Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 316i -89, käynnistymisongelmia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Phaedrus
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1888
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by M40 Power
    Itse olen myös tuota pitänyt mahdollisena. Mites on kuuluuko tyhjäkäynti -
    säätimen letkussa olla sellanen kuula?
    Missä kohti täällä voisi kuula olla?

    Comment

    • M40 Power
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 584
      • Turun seutu

      #17
      Mulla on ainakin siinä termarikotelossa anturi joka on tietääkseni lämpömittarin
      anturi. Mulla oli se kuula letkun nro. 10 ja säätimen välissä. Kokeilin kyllä ilmankin mutta silloin tyhjäkäynti nousi melkeen 4000 rpm.
      EX: E30, E34, E36, E36 compact

      Nyk. -99 320D

      Comment

      • Phaedrus
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1888
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by M40 Power
        Mulla oli se kuula letkun nro. 10 ja säätimen välissä. Kokeilin kyllä ilmankin mutta silloin tyhjäkäynti nousi melkeen 4000 rpm.
        Eipä ole moista aiemmin tullut vastaan, pistätkö kuvan?

        Comment

        • M40 Power
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 584
          • Turun seutu

          #19
          Pistän kuvan huomenissa.
          EX: E30, E34, E36, E36 compact

          Nyk. -99 320D

          Comment

          • M40 Power
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 584
            • Turun seutu

            #20
            Tässä hieman tarkempi selitys viasta: Aamulla töihin lähtiessä täytyy ekat 5-10 minsaa pitää kaasulla käynnissä kaikki pysähtymiset. Olen myös havainnut että risteyksessä pysähdyksissä ollessa autossa haisee bensa voimakkaasti, siis kylmänä. Kuumana taas on muuten sama ongelma mutta silloin haisee vain
            rikas seos.
            EX: E30, E34, E36, E36 compact

            Nyk. -99 320D

            Comment

            • jaka
              Newbiemmer
              • Aug 2006
              • 13
              • Nummi-Pusula

              #21
              Ei sinne tyhjäkäyntiventtiilin letkuun mitään kuulaa kuulu. Liekö joku yrittänyt 'korjata' viallisesta tyhjäkäyntiventtiilistä johtuvaa vikaa.

              Oletko kokeillut irrottaa tyhjäkäyntiventtiilin piuhaa, onko vaikutusta käyntiin? Oikein toimivassa moottorissa tyhjäkäyntikierrokset nousevat kun piuhan irrottaa, sun koneen korkea tyhjäkäynti ilman kuulaa viittais ehkä vialliseen tyhjäkäyntiventtiiliin tai sen ohjaukseen?

              Tyhjäkäyntiventtiiliä voi testata antamalla sille 12V sähköä, pitäis napsahtaa kiinni. Moottorinohjaus ohjaa venttiiliä portaattomasti PWM:n avulla.

              Edit: Sullahan oli tosiaan vielä toi rikkaanakäymisongelmakin, veikkaan että johtuu ilmamäärämittarista. Kannattaa kokeilla pikakorjauksena sitä ilmamittarin piirilevyn siirtämistä, jos et saa toimivaa mittaria lainaksi jostain. Viallinen bensapaineensäädin vois ehkä aiheuttaa myös rikasta seosta, mutta todennäköisimpänä pidän juuri ilmamäärämittarivikaa. Sen lisäksi tyhjäkäyntiventtiilissäkin voi olla mätää, kun siellä letkussa kerran on se kuula.
              Last edited by jaka; 24-08-2006, 12:52.

              Comment

              • M40 Power
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 584
                • Turun seutu

                #22
                Taannoin tyhjäkäyntisäätimen putsauksen yhteydessä koitin antaa sähköä sille
                ja kyllä se ainakin mun mielestä toimi niin ku pitääkin, ei takellellut yms.
                Ilman sitä kuulaa moottori kävi n. 2000 rpm tyhjäkäyntiä kun säätimen liitin oli irti. Kun liittimen laittoi paikoilleen niin "tyhjäkäynti" nousi luokkaan +5000 rpm.
                Eli kun liittimen pisti paikoilleen niin säätimen läppä aukesi todennäköisesti kokonaan.
                EX: E30, E34, E36, E36 compact

                Nyk. -99 320D

                Comment

                • Phaedrus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1888
                  • Helsinki

                  #23
                  Originally posted by M40 Power
                  Ilman sitä kuulaa moottori kävi n. 2000 rpm tyhjäkäyntiä kun säätimen liitin oli irti. Kun liittimen laittoi paikoilleen niin "tyhjäkäynti" nousi luokkaan +5000 rpm. Eli kun liittimen pisti paikoilleen niin säätimen läppä aukesi todennäköisesti kokonaan.
                  jaka puhuu asiaa, lue hänen viestinsä uudelleen läpi niin huomaat miksi liittimen kiinnittäminen ei voi nostaa kierroksia, ainoastaan sen irrottaminen lisää kierroksia (tai sitten ovat maailmankirjat sekaisin). Mistä muuten päättelet että kierrokset oli 2.000 tai +5.000, mittarista vai korvakuulolta (vrt. koneen maksimi 6.200 RPM)? Konehan saa bensaa sen mukaan miten paljon se ottaa ilmaa (+ pari muuta muuttujaa), mikä tieto tulee ilmamäärämittarilta. Olet varmaan vaihtanut imusarjan tiivisteet ja kiristänyt mutterit oikeaan momenttiin kun olet käyttänyt imusarjan auki (muuten ei moottorinohjauksen lämpöanturia oikein vaihdeta). Lähetä vielä kuva siitä mystisestä pallosta niin voidaan ihmetellä mistä se on peräisin, hyvä kun ei ole päätynyt imusarjasta sylinteriin saakka...

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #24
                    Originally posted by Phaedrus
                    j(muuten ei moottorinohjauksen lämpöanturia oikein vaihdeta).
                    Mittarin anturin, joka on myös imusarjan alla, saa vaihdettua juuri ja juuri imusarjan ollessa paikoillaan. Jos on hyvät työkalut.
                    Last edited by Bmw Master; 24-08-2006, 20:47.

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #25
                      Originally posted by M40 Power
                      Mulla on ainakin siinä termarikotelossa anturi joka on tietääkseni lämpömittarin
                      anturi.
                      Missä täällä on anturi termarikotelossa? http://www.realoem.com/bmw/showparts...56&hg=11&fg=35
                      Last edited by Bmw Master; 24-08-2006, 21:27.

                      Comment

                      • Phaedrus
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1888
                        • Helsinki

                        #26
                        Originally posted by Bmw Master
                        Mittarin anturin, joka on myös imusarjan alla, saa vaihdettua juuri ja juuri imusarjan ollessa paikoillaan. Jos on hyvät työkalut.
                        Sulla taitaa olla aikamoiset työkalut, itse jouduin irrottamaan bensaputketkin tuossa hommassa...

                        EDIT: Lisäsin vielä kuvaan katseen kohdistajan, just in case.
                        Attached Files
                        Last edited by Phaedrus; 25-08-2006, 09:24.

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #27
                          Originally posted by Phaedrus
                          Sulla taitaa olla aikamoiset työkalut, itse jouduin irrottamaan bensaputketkin tuossa hommassa...
                          Kyllä sen sai vaihdettua, pitkä hylsy piti olla ja notkeat ranteet. Vaihdoin ton bensa paineen säätimenkin ilman imusarjan aukaisua...

                          Comment

                          • Phaedrus
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1888
                            • Helsinki

                            #28
                            Originally posted by Bmw Master
                            Kyllä sen sai vaihdettua, pitkä hylsy piti olla ja notkeat ranteet. Vaihdoin ton bensa paineen säätimenkin ilman imusarjan aukaisua...
                            Kerrotko vielä miten hylsyn saa paikalleen bensaputken ja jakotukin välistä (vrt. kuva)?

                            EDIT: Tietysti on mahdollista että M40B16 koneesta löytyy erilaisia versioita, mutta ainakin tuossa 316i -89 suomimallissa imusarja on kyllä ihan pakko ottaa irti.
                            Last edited by Phaedrus; 25-08-2006, 08:42.

                            Comment

                            • M40 Power
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 584
                              • Turun seutu

                              #29
                              Originally posted by Phaedrus
                              jaka puhuu asiaa, lue hänen viestinsä uudelleen läpi niin huomaat miksi liittimen kiinnittäminen ei voi nostaa kierroksia, ainoastaan sen irrottaminen lisää kierroksia (tai sitten ovat maailmankirjat sekaisin). Mistä muuten päättelet että kierrokset oli 2.000 tai +5.000, mittarista vai korvakuulolta (vrt. koneen maksimi 6.200 RPM)? Konehan saa bensaa sen mukaan miten paljon se ottaa ilmaa (+ pari muuta muuttujaa), mikä tieto tulee ilmamäärämittarilta. Olet varmaan vaihtanut imusarjan tiivisteet ja kiristänyt mutterit oikeaan momenttiin kun olet käyttänyt imusarjan auki (muuten ei moottorinohjauksen lämpöanturia oikein vaihdeta). Lähetä vielä kuva siitä mystisestä pallosta niin voidaan ihmetellä mistä se on peräisin, hyvä kun ei ole päätynyt imusarjasta sylinteriin saakka...
                              Siis ensinnäkään imusarja ei ole ollut missään vaiheessa auki. Ja ihan mittarista
                              ne kierrokset katsoin. Mä ainakin vaihdoin sen anturin enkä irrottanu imusarjaa
                              Irti joutui ottamaan imuletkun, imusarjan tukiraudan ja siinä kiinni olevan
                              johtokotelon jne. Sellainen sinisellä kannalla varustettu anturi sieltä löytyi. Ei se kuula voi käytännössä mennä sitä tyhjäkäyntisäädintä pidemmälle, koska se
                              on siinä letkussa joka menee imuputkelta säätimelle eikä se mahdu siitä läpi.
                              EX: E30, E34, E36, E36 compact

                              Nyk. -99 320D

                              Comment

                              • M40 Power
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2006
                                • 584
                                • Turun seutu

                                #30
                                No niin. Mittasin tänään töissä päästöt ja mitä näyttivätkään; co oli kuumalla koneella n.5,8 eli melko rikkaalla kun se suurin sallittuhan on 3,5. No siinä säätelin arvot n. 2,3:n ja tuntuu että käynnistyisi ehkä vähän herkemmin kun ennen. Ja jos tosta toimenpiteestä ei muuta hyötyä ollut niin ainakin bensan
                                kulutus todennäköisesti laskee jonkin verran.
                                EX: E30, E34, E36, E36 compact

                                Nyk. -99 320D

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎