Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 menee minne sattuu!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |makke
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 847
    • Vaasa

    E30 menee minne sattuu!

    Autossa oli madallus mutta jouduin vaihtamaan vakiojouset, koska ei mennyt katsastuksesta läpi. Autossa on Bilsteinin etuiskarit. Kuukauden verran ajelin vakiojousilla, kunnes auto rupesi oireilemaan ohjauksen suhteen.

    Nyt auto menee ihan minne sattuu. Tuntuu kuin kadulla olisi jotain uria, vaikka olisi ihan suora tie, ilman lunta. Ratti kääntyy itsestään, vasemmalta oikeelle ja päinvastoin. Autoa on vaikea kääntää sulavasti, vaan se tavallaan ottaa vastaan ja sitten yhtäkkiä kääntää. Silleen hämärästi muljahtaa.

    Ajoin semmoseen suht loivaan S-mutkaan ja päästin kädet irti ratista.
    Auto ajoi itsestään koko S-mutkan. Ensin se kääntyi mutkan oikealle, sitten loput vasemmalle!

    Tämä alkoi siis vasta vakiojousilla.
    Raidetangot on tarkistettu, ettei ole väljää.
    Voisiko olla aurauskulmat noin vituilla?
    Renkaat on kulunut ihan naurettavasti. Edessä kitkojen reunat on ihan sileitä!
    Ajoin kyllä viime talven vakioalustalla, eikä silloin mitään ongelmia ollut. Sitten madalsin, enkä käynyt mitään aurauskulmia säätämässä. Sitten taas vakiojouset ja nyt on vasta ongelmia tullut.

    Etuiskarin ylätukilaakerit näytti olevan aika huonossa kunnossa.
    Voiko tämä aiheuttaa jotain tällaista?
    Toki huonot renkaatkin voi, mutta kun ne on kulunut ihan luonnottoman nopeasti!

    Tänään uudet renkaat alle, joten ei huvittais niitä heti kuluttaa puhki.
    Tosin madallan varmaan ihan juuri, jonka jälkeen sitten tietenkin aurauskulmat. Kannattaako uusia ne etuiskarin ylätukilaakerit samalla? Miten ne vaikuttaa ajamiseen?

    Kiitos vastauksista!

    -Markus
  • turboix
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 581
    • p-laidun

    #2
    Aurauskulmat on viturallansa, ne tarvis säätää jousten vaihdon jälkeen.
    BMW E46 330dA touring -00
    BMW e30 325tbo -86
    BMW e30 323ia cabriolet -83
    BMW e30 318i touring -89

    Comment

    • |makke
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 847
      • Vaasa

      #3
      Originally posted by turboix View Post
      Aurauskulmat on viturallansa, ne tarvis säätää jousten vaihdon jälkeen.
      Näin arvelinkin. Tänään kun laitan alut kiinni "uusilla" renkailla niin katson vähän miltä näyttää. Jos menettelee niin menen säädätyttämään aurauskulmat, jos ei miellytä niin vaihdan jouset ja vasta sen jälkeen aurauskulmat.

      Mutta jossain vaiheessa kuitenkin madallan, niin kannattaako ne ylätukilaakerit vaihtaa samalla? Jos ne sitten poksahtaa jossain vaiheessa, niin joutuu taas repimään tolppia irti.

      Mitenkä huonot ylätukilaakerit vaikuttaa ajamiseen? Raskaana ohjaamisena vai?

      Voiko raidetankojen vaihdon yhteydessä aurauskulmat jotenkin muuttua?
      En oikeen muutakaan keksi, että miksi ne nyt yhtäkkiä on mennyt vituilleen!


      EDIT: Niin ja siis vielä sellainen kysymys, että vaikuttaako madallus aurauskulmiin? Eli aina kun madaltaan, niin tulisi aurauskulmat säädätyttää? Näin ainakin annoin itseni ymmärtää. Olenko oikeassa?
      Last edited by |makke; 30-01-2007, 16:09.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Siis, tottakai siellä on kulmat täydellisesti vituillaan juuri tuon raidetankovaihdon ja jousivaihdon seurauksena. Eli....kulmat TODELLAKIN muuttuu molempien toimien yhteydessä. Eli kulmat ovat 100% varmuudella joka tapauksessa pielessä(ilmeisesti hillitön auraus jos talvipyörät saa noin kulumaan?).
        Tuo yläpäiden korkkaaminen aiheuttaa toki myös edellä mainittuja ongelmia ohjauksessa, joten laita myös ne ENSIN vaihtoon jos ne joka tapauksessa on valmiit.

        Comment

        • dimo
          Bimmer Rookie
          • May 2005
          • 150
          • haapavesi

          #5
          e30

          itsellä oli toinen etupyöränlaakeri paskana eli jumitti kokoajan ...
          samat oireet !
          sigpic

          Comment

          • |makke
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 847
            • Vaasa

            #6
            Jahas. Pitänee kattoa laakerikin samalla.
            Kiitti vinkeistä.

            Comment

            • smpovers
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 2372
              • Tammela

              #7
              Saako e30:ä madallettuna ja 15-16t rengastuksella kulkemaan niin että ei vetele ollenkaan urissa ja miltä se suuntauslappu sillon näyttää?
              Auto säädetty nyt kolme kertaa ja siltikin vetelee urissa vaikka on se vähentynyt toki.. Viimeinen säätökerta oli painojen kanssa.
              Takapää on painojen kanssa ohjearvoissa, mutta etupäässä on liikaa camberia. Muistaakseni noin -1.40 astetta.

              Alla on ollut myös neljät eri renkaat 14-16 tuumaisina ja ei ole mielestäni hyvä edes niillä neljätoistasilla.
              Välyksiä alustassa ei ole ja kaikki osat on muutenkin lähes uutta..
              Mikään matalahan tuo ei ole. Takapää vakio, mutta edestä vähän tiputettu.

              Ohjaustehostimen asennuksen jälkeen nämä ongelmat mielestäni alkoivat. Ei toi aina ennenkään ole täysin nätísti mennyt mutta, ei tuo tommonen kuitenkaan ole ollut.
              BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
              BMW 330d touring e46 -05
              Ford Cortina Mk2 1600 -70
              ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16465
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by smpovers View Post
                Saako e30:ä madallettuna ja 15-16t rengastuksella kulkemaan niin että ei vetele ollenkaan urissa ja miltä se suuntauslappu sillon näyttää?
                Auto säädetty nyt kolme kertaa ja siltikin vetelee urissa vaikka on se vähentynyt toki.. Viimeinen säätökerta oli painojen kanssa.
                Takapää on painojen kanssa ohjearvoissa, mutta etupäässä on liikaa camberia. Muistaakseni noin -1.40 astetta.

                Alla on ollut myös neljät eri renkaat 14-16 tuumaisina ja ei ole mielestäni hyvä edes niillä neljätoistasilla.
                Välyksiä alustassa ei ole ja kaikki osat on muutenkin lähes uutta..
                Mikään matalahan tuo ei ole. Takapää vakio, mutta edestä vähän tiputettu.

                Ohjaustehostimen asennuksen jälkeen nämä ongelmat mielestäni alkoivat. Ei toi aina ennenkään ole täysin nätísti mennyt mutta, ei tuo tommonen kuitenkaan ole ollut.
                Jotain vituillaan, no joo ei tarvitse olla as. tuntija että tuon hoksaa. Miten auraukset ?

                Comment

                • smpovers
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 2372
                  • Tammela

                  #9
                  Originally posted by jr66 View Post
                  Jotain vituillaan, no joo ei tarvitse olla as. tuntija että tuon hoksaa. Miten auraukset ?
                  Edessä molemmin puolin +0.09 astetta.
                  Caster +8.08 ja 8.00 astetta.
                  Camber olikin siinä -1.50 asteen nurkilla
                  Takana molemmat auraukset +0.10 astetta.
                  BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                  BMW 330d touring e46 -05
                  Ford Cortina Mk2 1600 -70
                  ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                  Comment

                  • Tonton
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 9101
                    • Raisio

                    #10
                    ootko täältä etsinyt http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=163683
                    sigpic
                    M-B Vito -22
                    Transit Custom -18
                    Yamaha vx ho cruiser -22
                    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                    [email protected]

                    Comment

                    • Tonton
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 9101
                      • Raisio

                      #11
                      ootko täältä etsinyt http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=163683
                      mä oon ainakin tonne lisännyt kaikki kulmat ja mitat. eikä ole vedellyt.
                      jäykkä alusta ja madallus yhdistettynä uriin tekee kaistan vaihdoista melkoisia, mutta muuten tuo menee siististi vetelemättä
                      sigpic
                      M-B Vito -22
                      Transit Custom -18
                      Yamaha vx ho cruiser -22
                      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                      [email protected]

                      Comment

                      • smpovers
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 2372
                        • Tammela

                        #12
                        Originally posted by Tonton View Post
                        ootko täältä etsinyt http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=163683
                        mä oon ainakin tonne lisännyt kaikki kulmat ja mitat. eikä ole vedellyt.
                        jäykkä alusta ja madallus yhdistettynä uriin tekee kaistan vaihdoista melkoisia, mutta muuten tuo menee siististi vetelemättä
                        Olikos nuo säädöt painoilla tehtynä vai ilman?
                        Oma suuntauslappu näyttää lähes samalta, mutta takana ehkä aurausta hieman enemmän.
                        Nyt kun nakkasin takaisin 205/55r15 renkaat alkuperäisillä vanteilla niin alkoi kohtalaisen nätisti menemään. Ohituksessa kyl meinaa hieman lähteä uriin.
                        205/45r16 rengastuksella ei kulkenut juuri ollenkaan suoraan. 14 tuumaiset on näillä säädöillä testaamatta.
                        Taitaapa tässäkin olla renkailla kohtalaisen suuri merkitys vaikka kulki tää pari kesää sitten noilla 16 tuuman borbeteilla ja loppuun ajetuilla toyoilla aika hyvin suoraan. Nyt on sentään renkaissakin paljon enemmän kuvaa jäljellä.
                        BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                        BMW 330d touring e46 -05
                        Ford Cortina Mk2 1600 -70
                        ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                        Comment

                        • Tonton
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 9101
                          • Raisio

                          #13
                          noita säätäessä en ollut paikalla niin en tiedä
                          sigpic
                          M-B Vito -22
                          Transit Custom -18
                          Yamaha vx ho cruiser -22
                          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                          [email protected]

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Originally posted by smpovers View Post
                            Olikos nuo säädöt painoilla tehtynä vai ilman?
                            Oma suuntauslappu näyttää lähes samalta, mutta takana ehkä aurausta hieman enemmän.
                            Nyt kun nakkasin takaisin 205/55r15 renkaat alkuperäisillä vanteilla niin alkoi kohtalaisen nätisti menemään. Ohituksessa kyl meinaa hieman lähteä uriin.
                            205/45r16 rengastuksella ei kulkenut juuri ollenkaan suoraan. 14 tuumaiset on näillä säädöillä testaamatta.
                            Taitaapa tässäkin olla renkailla kohtalaisen suuri merkitys vaikka kulki tää pari kesää sitten noilla 16 tuuman borbeteilla ja loppuun ajetuilla toyoilla aika hyvin suoraan. Nyt on sentään renkaissakin paljon enemmän kuvaa jäljellä.
                            Kuormaa se auto ja bensaa tankkiin ennen säätöä. Vaikka olis miten jäykät jouset alla ettei sen kuormauksen luulis mitään vaikuttavan.

                            Siellä on miljuuna muutakin asiaa kuin staattinen auraus ja camber mikä vaikuttaa ajettavuuteen. Joten vaikee internetin välityksellä pelkästään parantaa asiaa.

                            Jos renkaan ulkohalkasija pysyy about samoissa, 16-tuumaseen siirtyminen vaikuttaa vetelyyn ja sensellaseen E30:ssä yllättävän paljon, oman kokemukseni mukaan. Jos sä oot ajettavuuden etkä ulkonäön perässä niin pistä siihen vehkeeseen pienimmät vanteet mitkä sopii olemaan.
                            Kuinka paljon muuten ET poikkeaa alkuperäisestä?

                            Yks juttu mikä tuli mieleen siitä kun sanoit oireiden alkaneen kun ohjaus vaihtui tehostettuun.. Voihan se olla että yksinkertasesti että hammastangon keskitys ei oo kunnossa. Mut sekin nyt on vaan yksi mahdollisuus monesta, huono näkemättä arvailla. Tai sit sielä on osissa vika tai asennusvirhe jota ei oo vaan huomattu.
                            Last edited by petrolhead; 17-06-2016, 21:14.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • smpovers
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 2372
                              • Tammela

                              #15
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Kuormaa se auto ja bensaa tankkiin ennen säätöä. Vaikka olis miten jäykät jouset alla ettei sen kuormauksen luulis mitään vaikuttavan.

                              Siellä on miljuuna muutakin asiaa kuin staattinen auraus ja camber mikä vaikuttaa ajettavuuteen. Joten vaikee internetin välityksellä pelkästään parantaa asiaa.

                              Jos renkaan ulkohalkasija pysyy about samoissa, 16-tuumaseen siirtyminen vaikuttaa vetelyyn ja sensellaseen E30:ssä yllättävän paljon, oman kokemukseni mukaan. Jos sä oot ajettavuuden etkä ulkonäön perässä niin pistä siihen vehkeeseen pienimmät vanteet mitkä sopii olemaan.
                              Kuinka paljon muuten ET poikkeaa alkuperäisestä?

                              Yks juttu mikä tuli mieleen siitä kun sanoit oireiden alkaneen kun ohjaus vaihtui tehostettuun.. Voihan se olla että yksinkertasesti että hammastangon keskitys ei oo kunnossa. Mut sekin nyt on vaan yksi mahdollisuus monesta, huono näkemättä arvailla. Tai sit sielä on osissa vika tai asennusvirhe jota ei oo vaan huomattu.
                              Kuormattu on. Suurin vaikutus oli takapään cambereihin.

                              Vaikuttaahan toki monet muutkin kulma ajettavuuteen, mutta suurimmat ongelmat ovat lähinnä maatiellä suoraan ajettaessa joten luulen että auraus, camber ja caster kulmilla kuitenki suurin merkitys.. KPI kulmat ovat lähes tasan sekä myös kaartoharitus ja summakulma. Setback edessä ja takana +0,04

                              16t vanteet ovat 16x7.5 et20 ja 16x9 et15. Renkaat, 195/45r16 ja 205/45r16. Onhan tuo rengastus melkoinen ja vaikutus ajettavuuten ei voi olla muuta kuin negatiivinen, mutta aikaisemmin auto on ollut näilläkin ajettavissa. Alustan korkeus oli silloin vielä jonkinverran matalampi ja edessä 205/45r16 kuluneet Kormoranit. Kyllä nuo 15 tuumaiset tyylivitoset tulee auton alle jäämään vaikka se olisikin parempi ajaa nillä 14 tuumaisilla. Borbetit saa odottaa toista autoa..

                              Ohjaustehostimen ja alustan korotuksen jälkeen autosta tuli huono ajaa. Ohjauksen keskialue on melko tunnoton ja hakee helposti uria. Myös aavistuksen vetää oikealle kun päästää ratista irti. Edellisessä Touringissa ohjaus oli mielestäni jämäkämpi keskialueella maantiellä ajaessa. Tässä taas löysä kuin jossain vanhassa jenkissä. Omasta mielestäni keskitys on kohdallaan. Nostin vielä tunkilla molemmat etupyörät ilmaan ja kokeilin auton käydessä hakeutuuko ohjaus jossain vaiheessa käännellen johonkin suuntaan, mutta mitään ei tapahtunut. Ratin kierrokset lähestulkoon samat molempiin suuntiin.
                              Kyl tämä nyt on ihan ajettavissa, mutta ei mielestäni hyvä. Välillä tullu mietittyä onko vika vaan mun päässä, kun kuitenkin e30 seissyt enimmäkseen tallissa ja itse tullut ajeltua uudemmilla autoilla.
                              BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                              BMW 330d touring e46 -05
                              Ford Cortina Mk2 1600 -70
                              ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎