memebuy23buy

E30 facelift-faktoja?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemaristi
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 240
    • Kaarina

    E30 facelift-faktoja?

    Hieman epäselvä tuo facelift kaikkine muutoksineen. Voisi olla hyvä kerätä FAKTOJA mitä muuttui ja milloin.

    Vm. 1988 tuli muovipuskurit, isot valot ja leveämmät lokarit, cabrioihin 1991. Miten nuo muut muutokset, ovatko suoraan kytköksissä faceliftiin, kuten virranjakaja nokka-akselin päässä (M20?), erilainen paisuntasäiliö, kireämpi nokka (vs. katti?), puristussuhteet, Motronic-versiot, takajalkatila/eri korkuinen takapenkki, sivuhelmojen sopivuudet, ym, ym....??
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2843
    • Kyrsälä

    #2
    Ainakin 2D malli sai muutokset jo 9/87. Joku voi lisätä jos myös Sedani muuttui silloin.
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19180
      • -

      #3
      Originally posted by Bemaristi
      Hieman epäselvä tuo facelift kaikkine muutoksineen. Voisi olla hyvä kerätä FAKTOJA mitä muuttui ja milloin.

      Vm. 1988 tuli muovipuskurit, isot valot ja leveämmät lokarit, cabrioihin 1991. Miten nuo muut muutokset, ovatko suoraan kytköksissä faceliftiin, kuten virranjakaja nokka-akselin päässä (M20?), erilainen paisuntasäiliö, kireämpi nokka (vs. katti?), puristussuhteet, Motronic-versiot, takajalkatila/eri korkuinen takapenkki, sivuhelmojen sopivuudet, ym, ym....??
      Moottoreissahan on useita eri versioita. Esimerkiksi E30 325i mallin M20B25 moottorista on useampaakin eri versioita eri moottorinohjausboxeilla ja eri version Motronic ohjelmalla. Facelift korin puolella ja moottoreiden sekä tekniikan kehitys on E30 korissa kaksi eri asiaa. Uudempi paisuntasäiliö ja muita muutoksia tuli jo ennen korin faceliftiä. Samoin sisustassa penkkien verhoilu muuttui jo ennen facelift koria.

      Vanhoissa 1983 -> ja uudemmissa 10/1987 mallisissa 2d sedaneissahan on erilainen korin takaosa. Takalokasuojan kaari on eri korkeudella, matalemmalla facelift mallissa. Cabrio malleihin tuli samoihin aikoihin kuin facelift tuli kovakattoisiin malleihin uudemman mallin etuvalot. E30 malleissa on kolmea eri mallista ajovaloumpiota. Ensin vanhat 1983-1987 mallin umpiot. sitten 1988 vuonna valmistetut umpiot ja 1989 vuodesta eteenpäin valmistetut umpiot. 1988 mallisessa on keskellä linssi. 1989 mallisessa alhaalla myös sellainen smile merkin näköinen hymy.

      Uudemmat takavalot tulivat kovakattoisiin 9-10/1987, cabrio malleihin 1991 mallivuoteen eli 1990 loppuvuodesta. Kaikki touring mallit ovat uudemmilla takavaloilla. Touring tuli 1988 mallivuoteen. Muovipuskurit tulivat kovakattoisiin samoin 9-10/1987, Cabrioihin 1991 mallivuoteen ja kaikki Touring mallit ovat muovipuskureilla.

      Kaikki E30 325i mallit ovat Motronicilla eli virranjakaja on nokka-akselin päässä. Kaikki muut E30 mallit paitsi 316 ovat ruiskulla. 316 mallia on valmistettu 1983-1988 vuosina, myös faceliftinä ja se oli ainoa kaasarilla valmistettu E30 malli. E30 320i mallin Motronic tuli muistaakseni 1987 vuonna. Ennen sitä oli L(E(tku))-Jetronic.

      Katalysaattorimalleissa (325i) on 8,8:1 puristukset, ilman kattia esim 9,7:1 on käytetty. Moottoreista on olemassa useita eri versioita. Ne ovat muuttuneet vuosien varrella useampaan kertaan.

      E30 historiikkia voisi jatkaa loputtomiin. Mutta mistä asiasta haluat tietää tarkemmin?
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • Noxman
        Bimmer Rookie
        • Jul 2004
        • 136
        • Kokkola

        #4
        eli onko m20 moottorit ennen faceliftiä jotenkin huonompia? esim. jotain tyyppivikoja mitä on sittemmin paranneltu? Ja tuo cabrion facelift kiinnostaisi tarkemminkin.
        - E32 735iA - E38 750iAL -

        Comment

        • HarzaTheMan
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 458
          • Sawo

          #5
          Joo, kertokaahan lisää tuosta tekniikasta. Nyt alkoi kiinnostamaan! Eli miten moottori ja vaihteisto ovat muuttuneet? Ja miten tuo katalysaattori, onko auton voinut uutta ostaessa valita katilla tai ilman?

          Minulla tuossa ei ole lambdaa, eikä kattiakaan mikäli seuraavat kuvat pitävät paikkaansa ->

          Katalysaattorimallin etuputkisto


          Ilman kattia -mallinen etuputkisto


          Tuollanen jälkimmäinen pönttö siellä alla on, jossa lukee isolla Walker, lienee siis joku jälkiasennuspönttö vai?
          ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11738
            • Kouvola

            #6
            Originally posted by HarzaTheMan
            Joo, kertokaahan lisää tuosta tekniikasta. Nyt alkoi kiinnostamaan! Eli miten moottori ja vaihteisto ovat muuttuneet? Ja miten tuo katalysaattori, onko auton voinut uutta ostaessa valita katilla tai ilman?

            Minulla tuossa ei ole lambdaa, eikä kattiakaan mikäli seuraavat kuvat pitävät paikkaansa ->

            Katalysaattorimallin etuputkisto


            Ilman kattia -mallinen etuputkisto


            Tuollanen jälkimmäinen pönttö siellä alla on, jossa lukee isolla Walker, lienee siis joku jälkiasennuspönttö vai?
            mitä todennäköisemmin katti on poistettu autosta ja lambda samoten...voi olla että auto on laiskempi ku normaalisti ku siinä ei ole lambdaa kertomassa tietoja boksille

            tostahan on puhuttu, että toi 85-87 B25 olis hitusen pirteämpi kuin toi tuoreempi vaikka paperilla arvot on samat!

            eipä noissa mitään älyttömiä tyyppivikoja ole ollu noissa vanhemmissakaan koneissa ku toi M20 konetyyppi on ollu olemassa jo ennen E30:n valmistumista. Tietty tota moottorinohjauspuolta on viilattu aina vähän kuten juhis tossa jo totesikin

            Comment

            • SledgeHammer82
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1652
              • Pk-seutu

              #7
              Ao. linkin alta löytyy mitä E30:sessä muuttui vuosien varrelta. (saksaksi)



              Ja tuo facelifthän tuli tosiaan syyskuussa -87 eli mallivuoden -88 autoihin. Faceliftin yhteydessä muuttui ainakin ajovalot, takavalot, puskurit, rekisterikilven paikka takana, takalokasuojan kaari, bensatankki.

              Tuosta takapenkin muuttumisesta en ole koskaan kuullutkaan. Olisiko siitä jotain kuvia/tietoja?

              Comment

              • HarzaTheMan
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 458
                • Sawo

                #8
                Mihinkäs se lambdan johto menee siitä anturilta? Voisi katsoa onko sille paikkaa tuossa. Jokatapauksessa en sitä tuohon laita kun hyvin toimii noinkin ja siitä saatavaa hyötyä tuskin käytännössä huomaa. Ja bensantäyttöaukkokin on sellanen iso, kun jostain olin lukevinani että kattimallissa on sellanen pieni ettei sinne vahingossakaan saa vääränlaista pistoolia mahtumaan.

                Tuohon takapenkkiin liittyen joissain E30 takapenkeissä on keskikyynärnoja ja joissain ei.
                Last edited by HarzaTheMan; 04-07-2005, 20:17.
                ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #9
                  takapenkki

                  kyynärnoja on lisävaruste ja sen on saanut niin ennen kujin jälkeen faceliftin
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • vette
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2004
                    • 54
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Juhis

                    Uudemmat takavalot tulivat kovakattoisiin 9-10/1987, cabrio malleihin 1991 mallivuoteen eli 1990 loppuvuodesta. Kaikki touring mallit ovat uudemmilla takavaloilla. Touring tuli 1988 mallivuoteen. Muovipuskurit tulivat kovakattoisiin samoin 9-10/1987, Cabrioihin 1991 mallivuoteen ja kaikki Touring mallit ovat muovipuskureilla.
                    Onko cabriota valmistettu muilta osin faceliftinä, mutta vanhan mallin takavaloilla? Kuten esim. tämä auto:



                    Vai onko tuo vain jälkeenpäin räpelletty?
                    E30 325i cabriolet -89

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #11
                      facelift

                      taitaa olla jälkeenpäin räpelletty, kun näyttäisi että autossa on takana vanhanmallin helmapelti..

                      m3 cabrioon ei koskaan tullut uusia takavaloja, niin kuin ei myöskään kovakattoiseen kolmoseen
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • GOOFY
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 4139
                        • .

                        #12
                        jatketaampa vaikka tähän... miten e30:n faceliftin muovipuskurit passaavat peltisten tilalle, ku jos noi takakaaret ovat erinlaiset? entä miten kiinnitykset?
                        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                        Comment

                        • Rocla
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 7692
                          • Kajaani

                          #13
                          Originally posted by GOOFY
                          jatketaampa vaikka tähän... miten e30:n faceliftin muovipuskurit passaavat peltisten tilalle, ku jos noi takakaaret ovat erinlaiset? entä miten kiinnitykset?
                          Edessä hyvin, lokasuojan kaari on samanlainen, koko lokari ei, vanhemmasta puuttuu yksi lovi(rälläkällä tekee), en tiedä muuttuuko toi lovi samaan aikaan kuin tulee iso facelift.

                          Takana etäisyys korin kulmasta lokasuojan kaareen on isompi facelistissä, puskuria joutuu lyhentämään. Ero johtuu valojen alla olevan pellin muodosta, vaihdoin omaani facelift valot(siis joutui vaihtamaan peräpellin), nyt puskuri käy oikein, muuten päät olisivat tulleet liian pitkälle tai korin ja puskurin väliin olisi jäänyt rako.

                          Lisää eroja:

                          Keulassa 2 eri faceliftiä, siis kolmea eri mallia hiekkapeltiä.

                          Etuvaloja ainakin 3 erimallia(vanhat, "smiley" faceliftit ja sileät faceliftit)

                          Koneen johtosarjan pistoke muuttuu kantikkaasta pyöreäksi joskus -86.

                          Johtosarjojen pistokkeet muuttuvat "moderneiksi", eli isommat, varmistus klipseillä olevat, värikoodatut pistokkeet esim. lampuissa, joissain antureissa ja pesurin pumpuissa. Nuo muuttuvat ennen faceliftiä, kai samalla kuin tuo koneen pistoke.

                          Takaturvavyöt, vanhoissa on kiinnityspiste c-pilarissa ja rulla takakontissa, uudemmisssa rulla hattuhyllyllä eikä kiinnitystä pilariin. Milloin muuttuu? Samalla muuttuu tietysti hattuhyllyn muoto.

                          Keskiturvavyön puolikkaat vaihtavat paikkaa, samalla tietysti turvavyön "telineet" selkänojassa muuttavat kätisyyttä ja hattuhyllyllä oleva klipsi vaihtaa puolta. Milloin muuttuu?

                          Ihan vanhimmissa ei taida olla valmista paikkaa suksipussille.

                          Vanhimmissa malleissa ei ole porattu tuulilasin tiivistekouruun veden poisto reikää.

                          Mittariston rakenne ja koodaus "palikan" muoto ja sijainti muuttuneet suunnilleen -86.

                          Tankin tilavuus muuttunut.

                          Lisää laitan kun muistuu mieleen.
                          Olli.

                          Comment

                          • Tumppa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1812
                            • Oulu

                            #14
                            kardaanitunnelista ei tainnut olla mitään juttua vielä, mutta kannatinlaakeri muuttuu/sen kiinnitys on facelift malleissa leveämpi.
                            F31 320d LCI

                            Comment

                            • Rocla
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 7692
                              • Kajaani

                              #15
                              Originally posted by Tumppa
                              kardaanitunnelista ei tainnut olla mitään juttua vielä, mutta kannatinlaakeri muuttuu/sen kiinnitys on facelift malleissa leveämpi.
                              Muuttuuko samaan aikaan faceliftin kanssa?

                              Ja lisää:

                              Vaihdevivuston kiinnitys koriin erillainen, kuten myös tietysti itse vivusto.
                              Olli.

                              Comment

                              Working...
                              X