Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 325ix hammastangon välitys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 131
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 393
    • Siilinjärvi

    E30 325ix hammastangon välitys?

    Huhu kertoo että 325ix hammastangon välitys on eri kuin muissa E30 malleissa. Kotelo ainakin on eri. Onko kellään autoa josta voisi mitata montako kierrosta ratti kääntyy? Väitteen mukaan n. 3krs kun vakiossa 4,2krs, tehostetussa 3,9. Entä montako milliä hammastanko liikkuu kun ratti pyörähtää yhden kierroksen? Sekä E30 tehostetussa/tehostamattomassa/M3 hammastangossa liike on 37mm, nämä pystyin itse mittaamaan.
    Marko

    http://www.uniball.fi/

    BMW E30 S54B32 SS
    Fiat 131 Abarth g.4 historic

    http://www.131abarth.com/
    http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
    https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide
  • eeki
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 1966
    • HKI

    #2
    Hieman ehkä offtopic, mutta eikö kannattaisi käyttää suoraan e36:n hammastankoa jos haluaa nopeamman ohjauksen, luulisi että iX:n hammastankoa on huomattavasti hankalampi löytää? Vai kieltääkö luokan säännöt tämän? (oletan siis että endurance-pelistä puhutaan)
    Ducati 998 -02 //

    Comment

    • bayerman
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 297
      • Hyvinkää

      #3
      Muistaakseni ix:ssä on hammastanko etupalkin etupuolella kun taas takavedossa takapuolella. Multa löytyy yksi ix:n tehostettu hammastanko, voin myydä edullisesti.
      E28 M

      Comment

      • VNT
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1410
        • Tuusula

        #4
        Takavedossa hammastanko on ainakin palkin etupuolella. 4-vedosta ei tietoa.
        -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

        Comment

        • 131
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 393
          • Siilinjärvi

          #5
          Kiinnostaahan tuo.

          Jep. E36 on nopea ohjaus, mutta ei luokassamme laillinen. Sääntö sanoo että kaikki E30 ohjaukset, eli mallisarjan vakioohjaukset sallittuja.

          Bayerman, laitoin privaa.
          Marko

          http://www.uniball.fi/

          BMW E30 S54B32 SS
          Fiat 131 Abarth g.4 historic

          http://www.131abarth.com/
          http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
          https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

          Comment

          • Thing
            Bimmer Rookie
            • Aug 2005
            • 26
            • Espoo

            #6
            iX:ässä ei ainakaan nopeampi ohjaus ole kuin ei-iX.
            Eli jos ei-iXään oot etsimässä nopeampi ohjaus iXästä niin menee kyllä väärinpäin

            iXässä ohjaustanko on ainakin palkin takapuolella.
            Mut eikö siinä ei-iXässä ole öljypohja palkin etupuolella? Eli ohjaustanko oltava muualla?

            e36 ohjaus on hitaampi kuin e30. e36sessa on vaan ääripäät nopeammat, keskiosa (missä ajetaan) siis hitaampi kiun e30ssä jos nyt oikein muistan.
            Last edited by Thing; 20-01-2006, 17:57.
            CID is nice, but there is no replacement for efficiency.
            Pihatilanne: ~1250hp

            Comment

            • 131
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 393
              • Siilinjärvi

              #7
              tankoja tankoja

              Kas kun asia ei ole aivan niin yksioikoinen. Ohjauksen nopeus koostuu pääasiassa kahdesta seikasta. A. hammastangon välitys, montako mm per ratin kierros tanko liikkuu. B. kuinka lyhyet/pitkä kääntövarret navoissa on, mitä lyhemmät, sen nopeammin renkaat kääntyvät. Eli, jos otetaan tanko autosta jossa hidas ohjaus, ja laitetaan se toiseen jossa myös hidas ohjaus, voidaan saada aikaiseksi joko nopeampi/hitaampi/vastaava, riippuen kääntövarsista. Jos autoon vaihdetaan navat joissa puolet lyhyemmät kääntövarret ja hammastanko sama kuin ennenkin: ohjaus onkin tuplasti nopeampi mutta ratti kääntyy silti alkuperäisen määrän kierroksia. Sekavasti selitin, mutta näin se on. Koska Ix navat ovat eri, ja tanko eri, voipi siinä hyvinkin olla erilainen välitys. Kuvittelisin että kun tehdas on tehnyt napaan tilaa vetareille, niin siinä olisi helpostikkin käynyt niin että kääntövarsien on pitänyt olla pidemmät kuin ennen jolloin on jouduttu hammastangon välitystä nopeuttamaan jotta on pysytty samassa renkaan kääntymässä muiden mallien kanssa.

              Lisäksi, ix hammastanko on palkin takapuolella, MUTTA, onko tanko silti napojen etupuolella? Tietääkö joku tämän? Eli onko raidetangot navan etupuolella kuten muissakin?
              Marko

              http://www.uniball.fi/

              BMW E30 S54B32 SS
              Fiat 131 Abarth g.4 historic

              http://www.131abarth.com/
              http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
              https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

              Comment

              • Meisseli
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 1003
                • Kotka

                #8
                Originally posted by 131
                Lisäksi, ix hammastanko on palkin takapuolella, MUTTA, onko tanko silti napojen etupuolella?
                On napojen etupuolella, raidetangot tulee navan etupuolelle kuten takavetoisessakin. Kierroksia ratissa on vähän alle 4, todennäköisesti juuri tuo 3,9. Ei missään tapauksessa lähelläkään huhujen kolmea kierrosta. Raidetangon liikkumista en nyt tuolla pakkasessa kehtaa alkaa mittailemaan. Pari kuvaa vielä noista pulikoista.
                Attached Files
                Eioo penaria alla enää.. :(

                Comment

                • 131
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 393
                  • Siilinjärvi

                  #9
                  hyvät kuvat

                  Kiitos kuvista. Melko erilainen etunapa on geometrialtaankin, ja entäs etupalkki.. Mutta kyllä se voisi ollakkin nopeampi. On vaikea kuvan perusteella tuota vipusuhdetta arvioida kun on kaikki niin erilaista tuossa. Joku kun jaksaisi vielä sen iskun mitata.
                  Marko

                  http://www.uniball.fi/

                  BMW E30 S54B32 SS
                  Fiat 131 Abarth g.4 historic

                  http://www.131abarth.com/
                  http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
                  https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

                  Comment

                  • saastuttaja
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2003
                    • 139

                    #10
                    Silmämääräisesti arvioituna tuossa iX:n tolpassa on reilusti pitempi kääntövarsi kuin normaalitolpassa.

                    Comment

                    • 131
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 393
                      • Siilinjärvi

                      #11
                      Niin, mutta..

                      Niin näyttää, eli on minun kannaltani oikein päin. Huomaa kuitenkin alapallonivelen kiinnityspiste, ja vertaa sitä normaaliin E30 kiinnityspisteeseen. Alapallon on tässä keskellä, kun tavallisessa se on toisella laidalla, ja se on määräävä tekijä tuota kääntövarren mittaa tutkittaessa. Eli se kääntövarsi ei todellisuudessa ole tässä ihan niin pitkä kuin näyttää johtuen alapallon paikasta.
                      Marko

                      http://www.uniball.fi/

                      BMW E30 S54B32 SS
                      Fiat 131 Abarth g.4 historic

                      http://www.131abarth.com/
                      http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
                      https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

                      Comment

                      • Meisseli
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 1003
                        • Kotka

                        #12
                        Originally posted by 131
                        Joku kun jaksaisi vielä sen iskun mitata.
                        Kaikkea sitä tulee tehtyä, kontata nyt lumisessa maassa ja yrittää pimeässä sovitella työntömittaa raidetangon päähän perjantai-iltana. Näiden mittausten toleranssien rajoissa totean, ettei iskussa ole havaittavaa eroa. Vääntövarret voivat olla hiukan pidemmät toki, nelivedon renkaat ei vetonivelien takia ehkä käänny yhtä paljon kuin takavedon?
                        Eioo penaria alla enää.. :(

                        Comment

                        • 131
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 393
                          • Siilinjärvi

                          #13
                          Höh...

                          No voihan räkä.. Ei ole elo helppoa, kiitän kuitenkin kauniisti, oli hyvä että mittasit sen. Harmillista, taisi sekin olla urbaani legenda...
                          Marko

                          http://www.uniball.fi/

                          BMW E30 S54B32 SS
                          Fiat 131 Abarth g.4 historic

                          http://www.131abarth.com/
                          http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
                          https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎