memebuy23buy

e30 kiikarissa mielipiteitä kaivataan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ABT
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 44
    • Turku/Vantaa

    e30 kiikarissa mielipiteitä kaivataan.

    Eli olisi yksi tuollainen e30 bemari tiedossa. Lähinnä olen etsimässä talviautoa, mutta jos auto on vielä kunnossa keväällä siitä tulee tyttöystävälle menopeli eli se maalataan/tuunataan.

    Eli yksilö on alkuperäinen 316 2d vuosmallia -84 siihen on vaihdettu muutama vuosi sitten kone -91 325:sta eli e36 mallista. Koneella pitäisi olla ajettu alle 200tkm. Konetta on myös vähän piristetty eli reilu 200hv on paperilla. Autossa on myös lukkoperä. Ulkoapäin auto ihan hyvässä kunnossa ikäisekseen, joskus maalattu. Ainakin takakaarissa pientä alkavaa pinta ruostetta. Muuten pelleiltään on ihan hyvässä kunnossa.

    Sisusta autossa on nahkainen eli varmaan sporttinahkapenkit. Kuulemma hyvässä kunnossa, vaikka itse en ole vielä nähnyt. Mukaan tulee myös 17 kesävanteet. Muuten autossa jotain pientä spoikkaa ym... En tarkalleen tiedä mitä kaikkea tuohon autoon on tehty esim. alustasta ei mitään havaintoa.

    Mitä mieltä porukka on paljonko tuollaisella olisi suunnilleen arvoa? Autoa ei ole tällä hetkellä katastettu, mutta verot on maksettu ja ei pitäisi olla mitään vikaa, jotta ei menisi katsastuksesta läpi, uuden akun varmaan vaatii, kun ei ole vähän aikaan ajettu.

    Mitä tuosta autosta kannattaa katsoa, kun sitä menee koeajamaan/katsomaan? Tietenkin vuotaako öljyä, pitääkö laatikko/perä ääntä, ruosteet, pitääkö kone mitään ylimääräistä ääntä. Mutta onko vielä jotain mitä kannattaisi erityisesti katsoa?

    Onko kuinka helppo tuota e36:sen 2.5 konetta virittää? Kyllä tiedän, että haulla löytyy varmaan pirusti osumia, mutta kunhan näin yleisesti kysyn. Lähinnä on tuo turbotus mielessä, mutta kannattaako se heti alkuunsa unohtaa ja keskittyä vain vaparin virittämiseen, kun en kuitenkaa mitään omaisuutta viitsi tuohon koneeseen upottaa? Lähinnä, kun noita e30 325 on turbotettu ihan järkevään hintaan niin ajattelin, että onko tuo e36:sen 325 turbotus suurinpiirtein samoissa hinnoissa? Useinhan noissa e36:ssa on juuri tuo kun vaatii päästömittauksen, kun turbotat.
    Last edited by ABT; 01-12-2005, 23:19.
  • samtheMan
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 4759
    • Tikkaslovakia

    #2
    Originally posted by ABT
    Eli yksilö on alkuperäinen 316 vuosmallia -84

    Lähinnä, kun noita e30 325 on turbotettu ihan järkevään hintaan niin ajattelin, että onko tuo e36:sen 325 turbotus suurinpiirtein samoissa hinnoissa? Useinhan noissa e36:ssa on juuri tuo kun vaatii päästömittauksen, kun turbotat.
    Mutta jos meinaat että tässä tapauksessa tarvitset tuon päästömittauksen niin NO. Menee tuon auton vuosimallin mukaan.

    Ja tuohon viritys hommaan, että mitä meinaat saada irti koneesta? Paljonhan se maksaa joka tapauksessa, turbolla vaan saat vähän helpommin.
    Kun synnyin, sain valita, haluanko olla fantastinen sängyssä vai hyvän muistin.. perhana, nyt unohdin mitä minun piti sanoa!
    PT palvelut sekä valmispaketit vuosien kokemuksella

    Comment

    • jazma
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1115
      • Oulu

      #3
      Onko se ensinnäkin katsastettu tuolla tekniikalla? Jos ei ole, niin tulee vuorenvarmasti tehtäväksi kanta-autotarkastus koska eikö 316->325 mene laillisesti tehtynä yli sen 35%. Jos ei ole kanta-autotarkastusta tehty niin hinta on 500 eurosta ylöspäin. Ja se on sitte pakollinen.

      Jos se on katsastettu tuolle tekniikalle, niin kannattaa tarkistaa paljonko on prosentteja merkitty otteeseen. Tulosta vaikka se prosenttitaulukko ja ala laskeskeleen.
      Jos kone on vaihdettu, vastaako alusta 325:sta niinkuin sen pitää vastata? Luulisin että äärimmäisen harvassa 316:sessa on tehtaalta lähtiessä ollu nahat. Jos siihen on sisusta vaihdettu niin siitäkin tulee prossia ja nyt niitä olisi n. 40. Onko puskureita vaihdettu? Niistäkin tulee.
      Luulisin että jos rekisteriotteessa ilmoitettu prosenttimäärä on jotain 40-48, niin homma on tehty täysin laillisesti. Jos on vain 316:sen paperit niin jätä väliin.
      Viisaammat tietäjät korjatkoon.
      EDIT: luin kunnolla ajatuksen kanssa ja en jaksa pyyhkiä kaikkia pois. Mutta analysoippa sitä rekisteriotetta kun menet katsomaan.
      Last edited by jazma; 01-12-2005, 23:30.
      e30 318i

      Comment

      • ABT
        Bimmer Rookie
        • Nov 2004
        • 44
        • Turku/Vantaa

        #4
        No noista tehoista en vielä osaa sanoa. Jos vaparina pidän niin varmaan kohdistuu sitten noiden nokkien/kannen työstämiseen ja se on siinä. Mutta jos tosiaan suhteellisen halvalla saisi turbotettua. Sisuskaluja en ajatellut vaihtaa. Eli sen verran tehoja hakusessa mitä noi vakiosisuskalut kestää, jos ei kestä turbotusta niin olen valmis unohtamaan sen heti, mutta jos tosiaan kestää niin sitten pidän järkevänä vaihtoehtona. Eli jos ahdin tulee niin sitten ahdot varmaan tuolla 0.5bar paikkeilla. Kuitenkaan se ei ole ideana, että mahollisimman halvalla mahollisimma paljon tehoa vaan järkevällä budjetilla vähän enemmän tehoa. Olisin ihan tyytyväinen jo tuollaisiin n.250hv tehoihin.

        Mutta lähinnä kiinnostaa tuo kysymys miten tuo e36:sen 2.5 motti kestää turbotusta ja miten paljon suunnilleen pitäisitte tuolla autolla arvoa. Mielestäni olisi kuitenkin järkevän hintainen tuo auto.

        Tosiaan on katsastettu tuolle tekniikalle aikoja sitten. Prosentteja en muista. Muistaakseni oli juuri vähän yli 40%. Ei ole tuning puskureita. Auto pitänyt katsastaa pari kuukautta sitten. Eli ei se pitkään kauhean pitkään ole seissyt katsastamattomana.

        Vanteet kuvien perusteella näyttäis olevan azev a. Renkaiden kunnosta ei hajua.
        Last edited by ABT; 02-12-2005, 00:02.

        Comment

        • jazma
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1115
          • Oulu

          #5
          Sisustan osuus on etupenkeistä yhteensä 2,4, takapenkki 2 ja verhoilu 2. Eli yhteensä 6,4%. Jos noita ei ole lisätty otteeseen niin mulkku katsastusmies saattaa ottaa ne mukaan ja saattaa mennä yli sen kriittisen 50%.
          e30 318i

          Comment

          • ABT
            Bimmer Rookie
            • Nov 2004
            • 44
            • Turku/Vantaa

            #6
            Saahan tuon sisustan vaihdettua orkkikseen jos ei ole sille katsastettu ja eiköhän se selviä myyjältä. Jos tuon auton ostan niin talveksi varmaan hankin orkkissisustan. Kiinnostaa varkaitakin vähemmän.
            Last edited by ABT; 02-12-2005, 00:13.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              100hp/l vaparina näistä koneista ei tule kuin isolla rahalla, jos silläkään, vaatii ehkä vielä suurempaa rahaa (tonnilla ei olla vielä lähelläkään noita tehoja, ei edes kahdella eikä kolmella...). Yleensäkin voisi melkein sanoa että jos tuosta on edes vakion tehot saatu ulos niin hyvä, niistä kun ei helposti ylöspäin mennä ja vielä kun siellä on luultavasti kartiofilsu imemässä kuumaa ilmaa pellin alta niin...

              Turbo kehiin jos voimaa haluaa, vaparina on turha lähteä edes yrittämään, rahaa palaa ja hyöty on pikemminkin haittaa ellei rataohjusta olla tekemässä kun käyttökelpoinen kierrosalue karkaa jonnekkin kauas. Tuollaisesta kiukaasta on otettu lähes 400hp avaamatta, moottorinohjausta vaille vakio motti. Samilla tuollainen oli, taisi puhua että 1,1bar ahdoilla oli ajellut, tuo teho tosin oli mitattu ilmeisesti hieman alemmilla.

              Nuo prosenttijutut kyllä kannattaa katsoa tarkkaan, ja kannattaa varautua siihen että sitä hitsattavaa voi tulla pohjaankin, tuokin koppa on jo niin vanha että ellei ole hitsattu niin on suoranainen ihme jos ei rapea ole. Pelti on halpaa ja sitä saa kaupasta, ei sitä kannata pelästyä, hitsataan niitä uudempiakin.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • ABT
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 44
                • Turku/Vantaa

                #8
                Tuosta siis penkitetty reilu 200hv. Kyllä noikin tehot kivasti liikuttaa varmasti tuollaista koppaa, mutta kyllä sitä vähän enemmänkin saisi olla. Eli juuri jos en turboa laita niin sitten kansi ja nokat työstöön varmaan. Tulee sitten mitä tulee ei varmaan pääse lähellekkään 250hv, mutta jos jonnekin 220-230hv tehoihin vaparina pääsis. Jos todellakin kestää toi motti turbotusta niin sitten pidän sitä järkevänä vaihtoehtona. Kyllä tiedän sen hyvin, että vaparin virittämiseen palaa rahaa, mutta ei sen turbonkaan asentaminen ilmaista ole, jos haluaa toimivan pelin.

                Tuota ruostetta varmasti on enemmänkin piilossa, mutta katotaan nyt kuinka paljon. Ainakin päälisin puolin näyttäis olevan ihan ok. Jos auto maalaukseen menee niin sitten korjataan kaikki ruosteet huolella.

                Edelleen mitä porukka mahtaisi olla valmis tuollaisesta pelistä maksamaan? Jos tuo tekniikka on vaihdettu ihan asiallisesti ja myös kaikki prosentit merkattu otteeseen. Ja korikaan ei ole läpimätä, kone ihan ok ja on noi vanteet ja nahkasisusta niin paljonko tuollaisella mahtaisi olla arvoa?

                Comment

                • jazma
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 1115
                  • Oulu

                  #9
                  Todella vanha kori ~150 euroa+nahkasisusta 100 euroa+tekniikka 1000 euroa. Kokeile vaikka 1500 eurolla jos et muuta keksi. Tuskin tuo paljoa arvokkaampi on. Tekniikalta saattaa olla pari satkua enemmän mutta muuten varmaan nuo hinnat on ihan kohdallaan.
                  e30 318i

                  Comment

                  • flyingfinn_148
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2005
                    • 158
                    • Nousiainen

                    #10
                    kannattaa katsoa kontista tavarmonttujen pohjat.. kerää vettä aika helpolla sinne ja jos on päässy muhimaan kauan niin voi olla aika ruosteessa..
                    Bemari sen olla pitää!

                    e39 528ia touring -97

                    Ex E36 325i -91
                    Ex E36 325i -91
                    Ex E30 316 -87

                    Comment

                    • jmp2002
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 5728
                      • Rovaniemi

                      #11
                      Originally posted by jazma
                      Todella vanha kori ~150 euroa+nahkasisusta 100 euroa+tekniikka 1000 euroa. Kokeile vaikka 1500 eurolla jos et muuta keksi. Tuskin tuo paljoa arvokkaampi on. Tekniikalta saattaa olla pari satkua enemmän mutta muuten varmaan nuo hinnat on ihan kohdallaan.
                      Aika hiljasta varmaan että lähtee tuolla, itse epäilen lähes 4000ekee pyynniksi, mutta kun ei ole kilvissä, niin varmaan jotain 3500, kun Pyydetäähän tv e30 325 ihan sika hintoja. ei paljoa alle 2000 näe, vaikka on kuinka päin vittua tehty..

                      Kummiskaan kaikilla, ei ole mahdollisuutta/ taitoa tehä tommosta..
                      E30 325i Touring -89
                      E30 325i touring -88 m50tbo
                      G20 330e M-Sport -20

                      Comment

                      • Sickness
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 1923
                        • Helsinki

                        #12
                        Lähde nyt ainakin katsomaan sitä autoa aika skeptisellä mielellä. TV + seisonut katsastamattomana, vaikkakin lyhyen aikaa . Voi olla että kannattaa pari ekaa kosketusta ottaa kepillä, koska mun mielestä toi tuoksahtaa...

                        Autohan voi olla ihan asiallinenkin, eikä tämä olisi ensimmäinen kerta kun olen väärässä (kysykää vaikka mun vaimolta ), mutta suosittelen ensin ottamaan selvää mistä on kyse ennen kuin alkaa kauheasti tekemään kyseiseen yksilöön perustuvia tulevaisuuden suunnitelmia.
                        E39 520iA -02

                        Comment

                        • ABT
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2004
                          • 44
                          • Turku/Vantaa

                          #13
                          Pyynti on juuri tuo 1500e. Eikö tuon nahkasisustan arvo ole vähän enemmän, kuin 100e? Porukkahan pyytää jo kankaisista sportti penkeistä n.300e Sanoi, että m3:sen nahkasisusta? Tiedä sitten mitä toi tarkoittaa? Itse lähinnä annan arvoa tuolle nahkasisustalle, tekniikalle ja vanteille.

                          Autonhan olen nähnyt livenä n.viikko sitten oli tosin katoksessa lukkojen takana. Varmaan ens viikolla pitäis paremmin mennä tuota autoa rahojen kanssa tutkimaan paremmin.
                          Last edited by ABT; 02-12-2005, 10:02.

                          Comment

                          • jmp2002
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 5728
                            • Rovaniemi

                            #14
                            No kyllähän tuohon hintaan kannattaa noutaa, kun saahan siitä omat pois heti, vaikka siitä menee prossat yli joskus ja rakentajalle se lasku tulee, eikä sulle..

                            Ja todellakain siitä sisustasta saa heti yli 500, mutta ei siitä kukaan 1500 maksa..

                            Ja siitä koneestakin saa sen 1000, kun myy e30:pään sen täydellisenä pakettina, muuten varmaan n.800ekee..

                            Miksi sitä ei ole katsastettu??
                            E30 325i Touring -89
                            E30 325i touring -88 m50tbo
                            G20 330e M-Sport -20

                            Comment

                            • ABT
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2004
                              • 44
                              • Turku/Vantaa

                              #15
                              Auton nykyinen omistaja ei ole ehtinyt sitä katsastamaan ja ei tarvi autoa niin ei sitten ollut mitään järkeä sitä katsastaa. Tuota minäkin ajattelin, että kyllä tuosta omat saa pois myy, vaikka sitten osina. Ja jos on jo usean vuoden ollut tuolla tekniikalla ja aina mennyt katsastuksesta eli tuskin tulee noi prosentit vastaan.

                              Huomenna meen katsomaan paremmin autoa, jos vain jaksan ajaa 200km, kun olen koko yön töissä. Jos näyttää ihan asialliselta ikäisekseen niin varmaan ostan sen pois.
                              Last edited by ABT; 02-12-2005, 11:13.

                              Comment

                              Working...
                              X