Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30/M40 Käynti"häiriö"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |makke
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 847
    • Vaasa

    E30/M40 Käynti"häiriö"

    Nyt on ruvennut 316i vuosimallia -89 vähän oireilemaan.

    Kun moottori on kylmä ja starttaa, niin kone lähtee moitteitta kyllä käyntiin, mutta jos antaa hiljaa kaasua käynnistyksen jälkeen niin kone meinaa tukehtua. Tai kierrokset ensin laskee siitä 800 hieman alle, jonka jälkeen reagoi kaasuun. Sama juttu siis kun lähtee ajamaan, niin ensimmäisen minuutin aikana tulee vähän antaa normaalia enemmän kierroksia, ettei se rupea "yskimään". Ei se sammunut ole, mutta ei tota "ongelmaa" ennen ollut.
    Ruvennut tässä viimeisen kuukauden aikana tekemään noin.

    Oireen aiheuttajia voi varmaan olla vaikka mitä, mutta koska en autoista hirveästi tiedä, niin kysyn mahdollisia vaihtoehtoja täältä läpi.
    Tulpat on vaihdettu joskus kesälää.
    Olisi siis kiva tietää mistä aloittaa, ennen kuin rupee oikeasti vittuilemaan.

    Thx.
  • |makke
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 847
    • Vaasa

    #2
    Mittarissa vähän päälle 300 tkm.

    Comment

    • veka
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 86
      • Pori

      #3
      Ilmavuoto? Kuunteleppa koneen käydes suhiseeko. Ota ja putsaa tyhjäkäyntimoottori. Mites toimiiko kylmäkäynnistyssuutin? Tosa vähä alkuu.
      Noi helppo ite kattoa ja korjailla. Jossei auta luetuta vikakoodit.
      Varmaa on, että totuudenpuhuja paljastuu aina!

      Comment

      • Vertigo
        Bimmer Fanatic
        • May 2005
        • 806
        • Paska Kaupunni

        #4
        Hahaa mun erikoisalaani

        Itsellä on sama M40 kone ja lasiin on kertyny 197tkm.
        auto ollut mulla jo tässä about vuoden ja koko ajan ollu jotain vikaa siinä koneessa. Tänä syksynä pistin ranttaliksi: Vaihdoin Lamda-anturin, Vaihdoin lämpötila-anturin, Vaihdoin tulpat, vaihdoin ilmamäärämittarin, Jakoremmin, läjä letkuja uusittiin ja yläpään tiivistesarjan...
        Tulos: Rahaa meni 600 euroa, tupakkia meni ihan vitusti ja auto käy vieläkin liian rikkaalla ku käynnistää puolilämpösenä (vituttaa lievästi).
        Voisin vielä vaihtaa haitarikumin tuohon ruiskuun ja tyhjäkäyntimoottorin (riippuen hinnasta) mutta jos ei noilla tokene niin sitte auto lähti minulta pois tai sinne tulee uusi moottori.
        Suosittelen kokeilemaan edellämainittuja osia vaihtaa koska vika voi olla niissä ja oman auton käynti parantui (loppui ajossa rykiminen ja sammuilu) kun nuo vaihtoi.
        I Don't Know! I Don't Like It!
        Nykyiset:
        E36 328i cöype
        Exät:
        Fiat Uno 60ies '93
        E30 316i
        E28 520ia
        Autot jotka hävettää myöntää omistaneensa:
        Fiat 127
        Saab 900

        Comment

        • Ralliperuna
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 128

          #5
          Mulla kans rykii heti kylmäkäynnistyksen jälkeen, mut minuutin jälkeen toimii ihan ok.
          Ainut haittaava asia on tyhjäkäynti joka huutaa 1500-1300 rpm lämpimänäkin.
          Bensaa menee aika reilusti semmosta 10l kesät talvet ja ihan normaaliajoa.

          Just vaihtelin tulpat, bensasuodattimen, öljysuorattimen ja ilmanputsarin ja haitarikumikin on uuden näköinen.
          Luultavasti ns.tyhjäkäyntimoottorissa kakkaa
          Ei ole vielä selvinnyt että missä se tarkalleen on m40 koneessa.

          Samalla kysäisisin että missä se paljon puhuttu lambda on ja mitäs muita antureita tuolla piilee mitkä vaikuttaa olennaisesti tuohon koneeseen?

          Last edited by Ralliperuna; 30-09-2006, 14:20.
          Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

          Comment

          • M40 Power
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 584
            • Turun seutu

            #6
            Originally posted by Ralliperuna View Post
            Mulla kans rykii heti kylmäkäynnistyksen jälkeen, mut minuutin jälkeen toimii ihan ok.
            Ainut haittaava asia on tyhjäkäynti joka huutaa 1500-1300 rpm lämpimänäkin.
            Bensaa menee aika reilusti semmosta 10l kesät talvet ja ihan normaaliajoa.

            Just vaihtelin tulpat, bensasuodattimen, öljysuorattimen ja ilmanputsarin ja haitarikumikin on uuden näköinen.
            Luultavasti ns.tyhjäkäyntimoottorissa kakkaa
            Ei ole vielä selvinnyt että missä se tarkalleen on m40 koneessa.

            Samalla kysäisisin että missä se paljon puhuttu lambda on ja mitäs muita antureita tuolla piilee mitkä vaikuttaa olennaisesti tuohon koneeseen?

            Se tyhjäkäyntimoottori on siinä imusarjan ylemmän puoliskon takapäässä kiinni. Eli tulipellin ja imusarjan välissä.
            EX: E30, E34, E36, E36 compact

            Nyk. -99 320D

            Comment

            • |makke
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 847
              • Vaasa

              #7
              Originally posted by veka View Post
              Mites toimiiko kylmäkäynnistyssuutin? Tosa vähä alkuu.
              Missäs toi sijaitsee? Ja onko vaikee putsata tai tehdä jotain "korjauksia"?

              Tosiaan kylmänä vain kun auto on seissyt ilmenee ongelmia. Ajan vaikka puolituntia ja jätän auton sammuksiin ja parin tunnin päästä meen starttaamaan, niin kyllä se silloin vielä toimii hyvin. Mutta jos auto on pidemmän aikaa kylmänä, esim yön yli, niin sitten rupee oireilemaan.

              Comment

              • Ralliperuna
                Bimmer Rookie
                • Oct 2005
                • 128

                #8
                No niin, putsasin sen "tyhjäkäyntimoottorin" viikonloppuna ja olihan tuo aika likainen,vaan ei auttanut yhtään korkeaan tyhjäkäyntiin eikä myöskään kylmänä käynnistettäessä koneen rykimiseen ekan minuutin aikana.

                Huomasin jo aikoja sitten et letku joka menee venakopan päähän sieltä imusarjan alta, on heikossa hapessa(hiushalkeamia). Mikä virka tällä letkulla on ja voiko aiheuttaa tuon korkean tyhjäkäynnin tai tuota kylmänä rykivää menoa?


                Sitten sanokaas nyt ihmeessä et missä se kylmäkäynnistyssuutin on ja miten sen tarkistaa!:think :think
                Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

                Comment

                • Xhawk
                  OBTCF Member
                  • Jul 2004
                  • 2326
                  • Kierrosalueella (hki)

                  #9
                  Originally posted by Ralliperuna View Post
                  ...

                  Huomasin jo aikoja sitten et letku joka menee venakopan päähän sieltä imusarjan alta, on heikossa hapessa(hiushalkeamia). Mikä virka tällä letkulla on ja voiko aiheuttaa tuon korkean tyhjäkäynnin tai tuota kylmänä rykivää menoa?
                  Se vetää ne sauhut sieltä venakopasta takasi palotilaan. Sellasta kierrätystä. Kannattaa uusia jos sieltä sattuu vaikka pääsemään ilmaa ilmamäärämittarin ohi.

                  Originally posted by Ralliperuna View Post
                  Sitten sanokaas nyt ihmeessä et missä se kylmäkäynnistyssuutin on ja miten sen tarkistaa!:think :think
                  Motronic on siitä hieno laitteisto, että siinä ei ole kylmäkäynnistyssuutinta
                  "Position One, Position One"
                  Punainen miesten voimisteluauto

                  BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

                  Comment

                  • Janzki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 4947
                    • Lohja

                    #10
                    Tarkistappa pensalinjat..Yksi tuollainen oireili samalla tavalla, lämpösenä toimi. Noh aikani tutkittua huomasin iiiihan snadin halkeaman pensaletkussa pa-suodattimen jälkeen..Letku vaihdettiin ja oireilu hävisi melkein kokonaan.

                    Nykyään tekee kylmänä niin että kaasua kärsii antaa, mutta alkaa örpöttään hieman, käynnissä kuitenkin kestää hianosti. Emt mikä sitten moisen voisi aiheuttaa, mutta vakavaa moinen ei enää ole verrattuna entiseen vähän kaasua ja motti seis tyyliin.
                    Sähköposti.
                    IG: janzki_

                    Comment

                    • |makke
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 847
                      • Vaasa

                      #11
                      Originally posted by Ralliperuna View Post
                      No niin, putsasin sen "tyhjäkäyntimoottorin"
                      Minkä näköinen osa tuo on?

                      Comment

                      • ViperHawk
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2005
                        • 312
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by |makke View Post
                        Minkä näköinen osa tuo on?
                        Osa numero viisi.
                        E30 -90 320i

                        Comment

                        • |makke
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 847
                          • Vaasa

                          #13
                          Originally posted by ViperHawk View Post
                          Osa numero viisi.
                          Okei thänks, pitää huomenna kattoa tota osaa.


                          Originally posted by veka View Post
                          Mites toimiiko kylmäkäynnistyssuutin?
                          Minkänäkönen osa tää nyt sitten on, ja mitä sille voi tehdä?

                          Comment

                          • |makke
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 847
                            • Vaasa

                            #14
                            Jollain muulla on ollut samankaltainen ongelma.

                            Tosiaan tuo tyhjäkäyntimoottori putsattiin, jonka jälkeen koko kone ei toiminut enää tyhjäkäynnillä ilman kaasua. Irti ja uudestaan kiinni ja sama juttu. Ei vaan kone pysynyt käynnissä, niin piti sitä kaasuläpän pulttia ruuvata, että kierrokset nousi. Hassua tässä on se, että kun tyhjäkäyntimoottorista otti virrat pois, niin hyvin toimi.

                            Ilmeisesti tuo on sökönä, kun siinä oli jotain koputuksen jälkiäkin, että joku sitä jo yrittänyt koputella.

                            Mistäs tollaisen hommaan?
                            Ja mikä on kylmäkäynnistyssuutin?

                            Comment

                            • Xhawk
                              OBTCF Member
                              • Jul 2004
                              • 2326
                              • Kierrosalueella (hki)

                              #15
                              Tyhjäkäyntiventtiilin pysty testailemaan silleen, että johti suoraan akulta virran sille ja katsoi sulkeutuiko se läppä siellä venttiilin sisällä.

                              Kylmäkäynnistyssuutin on ruiskusuutin, joka toimii rikastimena eli ryyppynä joissain vanhemmissa Jetroniceissa. M40:ssä sellaista ei ole. (Enkös minä jo kertonut tuolla toisella sivulla tästä?)
                              "Position One, Position One"
                              Punainen miesten voimisteluauto

                              BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎