Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 korinvaihto cabrioon tekniikanvaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasso-
    Bimmer Rookie
    • Jul 2003
    • 74
    • Siilinjärvi

    #16
    Originally posted by eeki View Post
    Eikös tuon mallimerkinnästä näe? 318 vs 318i?

    Juttuhan on siinä, että jos joskus tulee epäselvyyksiä, se joka on tehnyt muutoksen, jolla prosentit menivät yli, pääsee maksamaan veroja. Tieto siitä onko se kaasari vai ruisku alunperin tulee kyllä ilmi sitten, jos autoa tarkastetaan.
    Taitaa olla fiksuinta jättää ruisku laitammatta, pitää nyt kuitenkin käydä konttorilla kysäsemässä? Mites sitten jos laittais tuplakaasarit?
    Kahta en vaihda:
    Neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.

    Comment

    • muuris
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 3501
      • Jyväskylä

      #17
      Originally posted by Jasso- View Post
      Taitaa olla fiksuinta jättää ruisku laitammatta, pitää nyt kuitenkin käydä konttorilla kysäsemässä? Mites sitten jos laittais tuplakaasarit?
      Menikö jotain ohi?

      Prosentit menee, kun alkup osa poistetaan tai vaihdetaan. Jos polttoaineensyöttölaitteistosta menisi prosentteja, niin ne menis yhtä lailla ruisku- kuin tuplakaasarimuutoksesta. Kerrataanpa vielä:

      Originally posted by metake View Post
      vapaastihengittävän polttoaineensyöttöä saa vapaasti muuttaa (vähäpäästöisissä eriasia päästöjen vuoksi). Eli kaasarin saa vapaasti vaihtaa ruiskuun ja päinvastoin
      Originally posted by muuris View Post
      Polttoaineensyöttölaitteistoa ei ole eritelty, saa vaihtaa
      E30 325iX '86
      Instagram

      Comment

      • metake
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2008
        • 331
        • Janakkala

        #18
        Se, että jotakin osaa ei ole eritelty ei tarkoita etteikö siitä mene prosentteja. Vaihdetun osan prosenttiosuus voidaan arvioida katsastuksessa. Esim. moottori apulaitteineen 26%, ja tästä apulaitteet joitakin prosentteja. Näistä on kyllä AKE:n ohjeet olemassa joka kikkareelle. Mutta pitkälti tuo asia jää katsastusmiehen harkintaan tuleeko prosentit vai ei.

        Ja tuo vero lankeaa sitten sille joka muutoksen tekee, kuten yllä oli jo todettu, mutta se muutoksen tekijä on se, joka auton omistaa sillä hetkellä kun katsastus suoritetaan ja prossat menee yli. Eli omistaja/haltija on siis maksumies, sillä kuka sen ruiskun fyysisesti ruuvasi paikalleen ei ole mitään tekemistä, olkoon vaikka kuinka vanha edellinen omistaja. Jos katsastuksessa uhkaa tilanne, että prosentit menee yli pitää välittömästi pyytää katsastuksen keskeytys. Jos katsastus viedään loppuun asti niin em. tilanteessa verot lankeaa maksettavaksi.

        Ja tälläinen katkelma löytyi vielä viranomaispapereista:

        1.2 Verosäädökset
        1.2.1 Ajoneuvon uudelleen verotus
        Autoverolain (1482/1994) 3 §:n mukaan ajoneuvo, joka on aikaisemmin verotettu,
        verotetaan uudelleen ensi kertaa käyttöön otettavana tai rekisteröitävänä ajoneuvona,
        jos sitä käytetään sen jälkeen, kun 50 prosenttia tai enemmän ajoneuvon
        osista on vaihdettu. Itsekantavalla korilla varustetun ajoneuvon korin vaihto
        johtaa aina uudelleen verotukseen.

        Comment

        • intfreak
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 2966
          • Uusikaupunni

          #19
          Originally posted by metake View Post
          Jos katsastuksessa uhkaa tilanne, että prosentit menee yli pitää välittömästi pyytää katsastuksen keskeytys. Jos katsastus viedään loppuun asti niin em. tilanteessa verot lankeaa maksettavaksi.
          Ainahan sitä pyytää saa... Katsastusta ei vaan ei voi keskeyttää jos asiakasta nyt vaan sattuu vituttamaan.

          10 § (6.5.2004/341)

          Määräaikaiskatsastuksen keskeyttäminen

          1. Määräaikaiskatsastuksen keskeyttämisestä säädetään ajoneuvolain 52 ja 55 §:ssä. Määräaikaiskatsastus on keskeytettävä, jos rekisteröintitodistukseen ja ajoneuvoliikennerekisteriin merkityt ajoneuvon tekniset tiedot eivät ole oikeat. Tällöin ajoneuvo on määrättävä esitettäväksi kuukauden kuluessa muutoskatsastukseen. Katsastusta keskeyttämättä saadaan määräaikaiskatsastuksessa kuitenkin oikaista ajoneuvon rekisteritietojen vähäinen, todennäköisesti rekisteröinnissä syntynyt virhe sekä korjata sellaiset tiedot, joiden muuttaminen ei edellytä muutoskatsastusta.
          2. Määräaikaiskatsastus on keskeytettävä myös, jos tietoyhteys ajoneuvoliikennerekisteriin ei ole käytettävissä taikka jos katsastusta ei sään tai vastaavien olojen vuoksi taikka muusta ajoneuvon haltijasta riippumattomasta syystä voida suorittaa loppuun eikä perusteita katsastuksen hylkäämiselle tai ajokiellon määräämiselle ole.
          3. Jos ajoneuvon katsastus joudutaan keskeyttämään 2 momentissa tarkoitetusta ajoneuvon haltijasta riippumattomasta syystä, ajoneuvoa saa käyttää liikenteessä enintään kahden viikon ajan 3 ja 4 §:ssä tarkoitetun katsastusajan päättymisestä.
          N62 Money Spender Club

          Comment

          • muuris
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 3501
            • Jyväskylä

            #20
            Tästä lainaten:

            Originally posted by AKE
            Vapaasti hengittävän moottorin (ei ahdettu) muuttaminen on sallittua seuraavin keinoin:

            - vaihtamalla kaasutin,

            - asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta),

            ...

            Yllä mainitut muutokset eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton päästötaso muuttuu tai omamassa / moottorin nettoteho –suhde 7 kg/kW alittuu. Poikkeusluvalla hyväksyttyjä moottoreita ei saa muuttaa laisinkaan.
            E30 325iX '86
            Instagram

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              #21
              Originally posted by Jasso- View Post
              Mahtavatkohan nuo konttorilla järjestelmistään nähdä että onko autossa ennen ollut kaasari?
              Korinvaihto kuitenkin kyseessä niin ei viittis tuurilla lähteä seilailemaan
              Tuskinpa, mullakin on m10 koneiseen korinvaihtoautoon vaihdettu kaasarin tilallle k-jetti. Tosin katsastaja sanoi että onneks aken miehiä ei enää nämä vanhat ruoskat kiinnosta
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • metake
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 331
                • Janakkala

                #22
                Originally posted by intfreak View Post
                Ainahan sitä pyytää saa... Katsastusta ei vaan ei voi keskeyttää jos asiakasta nyt vaan sattuu vituttamaan.

                10 § (6.5.2004/341)

                Määräaikaiskatsastuksen keskeyttäminen

                1. Määräaikaiskatsastuksen keskeyttämisestä säädetään ajoneuvolain 52 ja 55 §:ssä. Määräaikaiskatsastus on keskeytettävä, jos ...
                Etsippäs samat pykälät muutoskatsatuksesta ennen kuin alat viisastelemaan

                Prosenttien muutos on nimittäin muutoskatsastusasia, ei määräaikauskatsastus, vaikka se samassa yhteydessä tehtäisiinkin.

                Comment

                • intfreak
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2003
                  • 2966
                  • Uusikaupunni

                  #23
                  Originally posted by metake View Post
                  Etsippäs samat pykälät muutoskatsatuksesta ennen kuin alat viisastelemaan

                  Prosenttien muutos on nimittäin muutoskatsastusasia, ei määräaikauskatsastus, vaikka se samassa yhteydessä tehtäisiinkin.
                  No ite puhuit vaan katsastuksesta Voi tosiaan pyytää, mutta suostuuko inssi ni se on eri asia. Ja jos makissa huomataan, että osia vaihdettu ja määrätään muuttariin niin siinä kohtaa ei taida enää itku markkinoilla auttaa.
                  N62 Money Spender Club

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #24
                    Originally posted by intfreak View Post
                    No ite puhuit vaan katsastuksesta Voi tosiaan pyytää, mutta suostuuko inssi ni se on eri asia. Ja jos makissa huomataan, että osia vaihdettu ja määrätään muuttariin niin siinä kohtaa ei taida enää itku markkinoilla auttaa.
                    Mitenkäs se sit menee, jos määrätään, mutta jos ei vain sitä suostu maksamaan?

                    Ainakaan paikallinen konttori ei suostu tekemään minkään valtakunnan toimenpidettä, ennenkuin sen maksat.

                    Vai onko tuommoiset määrätyt hommat sitten erikseen?
                    Olli.

                    Comment

                    • intfreak
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 2966
                      • Uusikaupunni

                      #25
                      Originally posted by Rocla View Post
                      Mitenkäs se sit menee, jos määrätään, mutta jos ei vain sitä suostu maksamaan?

                      Ainakaan paikallinen konttori ei suostu tekemään minkään valtakunnan toimenpidettä, ennenkuin sen maksat.

                      Vai onko tuommoiset määrätyt hommat sitten erikseen?
                      No sitten ei heru leimaa ja autosta loppuu jossain vaiheessa ajoaika. Normitilanne esim. madallusten kanssa, jos havaitaan madallussarja jota ei ole merkitty otteelle -> muutoskatsastus. Määräaikaiskatsastus ei mene läpi ennenkuin tehdään alustan muutoskatsastus ja saadaan paperit kuntoon.
                      N62 Money Spender Club

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        #26
                        Originally posted by intfreak View Post
                        No sitten ei heru leimaa ja autosta loppuu jossain vaiheessa ajoaika. Normitilanne esim. madallusten kanssa, jos havaitaan madallussarja jota ei ole merkitty otteelle -> muutoskatsastus. Määräaikaiskatsastus ei mene läpi ennenkuin tehdään alustan muutoskatsastus ja saadaan paperit kuntoon.
                        No mutta jos prosentit ovat menossa yli niin eihä sitä leimaa ole herumassa laisinkaan, halvempaahan se on ihailla pihalla kilvetöntä % autoa kuin uudelleen verotettua siltikin ajokiellossa olevaa % autoa.
                        Olli.

                        Comment

                        • Bullitt
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 2786
                          • Turku

                          #27
                          Originally posted by eeki View Post
                          Eikös tuon mallimerkinnästä näe? 318 vs 318i?

                          Juttuhan on siinä, että jos joskus tulee epäselvyyksiä, se joka on tehnyt muutoksen, jolla prosentit menivät yli, pääsee maksamaan veroja. Tieto siitä onko se kaasari vai ruisku alunperin tulee kyllä ilmi sitten, jos autoa tarkastetaan.
                          Kyllä se taitaa niin olla, että se auton nykyinen omistaja on ihan yksin sen autonsa ja siihen liittyvien ongelmien kanssa. Ei taida ihan helpolla löytyä maksajaa, ja vaikka tekijästä olis jotain epäilyjäkin, niin sehän pitäs saada ensin tunnustamaan tekonsa, ja sitten vielä vastuuseen.


                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎