juoni on se, että laakerit ovat samoja mutta toisessa on tiukempi tolerointi (merkintä on tiukempi kuin edes pystyvät valmistamaan Eli surutta vaan takapyöränlaakeria tilalle!
            ---

            Comment

            • Meisseli
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 1003
              • Kotka

              #21
              Originally posted by Tukste
              Mie enymmärrä miten kaikki saa ton etukardaanin sileeks, mie en ainenkaan vakio tehoilla saanu vaikka kuinka yritin, esim. rajottimelta laakista kytkin ylös kuivalla asvaltilla
              Se auttaa jo paljon jos sitä on työnnetty sinne laatikkoon syvemmälle. Kuten tämä kuva näyttää, vakiona niistä urista on käytössä säälittävän lyhyt pätkä. Siihen kun lisätään se ettei akselia ole koskaan irroitettu rasvausta varten vaan se on saanut rauhassa ruostua siellä melkein 20 vuotta niin muuta ei tarvita. Ei se mullakaan antaunu missään äkkilähdössä vaan ihan tavallisessa matka-ajossa loppujen lopuksi.

              Etuvetareiden kumeista kaipaisin tarkempaa tietoa, jos niihin kerran käy joku muukin kuin alkuperäisosa. Osaako kukaan nimetä varmuudella jotain autoa jonka kumit sopii sinne heittämällä?
              Eioo penaria alla enää.. :(

              Comment

              • Tukste
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2002
                • 357
                • Kouvola, Finland

                #22
                Originally posted by Meisseli

                Etuvetareiden kumeista kaipaisin tarkempaa tietoa, jos niihin kerran käy joku muukin kuin alkuperäisosa. Osaako kukaan nimetä varmuudella jotain autoa jonka kumit sopii sinne heittämällä?
                Toi tieto kiinnostaa minuakii, mulla noita menee jostain syystä kerran vuodessa ja aika suolasen hintaset ne alkuperäset

                535d M-sport -07
                Ex 530d M-sport touring -02 235hv/570nm
                325ix turbo -88 (projekti)

                Comment

                • hono
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2004
                  • 172
                  • Nurmijärvi

                  #23
                  Etutolpat. Aivan liian hepposta kamaa, ruostuu hetkessä puhki. 408e kpl. (Jos täytyy vaihtaa, pitää vaihtaa myös pyöränlaakerit jos meinaa pitempää ajella). Vanhemmissa järestään paskana.
                  Voimansiirto yleisesti kestävää, itellä ei ongelmia vaikka kilometrejä autolla n.250t.
                  Kaikki mikä ei samaa takavedon kanssa on sikakallista ja niitä osia on yllättävän paljon.
                  Mutta vaikka kalliimpi pitää kuin takaveto niin mielestäni PALJON käytännöllisempi.
                  Ja yllättävän nopee 0-100.. usko pois

                  Comment

                  • Meisseli
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 1003
                    • Kotka

                    #24
                    Originally posted by hono
                    Etutolpat. Aivan liian hepposta kamaa, ruostuu hetkessä puhki.
                    Kyllähän ne tosiaan tuppaa vuosien mittaan vähän hapertumaan.
                    Eioo penaria alla enää.. :(

                    Comment

                    • pegu
                      Newbiemmer
                      • Nov 2004
                      • 20

                      #25
                      Originally posted by Tukste
                      Toi tieto kiinnostaa minuakii, mulla noita menee jostain syystä kerran vuodessa ja aika suolasen hintaset ne alkuperäset
                      foordin kumit ainakin ite laittelin ja oli ihan samanlaiset, vaikka epäilin aluksi.. oulunkylän varaosamaailma ja myyjä Oksanen.. tietää mitkä kumit menee.. onnea hienon auton kans.. ite ajelin ja korjailin 5vuotta 85tkm..
                      neljäpyörää talvella raapii..

                      Comment

                      • Miguel 543
                        Newbiemmer
                        • Apr 2005
                        • 1

                        #26
                        [QUOTE=-Tapi]-Hyvin yleinen vika 325 iX:ssa on myös jakolaatikon viskokytkimen toimimattomuus. Miten kokeilit viskon toimimattomuuden?

                        Comment

                        • Meisseli
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 1003
                          • Kotka

                          #27
                          Originally posted by Miguel 543
                          Miten kokeilit viskon toimimattomuuden?
                          Vähän vaikeaa sitä kai on helpolla ja varmasti todeta? Mahdollisimman jyrkkä ja liukas ylämäki mihin pysähtyy ja uudestaan liikkeelle, ei saa jäädä kiinni niin että pelkkä takapää sutii. Toinen konsti voisi olla heittää sopivasta vauhdista reippaaseen luistoon ja pitää kokoajan kaasu pohjassa. Jos visko ei pidä, karkaa veto takapäähän ja auto pyörähtää kuin takaveto. Jos visko pitää niin sitten mennään leveässä nelipyöräluistossa ilman pyörähdystä.

                          Onhan siihen sitten ihan omat valmistajan ohjeet miten se testataan perusteellisesti, mutta vaatii jo auton purkamista.
                          Eioo penaria alla enää.. :(

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #28
                            Omien viskojen toimimattomuus löytyi liukkaassa ylämäessä, jolloin etsin kohdan jossa auto jäi paikalleen kun päästiin renkaat pyörimään. Ensimmäinen visko ei lähtenyt kaasullakaan pyörittämän etupyöriä ja toinen lähti vasta nopeusmittarin näyttäessä 20 km/h. Parin viikon päästä tuosta toinenkaan ei enää laittanut etupäätä mukaan kovallakaan kaasunkäytöllä.

                            Toiminnan voi kesäkelillä testata seuraavasti: Irrotat jomman kumman kardaanin ja yrität liikuttaa autoa. Jos visko luistaa kunnolla, karkaa voima sinne, mistä kardaani on irti. Välityssuhteen takia takakardaanin irrotus tuo varmemman lopputuloksen.

                            Sorvissa ja momenttiavaimella voi myös testata missä kunnossa visko on:

                            Tästä ei vaan ole mitään lukuarvoja bemarin viskolle, joten pitäisi olla ehjä vertailukohde.

                            edit: Paskaringin pyöritys ei kerro koko totuutta, itsellä tuo huonosti pitävä visko sai etupyörätkin vetämään sladissa vauhdissa mutta siinä tilanteessa etupäälle ei tule kunnon vastusta.
                            ---

                            Comment

                            • samikarki
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 343
                              • turku

                              #29
                              no ei vittu tarvinnu ostaa tuotakaan, vittu hylkäsivät hakemuksen sen takia kun asun vuokralla.
                              On se vittu hakemuksen ikäraja op:ssa on 20 mutta jos eivät anna sitä ennenkuin omistaa oman talon, just todella monella suomalaisella nuorella onkin 20v jo oma kiinteistö, maatila ja yritys + lottovoitto! Kiva kiva..

                              No onneksi on vielä sampo ja nordea jälellä, op:sta katkeaa tili samointein!

                              Comment

                              • jani73
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 4320
                                • Turku

                                #30
                                Originally posted by samikarki
                                no ei vittu tarvinnu ostaa tuotakaan, vittu hylkäsivät hakemuksen sen takia kun asun vuokralla.
                                Osamaksu- ja leasingrahoituksessa vakuudeksi riittää hankittava ajoneuvo. Pankkilainaa varten taas tarvitset ns. reaalivakuudet kuten muuta varallisuutta tai vaikkapa henkilötakaajan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎