Huhu kertoo että 325ix hammastangon välitys on eri kuin muissa E30 malleissa. Kotelo ainakin on eri. Onko kellään autoa josta voisi mitata montako kierrosta ratti kääntyy? Väitteen mukaan n. 3krs kun vakiossa 4,2krs, tehostetussa 3,9. Entä montako milliä hammastanko liikkuu kun ratti pyörähtää yhden kierroksen? Sekä E30 tehostetussa/tehostamattomassa/M3 hammastangossa liike on 37mm, nämä pystyin itse mittaamaan.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E30 325ix hammastangon välitys?
Collapse
X
-
E30 325ix hammastangon välitys?
Marko
http://www.uniball.fi/
BMW E30 S54B32 SS
Fiat 131 Abarth g.4 historic
http://www.131abarth.com/
http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guideTags: None
-
-
Kiinnostaahan tuo.
Jep. E36 on nopea ohjaus, mutta ei luokassamme laillinen. Sääntö sanoo että kaikki E30 ohjaukset, eli mallisarjan vakioohjaukset sallittuja.
Bayerman, laitoin privaa.Marko
http://www.uniball.fi/
BMW E30 S54B32 SS
Fiat 131 Abarth g.4 historic
http://www.131abarth.com/
http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide
Comment
-
-
iX:ässä ei ainakaan nopeampi ohjaus ole kuin ei-iX.
Eli jos ei-iXään oot etsimässä nopeampi ohjaus iXästä niin menee kyllä väärinpäin
iXässä ohjaustanko on ainakin palkin takapuolella.
Mut eikö siinä ei-iXässä ole öljypohja palkin etupuolella? Eli ohjaustanko oltava muualla?
e36 ohjaus on hitaampi kuin e30. e36sessa on vaan ääripäät nopeammat, keskiosa (missä ajetaan) siis hitaampi kiun e30ssä jos nyt oikein muistan.Last edited by Thing; 20-01-2006, 17:57.CID is nice, but there is no replacement for efficiency.
Pihatilanne: ~1250hp
Comment
-
-
tankoja tankoja
Kas kun asia ei ole aivan niin yksioikoinen. Ohjauksen nopeus koostuu pääasiassa kahdesta seikasta. A. hammastangon välitys, montako mm per ratin kierros tanko liikkuu. B. kuinka lyhyet/pitkä kääntövarret navoissa on, mitä lyhemmät, sen nopeammin renkaat kääntyvät. Eli, jos otetaan tanko autosta jossa hidas ohjaus, ja laitetaan se toiseen jossa myös hidas ohjaus, voidaan saada aikaiseksi joko nopeampi/hitaampi/vastaava, riippuen kääntövarsista. Jos autoon vaihdetaan navat joissa puolet lyhyemmät kääntövarret ja hammastanko sama kuin ennenkin: ohjaus onkin tuplasti nopeampi mutta ratti kääntyy silti alkuperäisen määrän kierroksia. Sekavasti selitin, mutta näin se on. Koska Ix navat ovat eri, ja tanko eri, voipi siinä hyvinkin olla erilainen välitys. Kuvittelisin että kun tehdas on tehnyt napaan tilaa vetareille, niin siinä olisi helpostikkin käynyt niin että kääntövarsien on pitänyt olla pidemmät kuin ennen jolloin on jouduttu hammastangon välitystä nopeuttamaan jotta on pysytty samassa renkaan kääntymässä muiden mallien kanssa.
Lisäksi, ix hammastanko on palkin takapuolella, MUTTA, onko tanko silti napojen etupuolella? Tietääkö joku tämän? Eli onko raidetangot navan etupuolella kuten muissakin?Marko
http://www.uniball.fi/
BMW E30 S54B32 SS
Fiat 131 Abarth g.4 historic
http://www.131abarth.com/
http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide
Comment
-
-
Originally posted by 131Lisäksi, ix hammastanko on palkin takapuolella, MUTTA, onko tanko silti napojen etupuolella?Eioo penaria alla enää.. :(
Comment
-
-
hyvät kuvat
Kiitos kuvista. Melko erilainen etunapa on geometrialtaankin, ja entäs etupalkki.. Mutta kyllä se voisi ollakkin nopeampi. On vaikea kuvan perusteella tuota vipusuhdetta arvioida kun on kaikki niin erilaista tuossa. Joku kun jaksaisi vielä sen iskun mitata.Marko
http://www.uniball.fi/
BMW E30 S54B32 SS
Fiat 131 Abarth g.4 historic
http://www.131abarth.com/
http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide
Comment
-
-
Niin, mutta..
Niin näyttää, eli on minun kannaltani oikein päin. Huomaa kuitenkin alapallonivelen kiinnityspiste, ja vertaa sitä normaaliin E30 kiinnityspisteeseen. Alapallon on tässä keskellä, kun tavallisessa se on toisella laidalla, ja se on määräävä tekijä tuota kääntövarren mittaa tutkittaessa. Eli se kääntövarsi ei todellisuudessa ole tässä ihan niin pitkä kuin näyttää johtuen alapallon paikasta.Marko
http://www.uniball.fi/
BMW E30 S54B32 SS
Fiat 131 Abarth g.4 historic
http://www.131abarth.com/
http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide
Comment
-
-
Originally posted by 131Joku kun jaksaisi vielä sen iskun mitata.Eioo penaria alla enää.. :(
Comment
-
-
Höh...
No voihan räkä.. Ei ole elo helppoa, kiitän kuitenkin kauniisti, oli hyvä että mittasit sen. Harmillista, taisi sekin olla urbaani legenda...Marko
http://www.uniball.fi/
BMW E30 S54B32 SS
Fiat 131 Abarth g.4 historic
http://www.131abarth.com/
http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide
Comment
-
Comment