Announcement

Collapse
No announcement yet.

E21 m10 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • basso72
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 1837
    • Ylä-Pinsiö

    #16
    Originally posted by asse21 View Post
    Kiitos tähän astisista.
    No, jos jotain kertoo, niin koneesta puristettu peltipakosarjalla, yli 300 asteisella nokalla ja 45 dellortoilla reilu 200 heppaa.
    Alakerta:
    ilmeisesti korkeampi puristeiset männät, kampura tasapainotettu, kiertokanget kiillotettu ja iskutilavuus 2,1 litraa.
    Yläpäässä:
    Kanavat avarrettu ja isommat venttiilit.
    Mitäköhän lie sais vakio nokalla? tavotteet ei nyt ihan mahottomat, kuhan nyt saa noi kylän dexterit poljettua jalkoihin.
    Paljonko on tehoja normi 2,0 litrasessa, jossa k-jet? 115 hv?
    Meilläpäin isot pojat on puhunu,että sanat:ehkä,kuulemma,pitäis olla/piti olla,luulin että,en mitannu jne. on huonoja lähtökohtia mihinkään suunnitteluun. Tästä ei herneitä kellekkään. Asiaan,jos tuo "puristettu yli 200 heppaa" pitää kutinsa (ei mahdottomuus),ARVAISIN että puristukset on/ollu melko kovat >11?? Tämä taas vaatisi melko rajun nokan,jotta rutuista saisi kaiken hyödyn. esim. väh.schrick 304 tai jopa 316 tms. No,k-jetin ilmamäärämittarin lautanen ei tästä välttämättä pidä,lähinnä overlapista. Onhan tuossa vaihtoehtoja,rutut n.10,5:een,kansi lähemmäs vakiota(riippuen nykyisen avarruksen määrästä) esim. 292 nokka,k-jettiin+sytkään säädöt kohdilleen=n.150 käyttökelpoista hepoa. Tai 304 nokka,nyk.kansi+weberit kylkeen= 40 mm n.150 hp 45 mm >150 hp. Eli ainakin kannattaisi selvittää mikä sen koneen kunto ja mitat oikeasti on ennen muita suunnitelmia. Tämä perustuu vain OMAAN mutuun ja hevosmiesten juttuihin.
    sigpic
    Kaikissa meissä asuu pieni M115.
    320i -77

    Comment

    • turisti
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 447
      • Jyväskylä

      #17
      Originally posted by T3 View Post
      Laskemalla vaparikoneen puristuksia saadaan varmistettua, ettei kireämmästä nokasta ole varmasti mitään hyötyä.
      Eikähän tossa koneessa ole ruttua ihan tarpeeksi jo paksummallakin tiivisteellä jos on yli 200konia penkitetty. Jää paksummallakin tiivisteellä 10.5-11 kieppeille.
      Luulis piisaavan jos tavoitteena on kyykyttää kylän dexterit. Pitää tietty pelittää muutkin osa-alueet, varsinki sytkä.
      sigpic
      - Vanha Liitto Powered by M10 -

      Comment

      • asse21
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2005
        • 1252
        • Tampere

        #18
        Originally posted by turisti View Post
        Eikähän tossa koneessa ole ruttua ihan tarpeeksi jo paksummallakin tiivisteellä jos on yli 200konia penkitetty. Jää paksummallakin tiivisteellä 10.5-11 kieppeille.
        Luulis piisaavan jos tavoitteena on kyykyttää kylän dexterit. Pitää tietty pelittää muutkin osa-alueet, varsinki sytkä.
        Sytkäpuolella on vielä vähän ihmeteltävää. Ton koneen mukana ei nimittäin tullut mitään...
        Eli onnistuuko/kannatteeko ottaa tosta nykysestä koneesta m10b18 vakio sytkähiluja?
        Onko jotain eroavaisuuksia 2,0 k-jetin sytytykseen?
        E39 523i
        i3

        Comment

        • keksa23
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 100
          • Lapijoki central

          #19
          Sytkäjutut

          No nii...mennään muistin varassa

          M10 1,8i L-jet koneen jakaja pyörii vastapäivään(kärjetön)

          Ja vastaavasti M10 2,0 K-jet jakaja myötäpäivään(kärjellinen)

          Riippunee ihan siitä minkälaisen nokka-kepin sinne laitat.Sen mukaan sitten oikeanlainen jakaja kiinni????(ite kyllä heppasin ennakkokentän puoleen väliin kiinni ja poistin kalvokellon jakajasta)

          Eikös noista virinokista selviä se sopivin ennakko ihan niiden

          speksauksia paperilta tutkimalla????
          Last edited by keksa23; 13-02-2007, 12:59.

          Comment

          • asse21
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2005
            • 1252
            • Tampere

            #20
            Meneekö kaikki m10 nokka-akselit ihan mihin vaan m10 kanteen?
            Jos olen oikein ymmärtänyt niin menee.
            Ei vaan hoksannu tos varaosaliikkeessä ihmetellä tarkemmin, ku ei löytäny tolle kannelle enää nokkaa.
            Mut eikö esim. 316 ole myös kärjellisellä sytkällä, eli periaatteessa voisin tilata sellasen nokan?

            Kun auto tulee ihan katukäyttöön, onko mitään järkeä edes haaveilla virinokasta (292° tai jopa jyrkempi)?
            Tuleeko tyhjäkäynnin kans ongelmia, tjms...
            E39 523i
            i3

            Comment

            • asse21
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2005
              • 1252
              • Tampere

              #21
              Originally posted by keksa23 View Post
              No nii...mennään muistin varassa

              M10 1,8i L-jet koneen jakaja pyörii vastapäivään(kärjetön)

              Ja vastaavasti M10 2,0 K-jet jakaja myötäpäivään(kärjellinen)
              Siis nykynen mottihan on kaasarilla... 316 m10b18, eli kärjellinen?
              E39 523i
              i3

              Comment

              • Freak
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 2563
                • .

                #22
                Originally posted by asse21 View Post
                Siis nykynen mottihan on kaasarilla... 316 m10b18, eli kärjellinen?
                Sulla taitaa olla äyskäripeileillä oleva malli eli 9/80 uudempi 316 M10B18-koneella? Niissä on kärjetön sytkä.

                Tuosta nokka hommasta vielä jotain mietteitä.

                Ensinnäkin, 292 Schrick ei ole edes kovin kireä. Menee oikekin mainiosti katukäytössä. Ja toiseksi, jos koneessa on ollut joku aivan järkky kireä nokka, vaikka Schrick 316, niin kanteen on jouduttu ehkä suurentamaan nokka-akselin laakeripukkeja, joten vakionokka ei mene enää toimi siinä. 304 Schrick menee vielä vakiopukeilla. Tämä ei sinänsä mikään ongelma varmaan ole?
                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                Vanha Uuden liiton mies...

                Comment

                • asse21
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2005
                  • 1252
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by Freak View Post
                  Sulla taitaa olla äyskäripeileillä oleva malli eli 9/80 uudempi 316 M10B18-koneella? Niissä on kärjetön sytkä.

                  Tuosta nokka hommasta vielä jotain mietteitä.

                  Ensinnäkin, 292 Schrick ei ole edes kovin kireä. Menee oikekin mainiosti katukäytössä. Ja toiseksi, jos koneessa on ollut joku aivan järkky kireä nokka, vaikka Schrick 316, niin kanteen on jouduttu ehkä suurentamaan nokka-akselin laakeripukkeja, joten vakionokka ei mene enää toimi siinä. 304 Schrick menee vielä vakiopukeilla. Tämä ei sinänsä mikään ongelma varmaan ole?
                  Kaikkihan mulle pitää näköjään rautalangasta vääntää, mut ei siinä, kyllähän tässä koko ajan oppii...
                  Pitääpä yrittää selvittää minkälainen nokka tuossa on aiemmin ollut.

                  Tässä vähän funtsinu, et yrittääkö selvitä halvalla, eli: vakio nokka jostain, vaik vähän käytettynä keinuineen ja hilppeineen.
                  Vai: uus nokka esim. toi edellä mainittu 292 schrick ja uudet keinut ym.
                  Nokka: 340€ ,hilut 253€ wallothneschilta.

                  Jälkimmäiseen vaihtoehtoon pitäs tietysti kansi koeponnistaa n. 50€.
                  Jos siis haluaa selvitä halvalla niin hukkaanhan tää koko projekti menee...
                  E39 523i
                  i3

                  Comment

                  • keksa23
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 100
                    • Lapijoki central

                    #24
                    Originally posted by asse21 View Post
                    Kaikkihan mulle pitää näköjään rautalangasta vääntää, mut ei siinä, kyllähän tässä koko ajan oppii...
                    Pitääpä yrittää selvittää minkälainen nokka tuossa on aiemmin ollut.

                    Tässä vähän funtsinu, et yrittääkö selvitä halvalla, eli: vakio nokka jostain, vaik vähän käytettynä keinuineen ja hilppeineen.
                    Vai: uus nokka esim. toi edellä mainittu 292 schrick ja uudet keinut ym.
                    Nokka: 340€ ,hilut 253€ wallothneschilta.

                    Jälkimmäiseen vaihtoehtoon pitäs tietysti kansi koeponnistaa n. 50€.
                    Jos siis haluaa selvitä halvalla niin hukkaanhan tää koko projekti menee...
                    Niin... nuo virityshommat on sellasia jotta budjetti on oltava jo kasassa
                    ja kaikki niin sanotut"liikuvat" moottorin osat on UUSIA.Tuppaa vaan aina käymään niin et se poksahtaa just sieltä seuraavaksi mitä ei ole käsitelty,
                    esim ruttua lisää ni seuraamus=kk/rk laakerit alkaa kolistaan!!! tai sitten ö-pumppu päättää lopettaa yhteistyösopimuksensa yllättäen ja se tulee kalliiksi...(kirjoituksesta ei sit herneitä)

                    Omakohtaisia kokemuksia on kantapään kautta oppineena,huomas sen et
                    ei kannata hakata päätä Vaan kaikki palasiksi,mittaus+uutta
                    kestävämpää heebeliä sisuksiin.. JA ANTAA SEN JOLLOTTAA

                    Comment

                    • asse21
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2005
                      • 1252
                      • Tampere

                      #25
                      Joo tyhjääpä tässä laskeskelee, vaan ANTAA PALAA!!!
                      Edetään hitaasti mutta varmasti ja toivotaan että vielä joku päivä auto liikkuu...
                      E39 523i
                      i3

                      Comment

                      • racing02
                        BTCF Member
                        • Nov 2004
                        • 2053
                        • Riihimäki

                        #26
                        292 nokka on ihan ok kadulle, mutta itse en ikinä saanut K-Jetillä käymään nätisti kruisailukierroksilla. Vaihdoin vakionokan niin johan pystyy ajamaan tasakaasullakin kylällä. En tiedä onko joku muu onnistunut paremmin.

                        Ne nokan laakeripukit kannattaa mitata jos on epäilystä että olis ollu 304:sta kireämpi nokka. Ei oo nyt mittoja tässä, mutta 316:lle ne joutuu poraamaan pari milliä isommaksi ja sitten ei enää miedot nokat käy.

                        Mielestäni aina kun moottoria rakennetaan laitetaan vähintään uudet tiivisteet (kaikki), uudet laakerit ja lähes aina on syytä sijoittaa uuteen öljypumppuun ja männänrenkaisiin. Muita voi sitten säästellä kunnon mukaan, mutta jos jotain sanomista on (usein jakopää ja keinuvivut+akselit) tai viritetään tosissaan, nostetaan kierrosrajaa tms. niin uutta osaa vaan ja lompsa levälleen. Tämä siis jos haluaa ajaa "uudella" moottorillaan pitempäään kuin viikkoja. Muista että köyhällä ei ole varaa säästää.

                        Comment

                        • asse21
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2005
                          • 1252
                          • Tampere

                          #27
                          Originally posted by racing02 View Post
                          292 nokka on ihan ok kadulle, mutta itse en ikinä saanut K-Jetillä käymään nätisti kruisailukierroksilla. Vaihdoin vakionokan niin johan pystyy ajamaan tasakaasullakin kylällä. En tiedä onko joku muu onnistunut paremmin.

                          Ne nokan laakeripukit kannattaa mitata jos on epäilystä että olis ollu 304:sta kireämpi nokka. Ei oo nyt mittoja tässä, mutta 316:lle ne joutuu poraamaan pari milliä isommaksi ja sitten ei enää miedot nokat käy.

                          Mielestäni aina kun moottoria rakennetaan laitetaan vähintään uudet tiivisteet (kaikki), uudet laakerit ja lähes aina on syytä sijoittaa uuteen öljypumppuun ja männänrenkaisiin. Muita voi sitten säästellä kunnon mukaan, mutta jos jotain sanomista on (usein jakopää ja keinuvivut+akselit) tai viritetään tosissaan, nostetaan kierrosrajaa tms. niin uutta osaa vaan ja lompsa levälleen. Tämä siis jos haluaa ajaa "uudella" moottorillaan pitempäään kuin viikkoja. Muista että köyhällä ei ole varaa säästää.
                          Voiskohan joku varsin mittailla ne nokan laakeripukit vakio kannesta? Ihan varmuuden vuoksi.
                          Kannessa on merkintä 121 TI, joten se ilmeisesti on 2000, 2002, 2002 ti tai tii:stä?
                          Vakio nokan ajattelin sittenki laittaa, koska ei tästä nyt mitään kisavehjettä olla rakentamassa, eli ajamisen ehdoilla mennään.

                          Sanokaapa vielä mistä saa halvimmalla uusia kannen osia?
                          Tos rovaniemeläisessä varaosaliikkeessä makso pelkät keinut 106 €.
                          Ja 220€ maksais keinuvipuakselit, keinut ja epäkeskot, onko järkevän kuulonen hinta?
                          E39 523i
                          i3

                          Comment

                          • Tzeimi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 2069
                            • Banshee - Jyväskylä

                            #28
                            Originally posted by asse21 View Post
                            Voiskohan joku varsin mittailla ne nokan laakeripukit vakio kannesta? Ihan varmuuden vuoksi.
                            Kannessa on merkintä 121 TI, joten se ilmeisesti on 2000, 2002, 2002 ti tai tii:stä?
                            Vakio nokan ajattelin sittenki laittaa, koska ei tästä nyt mitään kisavehjettä olla rakentamassa, eli ajamisen ehdoilla mennään.

                            Sanokaapa vielä mistä saa halvimmalla uusia kannen osia?
                            Tos rovaniemeläisessä varaosaliikkeessä makso pelkät keinut 106 €.
                            Ja 220€ maksais keinuvipuakselit, keinut ja epäkeskot, onko järkevän kuulonen hinta?
                            Kansi on NK/wanha 02 tuplakaasari-laitteen kansi.
                            Nokan pukit 35.0 ja 42.0 mm, välys 0.034-0.075 mm. Holkittamalla saa isoksi kairatun taas pieneksi.

                            Tarvikeosat ovat about tuon hintaisia (= halpoja). Alkup. keinuvipu maksaa jotakuinkin 37€/kpl ja billetit sitten tuplaten ja vielä vähän.

                            Löytyy todella vähän ajetut alkup. vipat (mutta nuo tarvikevipat on silti edullisemmat), vakionokkia yms.
                            Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                            & 02 tulpo saniteetti dyno




                            Älä väkisin, ota isompi vasara.
                            If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                            Comment

                            • Guest's Avatar

                              #29
                              Oletko parahin topikin aloittaja, päättänyt että tuleeko ruisku, kaasari vai peräti upla kaasarit? Itsellä tulossa joku ihme m10 viritelmä ja tuplilla on ajateltu mennä...

                              Comment

                              • racing02
                                BTCF Member
                                • Nov 2004
                                • 2053
                                • Riihimäki

                                #30
                                Originally posted by Tzeimi View Post
                                Kansi on NK/wanha 02 tuplakaasari-laitteen kansi.
                                Mun tietääkseni ei tarkoita että olisi tuplakaasarimallista vaan voi olla ihan tavan 2002:stakin. Eikä eroa käytännössä mitenkään 121 -merkitystä kannesta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎