Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Jetronic ongelma? Ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleN
    Newbiemmer
    • Aug 2022
    • 9
    • Imatra

    E30 Jetronic ongelma? Ei käynnisty

    Eli autona -85 320i M20B20 tekniikalla ja L-Jetronic ohjauksella. Ongelmana ettei edes yritä lähteä käyntiin. Täältä foorumilta ja muualtakin netistä sekä kirjallisuudestakin olen jo moneen kertaan koittanu apuja ja vinkkejä etsiä ja kaikenlaista on testailtukin mutta vielä ei ole selvyyttä tullut.

    Esitietoa tapaukseen: auto ollut ajossa viimeeksi 2021 marraskuussa. Eräs ilta lähdettiin huoltsikalta kotiin ja lähti tosi huonosti käyntiin, kuulosti ja tuntui että käynnistyi vajailla. Hetken käytyään kuitenkin tasoittui ja alkoi käydä kaikilla. Kotimatkalla toimi muutoin normaalisti mutta nykäisi pari kertaa rajusti, ihan kun ei olisi saanut ainetta? Tehnyt tätä satunnaisesti aiemminkin. Seuraavana päivänä kun käynnistin auton niin kävi ehkä pari sekuntia huonosti, sit sammui ja ei enää yrittänytkään käyntiin sen jälkeen.
    Tuolloin testattiin että kipinä tulee, mitattiin puola, johdot ym. että oli arvoissaan. Bensaakin muistelisin että tuli edes jotenkin? (tulpat märät ja haisi bensa) Puristukset mitattiin ja ne oli todella huonot, useammassa pytyssä 3-5bar. Epäilin ettei tuon takia sitten enää jaksanut käynnistyä (auto oli muutenki tosi laiska ja tehoton jo pitkän aikaa). Auto jäi talveksi pihaan seisomaan toisen projektin takia.
    Nyt kesällä vaihdoin männänrenkaat ja paineet nousikin joka sylinterissä sinne +11bariin. Vaan eipä siltikään lähde käymään

    Seuraavat asiat testattu/mittailtu nyt lähiaikoina:
    -akku täynnä ja kone pyörii hyvin
    -puristukset joka pytyssä n.11bar+
    -kipinä tulee tulpille
    -jakopään ajoitus kohdallaan
    -virranjakajan ajoitus pitäis olla kohdallaan (pyörijä osoittaa 1.johtoon kun kone on TDC)
    -bensapumppu pyörii ja ainetta tulee kiskolle asti
    -maadoitukset tsekattu ja putsailtu
    -tankattu jokunen litra tuoretta bensaa
    -kaikki liittimet ja maadoitukset pitäisi olla kytketty oikein
    -kaikki alipaine ym. letkut pitäisi olla oikein ja ehjiä
    -brake cleaneria sumutettu imusarjaan ja koitettu käynnistää muttei ollut mitään apuja siitä

    Sitten virta ym. mittauksia mitä tehty:
    -suuttimille ei tule virtaa jos pumpun rele on paikoillaan (tässä on se 7-pinninen rele minkä kautta menee virta sekä pumpulle että suuttimille); rele irti ja hyppyjohto kiinni releen pistokkeeseen niin tulee +12V suuttimien liittimiin. Ei siltikään yritä käyntiin
    -pumppu tosiaan kyllä pyörii rele paikoillaankin
    -releen liittimeen 15 (vihreä johto) tulee +12V kun avain on RUN/ON asennossa (eli tämä kunnossa)
    -lämpötila-anturi vaihdettu ja mitattu, resistanssi n.2000 oHm sekä anturista että ecun liittimestä (eli pitäis olla ok?)
    -ecun liittimen pinniin 1 tulee virrat päällä +12V, samoin pumpunreleen liittimeen TD (eli RPM tieto pitäis tulla eculle jos oikein olen ymmärtänyt)
    -ecun liittimen pinniin 12 (suuttimien maadoitus) tulee +12V ja pinniin 9 (power input pumpun releeltä?) tulee +12V kun pumpunrele on irti ja hyppyjohto tilalla. Rele paikoillaan kumpaankin tulee 0V
    -ecun liittimen pinnit 2 ja 3 (kaasuläppä tieto auki/kiinni) tulee 0.04-0.06V, pitäisikö olla 12V ja vaikuttaako tämä tieto käynnistymiseen?
    -kaasuläpän asentotunnistimesta sain mitattua läppä auki n.0 oHM resistanssin eli ok?
    -ecun liittimen pinnit 7 (AFM input) ja 8 (AFM reference output) ei tule virtaa?
    -ecun liittimeen tulevat maadoitukset (pinnit 5 ja 13) 0V eli ok


    Startatessa välillä "tupsuttaa" putkeen ja saattaa ampua. Tulpat on mielestäni kuivat, ei ainakaa mitään selkeetä kastumista ole eikä juurikaan haise bensa vaikka työtäis tulpat kiinni nenään
    Bensanpainetta en ole vielä päässyt mittaamaan, mutta pumppu on suht uusi, vaihdettu 2020 ja ajettu jotain 20 000km sen jälkeen. Tulpat ja johdot vaihdettu myös 20k sitten.

    Eli tuo pumpun rele minkä kautta menee myös suuttimien virta on vissiin ainakin rikki mutta mikä vois olla kun ei lähde edes releen ohituksella käymään?
    Mitä tietoa tää Jetronic ecu ylipäänsä tarvitsee että antaa suuttimille avaus signaalin? Pyörimisnopeus, lämpö ja ilmamäärämittarilta joku tieto? Kun tähänkään en oo suoraa vastausta löytäny edes jostain Jetronicki kirjallisuudestakaan. Ecuhan katkoo sitä suuttimien maadoitusta ja silloin pitäs suuttimet aueta eli voisko se ecukin sitten olla rikki?
    Pystyykös noita suuttimia itsessään mitata/testata miten fiksusti? En vaa jotenki uskois että ne kaikki ois rikki tai tukossa
    Mites se ilmamäärämittari? Entäs tää surullisen kuuluisa lisäilmaluisti, voiko estää käynnistyksen?

    Tosiaan tullut lueskeltua että muillakin ollut tämmöistä ongelmaa mutta tää ei oo ainakaan vielä niillä ohjeilla ja vinkeillä ratkennut. Jos jaksoit lukea ja joku osais auttaa niin kiitos paljon!
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16228
    • Asikkala

    #2
    "virranjakajan ajoitus pitäis olla kohdallaan (pyörijä osoittaa 1.johtoon kun kone on TDC)"

    -Onko sylinterissä sytytyshetki varmasti ykkösessä ? TDC on samaan aikaan 6-sylinterissä eli jakaja voi olla reiässään puoli kierrosta väärin.

    "Startatessa välillä "tupsuttaa" putkeen ja saattaa ampuasylinterissä."

    -Sama kuin ^^^^

    Comment

    • Timpez
      BTCF Member
      • May 2013
      • 28
      • Nurmes

      #3
      Aikoinaan taistelin yhden M10 l jet kanssa ja vika oli juurikin suuttimien maadoituksessa. Jos autossa erillinen kylmäkäynnistys suutin nii pitäs käydä muutama sekunti pelkästään sillä :think
      Jos päsäyttelee putkessa niin kannattaa se ajoitus vielä tarkistaa
      E21 315 m10b18
      E30 316 m20b28 tic projekti
      Ln110 2lt2
      Indy 600
      Exc 525

      Comment

      • VilleN
        Newbiemmer
        • Aug 2022
        • 9
        • Imatra

        #4
        Click image for larger version

Name:	IMG_20220829_122231701.jpg
Views:	1
Size:	107.8 KB
ID:	4839779

        Click image for larger version

Name:	IMG_20220829_122247652.jpg
Views:	1
Size:	146.4 KB
ID:	4839780

        Tuossa pari kuvaa jakajalta kun kone on jakopään merkkien mukaan TDC, tuo pyörijän kärki osoittaa 1.johtoon jos nyt laittaa jakajan kannen paikoilleen ja tuo jakajan rungossa oleva pieni lovikin sattuisi siihen kohdalleen:think

        Comment

        • racing02
          BTCF Member
          • Nov 2004
          • 1989
          • Riihimäki

          #5
          Originally posted by VilleN View Post
          [ATTACH]165283[/ATTACH]

          [ATTACH]165284[/ATTACH]

          Tuossa pari kuvaa jakajalta kun kone on jakopään merkkien mukaan TDC, tuo pyörijän kärki osoittaa 1.johtoon jos nyt laittaa jakajan kannen paikoilleen ja tuo jakajan rungossa oleva pieni lovikin sattuisi siihen kohdalleen:think
          Vieläkin jää vähän epävarmaksi mitä jakopään merkkien mukaan tarkoittaa onko katsottu myös nokan asento. Eli onko ykkösen venttiilit kiinni?

          Comment

          • VilleN
            Newbiemmer
            • Aug 2022
            • 9
            • Imatra

            #6
            Originally posted by racing02 View Post
            Vieläkin jää vähän epävarmaksi mitä jakopään merkkien mukaan tarkoittaa onko katsottu myös nokan asento. Eli onko ykkösen venttiilit kiinni?

            Eli siis nokkapyörässä oleva nuoli ja sen hampaan kohdalla oleva pieni lovi on kannessa olevan merkin kohdalla. Silloinhan se pitäis olla oikein? Kansi myös irrotettu silloin konetta purkaessa niin että nokka oli tuossa asennossa ja ykkösen venat oli kiinni

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16228
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by VilleN View Post
              Eli siis nokkapyörässä oleva nuoli ja sen hampaan kohdalla oleva pieni lovi on kannessa olevan merkin kohdalla. Silloinhan se pitäis olla oikein? Kansi myös irrotettu silloin konetta purkaessa niin että nokka oli tuossa asennossa ja ykkösen venat oli kiinni
              Oikein.

              Comment

              • racing02
                BTCF Member
                • Nov 2004
                • 1989
                • Riihimäki

                #8
                Joko bensa tai kipinä puuttuu tai ajoitus on totaalisesti metsässä. Siinähän ne vaihtoehdot on. Suutinkiskon voi irrottaa suuttimineen ja katsoa tuleeko soppaa kun starttaa hetken.

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16228
                  • Asikkala

                  #9
                  Joko käy ?

                  Comment

                  • VilleN
                    Newbiemmer
                    • Aug 2022
                    • 9
                    • Imatra

                    #10
                    Originally posted by jr66 View Post
                    Joko käy ?
                    Ei vielä, sen verran selvis nyt lisää että ainoastaan 1. ja 4. suuttimista tulee aine läpi... pitänee koittaa putsailla
                    Pitää kans koittaa vielä lampun kans kattoo tuo ajoitus, jos oikein muistan niin autossa on jostain syystä E12? virranjakaja kiinni. Tosin tuskin se niin erilainen olis että sen takia olis ajoitus viturallaan vaikka on säädetty E30 ohjeen mukaan:think

                    Comment

                    • peeämwee
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 1819
                      • I sink hell

                      #11
                      Onko bensansuodatin vaihdettu milloin? Tankin huohotus toimii? Kannattaa ehkä laittaa lisää uutta bensaa ja bensan säilöntäainetta. Oma e28 m10 samalla ruiskulla sai pitää virtaa tooosi kauan päällä, että järjestelmään tuli bensaa. Luulin että bensapumppu finaalissa, kun halusi käynnistyä niin huonosti. Joku aiempi omistaja oli vielä laittanut pienen bensansuodattimen konehuoneeseen. Sekin täyttyi niin hikisesti, että epäilin tosiaan tuota bensapumppua.

                      Myin auton, kun ei ollut aikaa laittaa kuntoon, eikä kehdannut enää pitää talvella ulkona. Uusi omistaja kertoi, että tankkasi täyteen, ja auto normisti käyntiin.

                      Edit: Startatessa välillä "tupsuttaa" putkeen ja saattaa ampua. Teki myös tuota.

                      Puhdasta bensaa tankkiin, virta päälle pitkäksi aikaa, virta pois. Tuota kun toistaa, niin oma käynnistyi. Tosiaan oli samat oireet.
                      Last edited by peeämwee; 10-09-2022, 06:19.
                      2022 330e xDrive M sport / 1987 735i manual / A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days / 2t 4eva http://velkakello.fi/

                      Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
                      https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

                      Comment

                      • VilleN
                        Newbiemmer
                        • Aug 2022
                        • 9
                        • Imatra

                        #12
                        Originally posted by peeämwee View Post
                        Onko bensansuodatin vaihdettu milloin? Tankin huohotus toimii? Kannattaa ehkä laittaa lisää uutta bensaa ja bensan säilöntäainetta. Oma e28 m10 samalla ruiskulla sai pitää virtaa tooosi kauan päällä, että järjestelmään tuli bensaa. Luulin että bensapumppu finaalissa, kun halusi käynnistyä niin huonosti. Joku aiempi omistaja oli vielä laittanut pienen bensansuodattimen konehuoneeseen. Sekin täyttyi niin hikisesti, että epäilin tosiaan tuota bensapumppua.

                        Myin auton, kun ei ollut aikaa laittaa kuntoon, eikä kehdannut enää pitää talvella ulkona. Uusi omistaja kertoi, että tankkasi täyteen, ja auto normisti käyntiin.

                        Edit: Startatessa välillä "tupsuttaa" putkeen ja saattaa ampua. Teki myös tuota.

                        Puhdasta bensaa tankkiin, virta päälle pitkäksi aikaa, virta pois. Tuota kun toistaa, niin oma käynnistyi. Tosiaan oli samat oireet.
                        Pitääpä kokeilla tätäkin Kyllähän tuo suodattimen vaihtokin vois olla ajankohtainen

                        Comment

                        • VilleN
                          Newbiemmer
                          • Aug 2022
                          • 9
                          • Imatra

                          #13
                          Nonii päivitellääs tilannetta:

                          -Nyt vaihdettu uus bensansuodatin, samalla vaihdoin virranjakajaan uuden perinteisemmän pyörijän tuon kierrosrajottimella varustetun tilalle. Samalla vielä hieman hienosäädetty jakajan ajoitusta ja nyt pitäis olla kyllä niin lähelle ettei voi sen takia olla edes yrittämättä käydä. (Ellen sit oo ymmärtäny tätä ajotushommaa jotenkin ihan väärin, siihen liittyen kysymys vielä lopuksi.)

                          -Kaikki suuttimet on käytetty irrallaan ja testattu erikseen että toimii. Käytin myös bensakiskon irti imusarjasta sillein että suuttimet oli siinä paikoillaan ja kytkettynä auton omiin sähköihin. Sitten startattiin ja annettiin ruiskuttaa suoraan ulkoilmaan, että voitiin todentaa toimiiko ne suuttimet tosiaan auton sähköissäkin. Ja toimihan ne, kaikista suuttimista tuli bensaa. Tuolloin myös se 7-pinninen rele toimi ilmeisesti oikein. (Tosiaan tuo rele temppuilee ainakin välillä niin että pyörittää bensapumppua koko ajan virrat päällä vaikka ei koittaisikaan startata. Toisinaan tuntuu toimivan oikein eli pyörittää pari sekuntia ja sit sammuttaa)

                          -Virranjakajassa olevasta "pulssi generaattorista" (eli mikä muodostaa pyörimisnopeus tiedon) mitattu resistanssi ja se oli muistaakseen jotain 400 ohmia kun pitäis olla n.1100. Tosin saman arvon antoi myös mitatessa siitä sytytysmoduulista mihin menee johto tuosta jakajalta. Ja kipinähän siis autoon tulee ja pyörimistieto ilmeisesti myös ECUlle asti kun suuttimet kerta kuitenkin toimii

                          Ja arvatkaas mitä, auto ei edelleenkään edes yritä käynnistyä, ei yhtään sen paremmin kuin aiemminkaan. Enää ei edes paukuta putkeen. Itellä alkaa tosiaan ideat loppumaan. Jokuhan siellä mättää mutta kun ei meinaa keksiä millään että mikä. Kaikenlaista on kuitenkin testattu ja mitattu ja tarkastettu ja osa moneen kertaan, mutta ei vaan mikään tunnu auttavan.
                          Bensaa tulee (ainakin niinä kertoina kun se 7-pinninen rele toimii), kipinä tulee ja se pitäis tulla oikeaan aikaan, puristusta on ja vaadittavat anturi tiedot pitäis järjen mukaan olla kunnossa jos suuttimet kerta aukeaa. Ja pitäis kai sen ilmaakin saada, on koitettu sormin ettei se AFM läppä ainakaan jumissa ole vaan liikkuu ihan kevyesti.

                          Sellainen vielä tosiaan tuli tuosta sytytyksestä mieleen, kumpaan kampuran pyörällä olevaan merkkiin tuo virranjakajan ajoitus pitää kohdistaa: siihen 0lI merkkiin vai lZ? Jostain luin että eka tohon 0lI (kampura on ilmeisesti sillon TDC) ja sitten koneen käydessä säädettäis se ennakko tohon lZ merkkiin :think Tosin oon kyllä kokeillut kohdistaa jakajan kumpaankin merkkiin eikä ollut mitään vaikutusta tähän ongelmaan. Nyt jakaja tosiaan ajoitettu tohon 0lI merkkiin

                          Comment

                          • Henksiii
                            BTCF Member
                            • Oct 2020
                            • 29
                            • Finland

                            #14
                            Tulpat?

                            koska viimeksi on tulpat vaihdettu? itsellä teki samaa vaikka tulpat toimi irrallan, mutta paineessa ei jaksanut valokaari hypätä. vaihdoin tulpat ja säädin kärkivälit ja kaikki lähti pelaan ok.

                            Comment

                            • VilleN
                              Newbiemmer
                              • Aug 2022
                              • 9
                              • Imatra

                              #15
                              Päivitellääs pitkästä aikaa vähän tilannetta.

                              Nyt on vaihdeltu ehjä 7-pinninen rele (original Siemens vieläpä), toinen ilmamäärämittari, uuet tulpat. Tuoretta bensaa tankissa n. 30 litraa.

                              Ei lähe vieläkään

                              Sytkäpuolella ois vielä pari juttua mitkä vois koittaa (sytytysmoduuli ja "pulssi generaattori", jakajankansi), lähinnä miettiny että vaikka kipinä tulee niin jos ei se sitten ole tarpeeksi vahva. Sytytyspuolella nyt tosiaan tulpat ihan uudet, johdot ja puola mitattu=ok. Uus pyörijä jakajassa.

                              Niin ja bensanpaine on vielä mittaamatta.

                              Jos jotain tässä myös "oppinut" niin huonosti alkaa olla tarjontaa nykyään monista Jetronic osista, varsinkin uusia huonosti saatavilla

                              Jos löytyy ehjää virranjakajaa tai noita yksittäisiä sytkäosia toimivana niin saa tarjoilla

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎