Juu niinhän se väittää, mutta olen kaverin kanssa kerran purkanut(jo vuosia sitten) kolaroidun 160tkm ajetun 323i:n, jossa oli paikoillaan 240. Auto oli muuten niin alkuperäinen kuin vaan olla ja voi, etten oikein millään jaksanut uskoa, että laatikko olisi jo tuohon kilometrimäärään mennessä vaihtunut. Onhan se toki mahdollista. Kuten sanoin; en tästä e30:stä niin paljoa vielä tiedä. Tuo asia vaan perustui omaan havaintoon.
Toki niissä on 260, mutta olisko alkupään autoissa mahdollisesti ollut 240, mene ja tiedä.
Minä en jaksa uskoa että ETK valehtelisi tuossa. Olisisko jollain kuvia tai tuntomerkkejä miten erottaa getrag 240:n getrag 260:stä?
Pakko kurkata auton alle ennenkuin lähtee ostamaan getrag 260:stä.
Minä en jaksa uskoa että ETK valehtelisi tuossa. Olisisko jollain kuvia tai tuntomerkkejä miten erottaa getrag 240:n getrag 260:stä?
Pakko kurkata auton alle ennenkuin lähtee ostamaan getrag 260:stä.
Kävin kurkkaamassa auton alle. Huomasin heti että laatikko näyttää getrag 260:ltä. Sitten tutkin tarkemmin ja löysin vasemmasta kyljestä työsylinterin vierestä 260 mallimerkinnän. Perän kurkkasin samalla ja se oli 3.25 ilman lukkoa.
Kävin kurkkaamassa auton alle. Huomasin heti että laatikko näyttää getrag 260:ltä. Sitten tutkin tarkemmin ja löysin vasemmasta kyljestä työsylinterin vierestä 260 mallimerkinnän. Perän kurkkasin samalla ja se oli 3.25 ilman lukkoa.
T3, sinulla on siis ollut vaihdettu laatikko.
Yhtäkkiä sanoisin että tuo sun perä on 324td mallista..aika pitkävälitteinen vakioksi 323 peräksi...
Takavetoisissa E30:ssä on kaikissa samanlainen kardaanin laippa murikassa. Takavetoisten murikat sopii ristiin rastiin toistensa tilalle konekoosta riippumatta ilman vetarien/kardaanin vaihtoa.
Nelivetoisten perämurikassa on erilainen kardaanilaippa johon takapotkun kepakko ei sovi. Vaihtamalla tuon laipan voi heittää ix:n viskomurikan takavetoiseen.
Itellä on tällähetkelle lukollinen pikkuperä kiinni 325:sen takakelkassa.
ix viskoperässä on sama laippa kuin kaikissa muissakin e30 perissä
Itselläni oli 325i isoperä, ja useita pikkuperiä. Samoin vetareita 325i, 323, 320 ja 316. 323 ja 325i vetarit ovat paksumpia ja lyhyempiä, kaikki muut ohempia ja pidempiä. Muistaakseni vertasin myös perien leveyden, ja isoperä on leveämpi, pikkuperä kapeampi. Eli kapeampaan perään on pidemmät vetoakselit, olikohan jotain 10-25mm, mitattu nivelet painettuina kasaan. Muuten kaikki käy ristiin, ja tuttujen saloon autoissa on pikkuperiä isonperän vetareilla. Meillä pikkuperä ohuemmilla ja pidemmillä vetareilla. En ole varma voisiko käydä niin että isoperä noilla pikkuperän vetareilla kävisi niin että vetoakseli "pohjaa" nivelistään. En ole kokeillut. Paksuusero n. 2-3mm. Nivelien halkaisijasta en osaa sanoa, silminnähden samanpaksuiset. Laakerilaipat isossa kuudellapultilla, pienessä neljällä.
Comment