Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30TV. M20 ->M52

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2511
    • .

    Originally posted by gnz
    Kuulostaa ei-niin-vaikealta toteuttaa, mutta käytäntö lienee aivan jotain muuta. Google sanoi, että Vanoksen toiminta perustuu tietoon moottorin nopeudesta ja kaasupolkimen asennosta. Eli johonkin kaksiulotteiseen taulukkoon saisi kivasti mahtumaan Vanoksen ohjausarvot. Mutta miten nämä arvot saisi helpoiten selville?

    Säätovaraa on kuulemma +-12.5 astetta.
    Eli se säätövara on se 25 kammenastetta.
    Ja se DME saa tietoa siitä pyörintänopeudesta ja kaasuläpän asennosta niinkuin kirjoitit. Eli se säätö riippuu ihan moottorin kuormituksesta.
    Se säätöhän menee niin, että tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla säätö on myöhäisellä ja keskikierrosalueella aikaisella ja taas korkeilla kierroksilla myöhäisellä.
    En nyt pysty muistamaan oliko tämä single-Vanos on/off tyylinen, jossa säätö tapahtui kerralla vai oliko se jo portaaton.
    Se helpottaisi huomattavasti, jos se olisi on/off.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • gnz
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 428
      • -

      Originally posted by Freak
      Eli se säätövara on se 25 kammenastetta.
      Ja se DME saa tietoa siitä pyörintänopeudesta ja kaasuläpän asennosta niinkuin kirjoitit. Eli se säätö riippuu ihan moottorin kuormituksesta.
      Se säätöhän menee niin, että tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla säätö on myöhäisellä ja keskikierrosalueella aikaisella ja taas korkeilla kierroksilla myöhäisellä.
      En nyt pysty muistamaan oliko tämä single-Vanos on/off tyylinen, jossa säätö tapahtui kerralla vai oliko se jo portaaton.
      Se helpottaisi huomattavasti, jos se olisi on/off.
      Kaksois-Vanos on portaaton varmasti. Lisäksi löytyy tällainen lause:

      "On most BMW engines that use a single VANOS, the timing of the intake cam is only changed at two distinct rpm points, while on the double-VANOS system, the timing of the intake and exhaust cams are continuously variable throughout the majority of the rpm range."

      Lähde:http://www.armandduco.com/News/Achiv...hatIsVanos.htm

      Eli suurin osa sinkku-Vanoksista ei ole portaattomia vaan kahdessa kohtaa kierrosaluetta säätyviä, mikä helpottaisi ohjauksen suunnittelua ja voisi kai onnistua jopa Megaruutalla.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎