Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 purkaa akkua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juiza
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 164
    • Lappeenranta

    E30 purkaa akkua

    Luin haulla löytuneitä samantyyppisiä ongelmia, mutten löytänyt helpotusta.
    Viaksi on paikallistunut sulakkeen 21 ala olevat laitteet: Sisävalot, radio, tietokone. Itse epäilen radiota. Virrankulutus on 0.04A kun tuo sulake 21 on irti. Sulake kiinni ja kulutus nousee n.0.35A. Omituista tästä tekee se että yhtäkkiä kulutus kuitenkin saattaa laskea n.0.08A kun sulake on edelleen kiinni. Itse päättelin että auto itsessään ottaa tuon noin 0.04 ja sitten radion muisti toisen mokoman. Mistä siis johtuu tuo aika ajoittain oleva suurempi (0.35A) virrankultus auton ollessa rauhassa?! Joskus saattaa lähteä parin päivän seisomisen jälkeen käyntiin, mutta viikonloppuna vei akun niin tyhjäksi yön aikana ettei lähtenyt käyntiin.
    Niin ja vielä semmoinen, että joskus auto napsuttelee kaiuttimia itekseen. Eli elementit menee pohjaan ja laskeutuu takas. Mankalta menee RCA:t sonyn vahvarille. Se taas saa virtansa suoraan konehuoneen puolelta siitä "pistokkeesta".

    Auto on tuo ix tourinki.
    M535i -85
    M5 -89
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    #2
    Lähdet vaan seuraamaan johtosarjaa ja vastaantulevista liittimistä mittailet virtaa. Hommaa on mutta ainakin saat paikallistettua vian. Sähkökaaviosta on apua ja vielä sellaisesta mistä näet liittimen lisäksi liitoskohdat, esim. ETM.

    Comment

    • ZoMbiE
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2003
      • 2583
      • Lohja, Virkkala

      #3
      Olisiko mahdollisesti mankasta hajonnut jotain/ kytketty joku väärin. Itsellä oli joskus niin että mankkaan jäi ns "heräte ja valaistus päälle". Valo paloi ainoastaan mankan virtanapissa, mutta mankan vahvistin jäi päälle ja se söi akun tyhjäksi. Kaiuttimista kuului jatkuvasti pieni kohina.

      Comment

      • Lalli69
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 209
        • Panttila Capital of Kurikka

        #4
        Onnistuuko tuo virrankulutuksen mittaaminen ihan perus yleismittarilla?
        Kuinka se käytännössä tapahtuu?
        E38 740iA

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Akun navan ja kaapelin väliin (KAAPELI IRTI AKUSTA) se mittari ja ampeeriasteikolle. Jos virrankulutus on suuri, käräyttää se mittarin sulakkeen..

          Kun virtapiirin yhdistää uudelleen, kondensaattorit varautuvat, joka vie enemän sähköä kuin virtapiiri normaalitilassa. Tosin tällöin kondensaattorien pitäisi päästä purkautumaan jostakin syystä. Jos mankassasi on vaikka konkkavika, vai onko siinä edes sellaisia?
          ---

          Comment

          • TheLoial
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 1109
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Lalli69
            Onnistuuko tuo virrankulutuksen mittaaminen ihan perus yleismittarilla?
            Kuinka se käytännössä tapahtuu?
            Onnistuu jos mittarissa on amppeerimittaus. Ensin voit mitata akulta lähtevät johdot ja sitten sulake kerrallaan irti ja mittaat sulakkeen navoista. Laitat niinkuin mittarin siihen johdon "väliin" (tai irtiotetun sulakkeen paikalle) eli virta kulkee siitä kokonaisuudessaan läpi.

            Comment

            • Juiza
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 164
              • Lappeenranta

              #7
              Pitää kokeilla olla vähän aikaa ilman mankkaa. Jos ei ongelmia esiinny, niin mankka vaihtoon.
              M535i -85
              M5 -89

              Comment

              • icebox
                Bimmer Rookie
                • Mar 2004
                • 194
                • Tampere

                #8
                Jos saat aikaiseksi selvitettyä mistä tuo vika johtuu niin kerro ihmeessä, on nimittäin tasan sama "ominaisuus" meikäläisen autossa. Omassa autossa ei sähkö häviä ainakaan radiolle tai kellolle, niiden irroitus ei vaikuttanut kulutukseen. Pitäisi ottaa joku päivä ja ruveta tutkimaan oikein kunnolla, kun vaan saisi inspiraatiota jostain
                "Without Hope,
                Without Fear"

                Comment

                • Juiza
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2004
                  • 164
                  • Lappeenranta

                  #9
                  Nyt vein auton tallista pihalle palelemaan. Mankka irti ja sulakkeet kiinni. Katotaan miten huomenna käy!
                  M535i -85
                  M5 -89

                  Comment

                  • Godfather
                    Newbiemmer
                    • Feb 2004
                    • 14

                    #10
                    Hanskalokeron valo

                    Mulla oli sama vika että purki akkua, otin akun plussan irti ja mittari navan ja kengän väliin ja se oli just jotain n. 0.30(en ymmärrä niin niistä yksiköistä) mitä se näytti ja sitten rupesin irroittelemaan sulakkeita yksi kerrallaan ja yhden sulakkeen missä oli muistaakseni sisävalot, mankka.. kun irroitin niin purkautuminen loppui ja syyllinen oli sitten hanskalokeron valo joka jäi usein palamaan(ei aina) huonokuntoisen kytkimen takia.

                    Comment

                    • GOOFY
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 4139
                      • .

                      #11
                      Originally posted by Godfather
                      Mulla oli sama vika että purki akkua, otin akun plussan irti ja mittari navan ja kengän väliin ja se oli just jotain n. 0.30(en ymmärrä niin niistä yksiköistä) mitä se näytti ja sitten rupesin irroittelemaan sulakkeita yksi kerrallaan ja yhden sulakkeen missä oli muistaakseni sisävalot, mankka.. kun irroitin niin purkautuminen loppui ja syyllinen oli sitten hanskalokeron valo joka jäi usein palamaan(ei aina) huonokuntoisen kytkimen takia.
                      peräkontin valo saattaa jäädä myös palamaan...
                      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                      Comment

                      • vjlle
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2011
                        • 81
                        • Kouvola

                        #12
                        Vanha threadi, vaan aivan sama ongelma itsellä. 274mA näyttäisi kengän ja navan väliltä. Sulake nro.21 irti, ja sieltä mitaten samat ampeerilukemat. Jännä tässä on se, että tuo em. sulake irrallaan näyttää vielä akun navan sekä kengän välistä tuon saman 274mA. Ideoita ?

                        Edit: Eli soittimen johdot irrallaan sulakkeen nro.21 virrankulutus 0mA. Soittimen johdot kiinni tuon kyseisen sulakkeen navoista 274mA. Eli ei mitään vaikutusta navan ja johdon välistä mitattuna, että onko soitin taikka soittimen sulake paikallaan.
                        Last edited by vjlle; 11-10-2015, 16:31.
                        -91 E34 525 Alpinweiss

                        Comment

                        • TriplaKoo
                          Newbiemmer
                          • Jan 2013
                          • 12
                          • Kouvola

                          #13
                          Jatketaan samaa ketjua. Josko joku osaisi antaa vinkkiä.

                          Tehdyt/tutkitut:
                          - Purkaa 0.6A virtaa
                          - takakontti/hanskalokero/autonsoitin/virtalukon virtaryöstö/kello, liittimet/kytkimet poistettu.
                          - kaikki sulakkeet käyty läpi
                          - virran purku paikallistettu releeseen joka ohjaa suuttimia ja bensapumppua -> vaihdettu uusi rele, vika ei poistunut.
                          - jatkettu kaivamista moottorinohjainboksille
                          - liitin irti -> virtavuoto katkeaa.

                          Autolla ajaessa ujeltaa boksi samalla tavalla kuin ois huono maadotus autonsoittimessa. Iskaritolpan maadotus irrotettu ja putsattu.

                          Onko eessä boksin vaihto vai onko vain huono maadoitus/onko muita maadoituspisteitä olemassa?

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Eihän moottorinohjainlaitteen pitäisi kuluttaa virtaa auton ollessa sammutettua. En nyt ulkoo muista mitä kautta sinne menee piuha/tieto/signaali että virrat on kytkettynä. Voihan sen purkin virransyötössäkin olla vika eikä ite boxissa.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Dunky
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 4929
                              • Kotka

                              #15
                              Koitas käyttää virtalukonpohjan pistoke irti jos kerran dme syö virtaa.
                              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎