Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 m50b25 ilmaus ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CtD
    Bimmer Rookie
    • Jul 2013
    • 160
    • Urjala

    #16
    Originally posted by Peksu_M20 View Post
    Jos haluaa välttää ongelmia ilmauksen kanssa. Bmw:t ilmataan aina kylmällä koneella ja moottori käynnistetään korkki kiinni ilmauksen jälkeen. Nämä kaiken maailman letkujen lypsämiset kokis pulloineen mukaan lukien keulan tunkkaamiset ilmaan on aivan turhaa touhua.
    Näin teen seuraavaksi. Tätä "paineistettu" järjestelmää olen itsekin pohtinut, että eihän se toteudu korkki auki.



    Tähän näkemykseen omia ajatuksia lisää se, että eilen, kun kone oli käymättömänä täytetty vedellä. Pisti käymään ja antoi kierroksia, niin vaikutti että lämpöä olisi sisälle alkanut tulla. Kone kun lämpesi, niin sisälle mahdollisesti tullut lämpö loppui ja seuraavana vedet pihalle.

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5272
      • Pirkkala

      #17
      Minä olen ilmannut aina vaan niin, että juottaa nestettä koneen käydessä ja aukoo ilmausnippoja. Sitten kun ei enää ota nestettä, korkki kiinni (korkki kiinni myös lisäyksien välillä) ja auto sammuksiin ja antaa jäähtyä siitä käyntilämpötilasta kokonaan kylmäksi ja kun on jäähtynyt, lisää nestettä sen verran kun puuttuu, tämän jälkeen ei ole yleensä tarvinnut kuin muutama desi lorauttaa kun on vähän ajellut
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16465
        • Asikkala

        #18
        Popcornit esiin, keskustelua bmw:n ilmauksesta...

        Comment

        • aae30
          BTCF Member
          • May 2010
          • 2718
          • .fi

          #19
          Originally posted by jr66 View Post
          Popcornit esiin, keskustelua bmw:n ilmauksesta...
          väärin yrittänyt jo oikaistu. pitääkö oikee hakemalla hakea tilaisuutta ne popparit kaivaa?
          Sorry I'm Not Sorry
          E34 540iA 93 sedan
          E34 540iA 93 sedan
          E39 530iA 00 touring

          Comment

          • CtD
            Bimmer Rookie
            • Jul 2013
            • 160
            • Urjala

            #20
            Taistelut on jatkunut ja tänään viimeksi, mutta ehkä pientä toivoa on.


            Keskiviikkona uusi vesipumppu, termari (88) ja paisarin korkki (1,4). Aiemmin jo tätä lämppärin kennon olen ohittanut ettei siellä ainakaan ole tukosta.
            Ilmaus korkit auki tasasella ja hiljalleen kaataen, ilman tulon kuuli ja kone joi varmaan 5 litraa vettä. Ilmauskorkki kiinni ja paisarista veden pinta kalt-tasoon. Paisarin korkki kiinni ja ajeleen. Ei eroa entiseen, mittari lähelle punarajaa 5-10min rauhallisen ajelun jälkeen.


            Ei kuulu erikoisia ääniä, vedenpinta samassa, paisarin korkki pikkasen pihisee. Ylävesiletku lämmin ja painetta, mutta sellainen puristettavissa. Alavesiletku kylmä ja samanlainen painetta mutta ei kivikova.


            Tänään varmuudeksi keitin uuden termarin. Aukes ennen veden kiehumista. Kaikki kasaan ja ilmaus samalla tavalla.
            Rauhallista ajelua. Lämpömittari meni yli puolen välin, mutta nyt ekan kerran heilu kuin olisi ilmaan. Si jämähti puoleen väliin ja melkein jo juhlin. Ajoin vähän lisää ja jälleen nousee lämmöt eikä palannut alas.


            Ylävesiletku kuuma ja paineltavissa. Vedenpinta noin ylimässä asteikon merkki viivassa. Alavesiletku ehkä hieman lämmin ja painetta. Ei vaan enään keksi mitä yrittää.



            Onko uusi syyläri vain niin paska virtaamaan läpi. Hitto kun vanha syyläri vuotaa niin ei voi sillä kokeilla. Vanha on uutta hieman kapeampi mutta alkuperäinen bmw. Uusi Mahlen.


            Hyviä ideoita. En ole käyttänyt nyt ollenkaan paisarin korkkiauki ja en tiedä keittääkö.

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16465
              • Asikkala

              #21
              Originally posted by CtD View Post
              Taistelut on jatkunut ja tänään viimeksi, mutta ehkä pientä toivoa on.


              Keskiviikkona uusi vesipumppu, termari (88) ja paisarin korkki (1,4). Aiemmin jo tätä lämppärin kennon olen ohittanut ettei siellä ainakaan ole tukosta.
              Ilmaus korkit auki tasasella ja hiljalleen kaataen, ilman tulon kuuli ja kone joi varmaan 5 litraa vettä. Ilmauskorkki kiinni ja paisarista veden pinta kalt-tasoon. Paisarin korkki kiinni ja ajeleen. Ei eroa entiseen, mittari lähelle punarajaa 5-10min rauhallisen ajelun jälkeen.


              Ei kuulu erikoisia ääniä, vedenpinta samassa, paisarin korkki pikkasen pihisee. Ylävesiletku lämmin ja painetta, mutta sellainen puristettavissa. Alavesiletku kylmä ja samanlainen painetta mutta ei kivikova.


              Tänään varmuudeksi keitin uuden termarin. Aukes ennen veden kiehumista. Kaikki kasaan ja ilmaus samalla tavalla.
              Rauhallista ajelua. Lämpömittari meni yli puolen välin, mutta nyt ekan kerran heilu kuin olisi ilmaan. Si jämähti puoleen väliin ja melkein jo juhlin. Ajoin vähän lisää ja jälleen nousee lämmöt eikä palannut alas.


              Ylävesiletku kuuma ja paineltavissa. Vedenpinta noin ylimässä asteikon merkki viivassa. Alavesiletku ehkä hieman lämmin ja painetta. Ei vaan enään keksi mitä yrittää.



              Onko uusi syyläri vain niin paska virtaamaan läpi. Hitto kun vanha syyläri vuotaa niin ei voi sillä kokeilla. Vanha on uutta hieman kapeampi mutta alkuperäinen bmw. Uusi Mahlen.


              Hyviä ideoita. En ole käyttänyt nyt ollenkaan paisarin korkkiauki ja en tiedä keittääkö.
              " Ilmauskorkki kiinni ja paisarista veden pinta kalt-tasoon." Ei näin vaan korkkia asti täyteen, korkki kiinni ja ajoa. Kylmänä nestepinnan tarkastus. Siis e36 syylärillä mikäli sellainen autossa on.

              Comment

              • aae30
                BTCF Member
                • May 2010
                • 2718
                • .fi

                #22
                eikös m50 koneet vaadi jo 2,0bar korkin:think?

                edit: bmwfans oli kanssani samaa mieltä.
                Sorry I'm Not Sorry
                E34 540iA 93 sedan
                E34 540iA 93 sedan
                E39 530iA 00 touring

                Comment

                • nevari
                  BTCF Member
                  • Apr 2008
                  • 259
                  • jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by aae30 View Post
                  eikös m50 koneet vaadi jo 2,0bar korkin:think?

                  edit: bmwfans oli kanssani samaa mieltä.
                  Toimii kyllä 1.4bar korkillakin mutta turvallisempi se 2bar

                  Comment

                  • CtD
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2013
                    • 160
                    • Urjala

                    #24
                    Originally posted by jr66 View Post
                    " Ilmauskorkki kiinni ja paisarista veden pinta kalt-tasoon." Ei näin vaan korkkia asti täyteen, korkki kiinni ja ajoa. Kylmänä nestepinnan tarkastus. Siis e36 syylärillä mikäli sellainen autossa on.

                    Kokeillaan täysinäisenä. Tässäkin on molempia ohjeita olemassa. Täyteen ja perus tasoon.

                    Comment

                    • CtD
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2013
                      • 160
                      • Urjala

                      #25
                      Pitkästä aikaa väliaika tietoja.



                      Olikohan kesäkuuta kun vaihdoin vesipumpun, termarin ja paisarikorkin uuteen. Auto tasaisella lattialla ja hissuksiin aloin liruttamaan vettä. Olikohan ensimmäinen kerta, kun kone oikein "joi" vettä äänen kanssa. Ilmausreijästä alkoi jo vesi tulla, paisari täyteen, korkit kiinni ja ajamaan. Lämmöt nousi puoleen väliin ja asettui siihen. Koin jo ilon tunteita ja sitten taas lähtinouseen. Talille takas ja koneet seis. Varmaan 15min odottelin ja pistin moottorin käyntiin, lämmöt oli tippunut noin 1/4 paikkeille mittarissa. Annoin käydä ja lämmöt nousi puoleen ja siihen jäi. Annoin non 5min käydä ja lämmöt pysyi siinä. Olin tyytyväinen ja aloin purkaa konehuonetta



                      Purkamisen tarve johtui öljyvuodosta, joka myöhemmin todeten uudesta uudesta viallisesta/väärin asennetusta kampiakselin takastefasta. Noh, tulipahan samalla uudet kytkinhilutkin laitettua. Perheen lisäys sai varastaa rakenteluaikaani, niin kesä alkaa olla loppu kun tämä on nyt taas nipussa.


                      Lauantaina kaikki oli taas nipussa ja odotukset korkealla. Jäähdytysnesteet aloin laittamaan kuten yllä kerroin. Epäilykseni heräsivät kun ei kone juonut vettä kunnolla ja vesimäärä jäi varmaan 4-5 litraan. Ei sinne enempää mennyt vaikka puristeli letkuja. Ajamaan ja mitä hel**tiä, lämmöt nousee. Koneet seis ja illalla uusi yritys ja ennen sitä sai noin 0,5l lisää vettä koneeseen. Ei muutosta.

                      Vesi ei vaan lähde kiertämään mihinkään. Eikä sitä ole riittävästi. Alavesiletku tuntuu puristamalla tyhjältä.



                      Tänään menen koittaan vielä ja yritän kaataa ala-ja ylävesiletkun täyteen vettä ja sitten vasta paisari.





                      Yllä kertomaani onnistuneeseen jäähtymiseen poiketen, nyt lämppäri on taas kierrossa mukana joten ilmattavaa riittää.
                      Alkaa huumori loppua
                      Last edited by CtD; 15-08-2022, 08:05.

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16465
                        • Asikkala

                        #26
                        Miten alaletku voi tuntua tyhjältä ? Onko jossakin tukos :think

                        Comment

                        • CtD
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2013
                          • 160
                          • Urjala

                          #27
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Miten alaletku voi tuntua tyhjältä ? Onko jossakin tukos :think
                          Jäähdyttimeltä termarille menevä alaletku juu tyhjä. Eli koneeseen ei mene jäähdyttävää vettä vaikka termari aukeis.



                          Nyt sai vettä menemään hieman lisää. Koeajolla lämmöt nousi maltillisemmin, mutta yli nousi taas. Suunta siis parempaan. Nyt jäähdyttely ja koittaa saada lisää vettä.


                          En tiedä missä mikään tukos kuin ilmalukko voi olla. Se ei vaan lähde kiertään tai tänä kesänä ostettu termari jumittaa.

                          Comment

                          • aae30
                            BTCF Member
                            • May 2010
                            • 2718
                            • .fi

                            #28
                            syylärin kautta sen alavesiletkun pitäis täyttyä kyllä?
                            joku ylihalpa kiinatarviketermari saattais olla ilman reikää josta ilman pitäis kulkea järjestelmän täytön avuksi:think.

                            edit: alkup. termareis on siin ilmausreiäs usein joku 'teline' kuulalle joka sit kai sen reiän sulkee,
                            mutta m50 termaria ei o kyllä yli kymmeneen vuoteen tainnu mulla kädessä olla, että saatan tässä arvailla ihan omiani.
                            Last edited by aae30; 14-08-2022, 15:50.
                            Sorry I'm Not Sorry
                            E34 540iA 93 sedan
                            E34 540iA 93 sedan
                            E39 530iA 00 touring

                            Comment

                            • CtD
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2013
                              • 160
                              • Urjala

                              #29
                              Originally posted by aae30 View Post
                              syylärin kautta sen alavesiletkun pitäis täyttyä kyllä?
                              joku ylihalpa kiinatarviketermari saattais olla ilman reikää josta ilman pitäis kulkea järjestelmän täytön avuksi:think.

                              edit: alkup. termareis on siin ilmausreiäs usein joku 'teline' kuulalle joka sit kai sen reiän sulkee,
                              mutta m50 termaria ei o kyllä yli kymmeneen vuoteen tainnu mulla kädessä olla, että saatan tässä arvailla ihan omiani.
                              Viime kesänä oli Motonetin termari ja itse porasin siihen reijän silloisten selvien ilmausongelmien takia. Kaiken tämän ihmettelyn lomassa vaihdoin tilalle KL-Varaosasta hommatun.
                              En ole M50:seen tarkoitettua termaria en ole nähnyt jossa olisi kuula.


                              Eilen hitusen vielä sai lisää vettä letkujen lypsämisen ja kikkailun jälkeen. Ja varmuus siitä, että alaletkussa on hyvin vettä.
                              Ei muutosta aiempaan lämpenemisen suhteen. Sitten tutkiin tarkemmin, että missä lämpöä on, niin

                              - Ylävesiletku on kuuma
                              - Imusarjan alla kulkeva vesiletku joka menee mm.lämppärille kuuma
                              - Termarin kotelo kuuma
                              - Alavesiletku kylmä
                              - Paisari kylmä
                              - Paisarin alaosaan tuleva alaletku kylmä. Tämä letku on se joka haaroittuu imusarjan alla kulkevasta kuumasta letkusta.
                              -Paisarin korkki auki ja vesi kylmää
                              Liitteenä kuva jossa värein kylmä kuuma merkattu niiltä osin mitä yletti testaamaan. Kuvasta poiketen kaasuläpän lämmitys ohitettu.



                              Ei muuuta enään tule mieleen, kuin alunperinkin epäilemäni uusi tarvike syyläri on jotenkin viallinen. Vesi ei liiku yhtään mihinkään paineen alaisena. Nyt pitää koittaa etsiä syyläri lainaan jolla testata, niin voi sulkea pois senkin vaihtoehdon.
                              - Sen kerran kun moottorin sai jäähtymään, niin silloinkin ensiki kuumeni liikaa ja siten vasta jäähtyi. Meneekö jokin siis tukkoon?
                              Attached Files
                              Last edited by CtD; 15-08-2022, 07:56. Reason: add

                              Comment

                              • CtD
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2013
                                • 160
                                • Urjala

                                #30
                                Perun kaikk puheeni. Se hittolainen lähti toimiin mukautetulla pullotekniikalla. Pullo kylläkin oli vahvaa muovia oleva suppilo. Ilma ei tullut ulos käyttämällä koko aikaa. Jahka alkoi vesi suppilossakin kiehuun. Kone seis. Antoi olla tovin, niin si imas vettä lisää. Joka juonti kerran jälkeen kohta johon lämpömittari nousi laski ja laski. Sekä puhalsi pitempään lämmintä sisälle.


                                Mutta sanonpahan vaan että hitto mikä työmaa ja yksin olisi usko loppunut jo monta kertaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎