Originally posted by M40 Power
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E30 316i -89, käynnistymisongelmia?
Collapse
X
-
Tässä hieman tarkempi selitys viasta: Aamulla töihin lähtiessä täytyy ekat 5-10 minsaa pitää kaasulla käynnissä kaikki pysähtymiset. Olen myös havainnut että risteyksessä pysähdyksissä ollessa autossa haisee bensa voimakkaasti, siis kylmänä. Kuumana taas on muuten sama ongelma mutta silloin haisee vain
rikas seos.EX: E30, E34, E36, E36 compact
Nyk. -99 320D
Comment
-
-
Ei sinne tyhjäkäyntiventtiilin letkuun mitään kuulaa kuulu. Liekö joku yrittänyt 'korjata' viallisesta tyhjäkäyntiventtiilistä johtuvaa vikaa.
Oletko kokeillut irrottaa tyhjäkäyntiventtiilin piuhaa, onko vaikutusta käyntiin? Oikein toimivassa moottorissa tyhjäkäyntikierrokset nousevat kun piuhan irrottaa, sun koneen korkea tyhjäkäynti ilman kuulaa viittais ehkä vialliseen tyhjäkäyntiventtiiliin tai sen ohjaukseen?
Tyhjäkäyntiventtiiliä voi testata antamalla sille 12V sähköä, pitäis napsahtaa kiinni. Moottorinohjaus ohjaa venttiiliä portaattomasti PWM:n avulla.
Edit: Sullahan oli tosiaan vielä toi rikkaanakäymisongelmakin, veikkaan että johtuu ilmamäärämittarista. Kannattaa kokeilla pikakorjauksena sitä ilmamittarin piirilevyn siirtämistä, jos et saa toimivaa mittaria lainaksi jostain. Viallinen bensapaineensäädin vois ehkä aiheuttaa myös rikasta seosta, mutta todennäköisimpänä pidän juuri ilmamäärämittarivikaa. Sen lisäksi tyhjäkäyntiventtiilissäkin voi olla mätää, kun siellä letkussa kerran on se kuula.Last edited by jaka; 24-08-2006, 12:52.
Comment
-
-
Taannoin tyhjäkäyntisäätimen putsauksen yhteydessä koitin antaa sähköä sille
ja kyllä se ainakin mun mielestä toimi niin ku pitääkin, ei takellellut yms.
Ilman sitä kuulaa moottori kävi n. 2000 rpm tyhjäkäyntiä kun säätimen liitin oli irti. Kun liittimen laittoi paikoilleen niin "tyhjäkäynti" nousi luokkaan +5000 rpm.
Eli kun liittimen pisti paikoilleen niin säätimen läppä aukesi todennäköisesti kokonaan.EX: E30, E34, E36, E36 compact
Nyk. -99 320D
Comment
-
-
Originally posted by M40 PowerIlman sitä kuulaa moottori kävi n. 2000 rpm tyhjäkäyntiä kun säätimen liitin oli irti. Kun liittimen laittoi paikoilleen niin "tyhjäkäynti" nousi luokkaan +5000 rpm. Eli kun liittimen pisti paikoilleen niin säätimen läppä aukesi todennäköisesti kokonaan.
Comment
-
-
Originally posted by Phaedrusj(muuten ei moottorinohjauksen lämpöanturia oikein vaihdeta).
Last edited by Bmw Master; 24-08-2006, 20:47.
Comment
-
-
Originally posted by M40 PowerMulla on ainakin siinä termarikotelossa anturi joka on tietääkseni lämpömittarin
anturi.Last edited by Bmw Master; 24-08-2006, 21:27.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw MasterMittarin anturin, joka on myös imusarjan alla, saa vaihdettua juuri ja juuri imusarjan ollessa paikoillaan. Jos on hyvät työkalut.
EDIT: Lisäsin vielä kuvaan katseen kohdistajan, just in case.Last edited by Phaedrus; 25-08-2006, 09:24.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw MasterKyllä sen sai vaihdettua, pitkä hylsy piti olla ja notkeat ranteet. Vaihdoin ton bensa paineen säätimenkin ilman imusarjan aukaisua...
EDIT: Tietysti on mahdollista että M40B16 koneesta löytyy erilaisia versioita, mutta ainakin tuossa 316i -89 suomimallissa imusarja on kyllä ihan pakko ottaa irti.Last edited by Phaedrus; 25-08-2006, 08:42.
Comment
-
-
Originally posted by Phaedrusjaka puhuu asiaa, lue hänen viestinsä uudelleen läpi niin huomaat miksi liittimen kiinnittäminen ei voi nostaa kierroksia, ainoastaan sen irrottaminen lisää kierroksia (tai sitten ovat maailmankirjat sekaisin). Mistä muuten päättelet että kierrokset oli 2.000 tai +5.000, mittarista vai korvakuulolta (vrt. koneen maksimi 6.200 RPM)? Konehan saa bensaa sen mukaan miten paljon se ottaa ilmaa (+ pari muuta muuttujaa), mikä tieto tulee ilmamäärämittarilta. Olet varmaan vaihtanut imusarjan tiivisteet ja kiristänyt mutterit oikeaan momenttiin kun olet käyttänyt imusarjan auki (muuten ei moottorinohjauksen lämpöanturia oikein vaihdeta). Lähetä vielä kuva siitä mystisestä pallosta niin voidaan ihmetellä mistä se on peräisin, hyvä kun ei ole päätynyt imusarjasta sylinteriin saakka...
ne kierrokset katsoin. Mä ainakin vaihdoin sen anturin enkä irrottanu imusarjaa
Irti joutui ottamaan imuletkun, imusarjan tukiraudan ja siinä kiinni olevan
johtokotelon jne. Sellainen sinisellä kannalla varustettu anturi sieltä löytyi. Ei se kuula voi käytännössä mennä sitä tyhjäkäyntisäädintä pidemmälle, koska se
on siinä letkussa joka menee imuputkelta säätimelle eikä se mahdu siitä läpi.EX: E30, E34, E36, E36 compact
Nyk. -99 320D
Comment
-
-
No niin. Mittasin tänään töissä päästöt ja mitä näyttivätkään; co oli kuumalla koneella n.5,8 eli melko rikkaalla kun se suurin sallittuhan on 3,5. No siinä säätelin arvot n. 2,3:n ja tuntuu että käynnistyisi ehkä vähän herkemmin kun ennen. Ja jos tosta toimenpiteestä ei muuta hyötyä ollut niin ainakin bensan
kulutus todennäköisesti laskee jonkin verran.EX: E30, E34, E36, E36 compact
Nyk. -99 320D
Comment
-
Comment