Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 + M50 sähköt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miika Tissari
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 1802
    • Varkaus

    E30 + M50 sähköt

    Ongelmanahan oli että mitä kaikkea tuosta M50 moottorin liittimestä voi käyttää. Koneen olen jo saanut pyörimään että ei ole sen kanssa ongelmia. Mutta esim kierros, kulutus, öljymäärä jne. olisi kiva saada toimimaan...

    E30 325i -86

    1 0,75 bl Lichtmaschine
    2 0,75 blge Ölniveau statisch
    3 -
    4 0,75 brvi Fernthermometer
    5 0,75 swbr Öldruck
    6 1,5 grge Zündplus gesichert
    7 1,5 gr Zündplus ungesichert
    8 -
    9 -
    10 0,75 grvi Ölniveau dynamisch
    11 0,75 blws SI
    12 -
    13 1,5 rtvi Benzinpumpe
    14 -
    15 -
    16 0,75 ws SI
    17 -
    18 1,5 swge Anlasser
    19 -
    20 -


    Belegung 318i Touring 1989:
    Pin Kabelfarbe Stärke Funktion

    1 bl 0,75 Lichtmaschine
    4 brvi 0,75 Fernthermometer
    5 swge 0,75 Öldruck
    6 gnge 1,5 Zündplus
    7 gn1,5 Zündplus ungesichert
    8 gnws 0,75
    9 sw0,75 Drehzahl
    11 wsbl 0,75 SI
    13 virt 2,5 Benzinpumpe
    14 blge 0,75 ABS
    15 swgn 0,75 Entlastungsrelais (Anlasser)
    16 wssw 0,75 Verbrauchsignal
    18 swge 1,5 Anlasser
    20 gert 0,75

    (kein Ölniveau, da keine CheckControll)


    Belegung 325i M50 1994:
    Pin Kabelfarbe Stärke Funktion

    4 swbl 0,75
    5 swws 0,75 Geschwindigkeitssignal?
    6 viws 0,75
    7 swvi 0,75 OBC ?
    10 blge 1,5 Rückfahrscheinwerferkontakt
    11 brge 0,75 Kühlmitteltemperatur (nicht genutzt bei E30 Fernthermometergeber)
    12 brvi 0,75 Kühlmitteltemparatur
    13 grvi 1,5 Benzinpumpe
    14 swws 0,75
    15 swgn 0,75 Entlastungsrelais
    16 wsge 0,75 ABS Diagnose
    17 wsli 0,75 ABS Diagnose
    18 swge 1,5 Anlasser
    19 gnws 0,75 SI
    20 sw 0,75 Drehzahlausgang
    21 gn 1,5 Zündplus
    22 grws 1,5 Rückfahrscheinwerferkontakt
    23 brgr 0,75 Öldruck
    24 swws 0,75 Verbrauch
    25 bl 0,75 Lichtmaschine

    Verbrauch = ilmeisesti kulutus
    Drehzahlausgang = kierrosluku

    Mutta mitähän nämä tarkoittaa:
    Entlastungsrelais
    Kühlmitteltemperatur (nicht genutzt bei E30 Fernthermometergeber)
    Rückfahrscheinwerferkontakt
    Geschwindigkeitssignal


    Minulla on autona 320i -87 että moottorin liittimestä puuttuu joitain johtoja mitä tuossa 318 töpselissä taas on.
    Last edited by Miika Tissari; 21-06-2005, 06:58.
    E28 ///M-tech V8 -83
    E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98
  • petteriu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 1164
    • Pori

    #2
    Kierroslukusignaali menee mustissa johdossa sekä koneen (pinni 20), että korin johtosarjoissa. Kulutusmittari täytynee vetää ohjainboksin kautta. Jostain muistan maininnan nopeussignaalin tuomisesta mittarristolta ohjainboksille, mutta saattaa liittyä S50 koneen asennukseen.
    Tuosta öljymäärän anturista ei ole vielä itselläkän tietoa, vaikka moottorissa ja korissa sellainen valmius olisi mutta taitaa koneen johtosarjasta (E36) puuttua.

    Lisätään muutama pikaisesti päivitetty kuva:
    Johtosarjat
    Kytkentä

    Noissa vielä babelfish käännöksiä yms. mutta virallinen versio työn alla, julkaisuajankohta avoin...

    Petteri
    Last edited by petteriu; 21-06-2005, 07:43.
    BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

    Comment

    • |JR|
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 550
      • Tuusula

      #3
      Kühlmitteltemperatur (nicht genutzt bei E30 Fernthermometergeber) = Jäähdytysnesteen lämpötila (ei käytetä E30:sen lämpömittarinanturilla)

      Rückfahrscheinwerferkontakt = peruutusvalon signaali

      Geschwindigkeitssignal = ajonopeussignaali
      sigpic


      Porsche 970/G1 Panamera 4S vm. 2010 #Waffel ❤

      BMW E39 530dA M-Sport Touring vm.2001 #BlackMetalWagen" 🖤

      BMW E91 330xdA M-Sport xDrive Touring vm.2006 "DerBlaueReiseMaschine" 💙

      Comment

      • Miika Tissari
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 1802
        • Varkaus

        #4
        Originally posted by JoRo
        Kühlmitteltemperatur (nicht genutzt bei E30 Fernthermometergeber) = Jäähdytysnesteen lämpötila (ei käytetä E30:sen lämpömittarinanturilla)

        Rückfahrscheinwerferkontakt = peruutusvalon signaali

        Geschwindigkeitssignal = ajonopeussignaali
        Onkohan nuo sitten moottorin toiminnan kannalta kovin tärkeitä?
        E28 ///M-tech V8 -83
        E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

        Comment

        • petteriu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 1164
          • Pori

          #5
          Originally posted by Miika Tissari
          Onkohan nuo sitten moottorin toiminnan kannalta kovin tärkeitä?
          Yleisesti: Ensimmäinen ei ole (M50:ssä 2-napainen lämpömittarin anturi ja E30 1-napainen), toinen riippuen miten kytket peruutusvalon toimintaan (ei vaikuta koneen toimintaan). Jossain muistan nähneeni, että ilman nopeussignaalia saattaa moottorinkierrosluku jäädä alle normaalin. Tämä ainakin S50 moottoreilla liittyen max. nopeuden rajoittamiseen 250km/h tjsp.

          Petteri
          BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

          Comment

          • Miika Tissari
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 1802
            • Varkaus

            #6
            Originally posted by petteriu
            Yleisesti: Ensimmäinen ei ole (M50:ssä 2-napainen lämpömittarin anturi ja E30 1-napainen), toinen riippuen miten kytket peruutusvalon toimintaan (ei vaikuta koneen toimintaan). Jossain muistan nähneeni, että ilman nopeussignaalia saattaa moottorinkierrosluku jäädä alle normaalin. Tämä ainakin S50 moottoreilla liittyen max. nopeuden rajoittamiseen 250km/h tjsp.

            Petteri
            Sii hä! Miten peruutusvalo liittyy moottirin ohjaukseen? Pakkivalon kytkinhän on vaihteiston kyljessä... No oli miten oli.
            E28 ///M-tech V8 -83
            E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

            Comment

            • petteriu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 1164
              • Pori

              #7
              Originally posted by Miika Tissari
              Sii hä! Miten peruutusvalo liittyy moottirin ohjaukseen? Pakkivalon kytkinhän on vaihteiston kyljessä... No oli miten oli.
              Ei se liitykään muuten, kun E36 johtosarjassa peruustusvalon kytkentä tulee laatikosta moottorin johtosarjan kautta koriin. E34:sta en ole varma.

              Petteri
              BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

              Comment

              • Miika Tissari
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 1802
                • Varkaus

                #8
                Originally posted by petteriu
                Ei se liitykään muuten, kun E36 johtosarjassa peruustusvalon kytkentä tulee laatikosta moottorin johtosarjan kautta koriin. E34:sta en ole varma.

                Petteri
                Niin no sitten se onkin eriasia. Minulla on E34 -90 kone ja laatikko.
                E28 ///M-tech V8 -83
                E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4630
                  • Tampere

                  #9
                  huvikseen kaverin kanssa katottiin joskus tosta omasta ritsasta vikakoodit niin mulla oli heittänyt vikakoodin päälle tosta puuttuvasta ajonopeussignaalista.. entiä meneekö siitä jo vikaohjelma päälle..

                  nopeusmittarin takana on jotain pinnejä mihin vois jotain piuhoja laittaa.. mutta kun ei tiennyt mikä on mikä niin ei viitsi tuhota boksia.. ja taisin lukea e30:n kytkentäkaaviostakin että siellä mittarilla on mahdollisuus nopeussignaalin ulostulolle..
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Miika Tissari
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 1802
                    • Varkaus

                    #10
                    Öljyntasoanturi toimii moitteettomasti. M50 moottorinliitin pin 1 ja 2 ovat tasoanturin johdot. Johdot pitää kytkeä koneen sinivalkoinen auton liitin 2 sinikeltaiseen ja toinen johto koneen sinikeltainen auton liittimeen 10 väri vaihtuu vuosimallin mukaan.
                    E28 ///M-tech V8 -83
                    E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                    Comment

                    • Miika Tissari
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 1802
                      • Varkaus

                      #11
                      Minkätäkia lämpömittari ei näytä mitään? Pitääkö vaihtaa m20 antri vai onko kytkennässä joku jippo?

                      Moottorin lämpöanturilta tulee kaksi johtoa ruskeavioletti ja ruskeakeltainen sekä korinpuolella on ruskeavioletti joka on lämpömittarin johto. Jos kytkee ruskeavioletit johdot yhteen ei mittari nouse yhtää, mutta jos laittaa sen ruskeakeltasen johdon maihin, niin silloin mittari nousee ihan vähän vaikka moottori on ihan kuuma... Olis kyllä aika tärkeä saada tuo toimimaan.
                      E28 ///M-tech V8 -83
                      E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                      Comment

                      • petteriu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 1164
                        • Pori

                        #12
                        Onko sinulla koneessa kaksi lämpötilananturia ? E30:sen mittaristolle tarvitaan E30 lämpötilananturi (1-napainen), kun boksille ja E36/E34 mittaristolle se alkuperäinen 2-napainen. Jossain koneissa lämpötilanantureita/anturin paikkoja on jo valmiina kaksi, mutta mahdollisesti joudut jopa tekemään uuden paikan anturille.

                        Petteri
                        BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                        Comment

                        • Sipe
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2004
                          • 151
                          • Vantaa

                          #13
                          Laitetaas vanhaan topicciin vähän uutta eloa...

                          Mulla ois vähän samallainen onkelma. Oon tekemässä tekniikanvaihtoa e36 -92 m50b20 -> e34 -94 m50b25. Eli moottorin piuhasarjassa pistokkeet eroo muutamalla pinnillä ja tarttis saada tietää että mitä nuo kyseiset pinnit ovat. Katsoin noista jonkun linkittämistä kuvista että pinnit 1,2,3,8 ja 9 eivät olisi ollenkaan käytössä. Samat pinnit ovat myös minulla ne jotka eroavat toisistaan.

                          Eli e36:sen johtosatsin pistoke on tämän näköinen: http://www.overboard.biz/bmw/rojektit/m50b25/e36.jpg

                          Ja e34:sen pistoke:http://www.overboard.biz/bmw/rojektit/m50b25/e34.jpg

                          The final question, löytääkö joku noiden kaikkien pinnien nimitykset e36 -92:lle ja e34 -94:lle. Ilmeisesti kyseessä on vain jotain lisälaitteita joista ei tarvitse välittää, mutta olisihan se hyvä tietää...
                          www.overboard.fi

                          Comment

                          • jonde___
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2005
                            • 94

                            #14
                            moi

                            olisko kukaan kiinnostunut laittamaan minun autooni sähköt koppa E30 325i johon laitettu M50B25 kone tarttis sähköjen kanssa apuu.. laittakaa privaan vaik jos kiinnostaa maksua vastaa tietty ja paikka kin on missä laittaa rauhassa...
                            Last edited by jonde___; 07-06-2006, 02:00.

                            Comment

                            • Timmeeni
                              Newbiemmer
                              • Jun 2006
                              • 1

                              #15
                              Oisko kellään e34 -88 korin pistokkeen johdoista tietoa että mitä ne on?
                              ja sitte e34 -92 boksilta tulevan pistokkeen johdot?

                              tekniikan vaihdon tein m20b20 --> m50b20 mutta nuo pistokkeet oliki erilaiset

                              pikaista apua kaivataan...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎