Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 menee minne sattuu!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #16
    Originally posted by smpovers View Post
    ........... Alustan korkeus oli silloin vielä jonkinverran matalampi ja edessä 205/45r16 kuluneet Kormoranit. Kyllä nuo 15 tuumaiset tyylivitoset tulee auton alle jäämään vaikka se olisikin parempi ajaa nillä 14 tuumaisilla. Borbetit saa odottaa toista autoa..

    Ohjaustehostimen ja alustan korotuksen jälkeen autosta tuli huono ajaa. Ohjauksen keskialue on melko tunnoton ja hakee helposti uria. Myös aavistuksen vetää oikealle kun päästää ratista irti. Edellisessä Touringissa ohjaus oli mielestäni jämäkämpi keskialueella maantiellä ajaessa. Tässä taas löysä kuin jossain vanhassa jenkissä. Omasta mielestäni keskitys on kohdallaan. Nostin vielä tunkilla molemmat etupyörät ilmaan ja kokeilin auton käydessä hakeutuuko ohjaus jossain vaiheessa käännellen johonkin suuntaan, mutta mitään ei tapahtunut. Ratin kierrokset lähestulkoon samat molempiin suuntiin.
    Kyl tämä nyt on ihan ajettavissa, mutta ei mielestäni hyvä. Välillä tullu mietittyä onko vika vaan mun päässä, kun kuitenkin e30 seissyt enimmäkseen tallissa ja itse tullut ajeltua uudemmilla autoilla.
    Tossa on kaksi asiaa jotka herätti huomioni. Muuten kirjoittamastasi saa sen kuvan että hommat on tolkussaan. Se voipi olla että noi Kormoranit on vaan sen verran paskat renkaat että auto ei oo kovin nuuka siitä mihin pyörä osoittaa. Vaikee selittää mitä ajan takaa.
    Mä en tiedä paljonko sillä on merkitystä mutta jos hammastanko on lähestulkoon keskitettynä niin mä laittasin sen kulmia säätäessä tarkalleen kohalleen. Vaatii tietysti yhden ohjauskulmien säätöreissun. Onko ohjausakselin välykset varmasti poissuljettuja, tarkemmin ristinivelen? Onko pinjoniakselin ja hammastangon välillä yhtään klappia?
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • smpovers
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 2372
      • Tammela

      #17
      Originally posted by petrolhead View Post
      Tossa on kaksi asiaa jotka herätti huomioni. Muuten kirjoittamastasi saa sen kuvan että hommat on tolkussaan. Se voipi olla että noi Kormoranit on vaan sen verran paskat renkaat että auto ei oo kovin nuuka siitä mihin pyörä osoittaa. Vaikee selittää mitä ajan takaa.
      Mä en tiedä paljonko sillä on merkitystä mutta jos hammastanko on lähestulkoon keskitettynä niin mä laittasin sen kulmia säätäessä tarkalleen kohalleen. Vaatii tietysti yhden ohjauskulmien säätöreissun. Onko ohjausakselin välykset varmasti poissuljettuja, tarkemmin ristinivelen? Onko pinjoniakselin ja hammastangon välillä yhtään klappia?
      Niih. Onhan se kormoran semmonen vetelärunkoinen rengas. Saattaa antaa anteeksi paljon enemmän kuin jäykempi Pirelli.
      Jep kyllä tuo ohjaus pitäisi laittaa tarkalleen kohdalleen. Täydet kääntäessä kumpaankin suuntaan ratti pysähtyy hieman eri kohtaan. Mikään suuri ero siinä ei ole.

      Hammastanko on +250tkm ajetusta 320ia:sta. En kyllä pöydällä tutkiessa löytänyt välyksiä. Mulla on myös 318i touringista purettu hammastanko mistä löysin pinjoniakselin ja hammastangon välilltä välystä. Mielestäni senkin asian pitäisi olla kunnossa.
      318i:sta purettu ohjaustehostimen pumppu kyllä hieman ääntää, mutta tuskin liittyy tähän ongelmaan. Öljytkin pitäisi olla oikeaa eli chf.
      Kulmien säätölaitteet löytyy töistä joten sinäänsä ei ole ongelma vaikka on useamman kerran joutunut säätään.
      BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
      BMW 330d touring e46 -05
      Ford Cortina Mk2 1600 -70
      ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #18
        Mä hatarasti muistelinkin että olisit alalla töissä, siksi toi kuulostaakin mielenkiintoselta kun on vika mitä ei löydy. :think Laittasitko suuntauslappua näytille?
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • smpovers
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 2372
          • Tammela

          #19
          Asia pääsi hieman unohtumaan koska, viime kesänä meni kytkimen painelaakeri paskaksi, eikä ollut oikein aikaa/motivaatiota sitä vaihtaa
          Nyt asia alkoi taas vaivaamaan. On se kyl hirveä vaan ajaa. Ei vaan kulje suoraan, oli sitten mitkä renkaat tahansa alla.
          Linkeissä suuntauslaput -60/40 madalluksella ilman ohjaustehostinta milloin auto oli vielä ajettavissa ja toinen lappu vain etupään pienellä madalluksella ja tehostimella. Molemmat suuntauslaput on ilman painoja. Tein myös jälkeen säädöt kuormattuna, mutta eipä sillä juuri vaikutusta ollut.
          Etupään madallus
          Madallus (huom, lopullinen caster ei pidä paikkaansa)
          Välyksiä ei tosiaan ole. Kyl jotenkin semmoinen fiilis että tää johtuu takapään camberista tai sitten edessä caster kulmasta. Kärry perässä tai porukkaa kyydissä auto on huomattavasti parempi ajaa. Camberia ei lisää saa muuta kuin madaltamalla ja ei tuo casterin säätökään taida onnistua ilman putlinreikien muljaamista. Ja on myös epävarmaa että onko siitä mitään apua.
          BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
          BMW 330d touring e46 -05
          Ford Cortina Mk2 1600 -70
          ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #20
            Camberia on ainakin edessä aika paljon ja onhan tossa pikkasen camber-eroakin. Se ei yleensä ole merkitsevä mutta jos vikaa ettitään niin mielellään sulkisi kaiken pienenkin heiton pois. Onko toi auto ohjaustehostimella vai ilman? Miten tarkkaan oot mitannu kulkukorkeuden nurkista?

            Ootko mitannut onko akseliväli oikeella ja vasemmalla yhtäsuuri? Rengaspaineet aivan varmasti symmetriset? Kuulostaa kyllä tos mielenkiintoiselta. Yksi oikein kaukaahaettu juttu tulee mieleen. Auto kun on iänvanha niin voisiko joku akseliston kiinnityspiste olla vähän nutullaan? Silloin geometria on toispuoleinen ja auto ei varmana mene suoraan vaikka staattiset kulmat ja kulkukorkeus on kohallaan. Jos sulla on käytössä nykyaikaset kulmalaitteet niin mitä jos koittas kattoa syntyykö alustassa symmetrisesti kulmamuutokset kun korkeus muuttuu. Eli vakaajaan ukko roikkumaan tai sit nostamaan autoa ja kattoo onko senaikainen camber- ja aurausmuutos symmetrinen oikeella ja vasemmalla.
            Last edited by petrolhead; 05-09-2017, 19:10.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Peksu_M20
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 2122
              • Lahti

              #21
              Eikös tuo ole normaalia että e30 kulkee mihin sattuu sitten jos haluu että auto kulkee vakaasti niin tarvitsee valita hiukan parempi malli. Joko vanhemmista e21 tai sitten tuoreempaa ja vaikka e36 kuitenkin m20 moottori on ratkaisevassa asemassa myös e36 korissa
              Last edited by Peksu_M20; 05-09-2017, 19:40.
              Mahtiala kustom - No connection
              Bmw E21 320A -81 "330i"
              Bmw e30 318is

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                #22
                Originally posted by Peksu_M20 View Post
                Eikös tuo ole normaalia että e30 kulkee mihin sattuu sitten jos haluu että auto kulkee vakaasti niin tarvitsee valita hiukan parempi malli. Joko vanhemmista e21 tai sitten tuoreempaa ja vaikka e36 kuitenkin m20 moottori on ratkaisevassa asemassa myös e36 korissa
                Mikäli oikein muistan niin kyllä E30 kulkee ihan vakaasti kun kaikki on kunnossa.
                M20 ja E36:think
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16465
                  • Asikkala

                  #23
                  Originally posted by JJT View Post
                  Mikäli oikein muistan niin kyllä E30 kulkee ihan vakaasti kun kaikki on kunnossa.

                  M20 ja E36:think
                  Kyllä. Täytyy katsoa linkki pyöränkulmista.

                  Sama + hymiö

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #24
                    Originally posted by smpovers View Post
                    Asia pääsi hieman unohtumaan koska, viime kesänä meni kytkimen painelaakeri paskaksi, eikä ollut oikein aikaa/motivaatiota sitä vaihtaa
                    Nyt asia alkoi taas vaivaamaan. On se kyl hirveä vaan ajaa. Ei vaan kulje suoraan, oli sitten mitkä renkaat tahansa alla.
                    Linkeissä suuntauslaput -60/40 madalluksella ilman ohjaustehostinta milloin auto oli vielä ajettavissa ja toinen lappu vain etupään pienellä madalluksella ja tehostimella. Molemmat suuntauslaput on ilman painoja. Tein myös jälkeen säädöt kuormattuna, mutta eipä sillä juuri vaikutusta ollut.
                    Etupään madallus
                    Madallus (huom, lopullinen caster ei pidä paikkaansa)
                    Välyksiä ei tosiaan ole. Kyl jotenkin semmoinen fiilis että tää johtuu takapään camberista tai sitten edessä caster kulmasta. Kärry perässä tai porukkaa kyydissä auto on huomattavasti parempi ajaa. Camberia ei lisää saa muuta kuin madaltamalla ja ei tuo casterin säätökään taida onnistua ilman putlinreikien muljaamista. Ja on myös epävarmaa että onko siitä mitään apua.
                    Oma auto (sillon vielä kun liikkui) kulki kuin juna vaikka säätöjä muutettiinkin reilusti minkä näkee lapuista. Madallusta normi e30 verrattuna on luokkaa 50mm. Mutta rollcentteriä korjattu edestä 20mm. Muuten olis tukivarsikulma jo päin veettua. Se voi olla yksi syy suuntavakaus ongelmiin jos etutukivarret on vaakatasossa, tai peräti jo ylöspäin
                    Last edited by jannmann; 17-12-2017, 13:09.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • smpovers
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 2372
                      • Tammela

                      #25
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Camberia on ainakin edessä aika paljon ja onhan tossa pikkasen camber-eroakin. Se ei yleensä ole merkitsevä mutta jos vikaa ettitään niin mielellään sulkisi kaiken pienenkin heiton pois. Onko toi auto ohjaustehostimella vai ilman? Miten tarkkaan oot mitannu kulkukorkeuden nurkista?

                      Ootko mitannut onko akseliväli oikeella ja vasemmalla yhtäsuuri? Rengaspaineet aivan varmasti symmetriset? Kuulostaa kyllä tos mielenkiintoiselta. Yksi oikein kaukaahaettu juttu tulee mieleen. Auto kun on iänvanha niin voisiko joku akseliston kiinnityspiste olla vähän nutullaan? Silloin geometria on toispuoleinen ja auto ei varmana mene suoraan vaikka staattiset kulmat ja kulkukorkeus on kohallaan. Jos sulla on käytössä nykyaikaset kulmalaitteet niin mitä jos koittas kattoa syntyykö alustassa symmetrisesti kulmamuutokset kun korkeus muuttuu. Eli vakaajaan ukko roikkumaan tai sit nostamaan autoa ja kattoo onko senaikainen camber- ja aurausmuutos symmetrinen oikeella ja vasemmalla.
                      Korkeutta en ole mitannut, en myöskään akseliväliä. Rengaspaineet on varmasti oikeat. Myöskään 14t renkailla ei kulkenut niinkuin kuuluu kulkea. Jotenkin herää epäilys että pienen pusun kylkeen saadusta autosta otettu taka-akseli on huono tai sitten se että etu ja takapään madallus keskenään ei toimi. Koska kuormattuna ajotuntuma paranee huomattavasti. Mittauslaite on joku Beisbarth easy 3d.. Pitäisi olla nykyaikainen.
                      Olen roikkunut auton perässä ja mielestäni kulmat muuttuu symmetrisesti. Uudella asfaltilla ajotuntumassa on myös ongelmia. Ohjaus vaan hakee. Ei keskitä... Ajettavissa tuo on, mutta ei semmonen kuin ennen. Ja ohjaustehostimen, sekä alustan korottamisen jälkeen ongelmat alkoivat. Ex touring tehostimella, noin 40/20mm madalluksella oli hieno ajaa samoilla renkailla mutta tämä ei.. En ole hirveästi jaksanut ongelmaan perehtyä viimeaikoina. Seuraavaksi varmaan kokeilen etupäätäkin vakiokorkeudelle...
                      BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                      BMW 330d touring e46 -05
                      Ford Cortina Mk2 1600 -70
                      ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎