Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 m50b25 ilmaus ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CtD
    Bimmer Rookie
    • Jul 2013
    • 160
    • Urjala

    e30 m50b25 ilmaus ongelma

    Moi,
    Useassa topicissa asiaa käsitellään, mutta nyt alkaa keinot loppua kun niistä poimitut neuvot ei apua ole tuonut.
    Jäähdytyksen ilmaus ei vain ota onnistuakseen, vedet ei lähde kiertämään. Makustamoon ei tule lämmintä ja kone silti keittää.
    - Lämppäri täysillä
    - Puhallin täysillä
    - Keula jyrkössö ajoluiskassa "pystyssä"
    - Vesipumppu on uusi
    - Termari viime kesältä
    - Uusi syylääri

    - Sähköflekti (ei apua kun ei vesi kierrä kunnolla.)
    - Alipaineella todettu ettei ole vuotoja



    Kone on rakennettu viime talvena uusiksi ja järjestelmä täysin tyhjä tästä syystä. Eilen ilmausta yrittäessä ei onnistunut ja syyksi toivoin, että lämmitysskennolle menevät letku olivat ilmeisesti mennyt väärin päin. Kannesta putki oli tulipellin ylempäänn putkeen.

    Tänään vaihdoin alempaan ja moottorin lämpeneminen tuli normaalimmaksi, mutta ei lakkaa kun vesi ei kierrä.
    - Tulipellin alempaan putkeen piti laittaa 10mm sisähalkaisijalla oleva kupariputken pätkä, kun putken pää halkaistu ja survottu solmuun edellisten seppien toimesta.



    Ensiksi yritin ilmata alipainelaitteella, mutta todella vähän vettä menee sisälle tällä tavalla.

    En tiedä paljonko sinne kaatamalla saa vettä menemään, kun puskee ulos täyttökorkista ja syylärin ilmausreijästä.


    Juuri ja juuri mahtuu kokeilemaan, lämpärille menevä putki on haalea, kun koneen keulassa kiehuu.


    Onko ideoita millä vesi lähtisi kiertämään? Pitääkö keula nostaa nosturilla pystyyn

    Termarin taidan heittää kokonaan mäkeen seuraavaksi.
    Last edited by CtD; 15-05-2022, 17:02.
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11057
    • ?

    #2
    Termari väärin päin?

    Comment

    • CtD
      Bimmer Rookie
      • Jul 2013
      • 160
      • Urjala

      #3
      Originally posted by nullzwei View Post
      Termari väärin päin?
      Sitä itsekin itse asiassa pohdin. Aikaa kun sen paikalleen laitoin, mutta muistelisin että ei sitä oikein väörinkään päin sinne helpolla laita

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11057
        • ?

        #4
        Keitä se vielä ja katso avautuuko ollenkaan ja milloin. Erityisesti harakirit voivat kuulemma olla jopa ihan kuraa.

        Comment

        • vexu524tdic
          BTCF Member
          • Jan 2004
          • 773
          • Gallia = Kinnula

          #5
          Tuleeko paisarin korkin alta pienestä ilmareijästä nestettä kun letkuja puristelee tai kone käy ja antaa kierroksia?

          Jos ei niin ilmausreikä kennolta paisariin on tukossa tai vesipumppu rikki.

          Termari sitten toinen vaihtoehto.
          e70 X5 3.0sd -08
          f30 320i xdrive -16
          e30 325i Cabriolet -88 M52b28
          e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
          e30 316 -88 2,2TIC M10
          e21 323i -81 ruostekasa...

          Comment

          • CtD
            Bimmer Rookie
            • Jul 2013
            • 160
            • Urjala

            #6
            Originally posted by vexu524tdic View Post
            Tuleeko paisarin korkin alta pienestä ilmareijästä nestettä kun letkuja puristelee tai kone käy ja antaa kierroksia?

            Jos ei niin ilmausreikä kennolta paisariin on tukossa tai vesipumppu rikki.

            Termari sitten toinen vaihtoehto.
            Tulee nestettä. Veden virtaus kasvaa jos kierroksia nostaa, niin pumpun uskon olevan kunnossa.


            Termarin tarkastan jahka ehdin. Ja seuraavaksi cokispullo-tekniikkaa kokeiltava. Viime kesänä, auton hankkimisen jälkeen, sain ilmattua ilman pulloa. Nyt täysin tyhjään järjestelmään ei samat temput toimi kuin aiemmin.

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16228
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by CtD View Post
              Tulee nestettä. Veden virtaus kasvaa jos kierroksia nostaa, niin pumpun uskon olevan kunnossa.


              Termarin tarkastan jahka ehdin. Ja seuraavaksi cokispullo-tekniikkaa kokeiltava. Viime kesänä, auton hankkimisen jälkeen, sain ilmattua ilman pulloa. Nyt täysin tyhjään järjestelmään ei samat temput toimi kuin aiemmin.
              Ei nämä mitään pulloja tarvi, ihan höpö höpöä.

              Comment

              • bmw89
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2010
                • 563
                • Ulvila

                #8
                Lainataas topiccia hiukan.. Eli voisiko joku selventää mikä idea sillä pikku letkulla on syylärin alalaitaan:think
                Itse muistan painineen ilmauksen kanssa myös, vakio syylärillä.

                Nyt alumiinijäähy, jossa vain ylä/alavesiletkut ja sisäkennolta suoraletku vesipumpulle. Tuo ilmaantuu vaikka tasamaalla ilman temppuja
                -E30 "316i"

                ex. e46 328i,

                Comment

                • aaape
                  BTCF Member
                  • Aug 2009
                  • 615
                  • Muaninka

                  #9
                  Originally posted by bmw89 View Post
                  Lainataas topiccia hiukan.. Eli voisiko joku selventää mikä idea sillä pikku letkulla on syylärin alalaitaan:think
                  Itse muistan painineen ilmauksen kanssa myös, vakio syylärillä.

                  Nyt alumiinijäähy, jossa vain ylä/alavesiletkut ja sisäkennolta suoraletku vesipumpulle. Tuo ilmaantuu vaikka tasamaalla ilman temppuja
                  Se pikkuletku on paisuntasäiliön letku, paisari integroitu syyläriin.
                  Monessa muussa autossahan paisuntasäiliö on järjestelmän ylin kohta jolloin ilma tulee helpommin pois.

                  Itse oon tehny silleen että oon kaatanu koneen täyteen ylävesiletkusta sit letku paikoilleen nestettä paisariin ja kone käyntiin ja heti on lähteny nesteet kiertämään.
                  Tätäkään ei oo tarvinnu senjälkeen tehdä kun laitoin syylärin jossa erillinen paisuntasäiliö.
                  e36 328i turbo (95)
                  vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                  e30 316 (m30)(87) projekti

                  EX.
                  e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                  Comment

                  • CtD
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2013
                    • 160
                    • Urjala

                    #10
                    Termari toimii kunnolla. Tuolla aaapen tavalla, eli ylävesiletkusta kaatamalla kone ensiksi täyteen ja sitten vasta syylääriin. Tällä tavalla vettä meni varmaan 5-6 litraa. Auto oli jo vettä lisättäessä jo keula pystyssä. Pistin vielä pullo virityksen syyläriin, että vettä riittää.



                    Tästä sitten kone käymään ja hieman kierroksia, että vesi varmasti kiertää pumpulla. Vaikuttikin lupaavalta ja alkoi tuntua että sisälle tulisi lämmintä. Sitten lämpipän ilman tulo lakkasi tai ei ainakaan lisääntynyt ja *pulp*. Alkoi pohja poistetun limsapullon yli painaa nestettä pihalle termarin auettua vaikka pinta oli jossain 1/3 pullloa.
                    Tässä kohtaa alkoi huumori loppua ja loppui.


                    Nyt saa jäädä motivaatio vapaalla koko auto. Mieleen tuli sellainen, että voiko olla että uudessa kansinahassa ei ole kaikki samat reijät auki/pienempiä mitä vanhassa? Eipä tullut mieleen verrata. Nim.merk. ekaa kertaa koneremonttia.


                    Johonkin se vesi pysähtyy aivan täysin

                    Comment

                    • Peksu_M20
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 2119
                      • Lahti

                      #11
                      Ei sitä moottoria pidä käyttää ollenkaan että paisarin korkki on auki.
                      Mahtiala kustom - No connection
                      Bmw E21 320A -81 "330i"
                      Bmw e30 318is

                      Comment

                      • MikeDry
                        BTCF Member
                        • May 2006
                        • 6110
                        • Helsinki

                        #12
                        Sori että lainaan topic

                        Originally posted by Peksu_M20 View Post
                        Ei sitä moottoria pidä käyttää ollenkaan että paisarin korkki on auki.
                        Heräsi uteliaisuus, miksi tai kui:think
                        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                        Comment

                        • aae30
                          BTCF Member
                          • May 2010
                          • 2628
                          • .fi

                          #13
                          Originally posted by MikeDry View Post
                          Heräsi uteliaisuus, miksi tai kui:think
                          koska nämä ovat suunniteltu toimimaan paineistetulla jäähdytyksellä, ja siksi se veden määräkin
                          tarkistetaan vasta kylmänä, ettei se paine puske vesiä väärään paikkaan(ulos). ilmata toki pitää.



                          + siksi pullotuskin täytössä toimivalla järjestelmällä on höpöhöpöä.
                          Sorry I'm Not Sorry
                          E34 540iA 93 sedan
                          E34 540iA 93 sedan
                          E39 530iA 00 touring

                          Comment

                          • Peksu_M20
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 2119
                            • Lahti

                            #14
                            Originally posted by MikeDry View Post
                            Heräsi uteliaisuus, miksi tai kui:think
                            Jos haluaa välttää ongelmia ilmauksen kanssa. Bmw:t ilmataan aina kylmällä koneella ja moottori käynnistetään korkki kiinni ilmauksen jälkeen. Nämä kaiken maailman letkujen lypsämiset kokis pulloineen mukaan lukien keulan tunkkaamiset ilmaan on aivan turhaa touhua.
                            Mahtiala kustom - No connection
                            Bmw E21 320A -81 "330i"
                            Bmw e30 318is

                            Comment

                            • aae30
                              BTCF Member
                              • May 2010
                              • 2628
                              • .fi

                              #15
                              Originally posted by Peksu_M20 View Post
                              Jos haluaa välttää ongelmia ilmauksen kanssa. Bmw:t ilmataan aina kylmällä koneella ja moottori käynnistetään korkki kiinni ilmauksen jälkeen. Nämä kaiken maailman letkujen lypsämiset kokis pulloineen mukaan lukien keulan tunkkaamiset ilmaan on aivan turhaa touhua.
                              yep. toimiva korkki päästää ylimääräiset, ja ilman korkkia homma ampuu itseä jalkaan heti lämmön noustessa.
                              Sorry I'm Not Sorry
                              E34 540iA 93 sedan
                              E34 540iA 93 sedan
                              E39 530iA 00 touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎