Eli autona -85 320i M20B20 tekniikalla ja L-Jetronic ohjauksella. Ongelmana ettei edes yritä lähteä käyntiin. Täältä foorumilta ja muualtakin netistä sekä kirjallisuudestakin olen jo moneen kertaan koittanu apuja ja vinkkejä etsiä ja kaikenlaista on testailtukin mutta vielä ei ole selvyyttä tullut.
Esitietoa tapaukseen: auto ollut ajossa viimeeksi 2021 marraskuussa. Eräs ilta lähdettiin huoltsikalta kotiin ja lähti tosi huonosti käyntiin, kuulosti ja tuntui että käynnistyi vajailla. Hetken käytyään kuitenkin tasoittui ja alkoi käydä kaikilla. Kotimatkalla toimi muutoin normaalisti mutta nykäisi pari kertaa rajusti, ihan kun ei olisi saanut ainetta? Tehnyt tätä satunnaisesti aiemminkin. Seuraavana päivänä kun käynnistin auton niin kävi ehkä pari sekuntia huonosti, sit sammui ja ei enää yrittänytkään käyntiin sen jälkeen.
Tuolloin testattiin että kipinä tulee, mitattiin puola, johdot ym. että oli arvoissaan. Bensaakin muistelisin että tuli edes jotenkin? (tulpat märät ja haisi bensa) Puristukset mitattiin ja ne oli todella huonot, useammassa pytyssä 3-5bar. Epäilin ettei tuon takia sitten enää jaksanut käynnistyä (auto oli muutenki tosi laiska ja tehoton jo pitkän aikaa). Auto jäi talveksi pihaan seisomaan toisen projektin takia.
Nyt kesällä vaihdoin männänrenkaat ja paineet nousikin joka sylinterissä sinne +11bariin. Vaan eipä siltikään lähde käymään
Seuraavat asiat testattu/mittailtu nyt lähiaikoina:
-akku täynnä ja kone pyörii hyvin
-puristukset joka pytyssä n.11bar+
-kipinä tulee tulpille
-jakopään ajoitus kohdallaan
-virranjakajan ajoitus pitäis olla kohdallaan (pyörijä osoittaa 1.johtoon kun kone on TDC)
-bensapumppu pyörii ja ainetta tulee kiskolle asti
-maadoitukset tsekattu ja putsailtu
-tankattu jokunen litra tuoretta bensaa
-kaikki liittimet ja maadoitukset pitäisi olla kytketty oikein
-kaikki alipaine ym. letkut pitäisi olla oikein ja ehjiä
-brake cleaneria sumutettu imusarjaan ja koitettu käynnistää muttei ollut mitään apuja siitä
Sitten virta ym. mittauksia mitä tehty:
-suuttimille ei tule virtaa jos pumpun rele on paikoillaan (tässä on se 7-pinninen rele minkä kautta menee virta sekä pumpulle että suuttimille); rele irti ja hyppyjohto kiinni releen pistokkeeseen niin tulee +12V suuttimien liittimiin. Ei siltikään yritä käyntiin
-pumppu tosiaan kyllä pyörii rele paikoillaankin
-releen liittimeen 15 (vihreä johto) tulee +12V kun avain on RUN/ON asennossa (eli tämä kunnossa)
-lämpötila-anturi vaihdettu ja mitattu, resistanssi n.2000 oHm sekä anturista että ecun liittimestä (eli pitäis olla ok?)
-ecun liittimen pinniin 1 tulee virrat päällä +12V, samoin pumpunreleen liittimeen TD (eli RPM tieto pitäis tulla eculle jos oikein olen ymmärtänyt)
-ecun liittimen pinniin 12 (suuttimien maadoitus) tulee +12V ja pinniin 9 (power input pumpun releeltä?) tulee +12V kun pumpunrele on irti ja hyppyjohto tilalla. Rele paikoillaan kumpaankin tulee 0V
-ecun liittimen pinnit 2 ja 3 (kaasuläppä tieto auki/kiinni) tulee 0.04-0.06V, pitäisikö olla 12V ja vaikuttaako tämä tieto käynnistymiseen?
-kaasuläpän asentotunnistimesta sain mitattua läppä auki n.0 oHM resistanssin eli ok?
-ecun liittimen pinnit 7 (AFM input) ja 8 (AFM reference output) ei tule virtaa?
-ecun liittimeen tulevat maadoitukset (pinnit 5 ja 13) 0V eli ok
Startatessa välillä "tupsuttaa" putkeen ja saattaa ampua. Tulpat on mielestäni kuivat, ei ainakaa mitään selkeetä kastumista ole eikä juurikaan haise bensa vaikka työtäis tulpat kiinni nenään
Bensanpainetta en ole vielä päässyt mittaamaan, mutta pumppu on suht uusi, vaihdettu 2020 ja ajettu jotain 20 000km sen jälkeen. Tulpat ja johdot vaihdettu myös 20k sitten.
Eli tuo pumpun rele minkä kautta menee myös suuttimien virta on vissiin ainakin rikki mutta mikä vois olla kun ei lähde edes releen ohituksella käymään?
Mitä tietoa tää Jetronic ecu ylipäänsä tarvitsee että antaa suuttimille avaus signaalin? Pyörimisnopeus, lämpö ja ilmamäärämittarilta joku tieto? Kun tähänkään en oo suoraa vastausta löytäny edes jostain Jetronicki kirjallisuudestakaan. Ecuhan katkoo sitä suuttimien maadoitusta ja silloin pitäs suuttimet aueta eli voisko se ecukin sitten olla rikki?
Pystyykös noita suuttimia itsessään mitata/testata miten fiksusti? En vaa jotenki uskois että ne kaikki ois rikki tai tukossa
Mites se ilmamäärämittari? Entäs tää surullisen kuuluisa lisäilmaluisti, voiko estää käynnistyksen?
Tosiaan tullut lueskeltua että muillakin ollut tämmöistä ongelmaa mutta tää ei oo ainakaan vielä niillä ohjeilla ja vinkeillä ratkennut. Jos jaksoit lukea ja joku osais auttaa niin kiitos paljon!
Esitietoa tapaukseen: auto ollut ajossa viimeeksi 2021 marraskuussa. Eräs ilta lähdettiin huoltsikalta kotiin ja lähti tosi huonosti käyntiin, kuulosti ja tuntui että käynnistyi vajailla. Hetken käytyään kuitenkin tasoittui ja alkoi käydä kaikilla. Kotimatkalla toimi muutoin normaalisti mutta nykäisi pari kertaa rajusti, ihan kun ei olisi saanut ainetta? Tehnyt tätä satunnaisesti aiemminkin. Seuraavana päivänä kun käynnistin auton niin kävi ehkä pari sekuntia huonosti, sit sammui ja ei enää yrittänytkään käyntiin sen jälkeen.
Tuolloin testattiin että kipinä tulee, mitattiin puola, johdot ym. että oli arvoissaan. Bensaakin muistelisin että tuli edes jotenkin? (tulpat märät ja haisi bensa) Puristukset mitattiin ja ne oli todella huonot, useammassa pytyssä 3-5bar. Epäilin ettei tuon takia sitten enää jaksanut käynnistyä (auto oli muutenki tosi laiska ja tehoton jo pitkän aikaa). Auto jäi talveksi pihaan seisomaan toisen projektin takia.
Nyt kesällä vaihdoin männänrenkaat ja paineet nousikin joka sylinterissä sinne +11bariin. Vaan eipä siltikään lähde käymään

Seuraavat asiat testattu/mittailtu nyt lähiaikoina:
-akku täynnä ja kone pyörii hyvin
-puristukset joka pytyssä n.11bar+
-kipinä tulee tulpille
-jakopään ajoitus kohdallaan
-virranjakajan ajoitus pitäis olla kohdallaan (pyörijä osoittaa 1.johtoon kun kone on TDC)
-bensapumppu pyörii ja ainetta tulee kiskolle asti
-maadoitukset tsekattu ja putsailtu
-tankattu jokunen litra tuoretta bensaa
-kaikki liittimet ja maadoitukset pitäisi olla kytketty oikein
-kaikki alipaine ym. letkut pitäisi olla oikein ja ehjiä
-brake cleaneria sumutettu imusarjaan ja koitettu käynnistää muttei ollut mitään apuja siitä
Sitten virta ym. mittauksia mitä tehty:
-suuttimille ei tule virtaa jos pumpun rele on paikoillaan (tässä on se 7-pinninen rele minkä kautta menee virta sekä pumpulle että suuttimille); rele irti ja hyppyjohto kiinni releen pistokkeeseen niin tulee +12V suuttimien liittimiin. Ei siltikään yritä käyntiin
-pumppu tosiaan kyllä pyörii rele paikoillaankin
-releen liittimeen 15 (vihreä johto) tulee +12V kun avain on RUN/ON asennossa (eli tämä kunnossa)
-lämpötila-anturi vaihdettu ja mitattu, resistanssi n.2000 oHm sekä anturista että ecun liittimestä (eli pitäis olla ok?)
-ecun liittimen pinniin 1 tulee virrat päällä +12V, samoin pumpunreleen liittimeen TD (eli RPM tieto pitäis tulla eculle jos oikein olen ymmärtänyt)
-ecun liittimen pinniin 12 (suuttimien maadoitus) tulee +12V ja pinniin 9 (power input pumpun releeltä?) tulee +12V kun pumpunrele on irti ja hyppyjohto tilalla. Rele paikoillaan kumpaankin tulee 0V
-ecun liittimen pinnit 2 ja 3 (kaasuläppä tieto auki/kiinni) tulee 0.04-0.06V, pitäisikö olla 12V ja vaikuttaako tämä tieto käynnistymiseen?
-kaasuläpän asentotunnistimesta sain mitattua läppä auki n.0 oHM resistanssin eli ok?
-ecun liittimen pinnit 7 (AFM input) ja 8 (AFM reference output) ei tule virtaa?
-ecun liittimeen tulevat maadoitukset (pinnit 5 ja 13) 0V eli ok
Startatessa välillä "tupsuttaa" putkeen ja saattaa ampua. Tulpat on mielestäni kuivat, ei ainakaa mitään selkeetä kastumista ole eikä juurikaan haise bensa vaikka työtäis tulpat kiinni nenään

Bensanpainetta en ole vielä päässyt mittaamaan, mutta pumppu on suht uusi, vaihdettu 2020 ja ajettu jotain 20 000km sen jälkeen. Tulpat ja johdot vaihdettu myös 20k sitten.
Eli tuo pumpun rele minkä kautta menee myös suuttimien virta on vissiin ainakin rikki mutta mikä vois olla kun ei lähde edes releen ohituksella käymään?
Mitä tietoa tää Jetronic ecu ylipäänsä tarvitsee että antaa suuttimille avaus signaalin? Pyörimisnopeus, lämpö ja ilmamäärämittarilta joku tieto? Kun tähänkään en oo suoraa vastausta löytäny edes jostain Jetronicki kirjallisuudestakaan. Ecuhan katkoo sitä suuttimien maadoitusta ja silloin pitäs suuttimet aueta eli voisko se ecukin sitten olla rikki?
Pystyykös noita suuttimia itsessään mitata/testata miten fiksusti? En vaa jotenki uskois että ne kaikki ois rikki tai tukossa

Mites se ilmamäärämittari? Entäs tää surullisen kuuluisa lisäilmaluisti, voiko estää käynnistyksen?
Tosiaan tullut lueskeltua että muillakin ollut tämmöistä ongelmaa mutta tää ei oo ainakaan vielä niillä ohjeilla ja vinkeillä ratkennut. Jos jaksoit lukea ja joku osais auttaa niin kiitos paljon!
Comment