Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 mittaristosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DoZ
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 206
    • Suomussalmi

    E30 mittaristosta

    Vaihdoin 318i (M10B18) bemariini kierroslukumittarillisen mittariston. Mittariston kierroslukumittari näyttää liian vähän. Se johtuu ilmeisesti siitä, että codier stecker, eli "kooditappi" pitäisi vaihtaa neloskoneisesta mittaristosta. Harmi vain, että vanhassa mittaristossani ei ollut tuota tappia. Tämä ei ollut kuitenkaan asian ydin, vaan se, että kierroslukumittarin alla oleva kulutusmittari näyttää mielestäni ihan kohtuujärkeviä lukemia, ja olen käsittänyt, että kulutusmittaria ei saa M10 -koneella pelaamaan, koska siinä ei ole sille erillistä anturia. En ole ainakaan nähnyt vielä yhtään kieppikellollista mittaristoa kolmikuustoistasissa, jossa kulutusmittari toimisi. Siis huiteleeko kulutusmittari vain omiaan vai voiko se oikeasti toimia? Onko tuo anturi sittenkin olemassa, ja missä se on, jos se on olemassa, vai voiko olla, että tuo anturi on vain ruiskumallissa, eikä kaasarimallissa, vai onko se ollenkaan moottorissa, vai jossain muualla autossa?
  • wj
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 3253
    • Järvenpää

    #2
    No mulla ainakin kulutus mittari näyttää välillä matka ajossa 11l ja välillä 7l
    Mutta sillon kun se näyttää 11l niin tuntuu että pitäs vähän enennän kaasua pitää?!!?

    Onhan kumminkin M40b18 kulutusmittari. Jospa siitä ottas jonkun anturin?

    Mutta mielestäni toi on aika turha ja sitä katellessa alkaa vituttaa vaan.
    - 2006 Mustang cabriolet
    - Sleekcraft Enforcer 28'

    Comment

    • jyrkkis
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2002
      • 503
      • Jänkä

      #3
      Re: E30 m mittaristosta

      Originally posted by DoZ
      Vaihdoin 318i (M10B18) bemariini kierroslukumittarillisen mittariston. Mittariston kierroslukumittari näyttää liian vähän. Se johtuu ilmeisesti siitä, että codier stecker, eli "kooditappi" pitäisi vaihtaa neloskoneisesta mittaristosta. Harmi vain, että vanhassa mittaristossani ei ollut tuota tappia. Tämä ei ollut kuitenkaan asian ydin, vaan se, että kierroslukumittarin alla oleva kulutusmittari näyttää mielestäni ihan kohtuujärkeviä lukemia, ja olen käsittänyt, että kulutusmittaria ei saa M10 -koneella pelaamaan, koska siinä ei ole sille erillistä anturia. En ole ainakaan nähnyt vielä yhtään kieppikellollista mittaristoa kolmikuustoistasissa, jossa kulutusmittari toimisi. Siis huiteleeko kulutusmittari vain omiaan vai voiko se oikeasti toimia? Onko tuo anturi sittenkin olemassa, ja missä se on, jos se on olemassa, vai voiko olla, että tuo anturi on vain ruiskumallissa, eikä kaasarimallissa, vai onko se ollenkaan moottorissa, vai jossain muualla autossa?
      Se äly asuu siinä mittaristossa, mulla toimi jopa 316 -84:ssa eli kaasaripelissä. Se laskee kulutuksen kierrosluvun, ajonopeuden ja polttoaineen- tai alipainetiedon perusteella. Nykyisessä lelussakin se näyttelee aika lähelle vaikka on 6-koneen tikku ja pa/ alipainetietoa ei tule (tuplat) aka laskee nopeuden kierrosten perusteella. Sulla kuulostais olevan toimiva mittari joka jopa näyttää oikein.
      Big spoilers and fat wheels can disguise a lack of engineering

      Never Fuck With The Countryboys

      Ounasrinteen Volvoystävät- Ounaslutning Vålvå vänner

      Neulalla pistetään, ruokaa laitetaan - ja kaikkea muuta pannaan...Oulusa

      Comment

      • DoZ
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2003
        • 206
        • Suomussalmi

        #4
        Originally posted by Jyrkkis
        Se äly asuu siinä mittaristossa, mulla toimi jopa 316 -84:ssa eli kaasaripelissä. Se laskee kulutuksen kierrosluvun, ajonopeuden ja polttoaineen- tai alipainetiedon perusteella. Nykyisessä lelussakin se näyttelee aika lähelle vaikka on 6-koneen tikku ja pa/ alipainetietoa ei tule (tuplat) aka laskee nopeuden kierrosten perusteella. Sulla kuulostais olevan toimiva mittari joka jopa näyttää oikein.
        Vai niin. No sepä on hyvä.
        Vanhassa mittaristossani oli tikun paikka, mutta onko se siinä vain muotin takia, vai onko niitä neloskoneen tikkuja sitten oikeasti olemassa? Se kello vie nimittäin sen verran tilaa, että sopiikokaan sinne minkäänlaista tikkua?

        Comment

        • jyrkkis
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2002
          • 503
          • Jänkä

          #5
          Originally posted by DoZ
          Originally posted by Jyrkkis
          Se äly asuu siinä mittaristossa, mulla toimi jopa 316 -84:ssa eli kaasaripelissä. Se laskee kulutuksen kierrosluvun, ajonopeuden ja polttoaineen- tai alipainetiedon perusteella. Nykyisessä lelussakin se näyttelee aika lähelle vaikka on 6-koneen tikku ja pa/ alipainetietoa ei tule (tuplat) aka laskee nopeuden kierrosten perusteella. Sulla kuulostais olevan toimiva mittari joka jopa näyttää oikein.
          Vai niin. No sepä on hyvä.
          Vanhassa mittaristossani oli tikun paikka, mutta onko se siinä vain muotin takia, vai onko niitä neloskoneen tikkuja sitten oikeasti olemassa? Se kello vie nimittäin sen verran tilaa, että sopiikokaan sinne minkäänlaista tikkua?
          Valuvikahan se. Kellon kanssa se tikku ei sinne sovi paitsi vasaroimalla :(b) Tikkuja on muistaakseni nro:t 1-12, PRO:t korjatkoon tarkan määrän :wink: . ETK:n mukaan kiekkamittaria saa irtona/ lisävarusteena kaikkiin nelisylinterisiin.
          Big spoilers and fat wheels can disguise a lack of engineering

          Never Fuck With The Countryboys

          Ounasrinteen Volvoystävät- Ounaslutning Vålvå vänner

          Neulalla pistetään, ruokaa laitetaan - ja kaikkea muuta pannaan...Oulusa

          Comment

          • Team Eastcorner
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1095
            • Vimpeli

            #6
            kyllähän se kellolliseenkin se tikku muuten menee ja löytyy alunperinkin.. itse oon, ja serkku myös, vaihtanyt 4-pyttyisen tikun jotta kierrokset näyttää oikein.. siis vanhasta mittaristosta.. mutta itellä ainakin on kulutusmittari lakannut toimimasta kun vaihdoin kaasarikoneen tikun, mistä lie se johtuu, en tiiä...
            Rides:

            -E28 518i ´86
            -Audi A6 C5 ´99
            -VW T4 ´97

            Comment

            • DoZ
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2003
              • 206
              • Suomussalmi

              #7
              Voiko sitä kierroslukumittaria sitten jotenkin "kalibroida" näyttämään oikein kuutoskoneen tikulle?

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #8
                Originally posted by DoZ
                Voiko sitä kierroslukumittaria sitten jotenkin "kalibroida" näyttämään oikein kuutoskoneen tikulle?
                siellä on sisällä muutama potikka mistä voi säädellä kannattaa sit ehkä merkata ne alkuperäiset asennot ennenkö löytyy oikea potikka.
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • Wihis
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 155
                  • Lieto

                  #9
                  Kylläpäs mä löysin tuoreen topickin

                  Mutta asiaan! Siis olen ruiskuttamassa tollasta omaa M10 koneista bimmeriä. Ruiskuks tulee l-jetti. tossi aloin miettii, et eikös noihin saa myöns mittariton jossa on kiekkamittari/kulutusmittari samassa? Onko se siis totta että saisin tohon omaan koslaan ruiskutuksen jälkeen kiekka ja kulutus mittarin ja onko sillä väliä että mistä autosta sen ottaa? tossa luin tätä topickia, ni siellä puhuttiin jostain tikuista(?), ni onko siis niin, että voin ostaa kiekkakellosllisen mittariston ihan mistä E30 mallista tahansa, kunhan hommaan siihen nelkon tikun että kulutus ja kiekka mittari näyttäs oikeen?:think
                  Lexus GS430 Sport '03

                  Past BMW's: e30 316 '87, e30 320iA '87, e28 518i '85, e46 328Ci '99, BMW 316 E30 '88, BMW 325 e36 '91, BMW 520 E39 '97.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16364
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Wihis View Post
                    Kylläpäs mä löysin tuoreen topickin

                    Mutta asiaan! Siis olen ruiskuttamassa tollasta omaa M10 koneista bimmeriä. Ruiskuks tulee l-jetti. tossi aloin miettii, et eikös noihin saa myöns mittariton jossa on kiekkamittari/kulutusmittari samassa? Onko se siis totta että saisin tohon omaan koslaan ruiskutuksen jälkeen kiekka ja kulutus mittarin ja onko sillä väliä että mistä autosta sen ottaa? tossa luin tätä topickia, ni siellä puhuttiin jostain tikuista(?), ni onko siis niin, että voin ostaa kiekkakellosllisen mittariston ihan mistä E30 mallista tahansa, kunhan hommaan siihen nelkon tikun että kulutus ja kiekka mittari näyttäs oikeen?:think
                    Kyllä. Tai ei ihan mistä tahansa sillä 325e:ssä punaraja alkaa 4,5 t. ja näyttö loppuu 5 t. Ja nokivasaroissa kait? sama juttu eli mittari näyttää oikein mutta asteikko ei riitä bensakoneelle.

                    Comment

                    • oge30
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2005
                      • 60
                      • Vantaa

                      #11
                      Kun otaa esim m20b20 moottorisesta autosta koko taulun jossa on kiekka -että kulutusmittari, ja laittaa sen 316 m10b18 kaasutinautoon, tulee irroittaa nelimukisen mittaristosta se kooderi ja asentaa uuden mittarin taakse (pitäs olla hyllyssä). tällöin kierros että kulutusmittari toimii, mikäli kolmenapainen liitin kaasarin "ohjusboksin" vieressä on kytketty mittaristolta tulevaan liittimeen (on siellä kyllä). oletetaan siis että kaasutin on ojattu pierburg.
                      Sitten kun mälväät sinne sen ljettimallin ruiskuhilut(mukit, kansi,johtosarja, yms shitti) niin siinä johtosarjassa on se sama saatanan liitin siellä ljetin boksin juuressa. kun sen liittää kaasarimallin kooderilla ja bonusmittareilla varustettuun taulun johtoon, niin kiekka pelaa hienosti mutta kulutusmittari näyttää hevonvitt*a(ainakin itsellä joskus aikoinaan).ulutusmittaria en itse koskaan saanut toimimaan, sille on ilmeisesti olemassa vielä toinen kooderi jonka varmaan saisi alkuperäisen ljettimallin auton mittaristosta. Mutta. kuka sitä kulutusmittaria kaipaa?

                      Comment

                      • zeneg
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2007
                        • 1238
                        • Oulu

                        #12
                        en kehtaa uutta topicia väsätä oman kysymyksen takia, joten kysäsen täällä.

                        Auto e30 316 1,8 kaasari vm-88
                        Mulla on autossa kiekkamittarin tilalla se julmetun kokoinen kello, joka ei oo mun aikana toiminut ollenkaan. Kysyisin siis,että mistä lähden vikaa etsimään?

                        Ja toinen kysymys:
                        Mihin ne mittariston akut(?) vaikuttavat?

                        Molempia ongelmia olen koittanu searchilla hakea mutta en ole oikein löytänyt sellasta mistä oisin jotai tolkkua saanut.

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16364
                          • Asikkala

                          #13
                          Ota kello irti ja kytket akkuun, jos ei toimi heitä romukoppaan ja ostat multa toimivan kellon...

                          Comment

                          • Wihis
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2006
                            • 155
                            • Lieto

                            #14
                            Originally posted by zeneg View Post
                            Mihin ne mittariston akut(?) vaikuttavat?
                            Ne vaikuttaa ainakin (ja kait pelkästään) huollontarveilmaisimeen.
                            Lexus GS430 Sport '03

                            Past BMW's: e30 316 '87, e30 320iA '87, e28 518i '85, e46 328Ci '99, BMW 316 E30 '88, BMW 325 e36 '91, BMW 520 E39 '97.

                            Comment

                            • hill-tun
                              Bimmer Rookie
                              • May 2004
                              • 166
                              • savo

                              #15
                              Lainataanpa topiccia.

                              Onko kukaan kytkenyt E30 kiekkakelloa johonkin "ulkopuoliseen" ruiskuun? Eli esim. Haltechiin tai Hesteciin tai Megasquirttiin?
                              Omassa vekottimessa on originelli boksi poistettu, kuten myös originelli johtosarjakin (316 kaasari). Joten tietäisikö joku miten piuhat kytketään? Itse kiekkakellossahan on vain 4 pinniä. Omaan ajattelin vetää tarvittavat johdot suoraan kiekkakellon pinneihin, mittarin sisälle. Tai sekin auttaisi jos joku tietäisi kiekkakellon vaatimat pinnit mittarin takana, ilmeisesti siinä sinisessä liittimessä ja osaisi kertoa minne mikäkin pitäisi kytkeä.
                              ETM:ssä ei minusta sen kummemmin kiekkakelloa käsitellä. Sille taitaa tulla signaali ruiskun boksilta?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎