Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitkä kaikki tasauspyörästöt/lukot käyvät E30 perään?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 131
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 393
    • Siilinjärvi

    #16
    Lukki

    Tuopa kiinnostaisikin kovasti, siis Volvon sisäkalut on yhdistetty BMW koteloon? Vai onko kyseinen herra rakentanut Volvon 960 perän Bemariin? Molemmat vaihtoehdot ovat olleet harkinnassa.

    Palalukko on soralle varmasti hyvä ratkaisu, mutta asfaltille liian raju. Luulen, en ole ajanut.

    iX visko on kiinnostava vaihtoehto. Visko on minulle hieman outo laite, mihin rajaan asti se jumittaa tasauspyörästöä, meneekö 100% lukkoon jossain vaiheessa teoriassakaan, vai miten siinä voima jakautuu? Ilmeisesti perustuu jonkinlaiseen öljynpaineeseen ja kitkalevystöön jota paine kiristää?? Onko iX visko ollut luotettava? Periaatteessa visko on vapaa kun ei ole vetoa, mutta jonkinlainen esijännitys siinä lienee?

    Ei perän pidon huononnus ole ainoa vaihtoehto, voidaan myös parantaa keulan pitoa. Auraus/camber/iskarisäädöt-edessä/kallistusakseli muutos jne. Tosin aika yleistä on siirtää painoa etupyörille, joka nopeasti korjaa ongelman mutta myös keventää takapyöriä. Tämä helpoin tapa säätää aliohjaus, keulasta jousilautasia alemmas tai takaa ylemmäs.
    Marko

    http://www.uniball.fi/

    BMW E30 S54B32 SS
    Fiat 131 Abarth g.4 historic

    http://www.131abarth.com/
    http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
    https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

    Comment

    • mikko
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 1762
      • kotona

      #17
      kyllä kai sitä viskollaki pärjää mutta sehän lähtee lukitsemaan vasta kun luistoa alkaa ilmenemään, käytännössä piirtää 1, ei 1-1...
      ja luulempa ettei kestä kisakäytössä

      onkos kukaan mitannut vakio 25% kitkalukon pitävyyttä?, vaikka nyt momenttiavaimella pyöränpultista kääntämällä toinen rengas kiinni pidettynä.

      Comment

      • Meisseli
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 1003
        • Kotka

        #18
        Originally posted by 131
        Ilmeisesti perustuu jonkinlaiseen öljynpaineeseen ja kitkalevystöön jota paine kiristää??
        Iiäksän viskolukko on hyvin yksinkertainen laite. Suljettu murikka jonka sisällä on nippu levyjä ja levyissä reikiä. Joka toinen levy on yhteydessä vasempaan vetariin ja toiset sitten oikeaan. Murkula on täynnä nestettä, jonka viskositeetti nousee rajusti lämmön noustessa.

        Pyörien pyöriessä eri nopeudella levyt alkavat vatkata nestettä joka lämpenee ja sen vaikutuksesta lukko jäykistyy.
        Eioo penaria alla enää.. :(

        Comment

        • Meisseli
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 1003
          • Kotka

          #19
          Originally posted by mikko
          kyllä kai sitä viskollaki pärjää mutta sehän lähtee lukitsemaan vasta kun luistoa alkaa ilmenemään, käytännössä piirtää 1, ei 1-1...
          Kyllähän täälläkin oli jollain takavedossa nelivedon perämurikka ja hyvin se pelaa. Ei siinä minun tietääkseni mitään suurta viivettä ole. Samanlainen lukkohan iX:n keskitasauspyörästössäkin on, eikä se silti sudi vuorotellen takaa tai neljällä Toki veto menee periaatteessa kokoajan kaikille neljälle pyörälle, mutta ilman viskoa se karkaisi ääritilanteissa toiseen päähän eli käytännössä taakse, planeettapyörästön voimanjakosuhteesta johtuen. Näin ei kuitenkaan havaintojeni mukaan tapahdu edes hetkellisesti.
          Eioo penaria alla enää.. :(

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #20
            Originally posted by mikko
            kyllä kai sitä viskollaki pärjää mutta sehän lähtee lukitsemaan vasta kun luistoa alkaa ilmenemään, käytännössä piirtää 1, ei 1-1...
            ja luulempa ettei kestä kisakäytössä

            onkos kukaan mitannut vakio 25% kitkalukon pitävyyttä?, vaikka nyt momenttiavaimella pyöränpultista kääntämällä toinen rengas kiinni pidettynä.
            Ei se nyt kai ihan noin voi mitata... Toiseen pyörään tulee riippumaan punnus ja sitten käännetään toiselta puolelta. Punnuksen koko, etäisyys ja kaikki muu onkin sitten kysyttävä joltain kuka tietää paremmin. Näin siis saa selville luiston määrän prosenteissa.

            Onko 15v 25% lukko enää edes 15%? Tuskin. Kannattaa kokeilla ihan uutta 25% lukkoa.

            Comment

            • 131
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 393
              • Siilinjärvi

              #21
              Oukei.

              Danke kaikille vastanneille, pitää fundeerata minkä laittaisi. Sprintissä se nyt joka tapauksessa pitäisi jonkinlainen olla jos meinaa yhtään poistua risteyksestä.
              Marko

              http://www.uniball.fi/

              BMW E30 S54B32 SS
              Fiat 131 Abarth g.4 historic

              http://www.131abarth.com/
              http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
              https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

              Comment

              • mikko
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 1762
                • kotona

                #22
                Originally posted by Bmw Master
                Ei se nyt kai ihan noin voi mitata... Toiseen pyörään tulee riippumaan punnus ja sitten käännetään toiselta puolelta. Punnuksen koko, etäisyys ja kaikki muu onkin sitten kysyttävä joltain kuka tietää paremmin. Näin siis saa selville luiston määrän prosenteissa.

                Onko 15v 25% lukko enää edes 15%? Tuskin. Kannattaa kokeilla ihan uutta 25% lukkoa.
                joo no sais tietää edes mitä tollasen vanhan perän pito on... tässä hieman omat epäilyt päällä

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #23
                  Originally posted by mikko
                  joo no sais tietää edes mitä tollasen vanhan perän pito on... tässä hieman omat epäilyt päällä
                  No apumies pitää renkaasta kiinni ja toinen pyörittää toisesta renkaasta kun perä ilmassa. Pitäisi aika voiman vaatia, että saa luistaa.

                  Comment

                  • mikko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 1762
                    • kotona

                    #24
                    Originally posted by mikko
                    onkos kukaan mitannut vakio 25% kitkalukon pitävyyttä?, vaikka nyt momenttiavaimella pyöränpultista kääntämällä toinen rengas kiinni pidettynä.
                    joo no sitähän tässä alkuperäisessä viestissä haettiin...

                    jos ny vielä tarkennetaan niin itse mittasin toinen rengas tunkattuna ja momenttiavaimella käänsin pyörän pultista, ja XXnm kohdalla alkoi luistamaan.

                    paska puheet sikseen ja niitä luistavia nm kehiin! vai pitääks tälle nyt skriivaa oma triidi?

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎